Gå til innhold

Hadde dere sagt noe til venninnen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du kan ikke strafferett, skjønner jeg. For at han skal kunne straffes, må han ha medvirket (f.eks. ved å låne bort bilen). Passivitet er ikke medvirkning. Så lenge guttene har tatt bilen uten hans tillatelse, kan han ikke straffes for det.

Anonymkode: 6105e...e31

Men han har da en forpliktelse til å si fra.

Anonymkode: 9b922...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men han har da en forpliktelse til å si fra.

Nei. Vanlige folk har ikke plikt til å melde fra til politiet om lovbrudd som de måtte få kjennskap til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Du kan ikke strafferett, skjønner jeg. For at han skal kunne straffes, må han ha medvirket (f.eks. ved å låne bort bilen). Passivitet er ikke medvirkning. Så lenge guttene har tatt bilen uten hans tillatelse, kan han ikke straffes for det.

Det har jeg heller ikke skrevet. 18-åringen har selvfølgelig ingen skyld for at guttene stjal og kjørte bilen hans.

Men han har varslingsplikt fordi det her er såpass alvorlig sak med mindreårig som har kjørt bil og det ikke kan utelukkes at det er gjentakelsesfare hos en eller begge ungdommene. Og det er politiet som her bør avgjøre hva som skjer videre.

Anonymkode: d85f8...74b

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nei. Vanlige folk har ikke plikt til å melde fra til politiet om lovbrudd som de måtte få kjennskap til. 

Jo, det har de hvis de vet om noe som potensielt kan komme til å føre til stor personskade eller sette andres liv i fare!

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Du antar mye. Du antar at en 13-åring og en 15-åring - som begge to er for unge til en gang å øvelseskjøre med bil, har lært å kjøre bil? I så fall er det ulovlig og viser at denne episoden hvor de også stjal en bil og 15-åringen kjørte den, ikke er første gang.

Ergo er det gjentakelse. Ditt tidligere argument har jo vært at dette var en engangshendelse.

Godt poeng. Og siden de ikke klarer å gire så er de livsfarlige i trafikken...

Anonymkode: aaef9...d42

Gjest Forumassistent
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og avsporinger med svar.

Beklager at jeg glemte ryddemelding tidligere i dag!

Forumassistent

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jo, du benekter lover og regler når du bagatelliserer en så alvorlig sak som biltyveri i kombinasjon med at 15-åringen kjører bil for "tjuvlån" og mener dette ikke er ulovlig, at dette er noe politiet ikke tar alvorlig, samt at du hopper helt over det faktum at denne saken kan komme til å koste 18-åringen dyrt i fremtiden hvis 15-åringen eller 13-åringen gjør noe lignende igjen, eller bare en av dem skryter av det de har gjort og andre anmelder. Du benekter 18-åringens plikt til å varsle politiet om dette, en plikt 18-åringen har iflg. straffeloven.

Du bagatelliserer kriminelle handlinger 15-åringen har gjort, selv om det bare var flaks som gjorde at det her ikke ble skade på person eller tap av liv.

DET er benektelse av lover og regler og faktakunnskap og allmennkunnskap. Og DET er helt uansvarlig av en voksen (?) person å bagatellisere dette! DU er uansvarlig, og du bekrefter det igjen og igjen.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du antar mye. Du antar at en 13-åring og en 15-åring - som begge to er for unge til en gang å øvelseskjøre med bil, har lært å kjøre bil? I så fall er det ulovlig og viser at denne episoden hvor de også stjal en bil og 15-åringen kjørte den, ikke er første gang.

Ergo er det gjentakelse. Ditt tidligere argument har jo vært at dette var en engangshendelse.

Å fortelle foreldrene er en selvfølge. Å varsle politiet er en like stor selvfølge, og noe HIs sønn bør gjøre for å slippe ev. straffeforfølgelse selv senere - det har den 18-åringen virkelig ikke fortjent, men også det er et bevisst valg fra hans side om han velger å ikke varsle politiet om denne alvorlige saken.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jo, det har de hvis de vet om noe som potensielt kan komme til å føre til stor personskade eller sette andres liv i fare!

Det du skriver stemmer ikke på noen måte. Jeg benekter ingen lover og regler her, og jeg bagatelliserer ingenting, men fakta er at ingen er skadet på noen måte. Det er heller ikke sånn at HIs sønn har noen plikt til å melde fra om dette. Hadde han vært vitne til at de kjørte avgårde, så måtte han ha meldt fra. Nå var han hverken medvirkende eller bevisst at de kjørte, alt har gått bra, så og melde fra til politiet er helt meningsløst her. Du må gjerne være uenig med meg til du blir grønn, men du bør ikke komme med påstander om at jeg driver i lover osv  Du må gjerne bli provosert, men ikke gidd sånne stråmenn for å score poeng. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Det du skriver stemmer ikke på noen måte. Jeg benekter ingen lover og regler her, og jeg bagatelliserer ingenting, men fakta er at ingen er skadet på noen måte. Det er heller ikke sånn at HIs sønn har noen plikt til å melde fra om dette. Hadde han vært vitne til at de kjørte avgårde, så måtte han ha meldt fra. Nå var han hverken medvirkende eller bevisst at de kjørte, alt har gått bra, så og melde fra til politiet er helt meningsløst her. Du må gjerne være uenig med meg til du blir grønn, men du bør ikke komme med påstander om at jeg driver i lover osv  Du må gjerne bli provosert, men ikke gidd sånne stråmenn for å score poeng. 

Feil igjen. De begikk et alvorlig lovbrudd og har vist en adferd som han ikke vet om de vil gjenta eller ikke. Ergo er det fare for gjentakelse, og han er pliktig til å melde fra.

Du får komme med linker som viser at jeg tar feil... Jeg har vist til lover og paragrafer - hva har du annet enn synsing og bagatellisering av kriminelle handlinger?

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Du har ikke lett for å la ting ligge, du? 

Anonymkode: 5cf8d...420

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Feil igjen. De begikk et alvorlig lovbrudd og har vist en adferd som han ikke vet om de vil gjenta eller ikke. Ergo er det fare for gjentakelse, og han er pliktig til å melde fra.

Du får komme med linker som viser at jeg tar feil... Jeg har vist til lover og paragrafer - hva har du annet enn synsing og bagatellisering av kriminelle handlinger?

Siden du fortsetter med stråmenn så er det jo ingen vits i å fortsette å diskutere med deg.

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (17 minutter siden):

Siden du fortsetter med stråmenn så er det jo ingen vits i å fortsette å diskutere med deg.

Det er ikke "stråmenn" å påpeke at du nekter å ta til deg hva norske lover sier, at du nok en gang har gått helt tom for argumenter og forsøker å vri deg unna med å forsøke å "parkere" andre. Den eneste du parkerer er deg selv. Hver gang.

Men det er jo din vanlige stil, å forsøke å vri deg bort fra din egne logiske brist. Her i denne tråden argumenterer du først hardnakket for at dette bare var en enkeltepisode som ikke ville gjenta seg (noe du selvfølgelig ikke kan vite). Når dine påstander ble tilbakevist av mange, da argumenterer du plutselig for at dette var gutter som allerede hadde lært å kjøre bil (selv om de er 1 og 3 år for unge til å en gang prøvekjøre) og at det derfor ikke var så alvorlig.

Så har du argumentert med at siden det ikke ble personskader denne gangen, så var det ikke så alvorlig. Men det gjør ikke den kriminelle handlingen de denne gangen utførte noe mindre alvorlig.

Norsk lov er uenig med deg. Om du mener du har fakta som kan støtte deg så står du jo helt fritt til å legge frem linker som viser at Vegtrafikkloven og Straffeloven, som jeg linket til, tar feil...

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Si fra til foreldrene, numbhead! Det er det denne tråden handler om! 

Skrevet
NotNaomi skrev (4 timer siden):

Du vet ikke hva en stråmann er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...