Gå til innhold

Så viste det seg at naturlig immunitet ga like god, om ikke bedre beskyttelse enn mrna-vaksinene


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er alle som har tatt vaksine så sinte og bitre på de som valgte å stå over? Det skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 9d188...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er alle som har tatt vaksine så sinte og bitre på de som valgte å stå over? Det skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 9d188...98e

Hvorfor er de som ikke har tatt vaksine så hoverende og blærete mot de som valgte å ta vaksine? Det skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 72dab...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Min svoger i slutten av 40 årene,har samme innstilling som deg til koronavaksiner. Han er frisk,ikke overvektig,lever sunt osv.Gjett hvem som nå ligger supersyk og måtte inn på sykehus i tre dager etter at han fikk korona nå. Hvorfor tror du det?

Kanskje fordi han ikke fikk immunitet igjennom vaksinen?

Man vet jo ikke hvem som faktisk blir skikkelig syke eller ikke, men du er jo selvfølgelig villig til å ta sjangsen på det.

Kanskje droppe all annen vaksine også?

Anonymkode: 78dcd...30e

Så du er sikker på at han ikke hadde havnet på sykehus om han var vaksinert? 

Anonymkode: 2543b...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er INGEN som har benektet dette. Spørsmålet har jo hele tiden vært, HVEM tåler å bygge immunitet naturlig. 
Jeg gadd ikke gamble på at jeg tålte det. Min venninne på 37 har fortsatt store skader i lunger og kan feks ikke løpe lengre. Hun er som en kols pasient. 

Anonymkode: b2ed8...106

Og min mor fikk hjertetrøbbel etter vaksinen. Min venninnes onkel døde kort tid etter av hjertet. De unnslapp covid da. 

Anonymkode: 2543b...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som enda ikke har vært bekreftet positiv for covid? 

Jeg har tatt 3 vaksiner, samme som resten av de andre voksne i familien. Vi er en nær storfamilie, som har møttes og klemt gjennom hele pandemien, selv om vi bor i ulike kommuner og har hatt forskjellige nærkontakter og kohorter. 

De fleste i familien har hatt covid, unntatt mamma, brødrene mine, sønnen min og jeg (sønnen er for ung for vaksinen, hele klassen har vært smittet). Til info får jeg som regel alt av sykdommer som går (jobber i bhg), men covid biter ikke på. 

Skal jeg være sint og føle meg lurt over å ha tatt vaksinene, eller tenke at de kanskje faktisk har hjulpet? Jeg velger det siste (kombinert med en viss tanke om genetisk immunitet, om det er mulig). 

Hadde vi sluppet løs Delta, hadde nok scenarioet vært ganske annerledes. Ja, vi hadde kanskje oppnådd en viss flokkimmunitet, men til hvilken pris? 

Anonymkode: 282ab...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er alle som har tatt vaksine så sinte og bitre på de som valgte å stå over? Det skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 9d188...98e

De aller fleste jeg kjenner har tatt vaksinen. Ingen av dem er bitre eller sinte. De tok det valget de mente var best for seg og samfunnet. Jeg kjenner også noen som valgte å stå over vaksinen. De tok også det valget de mente var best for seg. Noen av de uvaksinerte ble en smule intense og insisterende. De var overbevist om at de hadde forstått noe de som tok vaksinen ikke hadde. De ble pågående og ikke åpen for andre meninger. De som ikke mente som dem var dumme og ferdig med det. De andre har stort sett hatt mulighet til å diskutere fordeler og ulemper med folk som har et annet syn enn dem selv. 

Anonymkode: ec662...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så du er sikker på at han ikke hadde havnet på sykehus om han var vaksinert? 

Anonymkode: 2543b...132

Det kan man ikke vite. Det er derfor man ikke kan bruke svogerforskning. Man kan f.eks. ikke vite om de som ble veldig syke av vaksinen ville dødd av sykdommen om de ikke tok vaksinene. Bivirkningen av vaksinen er stort sett de samme som man får ved sykdommen og en del av de som reagerer sterkest på vaksinen er de som har fått en overdreven sterk immunrespons. Man skal ikke se bort fra at reaksjonen hadde vært enda større om de fikk sykdommen som uvaksinert og at de da hadde stått i fare for å dø. Man kan heller ikke vite om noen av de som reagerte sterkt på vaksinen hadde fått det bedre om de avstod fra vaksinen og heller fikk sykdommen uvaksinert. 

Man kan dermed ikke dra konklusjonen på individnivå, men må derfor se dette på gruppenivå. Det man da så var at uvaksinerte var overrepresentert blant de sykeste noe som forteller at vaksinen virket.  

Anonymkode: ec662...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

De aller fleste jeg kjenner har tatt vaksinen. Ingen av dem er bitre eller sinte. De tok det valget de mente var best for seg og samfunnet. Jeg kjenner også noen som valgte å stå over vaksinen. De tok også det valget de mente var best for seg. Noen av de uvaksinerte ble en smule intense og insisterende. De var overbevist om at de hadde forstått noe de som tok vaksinen ikke hadde. De ble pågående og ikke åpen for andre meninger. De som ikke mente som dem var dumme og ferdig med det. De andre har stort sett hatt mulighet til å diskutere fordeler og ulemper med folk som har et annet syn enn dem selv. 

Anonymkode: ec662...d7a

Har ikke hørt noen uvaksinerte kalle de som har tatt vaksinen egoistiske. Andre veien derimot.....poenget her er, ingen trenger å bry seg hva andre velger å gjøre! 

Anonymkode: 9d188...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har alle visst hele tiden. Vaksinen var aldri ment som en «forhindre sykdom og gi nedre immunitet enn sykdom»-vaksine. Vi har alltid visst at sykdommen gir bedre immunitet- hvis man overlever. Vaksinen har alltid vært for å gi mildere sykdomsforløp og hindre alvorlig sykdom. Noe den bevist gjorde da tallene innlagte gikk ned etter vaksinen kom. Og prosentvis var det fler innlagte uten vaksine enn med. Vaksinen har da gjort det den skal, det de ville den skulle, og det de sa den skulle. Å regne prosent av antall satte vaksinedoser er vanskelig for mange. De ser bare tall og glemmer hvor mange innlagte med vaksine kontra uten vaksine, og glemmer at prosentmessig er det færre med vaksine enn uten som har blitt alvorlig syke. 
Jeg har vært heldig. Jeg kan ikke vaksineres, begge barna mine har hatt omikron, og jeg ble ikke smittet. Jeg har vært heldig, ikke udødelig eller overmenneske. 

Anonymkode: 613ed...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dette har alle visst hele tiden. Vaksinen var aldri ment som en «forhindre sykdom og gi nedre immunitet enn sykdom»-vaksine. Vi har alltid visst at sykdommen gir bedre immunitet- hvis man overlever. Vaksinen har alltid vært for å gi mildere sykdomsforløp og hindre alvorlig sykdom. Noe den bevist gjorde da tallene innlagte gikk ned etter vaksinen kom. Og prosentvis var det fler innlagte uten vaksine enn med. Vaksinen har da gjort det den skal, det de ville den skulle, og det de sa den skulle. Å regne prosent av antall satte vaksinedoser er vanskelig for mange. De ser bare tall og glemmer hvor mange innlagte med vaksine kontra uten vaksine, og glemmer at prosentmessig er det færre med vaksine enn uten som har blitt alvorlig syke. 
Jeg har vært heldig. Jeg kan ikke vaksineres, begge barna mine har hatt omikron, og jeg ble ikke smittet. Jeg har vært heldig, ikke udødelig eller overmenneske. 

Anonymkode: 613ed...955

Og likevel var presset usannsynlig stort press på å ta vaksinen for ikke å smitte andre.. 

Anonymkode: 902cb...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Gir mer svar på det enn alt tullet som har drevet på i over 2 år med hodene ned i sanden

Anonymkode: d6492...c23

Så tullet har flere hoder? Og stikker dem alle ned i sand, ja. Akkurat. Men ellers har du det bra? 

Anonymkode: 11e52...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

DU er en av de som har ropt høyest, som har slengt med leppa og kalt folk det ene og det andre når de har rettmessig argumentert mot mens-vaksinen. Du tok feil, og nå dummer du deg ut med å ødelegge tråden. Gratulerer. 

Anonymkode: 02a04...e65

Neimenn,det var da voldsomt til vrede i dag,da.

Jeg har ikke tatt feil i det hele tatt,jeg.Bare til info. Det sier seg selv at immunitet i gjennom gjennomgått sykdom er bra,men se nå til Sverige.Hvor mange menneskeliv og helse gikk tapt der?Men det er jo ikke nøye om hvor mange mennesker som hadde lidd en pinefull død om man hadde fulgt strategien til "koronaskeptikere". 

Det er selvfølgelig enkelt å rope når fasiten ligger på bordet. Det er også veldig enkelt å påstå at "det var det jeg sa" to år etterpå. Ellers skjerp deg, for jeg er tydeligvis ikke alene om verken dumme meg ut eller ødelegge noen tråd,gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Har ikke hørt noen uvaksinerte kalle de som har tatt vaksinen egoistiske. Andre veien derimot.....poenget her er, ingen trenger å bry seg hva andre velger å gjøre! 

Anonymkode: 9d188...98e

Ikke egoistiske,men hjernevasket, "drinking the kool aid", "del av hamsterhjulet", mindre intelligent, kjøpt og betalt, sau,osv. Så tror nok begge leirer burde gå i seg selv.

Anonymkode: 78dcd...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Og likevel var presset usannsynlig stort press på å ta vaksinen for ikke å smitte andre.. 

Anonymkode: 902cb...15c

Det har ikke jeg merket noe til

Anonymkode: 613ed...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at for å få naturlig immunitet må man få sykdommen? Og at svært mange da trolig hadde fått den samtidig? Og at det da hadde blitt et enormt trykk på helsevesenet? Og at ganske mange fler trolig hadde fått longcovid eller dødd? Syns du det hadde vært ok?

Anonymkode: a5e11...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det har ikke jeg merket noe til

Anonymkode: 613ed...955

Jeg jobber i helsevesenet, og det var ikke måte på hvor egoistisk jeg var, da jeg var skeptisk til vaksinen. 
Da astra Zenica ble stoppet, roet det seg en liten stund, men så ble det fullt trøkk igjen. 

Jeg tok vaksinen til slutt, ikke for min egen del, men til gode for pasientene mine... 

Anonymkode: 902cb...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg ble nærmest tvunget til vaksine til tross for at jeg hadde hatt covid. Koronapasset tvang meg til det grunnet reiseaktivitet i jobb. Men svarene her viser jo bare hvordan folk later som denne massesuggesjonen aldri skjedde. Alle med et snev av fornuft forstår at naturlig immunitet er bedre enn en vaksine. Men nei, det var ikke måte på hvor viktig det var å dytte vaksine på friske, unge mennesker selv de som hadde hatt sykdommen. 
 

Jeg ble for øvrige sykere av vaksinen enn jeg ble av covid. 
 

Unge, friske mennesker hadde ikke behov for denne vaksinen. Flere unge menn endte på sykehus med hjertebetennelse. Det hele er selvsagt en gedigen skandale, men det kommer det aldri til å bli snakket om. 

Anonymkode: 56322...ce2

Det er ingen selvfølge at smitte gir like god immunitet som vaksine, men det er jo fint hvis den gjør det. Når det gjelder ungdom eer det sant at de sjelden dør av korona, men de kan bli veldig syke og slite lenge etterpå. 

Anonymkode: 585e3...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke denne diskusjonen. Har det ikke hele tiden vært opplyst om at vi må minske presset på sykehusene. Vaksinen har beskyttet for alvorlig sykdom, og dermed lettet presset på sykehusene. At vaksinen er bedre enn naturlig immunitet har da ingen ytret? Selvsagt ville jo jeg også unngå vaksinen, men ingen kan jo vite hvordan de vil tåle covid uten vaksine? Selvsagt er sjansen størst for at det går bra. Men sjansen for at det går bra å bli vaksinert er jo like stor? Så hva er oppstyret? Jeg personlig har egentlig ikke brydd meg om folk vaksinerer seg eller ikke. Mitt problem har hele veien vært de som er åpenbare motstandere og som sprer propaganda. Vaksina var et privat valg. Jeg har tatt det uten å kunngjøre eller predike. Så sa setter jeg pris på om de som ikke har tatt den kan respektere andres valg. Når man lager en «hva var det jeg sa» tråd på så tynt grunnlag så er det jo ganske åpenbart at du har voldsomt behov for å fremstå som smartere og bedre. 
 

Anonymkode: b2ed8...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke egoistiske,men hjernevasket, "drinking the kool aid", "del av hamsterhjulet", mindre intelligent, kjøpt og betalt, sau,osv. Så tror nok begge leirer burde gå i seg selv.

Anonymkode: 78dcd...30e

Enig med deg her. Det der har gått begge veier. Har aldri forstått hvorfor folk irriterer seg over å bli tilbudt en frivillig vaksine og hvorfor det skal proklameres overalt at man nekter å ta den. Har ei heller forstått denne irritasjonen over at andre ikke er vaksinert. 
 

Sykepleierforbundet bør virkelig gå i seg selv, de melket dette for alt det var verdt med skremselspropaganda rundt manglende personale. Nå viste rapporten at skoen trykket helt andre steder. Bare for ordens skyld, den mistilliten jeg har rundt dette legger jeg ikke på den enkelte sykepleier. Tvert i mot har de nok jobbet hardt under de forholdene som var, for utfordringen var reell, bare årsaken som viste seg å være litt annet enn fremstilt. 
 

Den siste nedstengningen, samt vag kommunikasjon rundt hvem som burde hva og reiseregler som ikke var begrunnet medisinsk, håper jeg blir tatt til etterretning når beste bølge slår inn. 

Anonymkode: 07b0f...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-bra-beskytter-naturlig-immunitet/75948970
 

De amerikanske forskerne konkluderer med at naturlig immunitet etter covid-19 gir like bra eller bedre beskyttelse mot ny coronavirussykdom enn mRNA-vaksine.
 

Jøss. Vi var jo et par stykker her som ymtet frampå om det en periode, og gjett om vi ble halshugd. Vi var konspirasjonsteoretikere, brukte tinnfoliehatt og mente verden var flat, visstnok… Ka dokker sei no? 

 

Anonymkode: 02a04...e65

Jepp for de som ikke døde, ble skikkelig alvorlig syke eller fikk langvarige problemer etter Coronaen så er nok naturlig immunitet best. Problemet er jo bare at man ikke vet om man selv eller ungene blir alvorlig syke.

Anonymkode: ad418...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

En som har mistet en av sine aller nærmeste har ikke en slik skrivestil. 

Anonymkode: b35ed...3f5

Det var svigerfar, som jeg tross alt ikke kjente så godt. Du har rett, hadde det vært min egen far hadde jeg neppe skrevet slik.

Anonymkode: 9e64c...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jepp for de som ikke døde, ble skikkelig alvorlig syke eller fikk langvarige problemer etter Coronaen så er nok naturlig immunitet best. Problemet er jo bare at man ikke vet om man selv eller ungene blir alvorlig syke.

Anonymkode: ad418...7e5

Joda, man vet. Det finnes statistikker på dette. Men hvis man unngår å lese statistikker, går rundt og er livredd for alt hele tiden, så vet man ikke, fordi man ikke vil vite. 

Anonymkode: b35ed...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig veldig interessant. Er det slik at man ikke lenger vil presses å ta vaksinedose nummer tre, fire, fem osv hvis man har hatt sykdommen? For en stund siden kunne man ikke få koronapass selv om man har hatt sykdom, hvis man bare hadde to vaksinedoser. Altså var det et krav om å ta en tredje dose selv om man nettopp hadde gjennomgått sykdommen. Nå viser det seg (selvfølgelig, svært logisk) at immunitet fra sykdommen er bedre eller lik enn immunitet fra vaksinen. Så da lurer jeg på hva som er begrunnelse for å kreve dose nummer tre fra dem som nettopp har gjennomgått korona? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VeslePesle skrev (1 minutt siden):

Dette er egentlig veldig interessant. Er det slik at man ikke lenger vil presses å ta vaksinedose nummer tre, fire, fem osv hvis man har hatt sykdommen? For en stund siden kunne man ikke få koronapass selv om man har hatt sykdom, hvis man bare hadde to vaksinedoser. Altså var det et krav om å ta en tredje dose selv om man nettopp hadde gjennomgått sykdommen. Nå viser det seg (selvfølgelig, svært logisk) at immunitet fra sykdommen er bedre eller lik enn immunitet fra vaksinen. Så da lurer jeg på hva som er begrunnelse for å kreve dose nummer tre fra dem som nettopp har gjennomgått korona? 

Det er ganske sansynelig at imu.iteten synker etter en stund, både etter å ha hatt korona og etter vaksine. Da må du velge, enten ny sykdom eller vaksine for å få ny immunitet.

Anonymkode: 585e3...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske sansynelig at imu.iteten synker etter en stund, både etter å ha hatt korona og etter vaksine. Da må du velge, enten ny sykdom eller vaksine for å få ny immunitet.

Anonymkode: 585e3...c28

Jeg snakker om dem som ble avkrevet tredje dose selv om de nettopp har hatt sykdommen, altså for å komme inn i et land. Ikke for dem som har hatt korona for ni måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...