Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Min sønn er bestevenn med sønnen til venninnen min. Hun har to yngre gutter, født i -09 og -07 også. I helgen var de hjemme alene i huset til min venninne. De eldste skulle jobbe, og så samtidig etter de yngre brødrene. På natten fortalte sønnen min meg, så hadde de stjålet bilnøklene hans og kjørt rundt. De hadde ringt når de ikke klarte å sette bilen i revers, og sønnen min hadde gått dit de var! Han ba meg ikke si noe, men samtidig er d venninnen min. Skal jeg tie stille? Anonymkode: 6adf8...2b1
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Eh, selvfølgelig. Dette er jo livsfarlig Anonymkode: aaef9...d42
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Just now, Anonym bruker said: Eh, selvfølgelig. Dette er jo livsfarlig Anonymkode: aaef9...d42 Selvfølgelig skal du si i fra, mente jeg Anonymkode: aaef9...d42
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Selvsagt, dette er både farlig og ulovlig. Du er voksen, det er ikke din jobb å være kompis her. Anonymkode: 40206...c60
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Eh, selvfølgelig. Hvorfor spør du om dette?! Anonymkode: 2efae...df9
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 Klart du må si i fra. De kunne ha drept noen. Anonymkode: fafdf...8fd
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 Hvor gammel er sønnen din? Anonymkode: fafdf...8fd
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Helt klart! Men jeg ville forklart sønnen og kompisen hans hvorfor også, sånn at de skjønner at det ikke er for å "sladre", men fordi det som skjedde var så grovt alvorlig og livsfarlig at det MÅ fram. Anonymkode: c9c13...108
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 Min sønn er 18 år. De hadde kjørt ned i nabogata. Lovte sønnen min og ikke si noe, vi har alltid hatt et sterkt tillitsforhold. Min sønn hadde blitt lynforbanna på de, og var visst ifølge han livredde etterpå. Anonymkode: 6adf8...2b1
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Min sønn er 18 år. De hadde kjørt ned i nabogata. Lovte sønnen min og ikke si noe, vi har alltid hatt et sterkt tillitsforhold. Min sønn hadde blitt lynforbanna på de, og var visst ifølge han livredde etterpå. Anonymkode: 6adf8...2b1 Da bør du gå tilbake til sønnen din å si at dette ikke kan holdes hemmelig. Forklar ham hvorfor - det er ikke sladring, det er foreldre som tar ansvar for barns handlinger. Anonymkode: 40206...c60
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 1 minute ago, Anonym bruker said: Min sønn er 18 år. De hadde kjørt ned i nabogata. Lovte sønnen min og ikke si noe, vi har alltid hatt et sterkt tillitsforhold. Min sønn hadde blitt lynforbanna på de, og var visst ifølge han livredde etterpå. Anonymkode: 6adf8...2b1 Sønnen din er myndig, men fortsatt ung. Dette er noe selv helsepersonell hadde brutt taushetsplikten for, fordi det er fare for liv og helse. Du kan da virkelig ikke la sønnen din føle seg ansvarlig hvis småguttene gjør det igjen, og skader/dreper seg selv eller andre Anonymkode: aaef9...d42
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sønnen din er myndig, men fortsatt ung. Dette er noe selv helsepersonell hadde brutt taushetsplikten for, fordi det er fare for liv og helse. Du kan da virkelig ikke la sønnen din føle seg ansvarlig hvis småguttene gjør det igjen, og skader/dreper seg selv eller andre Anonymkode: aaef9...d42 Det jeg vurderte var og si til 18 åringen at han kan si til broren at enten sier han det selv, ellers sier han det selv. For enig, det er alvorlig! Jeg var på vei til å reise bort til venninnen min, sønnen min måtte overtale meg til å bli hjemme. Anonymkode: 6adf8...2b1
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Det jeg vurderte var og si til 18 åringen at han kan si til broren at enten sier han det selv, ellers sier han det selv. For enig, det er alvorlig! Jeg var på vei til å reise bort til venninnen min, sønnen min måtte overtale meg til å bli hjemme. Anonymkode: 6adf8...2b1 Du lot seg virkelig overtale av å ikke sladre på at to unger på 15 og 13 har kjørt rundt i bil fordi 18-åringen din synes det er best slik? Sjokkerende. Anonymkode: 2efae...df9
TinaK 1990 Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 Dette må du si i fra om. Ved neste anledning kan det skje en ulykke hvor guttene blir drept/skadet eller andre uskyldige. Kan du leve med at du visste dette skjer….?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Det jeg vurderte var og si til 18 åringen at han kan si til broren at enten sier han det selv, ellers sier han det selv. For enig, det er alvorlig! Jeg var på vei til å reise bort til venninnen min, sønnen min måtte overtale meg til å bli hjemme. Anonymkode: 6adf8...2b1 Du litt deg virkelig overtale? jeg er sjokkert. Anonymkode: fafdf...8fd
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 Sett det motsatt vei, ville du likt å vite viss dine yngre barn hadde tatt en bil eller lignende , og kjørt med?? isåfall, fortell! Hadde de kjørt ned og drept noen, og med din sønns bil….. hadde blitt rimelig forbannet og bedt om å snakke med guttene i tillegg til din venninne Anonymkode: 5b5ca...791
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 For et spetakkel her da! Nå BLE ingen drept, guttene kom seg uskadd fra det, og det er vel strengt tatt ikke "å kjøre rundt" når de kun er nede i nabogata. Tror jeg har lest x antall ganger om unger helt ned til 10 år som tar bilen og kjører avgårde. Selvfølgelig må det ikke skje igjen, og det tror jeg personlig at det nok ikke gjør når de faktisk blir stående fast uten å klare revers. De kunne ha stukket av, men de ringte etter hjelp. Jeg tror dette var en dyrekjøpt erfaring. Hvis noen skal si fra her, så må det bli han som skulle passe dem. Nå har alt gått helt bra, du har gitt et løfte til sønnen din, så jeg ville tenkt meg godt om hvis jeg var deg, om du skal fortelle eller ikke. Ta med alt i betrakning, og ikke alle "kunne ha skjedd" Jeg hadde nok ikke sagt noe.
Ekspatt Skrevet 8. august 2022 #18 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Det jeg vurderte var og si til 18 åringen at han kan si til broren at enten sier han det selv, ellers sier han det selv. For enig, det er alvorlig! Jeg var på vei til å reise bort til venninnen min, sønnen min måtte overtale meg til å bli hjemme. Anonymkode: 6adf8...2b1 Tenk om det er sønnen din som blir påkjørt og ender opp som leverpostei langs fortauskanten fordi foreldrene til ungdommen bak rattet lot seg overtale til å være en ikke-sladrende kompis?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #19 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (5 minutter siden): For et spetakkel her da! Nå BLE ingen drept, guttene kom seg uskadd fra det, og det er vel strengt tatt ikke "å kjøre rundt" når de kun er nede i nabogata. Tror jeg har lest x antall ganger om unger helt ned til 10 år som tar bilen og kjører avgårde. Selvfølgelig må det ikke skje igjen, og det tror jeg personlig at det nok ikke gjør når de faktisk blir stående fast uten å klare revers. De kunne ha stukket av, men de ringte etter hjelp. Jeg tror dette var en dyrekjøpt erfaring. Hvis noen skal si fra her, så må det bli han som skulle passe dem. Nå har alt gått helt bra, du har gitt et løfte til sønnen din, så jeg ville tenkt meg godt om hvis jeg var deg, om du skal fortelle eller ikke. Ta med alt i betrakning, og ikke alle "kunne ha skjedd" Jeg hadde nok ikke sagt noe. Hjelpes.... Anonymkode: fafdf...8fd
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #20 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hjelpes.... Anonymkode: fafdf...8fd Kanskje du kan klare å argumentere for hvordan det hjelper noen at moren får vite dette, og hva hun skal gjøre med det? Det ville jo vært fint.
Gjest NotNaomi Skrevet 8. august 2022 #21 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det jeg vurderte var og si til 18 åringen at han kan si til broren at enten sier han det selv, ellers sier han det selv. For enig, det er alvorlig! Jeg var på vei til å reise bort til venninnen min, sønnen min måtte overtale meg til å bli hjemme. Anonymkode: 6adf8...2b1 Nå er det ingen som begrunner svarene sine her. Ikke én, annet enn at de tenker på hva som kunne ha skjedd! Kanskje du vil forklare hva du tenker kommer ut av at du forteller venninnen din?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #22 Skrevet 8. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min sønn er 18 år. De hadde kjørt ned i nabogata. Lovte sønnen min og ikke si noe, vi har alltid hatt et sterkt tillitsforhold. Min sønn hadde blitt lynforbanna på de, og var visst ifølge han livredde etterpå. Anonymkode: 6adf8...2b1 Fikk han forklart guttene konsekvensene hvis noe skjer? Sønnen din kan bli stilt ansvarlig, i og med han er eier av bilen. Uansett fortelle videre eller ikke, er det viktig at ungdommen får en innføring i konsekvensene rundt dette. Sønnen din kan eventuelt finne frem litt info om det og vise det til de, for det er ikke sikkert de vet hvor alvorlig det faktisk kan være. Ikke bare for de selv, men også sønnen din, ville i hvert fall forsikret meg om at de fikk kunnskap om hvor ille det her kunne gått. Anonymkode: 9652c...5c7
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #23 Skrevet 8. august 2022 Ville du selv ønsket vite det dersom sønnen din tidligere i tenårene brøyt opp til flere lover, deriblant biltyveri, kjøring uten førerkort, setter andres liv og helse i fare, og potensielt gir deg hele det økonomiske ansvaret for en ulykke da forsikring ikke dekker det? Eller ville du synes det hadde vært helt greit at venninnen din skjulte det? Ville du synes det var helt greit at venninnen din mente såpass mye lovbrudd ikke trenger noen som helst konsekvenser? Anonymkode: 8b74f...0dd
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #24 Skrevet 8. august 2022 16 minutes ago, NotNaomi said: Nå er det ingen som begrunner svarene sine her. Ikke én, annet enn at de tenker på hva som kunne ha skjedd! Kanskje du vil forklare hva du tenker kommer ut av at du forteller venninnen din? Så det er ikke galt å kjøre ulovlig når ingenting farlig/skadelig skjer? Knall argument. Den kan jo brukes av utallige fyllekjørere som kjører beruset daglig, uten at noen blir skadd (som regel) Hi må si i fra for at moren kan passe på at det ikke skjer igjen. Passe på bilnøklene feks. Du argumenter bare i mot fordi alle er enige.. Anonymkode: aaef9...d42
Anonym bruker Skrevet 8. august 2022 #25 Skrevet 8. august 2022 NotNaomi skrev (46 minutter siden): Kanskje du kan klare å argumentere for hvordan det hjelper noen at moren får vite dette, og hva hun skal gjøre med det? Det ville jo vært fint. Trenger du argumenter for hvorfor det er nødvendig at moren til en 13- og 15-åring får vite om at de stjal en bil og kjørte med den? Hvis noe noen gang har sagt seg selv, er det vel dette? Anonymkode: 40206...c60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå