Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #1 Skrevet 18. august 2022 Vi feirer jul ved å fråtse og pynte og handle vilt til hverandre i nærmeste krets. Vi kjøper gaver til enorme summer, både i adventstiden og i juleuka. Vi fråtser i kaker og godterier. Det er også ofte konflikter ift hvem som skal være hos hvem av familiemedlemmer. Forskjellen på fattig og rik blir veldig synlig. Ensomheten blir enda tydeligere for de som sitter alene. Så har vi Ramadan, hvor de faster en hel måned, hvor forskjellen på fattig og rik blir utjevnet! Hvor det ikke er en handleorgie og matorgie pluss ingen pynt og bling bling. Ingen sitter alene, og de møtes i moské og hos hverandre hvor de etter solnedgang spiser dadler og så beskjedne måltider, gjerne supper. Hvor samhold og ikke minst likhet er det viktigste. Jeg syns Ramadan er mye mer etter min smak og moral faktisk.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #2 Skrevet 18. august 2022 Ramadan høres veldig fint ut. Jeg synes begge høytidene har mye godt ved seg. Julen vi feirer er ikke vulgær. Vi pynter med pynt barna har laget, og med nedarvet pynt som bringer de som ikke er med oss mer nærmere. Her er fokuset på samvær og kvalitetstid. Lite stress, mas og handlepress. Høytidene er hva man gjør dem til selv. Anonymkode: 3efcc...5a4
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Vi feirer jul ved å fråtse og pynte og handle vilt til hverandre i nærmeste krets. Vi kjøper gaver til enorme summer, både i adventstiden og i juleuka. Vi fråtser i kaker og godterier. Det er også ofte konflikter ift hvem som skal være hos hvem av familiemedlemmer. Forskjellen på fattig og rik blir veldig synlig. Ensomheten blir enda tydeligere for de som sitter alene. Så har vi Ramadan, hvor de faster en hel måned, hvor forskjellen på fattig og rik blir utjevnet! Hvor det ikke er en handleorgie og matorgie pluss ingen pynt og bling bling. Ingen sitter alene, og de møtes i moské og hos hverandre hvor de etter solnedgang spiser dadler og så beskjedne måltider, gjerne supper. Hvor samhold og ikke minst likhet er det viktigste. Jeg syns Ramadan er mye mer etter min smak og moral faktisk. Snakk for deg selv, men sånn er ikke jul her i familien eller se jeg kjenner Anonymkode: 98ee2...c95
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #4 Skrevet 18. august 2022 Det er ingen i vår familie eller vennegjeng som holder på slik du beskriver, men vi kommer kanskje fra ulike kår. For oss er julehøytiden fin og fredelig. Anonymkode: e128d...e0e
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #5 Skrevet 18. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ramadan høres veldig fint ut. Jeg synes begge høytidene har mye godt ved seg. Julen vi feirer er ikke vulgær. Vi pynter med pynt barna har laget, og med nedarvet pynt som bringer de som ikke er med oss mer nærmere. Her er fokuset på samvær og kvalitetstid. Lite stress, mas og handlepress. Høytidene er hva man gjør dem til selv. Anonymkode: 3efcc...5a4 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Snakk for deg selv, men sånn er ikke jul her i familien eller se jeg kjenner Anonymkode: 98ee2...c95 Så dere kjøper ikke adventskalendere, god mat i større kvanta, og godterier og har gavedryss på julaften i det minste?
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #6 Skrevet 18. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ingen i vår familie eller vennegjeng som holder på slik du beskriver, men vi kommer kanskje fra ulike kår. For oss er julehøytiden fin og fredelig. Anonymkode: e128d...e0e Ingen gaver, pynt, masse god mat og godterier?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #7 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Ingen gaver, pynt, masse god mat og godterier? Du ser selv at det er forskjell på fråtsing og gaver til enorme summer (dine ord) og på "ingen gaver"? Anonymkode: e128d...e0e
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #8 Skrevet 18. august 2022 Kjenner meg ikke igjen i dette med beskjeden mat eller lite gaver under ramadan. Anonymkode: e4d5f...949
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #9 Skrevet 18. august 2022 I vår familie er det heldigvis ingen som kjøper dyre gaver. Til tantebarn er det gaver til 200- 300 kr å det samme til søsken. Til foreldrene våre er det gave til maks 400-500 kr. Syns det er veldig greie summer. Anonymkode: 9a8a9...474
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #10 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (16 minutter siden): Vi feirer jul ved å fråtse og pynte og handle vilt til hverandre i nærmeste krets. Vi kjøper gaver til enorme summer, både i adventstiden og i juleuka. Vi fråtser i kaker og godterier. Det er også ofte konflikter ift hvem som skal være hos hvem av familiemedlemmer. Forskjellen på fattig og rik blir veldig synlig. Ensomheten blir enda tydeligere for de som sitter alene. Så har vi Ramadan, hvor de faster en hel måned, hvor forskjellen på fattig og rik blir utjevnet! Hvor det ikke er en handleorgie og matorgie pluss ingen pynt og bling bling. Ingen sitter alene, og de møtes i moské og hos hverandre hvor de etter solnedgang spiser dadler og så beskjedne måltider, gjerne supper. Hvor samhold og ikke minst likhet er det viktigste. Jeg syns Ramadan er mye mer etter min smak og moral faktisk. NotNaomi skrev (4 minutter siden): Ingen gaver, pynt, masse god mat og godterier? De fleste møblerte hjem har en mellomting mellom fråtsing og ingenting. Du får ta mitt ord for det. Anonymkode: 8585b...3f9
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #11 Skrevet 18. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du ser selv at det er forskjell på fråtsing og gaver til enorme summer (dine ord) og på "ingen gaver"? Anonymkode: e128d...e0e Vel. Handelsstanden er ihvertfall enig med meg. De har en sinnsyk omsetning fra oktober til julen er over. Eller vent...til nyttårsaften og 1.og 2. nyttårsdag er over. La oss løfte blikket fra navlen og tenke generelt? Hva som er vanlig?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #12 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Så dere kjøper ikke adventskalendere, god mat i større kvanta, og godterier og har gavedryss på julaften i det minste? Jo, men det gjør ikke julen mindre spesiell. Barna får enkle sjokoladekalendere, det er en del av nedtellingen og forventningen frem mot julen. Vi har faktisk ikke så mange gaver. Barna får en gave hver av oss foreldre, en av besteforeldrene (begge besteforeldrene på den ene siden er døde), og til sammen to til hver fra onkel med familie på den ene siden og tante med familie på den andre. Jeg vet at dette er lite for mange. Uansett tror jeg ikke julen er mindre magisk for de som får mange gaver. Man kan fint ha gaver opp til taket og fremdeles også ha de jordnære verdiene. Man samles rundt juleforberedelser, møtes i juleselskap, tenker på nære og kjære gjennom julekort som sendes, synger gamle og nye julesanger. Nydelig feiring i en mørk tid. Vi trenger det lyset her i nord😊 Hvordan er det hos dere da, hi? Anonymkode: 3efcc...5a4
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #13 Skrevet 18. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kjenner meg ikke igjen i dette med beskjeden mat eller lite gaver under ramadan. Anonymkode: e4d5f...949 Da må du forklare nærmere.
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #14 Skrevet 18. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jo, men det gjør ikke julen mindre spesiell. Barna får enkle sjokoladekalendere, det er en del av nedtellingen og forventningen frem mot julen. Vi har faktisk ikke så mange gaver. Barna får en gave hver av oss foreldre, en av besteforeldrene (begge besteforeldrene på den ene siden er døde), og til sammen to til hver fra onkel med familie på den ene siden og tante med familie på den andre. Jeg vet at dette er lite for mange. Uansett tror jeg ikke julen er mindre magisk for de som får mange gaver. Man kan fint ha gaver opp til taket og fremdeles også ha de jordnære verdiene. Man samles rundt juleforberedelser, møtes i juleselskap, tenker på nære og kjære gjennom julekort som sendes, synger gamle og nye julesanger. Nydelig feiring i en mørk tid. Vi trenger det lyset her i nord😊 Hvordan er det hos dere da, hi? Anonymkode: 3efcc...5a4 Jeg feirer ikke jul lenger. Kommer fra et vestlig land hvor det er en veldig enkel feiring både før under og etter. Men jeg er ikke med på det lenger heller. Flere år siden sist. Jeg kjøper gaver til barna i storfamilien da.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #15 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Da må du forklare nærmere. Det er ikke spesielt beskjedne måltider når fasten brytes, heller gode og varierte måltider. Ungene får mye penger og gaver. Anonymkode: e4d5f...949
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #16 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Jeg feirer ikke jul lenger. Kommer fra et vestlig land hvor det er en veldig enkel feiring både før under og etter. Men jeg er ikke med på det lenger heller. Flere år siden sist. Jeg kjøper gaver til barna i storfamilien da. Har du lyst til å fortelle om hvordan julen feires i ditt hjemland? Det er så spennende å høre om andre tradisjoner😊 Anonymkode: 3efcc...5a4
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #17 Skrevet 18. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke spesielt beskjedne måltider når fasten brytes, heller gode og varierte måltider. Ungene får mye penger og gaver. Anonymkode: e4d5f...949 Hva mener du med når fasten brytes? Hvis du markerer Ramadan på annen måte enn vanlig så får du forklare om det skal være troverdig og at du ikke protesterer bare for å trolle. Endret 18. august 2022 av NotNaomi
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #18 Skrevet 18. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Har du lyst til å fortelle om hvordan julen feires i ditt hjemland? Det er så spennende å høre om andre tradisjoner😊 Anonymkode: 3efcc...5a4 Er det så vanskelig å diskutere innlegget?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #19 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Hva mener du med når fasten brytes? Hvis du markerer Ramadan på annen måte enn vanlig så får du forklare om det skal være troverdig og at du nå protesterer bare for å trolle. Du vet at ramadan avsluttes med Id? Anonymkode: 8585b...3f9
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #20 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Er det så vanskelig å diskutere innlegget? Neida. Jeg spirte pent, og godtar selvfølgelig et nei. Ramadan hos mine venner er overdådig og flott. Masse utrolig god mat, pengegaver til barna. Anonymkode: 3efcc...5a4
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #21 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Dette handler om to høytider. Kan du holde deg til det? Tja, du snakker om den norske julen OG ramadan! Anonymkode: 35982...bb4
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #22 Skrevet 18. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du vet at ramadan avsluttes med Id? Anonymkode: 8585b...3f9 Ja. Og ID er gjerne én fest én dag. Noen feirer tre dager. Det er ingen gaver og alle er inkludert.
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2022 #23 Skrevet 18. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Tja, du snakker om den norske julen OG ramadan! Anonymkode: 35982...bb4 Helt riktig. Og hvor mye mer den ene appellerer til meg enn den andre av grunnene jeg nevnte i hovedinnlegget.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #24 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Ja. Og ID er gjerne én fest én dag. Noen feirer tre dager. Det er ingen gaver og alle er inkludert. Julaften er også én dag. Hvem er ikke inkludert i julen? Begynner det å tynnes i listen over hvordan provosere? Dette var trasige greier. Anonymkode: 8585b...3f9
Anonym bruker Skrevet 18. august 2022 #25 Skrevet 18. august 2022 NotNaomi skrev (9 minutter siden): Ja. Og ID er gjerne én fest én dag. Noen feirer tre dager. Det er ingen gaver og alle er inkludert. Det er gjerne store, flotte og deilige måltider hver kveld når fasten brytes. Men hvorfor sette to fine høytider opp mot hverandre? Anonymkode: 3efcc...5a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå