Gå til innhold

Datteren vår har funnet seg en mann som er eldre enn oss!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er på trynet, men det er også supervanlig, han er vel en nyskilt tufs som ikke tåler voksne damer, men det vil ikke datteren din forstå ennå. Inviter ham, vær hyggelige - det er hennes valg, tross alt - men sørg for å inkludere i samtalen flest mulig referanser som bare han og dere har, ikke hun. Hør om han likte samme musikk, var på samme konserter som dere, osv. Hun finner nok snart ut at han er like teit som mamma og pappa :D !

Anonymkode: 7edf3...34a

Dette er den beste planen.

Som regel har ikke 19 og 40 åringer så nye felles, det finner de i tilfelle snart ut.

Anonymkode: ce170...69f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jeg vet jeg bare må godta det. Men liker det ikke. Takk for svar. 

Hi

Anonymkode: 2d68a...a86

Det er lett å si når man står utenfor slikt selv, men var jeg deg nå, så ville jeg gjort følgende:

Ville snakket med datteren din og beklaget at dere reagerte slik dere gjorde, at hun ikke fortjente en slik reaksjon som hun fikk, selv om dere reagerte fordi dere vet at slike forhold kan - men ikke må - ha langt flere utfordringer enn forhold der begge er mer på samme sted i livet. MEN at dere ser at dette er viktig for henne, så dere ønsker å være der for henne og håper at hun er lykkelig. At det eneste dere ønsker for henne er at hun er lykkelig i livet, uansett hvem hun er sammen med.

Og så kan dere be ham på besøk en helg snart, hold det i en lett tone, vis interesse og vær imøtekommende og aksepterende.

For saken er den - hvis dette skulle vise seg å være hennes store kjærlighet (oddsene er vel mot, men det skjer jo med noen!), så er det i alles interesse at dere beholder det gode forholdet til datteren deres, slik at dere blir inkludert i hennes liv fremover også. Slik dere (over-)reagerte - om enn i beste mening - så såret dere henne veldig, og dere risikerer at tilliten dere imellom er alvorlig skadet. Det er jo forferdelig synd, om denne mannen viser seg å være han hun blir lykkelig med videre i livet, og dere har ødelagt relasjonen før dere en gang har blitt kjent med mannen. Så svelg noen kameler, vis at dere er voksne og modne, og at dere unnskylder førstereaksjonen, men ønsker å gjøre det godt igjen. Så kan dere heller le litt sammen med kjæresten hennes når dere møtes, at det bare kom veldig bardust og overraskende på dere at hun fant seg en mann på samme alder som dere foreldre, men at dere har innsett at kjærlighet ikke nødvendigvis bryr seg om alder. Og så bare snakk videre høflig om andre ting, vis interesse for ham (uten å avhøre ham!) og oppfør dere som dere ellers ville gjort i møte med en ny bekjent.

For saken er også den at hvis dette forholdet mellom dem likevel ikke skulle fungere, så kan det være viktig både for dere og datteren deres at dere ikke har ødelagt forholdet dere imellom, men at hun vet at hun alltid kan komme til dere hvis hun skulle trenge støtte. Som andre har påpekt, jeg tror de fleste har sett forhold hvor foreldre har reagert som dere nå gjorde (trenger ikke være alder, kan være "ikke bra nok", rus, kriminalitet, annet) har ført til at unge jenter har blitt altfor lenge i dårlige forhold, rett og slett pga. en blanding med lite tillit til foreldrenes støtte og egen stolthet og usikkerhet.

Så svelg de kamelene dere nå måtte kjenne på - og gjør det rette for dere alle! Vis datteren deres at dere støtter henne uansett!

Anonymkode: 13a51...438

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Pust med magen.. Slike forhold varer ikke

Anonymkode: 53730...1a7

Jo det kan det. Min gamle klassekamerater er samboer og har barn med datteren til min tremenning som da er 1 år yngre en oss. Han er 51 og hun er 31.

Anonymkode: 45362...e94

Skrevet

Ville faktisk gjort ett forsøk på å bli kjent med han. Så finner du raskt ut om han er en slask som bare vil ha smårips, eller om han faktisk elsker henne.

Anonymkode: 523b2...304

Skrevet

Hun er 19 😂 Hva har dere å si? Ikke vær urimelig mot den voksne datteren deres. 

Anonymkode: 24ecf...20a

Særlig at du hadde smilt og akseptert det hvis dette gjaldt din datter. 🙄

Jeg hadde holdt munn. Slike forhold varer ikke. 

Anonymkode: 97116...d5d

Skrevet

Sønnen min ble sammen med en dame på 42 da han var 22 og jeg 43. Det var en kamel å svelge, men jeg sa aldri et negativt ord om forholdet og ba han ta henne med hjem. Hun hadde en annen historie og livssituasjon enn mannen min og meg, så at hun kunne bli sammen med en så ung mann var faktisk forståelig. De var sammen i to år og jeg er så utrolig glad for at jeg klarte å holde fordommene mine i sjakk, det har jeg fått ros av han for flere ganger. 

Pust med magen, det er ikke noe du får gjort med det uansett. Hun velger kjæresten foran dere, slik er det bare. 

Anonymkode: fd6c8...084

Skrevet

Søsteren til mannen min, er gift med en som er 2 år eldre enn stemoren deres. Så han har det alltid gøy med at han er eldre enn sin egen svigermor 🤣. Mannen min har fortalt at det var veldig rart i starten, men så ble de  vant til det. 

Anonymkode: a3bbf...247

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Datteren vår er 19 år, vi er 39 år. Hun har funnet seg en mann på tinder som er 41 år! Hun sier hun er forelsket, og at han også mener alvor. De har også hatt sex. Hun har vært hos han hele helgen. Nå har vi hatt en kjempekrangel om denne mannen. Jeg og mannen er så sint, men kan nesten ikke bestemme hvem hun skal være sammen med. Hva bør jeg gjøre? Vet at jeg ikke kommer til å godta dette med det første. Er skikkelig frustrert akkurat nå. 

Du har god grunn til å være i mot dette, og jeg synes du bør stå på og ikke gi opp ettersom du er moren hennes! Denne mannen er jo nesten på grensen til å være pedofil...

Anonymkode: 8ff0b...953

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Datteren vår er 19 år, vi er 39 år. Hun har funnet seg en mann på tinder som er 41 år! Hun sier hun er forelsket, og at han også mener alvor. De har også hatt sex. Hun har vært hos han hele helgen. Nå har vi hatt en kjempekrangel om denne mannen. Jeg og mannen er så sint, men kan nesten ikke bestemme hvem hun skal være sammen med. Hva bør jeg gjøre? Vet at jeg ikke kommer til å godta dette med det første. Er skikkelig frustrert akkurat nå. 

Dere ble jo selv foreldre når dere var ca samme unge alder. Sikkert mange som syntes dere var altfor unge og at det var gæli. (Det synes jeg også). Men da blir det jo litt vanskelig å kommentere det dere har havnet oppi nå. (Det er ikke irrelevant som du sier).

Men når det er sagt så har jeg selv en 19 åring datter og jeg hadde vært fullstendig knust hvis det skjedde. De er på helt forskjellige stadier i livet og en 41 årig gubbe bør holde seg langt undan tenåringer!! Kvalmt

Anonymkode: 0793d...850

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du har god grunn til å være i mot dette, og jeg synes du bør stå på og ikke gi opp ettersom du er moren hennes! Denne mannen er jo nesten på grensen til å være pedofil...

Tror virkelig at du bør sjekke ut hva pedofili er, men regner kanskje med at du prøver å provosere. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dere ble jo selv foreldre når dere var ca samme unge alder. Sikkert mange som syntes dere var altfor unge og at det var gæli. (Det synes jeg også). Men da blir det jo litt vanskelig å kommentere det dere har havnet oppi nå. (Det er ikke irrelevant som du sier).

Men når det er sagt så har jeg selv en 19 åring datter og jeg hadde vært fullstendig knust hvis det skjedde. De er på helt forskjellige stadier i livet og en 41 årig gubbe bør holde seg langt undan tenåringer!! Kvalmt

Hva har det med saken å gjøre at de ble foreldre da de var 20?? Ingen av dem er jo 22 år eldre enn den andre! 

Anonymkode: e9b95...c21

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tror virkelig at du bør sjekke ut hva pedofili er, men regner kanskje med at du prøver å provosere. 

Hva har det med saken å gjøre at de ble foreldre da de var 20?? Ingen av dem er jo 22 år eldre enn den andre! 

Begge sakene dreier vel seg om å være for ung. Har du tenkt på det eller ?? Kanske ikke tar de smarteste valgene man tar når man er 19-20 år.

Men å få et barn er jo sånn sett aldri et dumt valg når man først har blitt gravid.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Du er jo klin sprø. At du i det hele tatt tar i bruk ordet pedofili i denne saken er bare kvalmt.

Anonymkode: 222f5...f05

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Begge sakene dreier vel seg om å være for ung. Har du tenkt på det eller ?? Kanske ikke tar de smarteste valgene man tar når man er 19-20 år.

Men å få et barn er jo sånn sett aldri et dumt valg når man først har blitt gravid.

Når man er 18 er man myndig og må ta hvilket valg de vil. Selv om det er flere og flere som blir foreldre mye senere nå, så er ikke 20 år altfor ungt til å få barn!  Datteren er heller ikke for ung til å få kjæreste! At han er 22 år eldre kan bli et problem. At det allerede er for moren og faren kan man forstå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Forstår godt at det er tøft. Men nok prøve å holde deg i skinnet å Håoe virkelig at det går over.

Det hadde vært min største skrekk hvis det hadde skjedd mine. Han er 20 og sammen med ei på 18. Han synest det er tøft fordi hun bare er 1,5 år eldre enn søsteren hans. Vi støtter han veldig og sier at den aldersforskjellen gjør ingenting,hadde vært værre var hun 14.

Anonymkode: 5711d...a2e

Skrevet

Samme tenker jeg, hva i all verden er greia med å slenge om at de er unge foreldre, det har da ingenting å si. Tror neppe eldre foreldre ville likt det noe særlig bedre. 

Tror det er lurt å la være å blande seg for mye, som flere sier er det nok ikke liv laga i lengden uansett. Men vær der og hold dialogen, for en dag trenger hun kanskje familien rundt. Man må akseptere at hun tar egne valg, trenger ikke like det, av og til bør en droppe å si hva en mener høyt. 

Anonymkode: 42d46...663

Skrevet

Jeg hadde nok fått bakoversveis og måtte gå noen runder med meg selv dersom min datter eller sønn kom hjem med enå kjæreste som var 40 når de var 20. Men jeg håper at fornuften hadde slått fort inn og at jeg hadde taklet det helt fint, i alle fall på utsiden.  Det ikke vanlig, men heller ikke eksepsjonelt uvanlig med 20 års aldersforskjell i et forhold, og det gjelder ikke bare der mannen er eldst og har masse penger og hun er ung og vakker...  

Som foreldre må man bare være der, være hyggelig, bli kjent med kjæresten og gjøre det beste ut av det. Blir det slutt, og det er det jo en stor sjanse for, så trenger kanskje "barnet" at vi som foreldre er der, viser det seg at han er en stor dritt er det enda viktigere at vi er der, og skulle det nå bli sånn at forholdet blir varig, er det jo også viktig at vi er der. Vi foreldre er viktige her uansett hvordan dette ender, så det er bare å svelge noen karameller og sørge for å bevare forholdet til datteren og det som kan bli en svigersønn som blir i familien i mange år. Hva er alternativet liksom?

Anonymkode: 25862...11c

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Han er jo altfor gammel, har er to år eldre enn oss. 

Det er irrelevant. 

Nei, det var det vi også sa. Hun ble fly forbanna. 

Hvis det ikke varer er det vel ikke noe å krangle over? Jo mer dere kjemper imot dette, jo mer driver dere henne vekk fra dere og mot han.

Det er ingen voksne som slår opp med en de er forelsket i fordi foreldrene ikke liker det altså. At dere i det hele tatt tror dere kan krangle dere til at de skal slå opp er jo litt pussig. 

Skrevet

Tinder er en tragedie...

Anonymkode: ac936...001

Skrevet

Ta det heller som et kompliment hi, at datteren deres ikke ser på dere som oldiser 😛

Anonymkode: 7de09...906

Skrevet

Hvis dere klikker sånn på at hun kom hjem med mange år eldre mann, kan jeg bare forestille meg reaksjonen hvis hun hadde kommet hjem med en dame.

Anonymkode: c3f93...fcb

Skrevet

Som foreldre har man all rett i verden til å ha meninger om ungenes valg. På samme måte som at ungene har meninger om foreldrenes valg av partner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvis dere klikker sånn på at hun kom hjem med mange år eldre mann, kan jeg bare forestille meg reaksjonen hvis hun hadde kommet hjem med en dame.

Anonymkode: c3f93...fcb

Hvorfor tror du det? Er et hav av forskjell på en jevngammel partner av samme kjønn og en gammel gubbe på 60+ for eksempel. Mulig jeg er fordomsfull når det er slike aldersforskjeller. Det kan jeg fint stå i.

Skrevet
prekæs skrev (4 minutter siden):

Som foreldre har man all rett i verden til å ha meninger om ungenes valg. På samme måte som at ungene har meninger om foreldrenes valg av partner. 

Man kan mene hva man vil, men er man lur så holder man det meste for seg selv. Det er svært få som velger foreldre over kjæreste og vil man ha et godt forhold er det smart å respektere barnas valg - så lenge det ikke er usunne forhold. 

Anonymkode: fd6c8...084

Skrevet

Ei i familien ble sammen med en 20 år yngre mann. Hun var like gammel som min mor. Han like gammel som meg. Veldig rart først. De er fortsatt sammen etter over 20 år sammen.

Skjønner at dere reagerer, men dette får dere ikke gjort så mye med. Hun er voksen. 

Anonymkode: 66967...e03

Skrevet

Støtter de andre jer som sier det er lurt å si unnskyld for deres reaksjon til deres datter. 

hun velger selv. Dere er i deres fulle rett til å mene det ene og andre, men det er nok lurt at du og mannen diskuterer uten deres datter tilstede.

inviterer han hjem på kaffe og en Cognac det løsner litt på høye skuldre, samtidig som det bevisstgjør aldersforskjellen siden deres datter ikke kan drikke brennevin enda. 

jo mer åpne og inkluderende dere er jo lettere er det for datteren deres å fortsette å inkludere dere i hennes liv. Dere vil også da fort finne ut av om dette er kjærlighet eller ikke. Om mannen ikke er interessert i å møte dere og deres datter kommer med unnskyldninger på hvorfor han ikke kan/vil er det jo et tegn på at han ikke vil noe seriøst.

Om han blir med å møte dere er nok han like nervøse som dere. Ikke klein det til med å ta opp masse hendelser fra «gamle dager» det ser nok deres datter igjennom, men selvsagt spør og vise interesse for levd liv og opplevelser som også er med på å tydeliggjøre ulike steder i livet.

Hvis det viser seg at dette forholdet er ekte må dere bare bite det i dere og støtte og være nøytrale. Det er nå engsng slik at mange par har store aldersforskjeller og at det går fint. Mange går det også fint med en stund før den ene kanskje vil være ung og fri litt til og den andre vil slå seg til ro og lage en familie og roe ned.

Det må de få lov til å finne ut av selv.

Når det er sagt forstår jeg godt dette ikke er det dere ønsket for deres datter og selvsagt blir på vakt når forskjellen er såpass stor. Det kan dere også si til deres datter når dere alle er rolige og uaktiverte slik at hun forstår dere bryr dere om henne og derfor reagerte slik dere gjorde. Da blir hun inkludert i reaksjonen deres og vil oppleve hun blir respektert og behandlet som en voksen som hun jo nå er og ønsker.

Hvor lenge har de vært sammen? Bor deres datter hjemme? 
Går hun på skole eller jobber hun?

Jeg spør slik at dere kan tenke over om det er litt «kult» blant klassevenninnene å være med en eldre mann eller om hun er litt utenfor på skolen og har fått en trygghet i en som vil være med henne som er så ung og aksepterer henne om hun føler utenforskap andre steder.

Jeg spør også fordi det kan jo tenkes han overøser henne med fine restaurantbesøk og en livsstil de færreste 19 åringer har råd til, men gjerne vil ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...