Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #26 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Så det er ikke galt å kjøre ulovlig når ingenting farlig/skadelig skjer? Knall argument. Den kan jo brukes av utallige fyllekjørere som kjører beruset daglig, uten at noen blir skadd (som regel) Hi må si i fra for at moren kan passe på at det ikke skjer igjen. Passe på bilnøklene feks. Du argumenter bare i mot fordi alle er enige.. Anonymkode: aaef9...d42 Passe på bilnøklene? Du mener at hun skal gjemme dem? Ok, hvis du tror at de vil gjøre det igjen. Jeg tror nemlig ikke det når ting gikk som det gikk. Hvorfor skal de risikere å stå fast med en bil igjen, og måtte ringe etter hjelp? Og ikke minst, bli redde? Det virker som om du tror at hvis ungdom finner på noe en gang, så vil de gjøre det igjen. Sånn er det jo ikke. Jeg løy til foreldrene mine én gang, og aldri mer. Vi er jo mange flere som lærer av ting enn som gjør samme dumhet igjen og igjen. Og nei, jeg driver ikke og er uenig av prinsipp altså. Jeg er ikke i trassalderen.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #27 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Kanskje du kan klare å argumentere for hvordan det hjelper noen at moren får vite dette, og hva hun skal gjøre med det? Det ville jo vært fint. Trenger du virkelig argumenter på hvorfor moren skal vite at ungene hennes tyvlånte en bil og kjørte med den? Anonymkode: fafdf...8fd
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #28 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Trenger du argumenter for hvorfor det er nødvendig at moren til en 13- og 15-åring får vite om at de stjal en bil og kjørte med den? Hvis noe noen gang har sagt seg selv, er det vel dette? Anonymkode: 40206...c60 Du er like langt med å komme til kort 🙂
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #29 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Min sønn er bestevenn med sønnen til venninnen min. Hun har to yngre gutter, født i -09 og -07 også. I helgen var de hjemme alene i huset til min venninne. De eldste skulle jobbe, og så samtidig etter de yngre brødrene. På natten fortalte sønnen min meg, så hadde de stjålet bilnøklene hans og kjørt rundt. De hadde ringt når de ikke klarte å sette bilen i revers, og sønnen min hadde gått dit de var! Han ba meg ikke si noe, men samtidig er d venninnen min. Skal jeg tie stille? Anonymkode: 6adf8...2b1 Eh.. Vil du ha liv på samvittigheten?? Selvfølgelig er dette veldig alvorlig. Dette må du si ifra om. Jeg trodde innlegget skulle handle om at de tok en øl fra kjøleskapet, det hadde jeg latt passere, men at de kjører bil.. Setter andres liv i fare. Å bli påkjørt av andre har ødelagt livet mitt. Ikke så stas. Anonymkode: b9233...4e7
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #30 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Du er like langt med å komme til kort 🙂 Det var ikke et retorisk spørsmål, og du har ikke svart. Trenger du argumenter for å forstå hvorfor det er nødvendig at moren til en 13- og 15-åring får vite om at de stjal en bil og kjørte med den? Anonymkode: 40206...c60
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #31 Skrevet 8. august 2022 2 hours ago, NotNaomi said: Passe på bilnøklene? Du mener at hun skal gjemme dem? Ok, hvis du tror at de vil gjøre det igjen. Jeg tror nemlig ikke det når ting gikk som det gikk. Hvorfor skal de risikere å stå fast med en bil igjen, og måtte ringe etter hjelp? Og ikke minst, bli redde? Det virker som om du tror at hvis ungdom finner på noe en gang, så vil de gjøre det igjen. Sånn er det jo ikke. Jeg løy til foreldrene mine én gang, og aldri mer. Vi er jo mange flere som lærer av ting enn som gjør samme dumhet igjen og igjen. Og nei, jeg driver ikke og er uenig av prinsipp altså. Jeg er ikke i trassalderen. Ungdommer som stjeler bil kan gjøre det igjen ja. De trenger uansett at foreldrene er klar over risikoen. Fordi det er neimen ikke vanlig det de har gjort. Hva du gjorde som ungdom er ikke fasit for andre. Du er ikke i trassalder. Du har noe mer pubertalt over deg. En intens trang til å spille djevelens advokat. Et unikt snøfnugg, skjønner bedre enn alle andre 😉 Anonymkode: aaef9...d42
TinaK 1990 Skrevet 8. august 2022 #32 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (4 timer siden): For et spetakkel her da! Nå BLE ingen drept, guttene kom seg uskadd fra det, og det er vel strengt tatt ikke "å kjøre rundt" når de kun er nede i nabogata. Tror jeg har lest x antall ganger om unger helt ned til 10 år som tar bilen og kjører avgårde. Selvfølgelig må det ikke skje igjen, og det tror jeg personlig at det nok ikke gjør når de faktisk blir stående fast uten å klare revers. De kunne ha stukket av, men de ringte etter hjelp. Jeg tror dette var en dyrekjøpt erfaring. Hvis noen skal si fra her, så må det bli han som skulle passe dem. Nå har alt gått helt bra, du har gitt et løfte til sønnen din, så jeg ville tenkt meg godt om hvis jeg var deg, om du skal fortelle eller ikke. Ta med alt i betrakning, og ikke alle "kunne ha skjedd" Jeg hadde nok ikke sagt noe. Sjukt.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #33 Skrevet 8. august 2022 Her er faktisk 15-åringen over den kriminelle lavalder og kan straffes med fengsel inntil et år og/eller få bot, samt vil få sperrefrist på å få sertifikat på minst 6 måneder. 15-åringen har i tillegg satt 13-åringen i fare. Dette er så alvorlig at her bør egentlig flere enn bare guttenes mor inn i bildet. Når guttene stjeler en annens bil er det også store sjanser for at det ikke er første gangen 15-åringen kjører bil... Jeg hadde oppmodet 18-åringen til å gå til politiet med dette, for sjansen for at 15-åringen forstår alvoret når han nå slipper unna følger, det tror jeg dessverre er minimale. Om det skal forsøkes løst på lavere nivå ville jeg kontaktet forening for trafikkskadede og bedt om at guttene fikk møte trafikkskadde som engasjerer seg i forebyggende arbeid. HI, din sønn tar en stor sjanse ved å ikke melde fra om dette! Hvis en av disse guttene skulle gjøre noe tilsvarende senere og skade noen så vil denne saken komme opp. Da vil din sønn - som er myndig! - trolig måtte stå til ansvar for at han ikke tok ansvar som bileier og som en voksen person som har plikt til å melde fra til politiet for å forbygge kriminelle handlinger som også kan sette andres helse og liv i fare. Er din sønn beredt til å ta det ansvaret? Er han så sikker på at disse to guttene ikke vil gjøre noe tilsvarende igjen med andres biler? Hvilke følger vil det få for din sønn om han skulle bli straffet for dette senere? Kan det påvirke hans utdanning, jobbmuligheter? Anonymkode: d85f8...74b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #34 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (5 timer siden): Kanskje du kan klare å argumentere for hvordan det hjelper noen at moren får vite dette, og hva hun skal gjøre med det? Det ville jo vært fint. Hun kan ta med seg nøklene når hun drar bort og ikke la ungdommene være alene hjemme på noen år. Anonymkode: ba3ca...f15
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #35 Skrevet 8. august 2022 Til info, vi har informert mor og far. Anonymkode: 6adf8...2b1
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #36 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (8 timer siden): Kanskje du kan klare å argumentere for hvordan det hjelper noen at moren får vite dette, og hva hun skal gjøre med det? Det ville jo vært fint. Skal dette overføres til alt barna gjør som bryter reglene? Slo du Per? Ikke så farlig, du gjør det sikkert ikke igjen. Stjal du i butikken? Pyttpytt, du gjør det sikkert ikke igjen. Men for å svare på detaljnivå så må foreldrene få vite dette slik at de kan snakke ordentlig med barna sine og forklare hva konsekvensen av å stjele bil, kjøre uten sertifikat og ikke være gamle nok kan gi. Det går helt fra å bulke bilen til å drepe seg selv eller andre. Man kan jo ikke bare toe sine hender og takke for at det gikk bra. Anonymkode: 5cf8d...420
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #37 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Skal dette overføres til alt barna gjør som bryter reglene? Slo du Per? Ikke så farlig, du gjør det sikkert ikke igjen. Stjal du i butikken? Pyttpytt, du gjør det sikkert ikke igjen. Men for å svare på detaljnivå så må foreldrene få vite dette slik at de kan snakke ordentlig med barna sine og forklare hva konsekvensen av å stjele bil, kjøre uten sertifikat og ikke være gamle nok kan gi. Det går helt fra å bulke bilen til å drepe seg selv eller andre. Man kan jo ikke bare toe sine hender og takke for at det gikk bra. Anonymkode: 5cf8d...420 Det jeg reagerer på veldig ofte her inne, er at svar ikke blir begrunnet. Det er ikke viktig på noen måte å svare "ja" eller "nei" på slike spørsmål og problemstillinger. Slike svar betyr nada. Så derfor spør jeg etter begrunnelser. Ellers så tenker jeg at to gutter på 15 og 13 som får slikt innfall og kjører ned til nabogata, for så å bli stående der og må ringe etter hjelp, ikke finner på sånt igjen. Med mindre de har en diagnose som gjør at de ikke lærer av erfaringer eller er så spontane at de må være under oppsikt 24/7. Jeg tror også at de på den alderen godt vet risiko for både det ene og det andre, og derfor valgte å gjøre dette på natta og kun ned til nabogata. Med mindre disse to er unger som har funnet på mange sprell før. Det står det ingenting om, så da holder jeg meg til det som står i HI uten å trekke fra eller spekulere.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #38 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (17 minutter siden): Det jeg reagerer på veldig ofte her inne, er at svar ikke blir begrunnet. Det er ikke viktig på noen måte å svare "ja" eller "nei" på slike spørsmål og problemstillinger. Slike svar betyr nada. Så derfor spør jeg etter begrunnelser. Ellers så tenker jeg at to gutter på 15 og 13 som får slikt innfall og kjører ned til nabogata, for så å bli stående der og må ringe etter hjelp, ikke finner på sånt igjen. Med mindre de har en diagnose som gjør at de ikke lærer av erfaringer eller er så spontane at de må være under oppsikt 24/7. Jeg tror også at de på den alderen godt vet risiko for både det ene og det andre, og derfor valgte å gjøre dette på natta og kun ned til nabogata. Med mindre disse to er unger som har funnet på mange sprell før. Det står det ingenting om, så da holder jeg meg til det som står i HI uten å trekke fra eller spekulere. Ingenting av det du kommer med her er fornuftige begrunnelser på hvorfor man ikke skal fortelle moren om hva guttene gjorde? Jeg har begrunnet hvorfor mor må vite. Anonymkode: 5cf8d...420
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #39 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ingenting av det du kommer med her er fornuftige begrunnelser på hvorfor man ikke skal fortelle moren om hva guttene gjorde? Jeg har begrunnet hvorfor mor må vite. Anonymkode: 5cf8d...420 Jeg skrev at det i såfall var storebror og barnepasser som burde fortelle. Jeg ville ikke som venninne ha fortalt dette, eller brutt et løfte til min sønn for det. Det jeg svarer er jo selvsagt grunner for at jeg selv ikke hadde sagt noe. Blant annet. Nå ser jeg at HI har fortalt mor og far, og skriver "vi" har fortalt. Hva hun mener har hun ikke forklart.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #40 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (7 minutter siden): Jeg skrev at det i såfall var storebror og barnepasser som burde fortelle. Jeg ville ikke som venninne ha fortalt dette, eller brutt et løfte til min sønn for det. Det jeg svarer er jo selvsagt grunner for at jeg selv ikke hadde sagt noe. Blant annet. Nå ser jeg at HI har fortalt mor og far, og skriver "vi" har fortalt. Hva hun mener har hun ikke forklart. Men du svarer ikke på hvilke begynnelse du har for at mor ikke trenger å vite. Hvem som forteller er egentlig irrelevant, men jeg ser ingen argument for at mor ikke bør få vite. Når hi skriver ‘vi’ i en tråd som omhandler sønnen hennes så går i hvert fall jeg ut fra at det er de to som har fortalt det. Uten at det har noen relevans i det hele tatt. Anonymkode: 5cf8d...420
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #41 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men du svarer ikke på hvilke begynnelse du har for at mor ikke trenger å vite. Hvem som forteller er egentlig irrelevant, men jeg ser ingen argument for at mor ikke bør få vite. Når hi skriver ‘vi’ i en tråd som omhandler sønnen hennes så går i hvert fall jeg ut fra at det er de to som har fortalt det. Uten at det har noen relevans i det hele tatt. Anonymkode: 5cf8d...420 Jo det gjør jeg. Av de grunnene jeg skrev, så trenger ikke mor å vite. Det er også viktig i mitt syn hvem som eventuelt forteller. Hvis det er HI og hennes sønn som har fortalt, så syns jeg det er utrolig kjipt. Som å fortelle venninnen at hun har håpløse barn, fordi, to kjører bilen ned til nabogata og eldste sier ikke fra. Jeg ville aldri ydmykt venninnen min sånn. Hvis det hadde vært så viktig for meg, så hadde jeg bedt sønnen og barnepasser si fra.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #42 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (22 minutter siden): Jo det gjør jeg. Av de grunnene jeg skrev, så trenger ikke mor å vite. Det er også viktig i mitt syn hvem som eventuelt forteller. Hvis det er HI og hennes sønn som har fortalt, så syns jeg det er utrolig kjipt. Som å fortelle venninnen at hun har håpløse barn, fordi, to kjører bilen ned til nabogata og eldste sier ikke fra. Jeg ville aldri ydmykt venninnen min sånn. Hvis det hadde vært så viktig for meg, så hadde jeg bedt sønnen og barnepasser si fra. Men hvorfor trenger ikke mor å vite at hennes barn på 13 og 15 år har gjort noe ulovlig og potensielt livsfarlig? Hva er argumentet mot? ‘Trenger ikke’ er bare ikke holdbart. Ydmyke venninnen? Hva slags verden lever du i hvis man ikke kan være åpne mot sine venner? Anonymkode: 5cf8d...420
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #43 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor trenger ikke mor å vite at hennes barn på 13 og 15 år har gjort noe ulovlig og potensielt livsfarlig? Hva er argumentet mot? ‘Trenger ikke’ er bare ikke holdbart. Ydmyke venninnen? Hva slags verden lever du i hvis man ikke kan være åpne mot sine venner? Anonymkode: 5cf8d...420 Nei vet du hva, du må nesten bare avfinne deg med svarene jeg har gitt deg nå altså. Være åpen NOK. Være ærlig NOK, som å være seg selv NOK. Det kommer an på hva man ser som nyttig og viktig. Og man vil helst unngå å få noen til å føle seg mindre.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #44 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Nei vet du hva, du må nesten bare avfinne deg med svarene jeg har gitt deg nå altså. Være åpen NOK. Være ærlig NOK, som å være seg selv NOK. Det kommer an på hva man ser som nyttig og viktig. Og man vil helst unngå å få noen til å føle seg mindre. Så du ville ikke visst at ungene dine tyvlånte en bil og var ute å kjørte med den? Anonymkode: fafdf...8fd
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #45 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (4 minutter siden): Nei vet du hva, du må nesten bare avfinne deg med svarene jeg har gitt deg nå altså. Være åpen NOK. Være ærlig NOK, som å være seg selv NOK. Det kommer an på hva man ser som nyttig og viktig. Og man vil helst unngå å få noen til å føle seg mindre. Hvis du ikke kan være åpen med venninnen din uten å få henne til å føle seg liten og ydmyket så forslår jeg at du ser litt på hvordan du henvender deg til andre. Jeg har ikke fått noe annet svar enn at hun ikke trenger å vite. Hva som skjer om hun likevel får vite er svært uklart. Du snor deg unna å svare med påstander om at du har svart når det ikke stemmer. Anonymkode: 5cf8d...420
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #46 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Så du ville ikke visst at ungene dine tyvlånte en bil og var ute å kjørte med den? Anonymkode: fafdf...8fd Nei det hadde ikke vært nødvendig om det var slik det skjedde, nei. Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Hvis du ikke kan være åpen med venninnen din uten å få henne til å føle seg liten og ydmyket så forslår jeg at du ser litt på hvordan du henvender deg til andre. Jeg har ikke fått noe annet svar enn at hun ikke trenger å vite. Hva som skjer om hun likevel får vite er svært uklart. Du snor deg unna å svare med påstander om at du har svart når det ikke stemmer. Anonymkode: 5cf8d...420 I alle dager 😅 det er ingen mødre som liker å høre at barna har oppført seg som idioter. Hun har tross alt satt eldste til å passe på. Da ville jeg fint spart henne dette.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #47 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Nei det hadde ikke vært nødvendig om det var slik det skjedde, nei. I alle dager 😅 det er ingen mødre som liker å høre at barna har oppført seg som idioter. Hun har tross alt satt eldste til å passe på. Da ville jeg fint spart henne dette. Så man skal bare lukke øynene for det man ikke liker! Det er sjelden jeg blir sjokkert, men nå må jeg si du tok kaka. Man skal altså unngå å opplyse mor om at barna har gjort noe ulovlig og farlig for å skåne HENNE? Jøsseball. Anonymkode: 5cf8d...420
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #48 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så man skal bare lukke øynene for det man ikke liker! Det er sjelden jeg blir sjokkert, men nå må jeg si du tok kaka. Man skal altså unngå å opplyse mor om at barna har gjort noe ulovlig og farlig for å skåne HENNE? Jøsseball. Anonymkode: 5cf8d...420 Ja det er noe som heter å bruke skjønn.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #49 Skrevet 8. august 2022 7 minutes ago, Anonym bruker said: Så man skal bare lukke øynene for det man ikke liker! Det er sjelden jeg blir sjokkert, men nå må jeg si du tok kaka. Man skal altså unngå å opplyse mor om at barna har gjort noe ulovlig og farlig for å skåne HENNE? Jøsseball. Anonymkode: 5cf8d...420 En ting er å være unnvikende med egne barn og velge strutsemetoden, men å tro at alle foreldre ønsker å skånes for vanskeligheter er sjokkerende ja. Nesten ikke til å tro på faktisk, men det finnes vel slike foreldre også Anonymkode: aaef9...d42
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #50 Skrevet 8. august 2022 De er 12 og 14. Så klart hadde jeg sagt det. Jeg hadde fått med meg de to store ungdommene på laget også. Dette er jo livsfarlig. Anonymkode: 89761...d76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå