Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #1 Skrevet 21. august 2022 Og da mener jeg ikke sånn som når du må forklare poenget i en vits. Men når de ikke skjønner en metafor eller annen sammenligning. Eller en ordbruk som er helt standard. Hva i alle dager skal da få samtalen fremover? Eksempel: du mener at din samtalepartner bringer irrelevante momenter inn i en diskusjon, og at disse ikke trenger nærmere behandling. Så du sier «vi må jo skille mellom snørr og barter». Vedkommende sier «jeg er ikke snørrete». Eller du speiler personens påstand ved å snu den: «hva hadde du tenkt hvis det var du som alltid måtte hente kaffen til deg?» Vedkommende svarer «men du drikker jo ikke kaffe» Eller når du bruker ordet «som» for å forklare hva noe kan ligne på, i overført betydning, og personen misser det og tror dette er kjernetemaet: «Jeg blir så svett at han alltid henger på og må ha hjelp av meg, han er som en tiggende hund» «Så du liker ikke hunder?» Altså, folk som ikke forstår ditt abstraksjonsnivå. Ofte er det menn, fordi de mangler innlevelsesevne, men jeg ser det i kvinner også. Kanskje er det med vilje, at folk spiller dumme og uforstående fordi de ellers vil måtte ta inn noe ubehagelig i samtalen. Men jeg greier ikke leke at voksne folk er 5 år og må ha alt forklart konkret. Og jeg blir litt sprø når ting går i stå. Hvor går man videre derfra? Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): hva hadde du tenkt hvis det var du som alltid måtte hente kaffen til deg? * til MEG Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Jeg bruker mye metaforer, både i jobb og privat... Men i motsetning til deg opplever jeg sjeldent at folk ikke får med seg meningen. Kan det være måten du kommuniserer på? Eventuelt at de prøver å avslutte temaet? Det kan jeg gjøre hvis folk kun klager Anonymkode: 2b871...1b9
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg bruker mye metaforer, både i jobb og privat... Men i motsetning til deg opplever jeg sjeldent at folk ikke får med seg meningen. Kan det være måten du kommuniserer på? Eventuelt at de prøver å avslutte temaet? Det kan jeg gjøre hvis folk kun klager Anonymkode: 2b871...1b9 Jeg har stort ordforråd og bruker språk profesjonelt i jobben min (skriving og annen formidling). Det handler ikke om mangler ved det som blir uttrykt. Noen ganger kan jeg prøve 3-4 ulike bilder eller uttrykksmåter, og fortsatt oppleve at personen henger fast i noe underordnet eller noe som bare var billedlig. Men ved nærmere ettertanke er det gjerne de samme personene som misforstår (eller spiller dumme) på nytt og på nytt. Hadde en kjæreste i studietida, der kunne budskapet noen ganger gå inn etter tredje, fjerde runde med ny forklaring. Men han var oppvokst i utlandet og måtte lære seg norsk «på nytt» da han kom hjem midt i tenårene. Så der var grunnen forståelig. Det handler ikke om klaging, men om alle typer samtaler. Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 Det er sånn at ikke alle forstår metaforer. Noen forstår noen metaforer, mens noen absolutt ikke metaforer. I min familie er vi dårlig på å bruke og forstå metaforer. Noen fordi de har autisme, mens noen har litt autistiske trekk, uten å ha autisme. Anonymkode: 05456...fa4
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 3 minutes ago, Anonym bruker said: Noen ganger kan jeg prøve 3-4 ulike bilder eller uttrykksmåter, og fortsatt oppleve at personen henger fast i noe underordnet eller noe som bare var billedlig. Så snakk mer konkret. Du blir antakelig for svevende og uklar. Du må også tilpasse deg lytteren, ikke bare motsatt Anonymkode: 2b871...1b9
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så snakk mer konkret. Du blir antakelig for svevende og uklar. Du må også tilpasse deg lytteren, ikke bare motsatt Anonymkode: 2b871...1b9 Etter 3-4 forklaringer har jeg ofte brukt opp min oppfinnsomhet. Det står ellers i tidligere innlegg at jeg prøver på mange ulike måter. Men det var kanskje svevende? Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er sånn at ikke alle forstår metaforer. Noen forstår noen metaforer, mens noen absolutt ikke metaforer. I min familie er vi dårlig på å bruke og forstå metaforer. Noen fordi de har autisme, mens noen har litt autistiske trekk, uten å ha autisme. Anonymkode: 05456...fa4 Men ville de/dere tenkt at man snakket om faktiske hunder hvis noen sammenlignet et menneskes atferd med en hunds? Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 Just now, Anonym bruker said: Etter 3-4 forklaringer har jeg ofte brukt opp min oppfinnsomhet. Det står ellers i tidligere innlegg at jeg prøver på mange ulike måter. Men det var kanskje svevende? Anonymkode: 98667...077 Du må jo ikke bruke bilder og metaforer hele tiden. Det er et språklig krydder. Ingen vil ha en suppe hvor krydderet er hovedingrediens 😉 Denne setningen under fungerer utmerket uten simile «Jeg blir så svett at han alltid henger på og må ha hjelp av meg, han er som en tiggende hund» Anonymkode: 2b871...1b9
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Det kan være mange grunner til det. Du nevner en typisk selv, det med å ikke ha et språk som morsmål er en typisk slik årsak. Ellers kan det være diagnoser, som også nevner. Jeg kjenner til en person som sliter med det, der er det omsorgssvikt som ligger i bunn. Foreldre som selv slet med ulike problemer (en diagnose, en rus), og nesten aldri hadde normale samtaler med barna, kun konkrete beskjeder (som som regel var kjefting). Personen, og søsken, har slitt mye som voksne. Personen jeg kjenner til har selv ingen diagnoser, men har måttet jobbe enormt mye for å forstå språklige bilder, metaforer osv. Ene søskenet har en diagnose som gjør slikt vanskelig å forstå, det andre søskenet sliter mye psykisk pga. følger av oppveksten og har ikke kapasitet til å bruke energi på å forsøke å forstå. Det er vondt for dem, for i hvert fall to av dem er jo fullstendig klar over at de ikke forstår dette - og bare en av tre har mulighet til å endre dette og lære det som burde vært barnelærdom. Det følger også ofte med at de ikke forstår ironi. Min bekjente er imidlertid blitt ganske bra, om den ikke umiddelbart forstår ironi så spør den gjerne helt alvorlig "var det du nå sa ironi?". Når det bekreftes tenker personen seg om, og så kommer latteren Anonymkode: 20f95...5bf
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Men ville de/dere tenkt at man snakket om faktiske hunder hvis noen sammenlignet et menneskes atferd med en hunds? Anonymkode: 98667...077 Ikke meg du spør, men av de søsknene jeg nevnte kan to av dem faktisk komme til å spørre lignende om det med hund. Den ene fordi den har en diagnose innen autismespekteret (og sliter ganske mye), den andre pga. andre psykiske problemer som gjør at den sliter med å holde tråden i en samtale, og når den så forsøker å holde samtalen så husker den gjerne bare enkeltord eller -setninger. Det er ordentlig trist å se hvor ødelagt barn kan bli som voksne av omsorgssvikt. Kjenner også en tenåring som er i fosterhjem, denne sliter også med noe av det samme, men har blitt mye bedre fordi den tross alt nå har opplevd noen få år med god omsorg og normal kommunikasjon. Heldigvis er det ikke så mange som sliter så mye. Anonymkode: 20f95...5bf
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Etter 3-4 forklaringer har jeg ofte brukt opp min oppfinnsomhet. Det står ellers i tidligere innlegg at jeg prøver på mange ulike måter. Men det var kanskje svevende? Anonymkode: 98667...077 Men hvorfor går du ikke bare videre, i stedtet for å forklare 3-4 ganger? Det er jo bare ydmykende for mottaker. Anonymkode: 0b4a6...d2f
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Du må jo ikke bruke bilder og metaforer hele tiden. Det er et språklig krydder. Ingen vil ha en suppe hvor krydderet er hovedingrediens 😉 Denne setningen under fungerer utmerket uten simile «Jeg blir så svett at han alltid henger på og må ha hjelp av meg, han er som en tiggende hund» Anonymkode: 2b871...1b9 Uten simile blir det da «Jeg blir så svett at han alltid henger på og må ha hjelp av meg, han er en tiggende hund». Det blir nok enda verre… Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor går du ikke bare videre, i stedtet for å forklare 3-4 ganger? Det er jo bare ydmykende for mottaker. Anonymkode: 0b4a6...d2f Det fins ganger da innholdet MÅ formidles. Herregud, kunne jeg velge, ville jeg ikke vekslet to ord med folk jeg ikke kan kommunisere med! Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Min bekjente er imidlertid blitt ganske bra, om den ikke umiddelbart forstår ironi så spør den gjerne helt alvorlig "var det du nå sa ironi?". Når det bekreftes tenker personen seg om, og så kommer latteren Anonymkode: 20f95...5bf Ironi er nok ekstra vanskelig, ja. Men man dropper jo den straks man merker at det ikke treffer. Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det fins ganger da innholdet MÅ formidles. Herregud, kunne jeg velge, ville jeg ikke vekslet to ord med folk jeg ikke kan kommunisere med! Anonymkode: 98667...077 Det må da kunne formidles uten å bruke metaforer eller andre sammenligninger, når man skjønner at den andre personen ikke forsår? Anonymkode: 0b4a6...d2f
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 58 minutes ago, Anonym bruker said: Uten simile blir det da «Jeg blir så svett at han alltid henger på og må ha hjelp av meg, han er en tiggende hund». Det blir nok enda verre… Anonymkode: 98667...077 Haha, nei.. Du dropper similene! Herlighet, nå er du akkurat slik som personene du beskriver 🤭 "jeg blir så lei/irritert/sliten av at han alltid henger på meg og må ha hjelp". Anonymkode: 2b871...1b9
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det må da kunne formidles uten å bruke metaforer eller andre sammenligninger, når man skjønner at den andre personen ikke forsår? Anonymkode: 0b4a6...d2f Noen ganger er det jo nettopp det som er problemet; jeg sier den konkrete meldingen først. Når den ikke går inn, leter jeg etter nye forklaringsmåter. Mange av dem er jo «se for deg at …» eller «det blir som når …» og så kommer et forsøk på et bilde. Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #19 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Haha, nei.. Du dropper similene! Herlighet, nå er du akkurat slik som personene du beskriver 🤭 "jeg blir så lei/irritert/sliten av at han alltid henger på meg og må ha hjelp". Anonymkode: 2b871...1b9 Haha, takk! Jeg tenkte på sammenligning kontra metafor. Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #20 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Etter 3-4 forklaringer har jeg ofte brukt opp min oppfinnsomhet. Det står ellers i tidligere innlegg at jeg prøver på mange ulike måter. Men det var kanskje svevende? Anonymkode: 98667...077 Trenger du å bruke metaforer da? Når du stadig opplever å ikke bli forstått er sjansen for at det er du som eier problemet stor. Anonymkode: 03333...295
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #21 Skrevet 21. august 2022 Jeg oppfattet dette som en ikke-sak. Noen forstår det du sier, andre ikke. Slik er det, og det er bare å tune seg inn så godt man kan. Tror ikke det finnes noen løsning.🤷♀️ Hvilke situasjoner er du i der budskapet bare må formidles og du sliter? Ment som et genuint spørsmål. Anonymkode: d9adc...960
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #22 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg oppfattet dette som en ikke-sak. Noen forstår det du sier, andre ikke. Slik er det, og det er bare å tune seg inn så godt man kan. Tror ikke det finnes noen løsning.🤷♀️ Hvilke situasjoner er du i der budskapet bare må formidles og du sliter? Ment som et genuint spørsmål. Anonymkode: d9adc...960 Korreksjon: Jeg *oppfatter* dette som en... Anonymkode: d9adc...960
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #23 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Trenger du å bruke metaforer da? Når du stadig opplever å ikke bli forstått er sjansen for at det er du som eier problemet stor. Anonymkode: 03333...295 Ja, noen ganger er det en gradsforskjell eller et abstrakt nivå som må formidles, ellers vil ikke personen ha noe utbytte av det som ble sagt. Anonymkode: 98667...077
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #24 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, noen ganger er det en gradsforskjell eller et abstrakt nivå som må formidles, ellers vil ikke personen ha noe utbytte av det som ble sagt. Anonymkode: 98667...077 Men hvis personen ikke skjønner hva du sier, så er den gradsforskjellen kanskje ikke så viktig? Har du eksempler? Ble litt nysgjerrig. 😊 Anonymkode: d9adc...960
Anonym bruker Skrevet 21. august 2022 #25 Skrevet 21. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvilke situasjoner er du i der budskapet bare må formidles og du sliter? Ment som et genuint spørsmål. Anonymkode: d9adc...960 Vanskelig å komme opp med eksempler på dette uten å si for mye. Anonymkode: 98667...077
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå