Gå til innhold

Finnes det noe meldesystem på de som utnytter nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å melde? Blir det tatt tak i?

Anonymkode: dca66...7d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja leser ofte at folk som mottar aap har blitt tatt for å jobbe svart itellegg. De har blitt straffet.

Anonymkode: 50541...7e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja leser ofte at folk som mottar aap har blitt tatt for å jobbe svart itellegg. De har blitt straffet.

Men det er jo straffbart å jobbe svart så det er ikke så rart da. 

bare kjenner noen som får aap som er fullt i stand til å jobbe. Nå har vedkommende også uttalt at det er mer lønnsomt med aap pga forsikring, enn det er å jobbe så da var det ingen grunn til å søke nye jobber 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

bare kjenner noen som får aap som er fullt i stand til å jobbe. Nå har vedkommende også uttalt at det er mer lønnsomt med aap pga forsikring, enn det er å jobbe så da var det ingen grunn til å søke nye jobber 

Ingen luksus å motta aap. Jeg fikk 16000 i mnd og hadde utgifter på 19000 før mat og klar osv. måtte søke supplerende sosialstønad. 
Jeg tjente penger på hobby ved siden av, men det var så lite at NAV ikke gadd å bry seg, men det var de eneste pengene jeg kunne spare. Maks 1000 i mnd.

Det kan jo bare være at personen unnskylder seg med dette for at det skal være mindre kjipt for seg selv. Er ingen fordeler med forsikring på dette. 

Anonymkode: bc1cc...e93

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ingen luksus å motta aap. Jeg fikk 16000 i mnd og hadde utgifter på 19000 før mat og klar osv. måtte søke supplerende sosialstønad. 
Jeg tjente penger på hobby ved siden av, men det var så lite at NAV ikke gadd å bry seg, men det var de eneste pengene jeg kunne spare. Maks 1000 i mnd.

Det kan jo bare være at personen unnskylder seg med dette for at det skal være mindre kjipt for seg selv. Er ingen fordeler med forsikring på dette. 

Anonymkode: bc1cc...e93

Det kan være personen får utbetalt penger fra forsikringsselskapet sitt. Jeg har en slik forsikring som slår inn etter ett års sykemelding og ved uføre.

Anonymkode: 72a82...979

Skrevet

Er du vedkommendes lege? 
Hvis ikke, så ANER du ikke om hun/han er i stand til å jobbe. 

Anonymkode: a6c6d...485

Skrevet

Er du helt rar? Hva har du tenkt til å melde her? At vedkommende har sagt noe? Du må jo fatte og begripe at du må ha noe konkret å melde, som at du faktisk har sett at personen gjentatte ganger har jobbet. Ellers kan det fint være at denne personen syns det er frustrerende og leit å ikke kunne jobbe, så det blir brukt ting som at der lønner seg osv. Har en bekjent som gjør det samme ang uføretrygd. Han sier at han fikk lurt det til seg, men alle vet at han er totalt alkoholisert og ute av stand til å jobbe på grunn av div skader pga rusmisbruket som har vært hardt i mange mange år. 

Anonymkode: d64e8...72a

Skrevet

Meld snyltere. Det er bedre for alle.

Anonymkode: 14276...4b7

Skrevet

Utnytte NAV ? Er det noen som frivillig går på NAV ? Faen jeg hater virkelig virkelig virkelig  å måtte mota AAP fra NAV. 
samtidig er jeg evig takknemlig for at vi har NAV  som  bidrar  til at jeg klarer meg såvidt økonomisk. 

Anonymkode: b52dc...e15

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Meld snyltere. Det er bedre for alle.

NAV Kontroll har flere ansatte enn Økokrim. Men summene de «sparer» samfunnet for, er ikke en tidel av det Økokrim kunne ha berget, dersom de hadde fått ressurser til å gjøre jobben. Der gjelder det skattesnyteri og svart arbeid i stor stil, økonomisk kriminalitet som hvitvasking o.l. Det er mafiøse tilstander i deler av byggebransjen. Men det blir ikke avdekket… 

Alt i alt betyr det vel bare at Norge er mer opptatt av de fattiges penger enn av de rikes. 

Skrevet

Det er fullt lovlig å jobbe og motta AAP, det som er viktig er at vedkommende krysser av på meldekortet for å ha jobbet de dagene og timene det gjelder, da trekkes de timene fra AAP’en. 

Anonymkode: ba4fa...da7

Skrevet

Til Hi! Aldri meld inn noen før du har konkrete bevis! Det gjelder alle! 
V

Skrevet
Gladjente00 skrev (9 minutter siden):

Til Hi! Aldri meld inn noen før du har konkrete bevis! Det gjelder alle! 
V

Det er ikke vår jobb å finne bevis. Men å melde mistanke. Er du en som har rent mel i posen trenger du ikke bli så hektisk av dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dette synes jeg du skal melde, så kan de få litt latter i hverdagen, for de har sikkert ikke noe annet å gjøre enn å behandle tulleanklager.

Anonymkode: 8c61d...e84

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er veldig mye man ikke vet om folk altså...

Det er vanskelig å snyte til seg penger fra nav når det går så langt som aap og ufør, de få som klarer det er så arbeidssky at det i seg selv nok bunner i en eller annen diagnose som gjør de umulig å ha ansatt.

Har selv en svigerinne som sier hun ikke jobber pga en "vond skulder". Folk rynker nok på nesa når de ser henne i hagen, med div prosjekter, når hun poster flere ganger om dagen på sosiale medier alt hun driver med. Det de ikke vet er at dette er maniske perioder, og de periodene de ikke ser henne tenker de ikke over at hun har dårlige perioder. For hun er ikke åpen om at hun er bipolar, sliter med depresjoner og har flere ande psykiske diagnoser. At hun i perioder selvmedisinerer med hasj og alkohol osv

Selv ikke nær familie kjenner sannheten

Anonymkode: b747a...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er ikke vår jobb å finne bevis. Men å melde mistanke. Er du en som har rent mel i posen trenger du ikke bli så hektisk av dette.

Og det er heller ikke vår jobb å melde. Det er Nav selv som skal ta den jobben. 
Det kan bli gjort feil fra nav sin side også som kan ramme folk selv om de har rent mel i posen som du kaller det for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er vanskelig å snyte til seg penger fra nav når det går så langt som aap og ufør, de få som klarer det er så arbeidssky at det i seg selv nok bunner i en eller annen diagnose som gjør de umulig å ha ansatt.

Har selv en svigerinne som sier hun ikke jobber pga en "vond skulder". Folk rynker nok på nesa når de ser henne i hagen, med div prosjekter, når hun poster flere ganger om dagen på sosiale medier alt hun driver med. Det de ikke vet er at dette er maniske perioder, og de periodene de ikke ser henne tenker de ikke over at hun har dårlige perioder. For hun er ikke åpen om at hun er bipolar, sliter med depresjoner og har flere ande psykiske diagnoser. At hun i perioder selvmedisinerer med hasj og alkohol osv

Dette. 

Min egen bror er ufør og har aldri vært i jobb. Han begynte å drikke pga angst allerede da han var 16, og har selvmedisinert med veldig mye rart underveis. Mest hasj og alkohol, men innimellom med piller. I perioder var han så full av angst at det gikk over i paranoia og vrangforestillinger. "Alle" var mot ham. Mulig at misbruket gjorde det verre, men det er også mulig at han har vært veldig psykisk syk hele veien, og misbruket har maskert det.

Nå er han clean og bruker verken stoff eller alkohol, men han er fortsatt full av angst, og all drikkingen har gitt ham kognitiv dysfunksjon. Han husker dårligere og sånt. Og en fast jobb har han aldri hatt. Bare strøjobber, og lite av dem også.

Men dersom han blir spurt om hvorfor han går på uføretrygd, sier han selvsagt ikke dette. En gang sa han til eksen min at dette var hans masterplan for å lure systemet. Han skulle lure til seg uføretrygd og bli forsørget. Heldigvis kjente eksen min ham veldig godt, og visste hvor dårlig stelt det var i lange perioder av gangen. Han visste hvordan telefonen ringte dag og natt hjemme hos meg, fordi broren min var full av angst og måtte høre stemmen min. Han hadde sett hvordan broren min ramla på fylla og mistet kontroll. Så da han hørte denne påstanden skjønte han så klart at dette er noe som blir sagt for å opprettholde en slags fasade av at "det er jeg som er lurest her", eller noe. Men sannheten er at han aldri vil bli i stand til å jobbe. 

Det er for mange mye verre å innrømme at man ikke fikser livet og aldri kommer til å bli yrkesaktiv. Det er en stor ydmykelse i å ha det sånn, og noe sier nesten hva som helst for å dekke over det. Og faktisk kan de komme til å si ting som får dem til å framstå som svindlere, slik som min bror gjorde. Det tenker jeg kan være tilfelle hvis folk sier "det gir mer penger enn forsikringen" også.

Skrevet

Du har nok misforstått litt. Det er fullt lov å jobbe selv om en mottar AAP,en bare fører opp de dagene en jobber. Mottar selv AAP å de 6 første månedene var jeg for syk til å jobbe. Nå er jeg kommet meg på beina å kommer nok til å jobbe ca 2 dager i uken de neste 6 mndene av AAP perioden. Da fører jeg bare opp at jeg har jobbet to dager å vil da bli trekket for de to dagene.

Skrevet

Jepp! Jeg har også «vond skulder»! Noe jeg faktisk har, men det er ikke årsaken til AAP, og jeg kunne fint jobbet med den skulderen. Jeg har psykiske utfordringer, går til behandling og skal utredes. Håper på å komme tilbake i jobb, før AAP er over! Ønsker virkelig ikke å bli ufør.

Anonymkode: d7207...278

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Veldig enig med deg! Spør noen hvorfor jeg får AAP så pleier jeg å si at det er pga en nakkeskade jeg har. Det er delvis sant,men det jeg ikke forteller er at jeg også er sykemeldt også pga depresjon og angst. Det er jo ikke noe jeg vil dele med alle. 

Skrevet

Det er HELT ok å ikke utbrodere alt om sykdom og plager til alle og enhver og jeg vet med sikkerhet at det er både fysiske og psykiske plager hos vedkommende. Jeg vet og at hn bruker penger som en full sjømann, skal få staten til å betale gjelda si, samt skryter til alle at hn fikk aap fordi hn ikke vil tilbake til gamle jobben.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er HELT ok å ikke utbrodere alt om sykdom og plager til alle og enhver og jeg vet med sikkerhet at det er både fysiske og psykiske plager hos vedkommende. Jeg vet og at hn bruker penger som en full sjømann, skal få staten til å betale gjelda si, samt skryter til alle at hn fikk aap fordi hn ikke vil tilbake til gamle jobben.

Så utrolig enkelt liv du må ha hatt som tror du vet - og har rett til å dømme - andre på den måten der. 

Anonymkode: f1a1c...6b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Og bare ved de små setningene skjønner man jo at her er det nok ting som gjør at dette mennesket ikke fungerer i jobb...

Det å bruke penger som en full sjømann og være tøff i trynet om det etterpå kan være tegn på at denne mannen mangler f.eks impulskontroll.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Så utrolig enkelt liv du må ha hatt som tror du vet - og har rett til å dømme - andre på den måten der. 

Anonymkode: f1a1c...6b1

Ja, kjempeenkelt. Sliter ikke med noen ting. 

Jeg dømmer ikke, jeg syns bare systemet burde plukke opp de som har vondt i vilja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...