Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #51 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Ja det er noe som heter å bruke skjønn. Dette er vel eksempel på dårlig skjønn. Anonymkode: 89761...d76
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #52 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette er vel eksempel på dårlig skjønn. Anonymkode: 89761...d76 Vi får være uenige.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #53 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (49 minutter siden): Nei vet du hva, du må nesten bare avfinne deg med svarene jeg har gitt deg nå altså. Være åpen NOK. Være ærlig NOK, som å være seg selv NOK. Det kommer an på hva man ser som nyttig og viktig. Og man vil helst unngå å få noen til å føle seg mindre. Hvis de skader seg og blir invalide neste gang - hvor stor eller liten vil DU føle deg? Anonymkode: 89761...d76
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #54 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis de skader seg og blir invalide neste gang - hvor stor eller liten vil DU føle deg? Anonymkode: 89761...d76 Neste gang?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #55 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (11 minutter siden): Neste gang? Når «ingen» vet at dette er skjedd, og ingen tar affære med dem, hvorfor skulle de slutte å stjele biler…? Anonymkode: 89761...d76
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #56 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (25 minutter siden): Ja det er noe som heter å bruke skjønn. En voksen person som mener at det å skåne mor for ubehag og ydmykelse (?!) er viktigere enn å ta tak i uønsket adferd viser så dårlig skjønn at det knapt er til å tro. Det er fullstendig uansvarlig. Og dumt. Anonymkode: 5cf8d...420
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #57 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): En voksen person som mener at det å skåne mor for ubehag og ydmykelse (?!) er viktigere enn å ta tak i uønsket adferd viser så dårlig skjønn at det knapt er til å tro. Det er fullstendig uansvarlig. Og dumt. Anonymkode: 5cf8d...420 Og kriminelt. Anonymkode: 89761...d76
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #58 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (5 minutter siden): De har ikke stjålet noen bil. De tjuvlånte, noe som ikke er helt det samme da eieren fikk den tilbake ganske kjapt antar jeg, siden de kun kjørte til nabogata. Jeg tenker nok at eieren tok affære siden de ble livredde. Derfor tror jeg heller ikke at det blir noen neste gang. Eh. Tjuvlåne er tyveri. Og i fall de hadde skadet noe eller noen: Eierens ansvarsforsikring gjelder kun dersom han melder bilen stjålet. Anonymkode: 89761...d76
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #59 Skrevet 8. august 2022 For å ikke nevne at det å "låne" bilennav brorens kompis uten å spørre er helt utrolig dårlig gjort. Disse ungdommene er ute å kjøre, pun intended. Veldig uvanlig og antisosialt. Anonymkode: aaef9...d42
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #60 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (24 minutter siden): De har ikke stjålet noen bil. De tjuvlånte, noe som ikke er helt det samme da eieren fikk den tilbake ganske kjapt antar jeg, siden de kun kjørte til nabogata. Jeg tenker nok at eieren tok affære siden de ble livredde. Derfor tror jeg heller ikke at det blir noen neste gang. For en skremmende feig holdning. Venninna di kommer nok til å takke deg for det når det kommer for en dag at du visste det..... Anonymkode: fafdf...8fd
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #61 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er saklig å si at skjønnet ditt er på villspor. Anonymkode: fafdf...8fd Hehe, nei det er akkurat det det ikke er. Her diskuterer jeg kun sak og situasjon, mens flere av dere ytrer dere om meg og mine meninger og syn på dette. Dere burde jo klare å holde dere til saken her.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #62 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): De har ikke stjålet noen bil. De tjuvlånte, noe som ikke er helt det samme da eieren fikk den tilbake ganske kjapt antar jeg, siden de kun kjørte til nabogata. Jeg tenker nok at eieren tok affære siden de ble livredde. Derfor tror jeg heller ikke at det blir noen neste gang. Her sier du det. Det er dessverre feil, for å ta noe uten tillatelse er å stjele. Anonymkode: 9b922...481
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #63 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (12 timer siden): For et spetakkel her da! Nå BLE ingen drept, guttene kom seg uskadd fra det, og det er vel strengt tatt ikke "å kjøre rundt" når de kun er nede i nabogata. Tror jeg har lest x antall ganger om unger helt ned til 10 år som tar bilen og kjører avgårde. " Og her bagatelliserer du lovbruddet fordi skadepotensialet ikke ble makset ut. At DU tar feil og driter deg ut helt selv, er ikke det samme som at ANDRE er usaklige. Anonymkode: 9b922...481
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #64 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tyvlåne er å stjele. Du sa det var noe annet. Og et lovbrudd blir ikke mindre ulovlig av at skadepotensialet ikke ble makset ut. Du sa det ikke var ille så lenge ingen ble skadd. Men lovens intensjon er ikke avhengig av at noen skades før lovbruddet kan kalles et faktum. Det er ikke en stråmann å finne feil på det du sier. En stråmann er å ta ditt utsagn og karikere det til det ukjennelige og forlange at du forsvarer det som om det var ditt utsagn. Anonymkode: 9b922...481 Nettopp. Når du sier at jeg ikke aksepterer lovens intensjon, så er nettopp det stråmann. Å ta noe for så å levere det tilbake etter en halvtime kaller jeg ikke å stjele altså. Jeg sier at det de gjorde var et idiotisk påfunn, men jeg har ikke nevnt loven med ett ord.
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #65 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du kan ikke tolke loven som det passer deg. Anonymkode: fafdf...8fd Som sagt, det er rom for skjønn. Jeg tror ingen akkurat kommer noen vei med å anmelde et halvtimes "tyveri" 🙂
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #66 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Som sagt, det er rom for skjønn. Jeg tror ingen akkurat kommer noen vei med å anmelde et halvtimes "tyveri" 🙂 Jo, det er vel EKSAKT det politiet ønsker at man skal gjøre. Da kan de kalle inn ungdommene til utspørring og samtale. Det er slik de jobber forebyggende, både med tyveri, vold, rus, hærverk - you name it. Anmeld det og se hvordan ungdommene kommer litt skremt og slukøret hjem igjen etter samtalen - det er ment å sette en støkk i dem. Anonymkode: 9b922...481
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #67 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jo, det er vel EKSAKT det politiet ønsker at man skal gjøre. Da kan de kalle inn ungdommene til utspørring og samtale. Det er slik de jobber forebyggende, både med tyveri, vold, rus, hærverk - you name it. Anmeld det og se hvordan ungdommene kommer litt skremt og slukøret hjem igjen etter samtalen - det er ment å sette en støkk i dem. Anonymkode: 9b922...481 Jeg hadde kappet av meg hendene før jeg anmeldte disse ungdommene. Det ville vært veldig råttent gjort i mitt syn. Slemt rett og slett.
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #68 Skrevet 8. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke skjønn her. Du får sette deg inn i straffeloven og tidligere saker i samme sjanger. Anonymkode: d85f8...74b Jeg skrev vel tidligere i tråden at flere unge hadde tatt biler og kjørt avgårde. Blant annet en på 10 år (!) som ville besøke besteforeldre sine. Det har vært eldre ungdom også, som har lagt avgårde med bil, på trafikkert vei. Jeg har ikke lest noe om straff, men regner vel med at det ble en samtale med politiet som i de tilfellene stoppet dem. Endret 8. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #69 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Jeg skrev vel tidligere i tråden at flere unge hadde tatt biler og kjørt avgårde. Blant annet en på 10 år (!) som ville besøke besteforeldre sine. Det har vært eldre ungdom også, som har lagt avgårde med bil, på trafikkert vei. Jeg har ikke lest noe om straff, men regner vel med at det ble en samtale med politiet som i de tilfellene stoppet dem. Blir det på noen måte bedre av at flere gjør det…? Anonymkode: 9b922...481
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #70 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (16 minutter siden): Jeg skrev vel tidligere i tråden at flere unge hadde tatt biler og kjørt avgårde. Blant annet en på 10 år (!) som ville besøke besteforeldre sine. Det har vært eldre ungdom også, som har lagt avgårde med bil, på trafikkert vei. Jeg har ikke lest noe om straff, men regner vel med at det ble en samtale med politiet som i de tilfellene stoppet dem. Du får komme med linker til ungdommer over kriminell som har stjålet bil og kjørt uten lappen som har sluppet straffesak hos politiet. En 10-åring er langt under kriminell lavalder og har derfor ingen relevans til trådens tema. Du er flere ganger blitt fortalt hva straffen er for det denne 15-åringen har gjort, men du nekter å ta det til deg. Slike saker anses å være så alvorlig at de blir fulgt opp. 13-åringen i denne saken vil bli fulgt opp med samtaler hos politiet, siden han er under kriminell lavalder. 15-åringen vil bli straffet og få utsettelse på å kunne ta sertifikat. Som voksen er man også pliktig å melde fra om en slik sak, da andre settes i fare fordi det er gjentakelsesfare. Om en av guttene skulle kjøre senere og enten selv bli skadet eller verre, at de skader andre, så kan de som første gang ikke meldte fra også få problemer. Nå er det på tide du blir voksen nok til å forholde deg til fakta og slutte å leve i din egen virkelighetsboble som har lite med virkeligheten å gjøre når du benekter lover, allmennkunnskap og fakta i form av seriøs forskning og fakta vist til med seriøse linker. Anonymkode: d85f8...74b
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #71 Skrevet 8. august 2022 (endret) Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Du får komme med linker til ungdommer over kriminell som har stjålet bil og kjørt uten lappen som har sluppet straffesak hos politiet. En 10-åring er langt under kriminell lavalder og har derfor ingen relevans til trådens tema. Du er flere ganger blitt fortalt hva straffen er for det denne 15-åringen har gjort, men du nekter å ta det til deg. Slike saker anses å være så alvorlig at de blir fulgt opp. 13-åringen i denne saken vil bli fulgt opp med samtaler hos politiet, siden han er under kriminell lavalder. 15-åringen vil bli straffet og få utsettelse på å kunne ta sertifikat. Som voksen er man også pliktig å melde fra om en slik sak, da andre settes i fare fordi det er gjentakelsesfare. Om en av guttene skulle kjøre senere og enten selv bli skadet eller verre, at de skader andre, så kan de som første gang ikke meldte fra også få problemer. Nå er det på tide du blir voksen nok til å forholde deg til fakta og slutte å leve i din egen virkelighetsboble som har lite med virkeligheten å gjøre når du benekter lover, allmennkunnskap og fakta i form av seriøs forskning og fakta vist til med seriøse linker. Anonymkode: d85f8...74b Jeg ser bort fra ditt siste avsnitt som er stråmenn. Jeg skrev at jeg ikke hadde lest noe om straff i de andre tilfellene. Det har vært ungdom fra 13-15, og jeg har ingen linker til de sakene. Jeg regner vel med at flere her har lest om slike saker og eventuelle konsekvenser. Jeg syns det ville vært helt hårreisende å begynne og dra politiet inn i denne saken. Man må se på de faktiske forhold her : to ungdommer som får et idiotisk innfall, kjører ned til nabogata på natten og får problemer slik at de må ringe etter hjelp. At de gjorde nettopp det viser at de brukte litt fornuft ihvertfall. Så kommer eieren, og guttene var livredde. Dette er saken her, hverken mer eller mindre. Å dra politiet inn i dette er bare helt unødig og stygt gjort mot de to ungdommene. Jeg vurderer det sånn at de har lært av dette. Endret 8. august 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #72 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Jeg ser bort fra ditt siste avsnitt som er stråmenn. Jeg skrev at jeg ikke hadde lest noe om straff i de andre tilfellene. Det har vært ungdom fra 13-15, og jeg har ingen linker til de sakene. Jeg regner vel med at flere her har lest om slike saker og eventuelle konsekvenser. Jeg syns det ville vært helt hårreisende å begynne og dra politiet inn i denne saken. Man må se på de faktiske forhold her : to ungdommer som får et idiotisk innfall, kjører ned til nabogata på natten og får problemer slik at de må ringe etter hjelp. At de gjorde nettopp det viser at de brukte litt fornuft ihvertfall. Så kommer eieren, og guttene var livredde. Dette er saken her, hverken mer eller mindre. Å dra politiet inn i dette er bare helt unødig og stygt gjort mot de to ungdommene. Jeg vurderer det sånn at de har lært av dette. Generelt sett burde du kanskje begynne å lese litt mer, både faktakunnskap som andre ser på som allmennkunnskap, lover og regler samt å holde deg oppdatert på hva som skjer i det samfunnet du lever i - for den stadige benektelsen av fakta som du stadig kommer med, det er ikke normalt for en voksen person. Nei, to ungdommer - den ene OVER den kriminelle lavalderen, velger å stjele bilnøkler og en bil og 15-åringen velger å kjøre uten sertifikat. Flaks gjorde at de ikke skadet noen. Det gjør ikke den kriminelle handlingen mindre alvorlig. Å holde denne 15-åringen lengst mulig unna å få sertifikat, det er nødvendig når han som 15-åring viser så ekstremt dårlig vurderingsevne og lite forståelse for de skadene han kan påføre seg selv, kompiser og andre uskyldige personer ved å kjøre uten sertifikat. Ingen i denne tråden kan vurdere om ungdommene har lært, heller ikke HI. 15-åringen må uansett stå ansvarlig for sine lovbrudd og kriminelle handlinger. Vegtrafikkloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_4#§24 § 24 a.Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m. Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. ... § 31.Alminnelige straffebestemmelser Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud. Straffelovens § 196 sier at man har plikt til å melde fra for å avverke potensiell skade på personer (som en ev. bilulykke med 15-åringen kan bety). Og også at den som ikke melder fra om slikt kan straffes med fengsel eller bot. Så den 18-årige bileieren gambler høyt om han ikke melder tyveriet av bilen til politiet nå... Anonymkode: d85f8...74b
Gjest Danida Skrevet 9. august 2022 #73 Skrevet 9. august 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Generelt sett burde du kanskje begynne å lese litt mer, både faktakunnskap som andre ser på som allmennkunnskap, lover og regler samt å holde deg oppdatert på hva som skjer i det samfunnet du lever i - for den stadige benektelsen av fakta som du stadig kommer med, det er ikke normalt for en voksen person. Nei, to ungdommer - den ene OVER den kriminelle lavalderen, velger å stjele bilnøkler og en bil og 15-åringen velger å kjøre uten sertifikat. Flaks gjorde at de ikke skadet noen. Det gjør ikke den kriminelle handlingen mindre alvorlig. Å holde denne 15-åringen lengst mulig unna å få sertifikat, det er nødvendig når han som 15-åring viser så ekstremt dårlig vurderingsevne og lite forståelse for de skadene han kan påføre seg selv, kompiser og andre uskyldige personer ved å kjøre uten sertifikat. Ingen i denne tråden kan vurdere om ungdommene har lært, heller ikke HI. 15-åringen må uansett stå ansvarlig for sine lovbrudd og kriminelle handlinger. Vegtrafikkloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_4#§24 § 24 a.Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m. Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. ... § 31.Alminnelige straffebestemmelser Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud. Straffelovens § 196 sier at man har plikt til å melde fra for å avverke potensiell skade på personer (som en ev. bilulykke med 15-åringen kan bety). Og også at den som ikke melder fra om slikt kan straffes med fengsel eller bot. Så den 18-årige bileieren gambler høyt om han ikke melder tyveriet av bilen til politiet nå... Anonymkode: d85f8...74b Jeg tror ikke fakta biter på her, altså. Men du skal ha for forsøket.
Gjest NotNaomi Skrevet 9. august 2022 #74 Skrevet 9. august 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Generelt sett burde du kanskje begynne å lese litt mer, både faktakunnskap som andre ser på som allmennkunnskap, lover og regler samt å holde deg oppdatert på hva som skjer i det samfunnet du lever i - for den stadige benektelsen av fakta som du stadig kommer med, det er ikke normalt for en voksen person. Nei, to ungdommer - den ene OVER den kriminelle lavalderen, velger å stjele bilnøkler og en bil og 15-åringen velger å kjøre uten sertifikat. Flaks gjorde at de ikke skadet noen. Det gjør ikke den kriminelle handlingen mindre alvorlig. Å holde denne 15-åringen lengst mulig unna å få sertifikat, det er nødvendig når han som 15-åring viser så ekstremt dårlig vurderingsevne og lite forståelse for de skadene han kan påføre seg selv, kompiser og andre uskyldige personer ved å kjøre uten sertifikat. Ingen i denne tråden kan vurdere om ungdommene har lært, heller ikke HI. 15-åringen må uansett stå ansvarlig for sine lovbrudd og kriminelle handlinger. Vegtrafikkloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_4#§24 § 24 a.Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m. Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. ... § 31.Alminnelige straffebestemmelser Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud. Straffelovens § 196 sier at man har plikt til å melde fra for å avverke potensiell skade på personer (som en ev. bilulykke med 15-åringen kan bety). Og også at den som ikke melder fra om slikt kan straffes med fengsel eller bot. Så den 18-årige bileieren gambler høyt om han ikke melder tyveriet av bilen til politiet nå... Anonymkode: d85f8...74b Jeg har overhodet ikke benektet noen lover eller regler her. Jeg sier bare at jeg aldri ville ha anmeldt disse ungdommene. Det er ikke mangel på hverken faktakunnskap eller allmennkunnskap å mene noe utfra egen vurdering.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2022 #75 Skrevet 9. august 2022 NotNaomi skrev (4 timer siden): Hva er å tjuvlåne da? Å tjuvlåne noe er å ta søsters sko uten å spør, for eksempel. Det blir feil å bruke begrepet på en bil med den verdien og potensielle skadeomfanget den kan forårsake. Å ta en bil uten lov er tyveri, skjerpende retning er at sjåføren var mindreårig og uten sertifikat. Det kommer ikke under begrepet guttestreker, altså. Anonymkode: 5cf8d...420
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå