Gå til innhold

Hadde dere sagt noe til venninnen deres?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Å tjuvlåne noe er å ta søsters sko uten å spør, for eksempel. Det blir feil å bruke begrepet på en bil med den verdien og potensielle skadeomfanget den kan forårsake. Å ta en bil uten lov er tyveri, skjerpende retning er at sjåføren var mindreårig og uten sertifikat. Det kommer ikke under begrepet guttestreker, altså. 

Anonymkode: 5cf8d...420

Nei, men når noen skriver at de kommer til å "fortsette å stjele biler" så er jeg nødt til å bruke ordet "tjuvlåne" her. Det hadde ikke til hensikt å stjele noe, så det blir rart å bruke argumentet at de vil fortsette å "stjele biler".

Jeg har skrevet at det var en idiotisk handling. Og siden det ikke er snakk om at de har vært i problemer før, at moren lar de være hjemme alene, så forholder jeg meg til denne enkeltstående episoden. Å få et sånt idiotisk innfall går kanskje litt lengre enn hva en kan kalle typiske guttestreker, men når det blir hauset opp som i tråden her, syns jeg at det er sterke overdrivelser å snakke om anmeldelser og ene med det andre. Alle bør vel heller være glade for at det gikk bra, og legge det bort. Guttene vil nok huske dette, og det er det viktigste. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Nei, men når noen skriver at de kommer til å "fortsette å stjele biler" så er jeg nødt til å bruke ordet "tjuvlåne" her. Det hadde ikke til hensikt å stjele noe, så det blir rart å bruke argumentet at de vil fortsette å "stjele biler".

Jeg har skrevet at det var en idiotisk handling. Og siden det ikke er snakk om at de har vært i problemer før, at moren lar de være hjemme alene, så forholder jeg meg til denne enkeltstående episoden. Å få et sånt idiotisk innfall går kanskje litt lengre enn hva en kan kalle typiske guttestreker, men når det blir hauset opp som i tråden her, syns jeg at det er sterke overdrivelser å snakke om anmeldelser og ene med det andre. Alle bør vel heller være glade for at det gikk bra, og legge det bort. Guttene vil nok huske dette, og det er det viktigste. 

Hvordan vet du hva hensikten deres var? 15 åringen er over den kriminelle lavalder og var nok ganske klar over hva han gjorde, om han er normalt utrustet. At han ikke så rekkevidden av hva han gjorde er enda et argument for at mor må få vite om det. Da trenger han seriøs veiledning. 

Spørsmålet i hi var ikke å anmelde, men om hun skulle fortelle venninnen sin. Alle er selvsagt glade for at det gikk bra, men det er ikke et argument for å skjule hendelsen for mor. Ansvarlige voksne skjønner når barn trenger veiledning. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet du hva hensikten deres var? 15 åringen er over den kriminelle lavalder og var nok ganske klar over hva han gjorde, om han er normalt utrustet. At han ikke så rekkevidden av hva han gjorde er enda et argument for at mor må få vite om det. Da trenger han seriøs veiledning. 

Spørsmålet i hi var ikke å anmelde, men om hun skulle fortelle venninnen sin. Alle er selvsagt glade for at det gikk bra, men det er ikke et argument for å skjule hendelsen for mor. Ansvarlige voksne skjønner når barn trenger veiledning. 

Nå har det vært noen tråder her på forumet i det siste om ungdom som gjør noen drøye ting. Det er ikke det vanlige de fleste ungdom gjør, som å drikke og teste ut hasj og whatever. Eller race rundt på elektriske sparkesykler uten hjelm osv. Men det vil ikke si at de som går lenger eller gjør noe annet må gjenta det. Når de blir livredde etter en handling, så sier det ganske mye. Hadde de hatt problematisk adferd tidligere og ikke brydd seg, DA kunne man reagert mer alvorlig. 

Skrevet
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

Nå har det vært noen tråder her på forumet i det siste om ungdom som gjør noen drøye ting. Det er ikke det vanlige de fleste ungdom gjør, som å drikke og teste ut hasj og whatever. Eller race rundt på elektriske sparkesykler uten hjelm osv. Men det vil ikke si at de som går lenger eller gjør noe annet må gjenta det. Når de blir livredde etter en handling, så sier det ganske mye. Hadde de hatt problematisk adferd tidligere og ikke brydd seg, DA kunne man reagert mer alvorlig. 

Nei, det vil ikke si at det skjer flere ganger. Men det kan ikke utelukkes heller. Som mor selv hadde jeg blitt rasende om min venninne hadde holdt noe så alvorlig skjult for meg. Barn og unge trenger veiledning, ikke ryggradsløse voksne som tenker at det går sikkert bra, de gjør det sikkert ikke igjen. Politiet er jo svært tydelige på viktigheten av engasjerte og involverte foreldre. Jeg tror neppe de, eller landets leger ved akuttmottak, ser lett på to mindreårige bak rattet på en bil.  

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det vil ikke si at det skjer flere ganger. Men det kan ikke utelukkes heller. Som mor selv hadde jeg blitt rasende om min venninne hadde holdt noe så alvorlig skjult for meg. Barn og unge trenger veiledning, ikke ryggradsløse voksne som tenker at det går sikkert bra, de gjør det sikkert ikke igjen. Politiet er jo svært tydelige på viktigheten av engasjerte og involverte foreldre. Jeg tror neppe de, eller landets leger ved akuttmottak, ser lett på to mindreårige bak rattet på en bil.  

Det er helt greit at foreldre skal være engasjerte, men jeg tenker at her er det ungdom som har lært å kjøre bil. Så ser de bilen på natten, fristelsen blir for stor til å ikke prøvekjøre ned til nabogata. Idiotisk ja, men det er ikke den galskap som mange her virker å mene. Så får de ikke snudd ( rygget) og får sikkert panikk. Likevel ringer de og sier fra. Alt tatt i betrakning så er ikke dette noe å bli helt hysterisk for.

Jeg hadde ikke blitt sint om jeg ikke fikk vite om en sånn hendelse i ettertid. 

Skrevet

Dette er en slik hendelse jeg som mor ønsker å få beskjed om både fordi det er en alvorlig hendelse og fordi mitt forhold til min venninne er basert på gjensidig tillit. Viktige og alvorlige ting forteller vi hverandre. Punktum. Jeg hadde blitt ordentlig lei meg hvis hun ikke hadde fortalt meg dette. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Det er helt greit at foreldre skal være engasjerte, men jeg tenker at her er det ungdom som har lært å kjøre bil. Så ser de bilen på natten, fristelsen blir for stor til å ikke prøvekjøre ned til nabogata. Idiotisk ja, men det er ikke den galskap som mange her virker å mene. Så får de ikke snudd ( rygget) og får sikkert panikk. Likevel ringer de og sier fra. Alt tatt i betrakning så er ikke dette noe å bli helt hysterisk for.

Hvorfor holder du deg ikke til fakta i det hi har sagt. Dette er synsing, du lager deg din egen historie,

Anonymkode: fafdf...8fd

Skrevet
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Jeg synes du bagatelliserer dette veldig. At to barn på 13 og 15 tjuvlåner en bil og kjører av gårde med den er alvorlig, uavhengig av om de «har lært å kjøre bil» eller ikke. 

Du aner ikke noe om deres intensjoner, det gjør ikke jeg heller, men det spiller faktisk ingen rolle. Kjøring uten førerkort er ulovlig, og det å være med på å legge til rette for at ungdommene skal tro at det ikke er så farlig, fordi ingen kom til skade? Du gjør ungdommene og mor en bjørnetjeneste ved å holde dette skjult. 

Anonymkode: 1889c...8e3

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes du bagatelliserer dette veldig. At to barn på 13 og 15 tjuvlåner en bil og kjører av gårde med den er alvorlig, uavhengig av om de «har lært å kjøre bil» eller ikke. 

Du aner ikke noe om deres intensjoner, det gjør ikke jeg heller, men det spiller faktisk ingen rolle. Kjøring uten førerkort er ulovlig, og det å være med på å legge til rette for at ungdommene skal tro at det ikke er så farlig, fordi ingen kom til skade? Du gjør ungdommene og mor en bjørnetjeneste ved å holde dette skjult. 

Hvordan mener du at jeg bagatelliserer, eller kanskje rettere sagt, hva tenker du er viktig å gjøre her? 

Jeg er nok godt vant med utagerende barn og ungdom, så jeg ser det nok i perspektiv av det også, helt klart. 

Skrevet
NotNaomi skrev (5 timer siden):

Men hvis de fortsetter å «tjuvlåne» da? Ikke stjele, vi holder stjeling utenom. Er det bedre at en 15-åring kjører en bil han tenker å levere tilbake; sammen med 13-åringen i baksetet? Er det mindre farlig om bilen kun er tjuvlånt og ikke stjålet?

Kanskje bør du tenke gjennom argumentene dine før du skriver dem. For problemet i seg selv er jo ikke om de har som mål å sette bilen på plass eller ikke.

Anonymkode: 89761...d76

Skrevet
NotNaomi skrev (30 minutter siden):

Det gjør selvfølgelig ikke det når man vurderer en situasjon. Da må man gå ut fra faktum og tenke hva opplysningene betyr uten å spekulere. Jeg antar selvfølgelig at å sette bil i revers betyr at de vil snu. Jeg antar dermed også at de ikke ville kjøre lenger. At de var livredde betyr at de skjønte at dette skulle de ikke gjort mm. Dette er logiske slutninger ut fra det vi vet. 

Du motsier deg selv her, ganske grundig. Du sier at man må gå ut fra fakta mens du i de neste setningene antar. At gutta ville ha bilen i revers betyr ingenting annet enn at de ville/trengte å rygge. Om de ikke skulle kjøre mer, om de var redde og angret er bare antagelser. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du motsier deg selv her, ganske grundig. Du sier at man må gå ut fra fakta mens du i de neste setningene antar. At gutta ville ha bilen i revers betyr ingenting annet enn at de ville/trengte å rygge. Om de ikke skulle kjøre mer, om de var redde og angret er bare antagelser. 

Det står helt tydelig i HI at de var livredde....

Det er ikke så mange grunner til at man trenger å rygge når man kjører på veien..

Skrevet
NotNaomi skrev (46 minutter siden):

Det står helt tydelig i HI at de var livredde....

Det er ikke så mange grunner til at man trenger å rygge når man kjører på veien..

De var redde fordi de ikke fikk bilen i revers.

Selvsagt er det andre grunner til at man trenger å rygge, kjører du ikke bil selv? Man kan ha kjørt feil, kjørt seg fast, ikke klare svingen... Som sagt, du antar minst like mye som dem du kritiserer. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De var redde fordi de ikke fikk bilen i revers.

Selvsagt er det andre grunner til at man trenger å rygge, kjører du ikke bil selv? Man kan ha kjørt feil, kjørt seg fast, ikke klare svingen... Som sagt, du antar minst like mye som dem du kritiserer. 

"Min sønn var blitt lynforbanna på dem, og de var ifølge ham livredde etterpå"

Grunnene du oppgir kan også være grunnen til å sette bilen i revers, og det er faktisk å håpe at det er en årsak også.. 

Skrevet
NotNaomi skrev (20 minutter siden):

"Min sønn var blitt lynforbanna på dem, og de var ifølge ham livredde etterpå"

Grunnene du oppgir kan også være grunnen til å sette bilen i revers, og det er faktisk å håpe at det er en årsak også.. 

Poenget mitt er at vi ikke kan anta noe. Fakta, som vi kjenner dem, er at de stjal bilen, kjørte uten alder og sertifikat på plass, ikke fikk satt den i revers og ble redde når hi sin sønn kjeftet på dem. Vi vet ikke hvor langt de hadde tenkt å kjøre, hvorfor de trengte å få bilen i revers, om de var redde eller ikke før de fikk kjeft. 

Poenget er også at moren til barna selvsagt må få vite hva barna hennes har gjort. Det de gjorde var potensielt livsfarlig og de må få reaksjon på at slik kan man faktisk aldri gjør, pluss en innføring i hva som kunne skjedd om uhellet var ute. 

Skrevet
NotNaomi skrev (14 minutter siden):

Jada, har spist frokost med naboen i dag, gått en runde med hunden hans, vært på butikken og snakket med en venninne i tlf. Så sitter jeg og planlegger en del i forbindelse med jobb  jeg om ikke lenge starter i. Kan godt oppdatere deg videre i løpet av dagen? 😊

Men nå tror jeg denne tråden akkurat ble ryddet, så greit å ikke avspore kanskje? Du kan jo lage en tråd hvor de som vil kan skrive hva de gjør, sånn time for time? 

Men sover, det gjør du ikke? Du har svart med kun få timers mellomrom gjennom et helt døgn og vel så det. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt er at vi ikke kan anta noe. Fakta, som vi kjenner dem, er at de stjal bilen, kjørte uten alder og sertifikat på plass, ikke fikk satt den i revers og ble redde når hi sin sønn kjeftet på dem. Vi vet ikke hvor langt de hadde tenkt å kjøre, hvorfor de trengte å få bilen i revers, om de var redde eller ikke før de fikk kjeft. 

Poenget er også at moren til barna selvsagt må få vite hva barna hennes har gjort. Det de gjorde var potensielt livsfarlig og de må få reaksjon på at slik kan man faktisk aldri gjør, pluss en innføring i hva som kunne skjedd om uhellet var ute. 

Hva tenker du at den reaksjonen skal være? 

Skrevet
NotNaomi skrev (3 timer siden):

Hvordan mener du at jeg bagatelliserer, eller kanskje rettere sagt, hva tenker du er viktig å gjøre her? 

Jeg er nok godt vant med utagerende barn og ungdom, så jeg ser det nok i perspektiv av det også, helt klart. 

Jeg mener at ved å holde dette skjult for moren, (for å spare henne for ydmykelsen?) fratar du foreldrene en mulighet for å rettlede sine barn, i en situasjon der de definitivt trenger det. Ved å ikke si noe, regner du med at ungdommene er i stand til å lære av dette på egen hånd. Med tanke på det de har gjort, den grensen de allerede har krysset, tror jeg at det er en modig slutning å trekke.

Hva foreldrene vil gjøre med den informasjonen kommer an på deres relasjon til barna... 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg mener at ved å holde dette skjult for moren, (for å spare henne for ydmykelsen?) fratar du foreldrene en mulighet for å rettlede sine barn, i en situasjon der de definitivt trenger det. Ved å ikke si noe, regner du med at ungdommene er i stand til å lære av dette på egen hånd. Med tanke på det de har gjort, den grensen de allerede har krysset, tror jeg at det er en modig slutning å trekke.

Hva foreldrene vil gjøre med den informasjonen kommer an på deres relasjon til barna... 

Hm ok. Du vil gi moren mulighet til å rettlede, og jeg vil spare henne for at andre sier fra om det jeg tenker er noe de har lært av. Hadde sønnen som var "barnepasser sagt noe, helt greit.

Men det er jo helt okay å vurdere ting forskjellig. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Hm ok. Du vil gi moren mulighet til å rettlede, og jeg vil spare henne for at andre sier fra om det jeg tenker er noe de har lært av. Hadde sønnen som var "barnepasser sagt noe, helt greit.

Men det er jo helt okay å vurdere ting forskjellig. 

Forskjellen er vel kanskje det at du tenker at de har lært av det, og jeg tenker at de trenger hjelp til å forstå konsekvensene av det... 

Skrevet
NotNaomi skrev (48 minutter siden):

Hva tenker du at den reaksjonen skal være? 

Jeg skriver jo det. 

Skrevet
NotNaomi skrev (11 timer siden):

Jeg har overhodet ikke benektet noen lover eller regler her. 

Jeg sier bare at jeg aldri ville ha anmeldt disse ungdommene. Det er ikke mangel på hverken faktakunnskap eller allmennkunnskap å mene noe utfra egen vurdering. 

Jo, du benekter lover og regler når du bagatelliserer en så alvorlig sak som biltyveri i kombinasjon med at 15-åringen kjører bil for "tjuvlån" og mener dette ikke er ulovlig, at dette er noe politiet ikke tar alvorlig, samt at du hopper helt over det faktum at denne saken kan komme til å koste 18-åringen dyrt i fremtiden hvis 15-åringen eller 13-åringen gjør noe lignende igjen, eller bare en av dem skryter av det de har gjort og andre anmelder. Du benekter 18-åringens plikt til å varsle politiet om dette, en plikt 18-åringen har iflg. straffeloven.

Du bagatelliserer kriminelle handlinger 15-åringen har gjort, selv om det bare var flaks som gjorde at det her ikke ble skade på person eller tap av liv.

DET er benektelse av lover og regler og faktakunnskap og allmennkunnskap. Og DET er helt uansvarlig av en voksen (?) person å bagatellisere dette! DU er uansvarlig, og du bekrefter det igjen og igjen.

Anonymkode: d85f8...74b

Skrevet
NotNaomi skrev (8 timer siden):

Du antar mye. Du antar at en 13-åring og en 15-åring - som begge to er for unge til en gang å øvelseskjøre med bil, har lært å kjøre bil? I så fall er det ulovlig og viser at denne episoden hvor de også stjal en bil og 15-åringen kjørte den, ikke er første gang.

Ergo er det gjentakelse. Ditt tidligere argument har jo vært at dette var en engangshendelse.

Å fortelle foreldrene er en selvfølge. Å varsle politiet er en like stor selvfølge, og noe HIs sønn bør gjøre for å slippe ev. straffeforfølgelse selv senere - det har den 18-åringen virkelig ikke fortjent, men også det er et bevisst valg fra hans side om han velger å ikke varsle politiet om denne alvorlige saken.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Her er faktisk 15-åringen over den kriminelle lavalder og kan straffes med fengsel inntil et år og/eller få bot, samt vil få sperrefrist på å få sertifikat på minst 6 måneder. 15-åringen har i tillegg satt 13-åringen i fare.

Dette er så alvorlig at her bør egentlig flere enn bare guttenes mor inn i bildet.

Når guttene stjeler en annens bil er det også store sjanser for at det ikke er første gangen 15-åringen kjører bil...

Jeg hadde oppmodet 18-åringen til å gå til politiet med dette, for sjansen for at 15-åringen forstår alvoret når han nå slipper unna følger, det tror jeg dessverre er minimale.

Om det skal forsøkes løst på lavere nivå ville jeg kontaktet forening for trafikkskadede og bedt om at guttene fikk møte trafikkskadde som engasjerer seg i forebyggende arbeid.

HI, din sønn tar en stor sjanse ved å ikke melde fra om dette! Hvis en av disse guttene skulle gjøre noe tilsvarende senere og skade noen så vil denne saken komme opp. Da vil din sønn - som er myndig! - trolig måtte stå til ansvar for at han ikke tok ansvar som bileier og som en voksen person som har plikt til å melde fra til politiet for å forbygge kriminelle handlinger som også kan sette andres helse og liv i fare. Er din sønn beredt til å ta det ansvaret? Er han så sikker på at disse to guttene ikke vil gjøre noe tilsvarende igjen med andres biler? Hvilke følger vil det få for din sønn om han skulle bli straffet for dette senere? Kan det påvirke hans utdanning, jobbmuligheter?

Du kan ikke strafferett, skjønner jeg. For at han skal kunne straffes, må han ha medvirket (f.eks. ved å låne bort bilen). Passivitet er ikke medvirkning. Så lenge guttene har tatt bilen uten hans tillatelse, kan han ikke straffes for det.

Anonymkode: 6105e...e31

Skrevet

Det er ikke slik i Norge at man kan straffes for ikke å angi noen, altså. 

Dette er et rent moralsk spørsmål: Bør du si noe til guttenes mor? Jeg heller mot at dette er såpass alvorlig at du bør gjøre det. Selv om jeg skjønner dilemmaet når sønnen din har betrodd deg dette og ikke ønsker at du sier noe. 

Anonymkode: 6105e...e31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...