Gå til innhold

Sitter deres ungdommer med skolearbeid i helgene ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst. Jeg syns det er helt tragisk at ungdom skal sitte med lekser i helgene. Hvis de ikke klarer å henge med uten å måtte gjøre det, så er det trist men muligens nødvendig. 

Vi voksne ser frem til helg og fritid, og det tenker jeg at ungdom også skal få lov til. Hvis de har så mye å gjøre i hverdagen at det ikke blir tid til lekser, så prioriteres det veldig feil i mitt syn. Hvem voksne hadde orket det kjøret? Skal de virkelig aldri få lov til å bare slappe av og være kreative, eller kan de ikke på grunn av at alt annet er planlagte aktiviteter og rutiner for dem?

Ja, jeg hadde blitt redd om jeg oppdaget at mine dro frem skolesaker i helgene. Nå har de jo også foreldre som aktivt jobber mot lekser i skolen da, så de er påvirket der. Det er ikke sånn at de ikke skal ta utdanning da. Begge skal ta over fedrenes firma, så de må nok studere ett og annet. Det kommer til å gå helt fint, for begge jobber godt med skolearbeid og de har helt ok evner. De skal bare ikke bli vant til å måtte ta med seg jobb hjem. Det er noe begge fedrene bittert har lært at ikke har lånt seg. Derfor har de lært at helgene er fri fra jobb. 

Anonymkode: db918...263

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så rart at så mange syns det er feil å jobbe med skole i helgene.

Det gjorde da jeg og da jeg gikk på videregående  Jeg var (og er) mest opplagt på formiddagen og syntes det var mye bedre å få det unna da enn å sitte om kvelden på hverdagene hvis jeg kunne unngå det. Alle fungerer ikke likt og det er da ikke noe å ta på vei for.

Skrevet
Spurvugla skrev (2 minutter siden):

Det gjorde da jeg og da jeg gikk på videregående  Jeg var (og er) mest opplagt på formiddagen og syntes det var mye bedre å få det unna da enn å sitte om kvelden på hverdagene hvis jeg kunne unngå det. Alle fungerer ikke likt og det er da ikke noe å ta på vei for.

Nettopp. Her liker min sønn også det. I dag startet han dagen med en joggetur og etter det satt han ute i sola med lekser. Satt der med pc på fanget og hygget seg med brus og resten av lørdagsgodtet. For han er det mye bedre enn å jobbe etter skolen før trening . Det handler vel for mange om å gjøre arbeidet så overkommelig som mulig og som du sier når de har overskudd og tid. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Her liker min sønn også det. I dag startet han dagen med en joggetur og etter det satt han ute i sola med lekser. Satt der med pc på fanget og hygget seg med brus og resten av lørdagsgodtet. For han er det mye bedre enn å jobbe etter skolen før trening . Det handler vel for mange om å gjøre arbeidet så overkommelig som mulig og som du sier når de har overskudd og tid. 

Du og du, for en idyll😂

Anonymkode: dba52...410

Skrevet
Spurvugla skrev (6 minutter siden):

Syns ikke mine grunner er så rare. De er ihvertfall gjennomtenkt fra begge fedrene og meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du og du, for en idyll😂

Anonymkode: dba52...410

Det hadde vært fint hvis du droppet det du driver med her. 

Anonymkode: 1299d...bee

Skrevet
Spurvugla skrev (9 minutter siden):

Det har vel noe med at man trenger litt pauser også. Hvis man aldri reiser bort i helger, så er det jo greit nok, men de fleste har jo andre ting de vil gjøre i helger enn skolearbeid. Gjerne uten å måtte huske bøker og data og være avhengig av nett. 

Anonymkode: 97985...f1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Syns ikke mine grunner er så rare. De er ihvertfall gjennomtenkt fra begge fedrene og meg. 

Du syns det er feil å "ta med jobb hjem" i helgene, men ikke om ettermiddagen? Det virker rart for meg. (Jeg fikk med meg at du/dere jobber aktivt mot lekser i skolen, men enn så lenge er de jo der og må gjøres på et eller annet tidspunkt.)

Skrevet
Spurvugla skrev (10 minutter siden):

Du syns det er feil å "ta med jobb hjem" i helgene, men ikke om ettermiddagen? Det virker rart for meg. (Jeg fikk med meg at du/dere jobber aktivt mot lekser i skolen, men enn så lenge er de jo der og må gjøres på et eller annet tidspunkt.)

Ja, de blir ikke oppdratt til å ikke følge det de må gjøre som lekser da. Så det må de jo bare gjøre selv om de godt vet vårt standpunkt. En kan liksom ikke gjøre som en vil hele tiden :-) 

Ja, jeg mener at det er veldig viktig å få fri fra hverdagslige rutiner og aktiviteter. At man må bare få lov til å gjøre ingenting eller være kreativ. Bare slenge seg ned og spille til langt på natt med kompiser. For eksempel. 

Nå har begge mine fedre som var såkalt ambisiøse og jobbet omtrent dag og natt, også i helger. De lærte begge to at det var veldig dårlige valg. På hver sin måte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skrev at det er hel ok å måtte bruke lenger tid for å oppnå resultater. Det er ikke nedlatende eller fælt. 

Nei, du skrev; «ikke alle må streve å gjøre ekstraarbeid». Det er detsamme som å si at de som jobber i helgen har «litt vanskelig for det». 

Anonymkode: 2fc05...99e

Skrevet

Her jobber eldste med  skole på helg og kveld og når det passer seg.  hun har 6 seksere og resten 5. typen til å bli deppa over  en firer... ingen forståelse for at jeg som fikk 2 i matte kunne godta det da, det måtte jeg da bare ha kunnet jobbe opp...

Hun har søkt seg på skole. og har kommet inn på julekarakterene. Vi hadde en prat om dette at det ikke ble eksamen og hvordan våren gikk så ville ikke det ha noe si for opptaket hennes. Hun er superglad i skolearbeid, har som mål å gjøre det best mulig, (og litt flink pike syndrom som jeg prøver å stagge) men hun har lyst til å få et best mulig vitnemål uavhengig av at hun trenger de karakterene eller ikke.  Det blir jo ikke eksamen og det syns hun faktisk er synd, hun ønsket det..

Men hun har alltid satt seg ned med lekser med en gang, hun har likt å fordype seg i ting...

Hva jeg har gjort for å få det til? neei... vi er høyt utdannet selv (doktorgrad og master), snakker alltid positivt om skole, lekser osv. Men om hun ikke hadde villet eller hatt evnene så hadde vi støttet henne. jeg tror noen bare er sånn.. tror ikke hun syns det er  dumt en gang...

Anonymkode: 3aa70...4c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, du skrev; «ikke alle må streve å gjøre ekstraarbeid». Det er detsamme som å si at de som jobber i helgen har «litt vanskelig for det». 

Jeg ville aldri skrevet den setningen der. Men hun skrev selv at det var en time her og der etter skolen samt helger, og hun mente tidligere at det var vanskelig å gjøre skikkelig arbeid om man brukte lite tid i ukedagene på skolearbeid. Det betyr at hennes barn trenger mer tid enn andre (mitt barn og barnet til en annen hun diskuterte dette med). Og så skrev jeg at det er helt ok. 

Skrevet

Om jeg ikke har det, så..? 

Så er det ikke noe problem at de ikke fokuserer på skolen. 

Anonymkode: d99ab...89f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så er det ikke noe problem at de ikke fokuserer på skolen. 

De gjør det de skal. Det er ikke sånn at om man ikke er ambisiøs, så gir man faen. Det fins en mellomting :-)

Det eneste jeg pugget på skolen var matte. I alle år. Jeg leste ikke til eksamen engang unntatt på morgenen samme dag. Jeg tok tilmed eksamen full. Ikke noe å skryte av det, men har man evner og lett for det, så trenger man ikke sitte bøyd over skolebøker. Jeg hadde toppkarakterer i alt unntatt gym og et fag til. Der var jeg middels. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville aldri skrevet den setningen der. Men hun skrev selv at det var en time her og der etter skolen samt helger, og hun mente tidligere at det var vanskelig å gjøre skikkelig arbeid om man brukte lite tid i ukedagene på skolearbeid. Det betyr at hennes barn trenger mer tid enn andre (mitt barn og barnet til en annen hun diskuterte dette med). Og så skrev jeg at det er helt ok. 

Selvsagt trenger noen mer tid enn andre, men det er også en rekke andre faktorer som spiller inn. Det er ikke gitt at de som jobber i helgene gjør det fordi de er litt «tregere» enn resten av gjengen, altså. Ambisjonsnivå og leksemengde varierer veldig. I klassen til datteren min får de f.eks. langt mere lekser enn i parallellklassen. 

Anonymkode: 98ff3...bea

Skrevet

De gjør det de skal. Det er ikke sånn at om man ikke er ambisiøs, så gir man faen. Det fins en mellomting 🙂

Det eneste jeg pugget på skolen var matte. I alle år. Jeg leste ikke til eksamen engang unntatt på morgenen samme dag. Jeg tok tilmed eksamen full. Ikke noe å skryte av det, men har man evner og lett for det, så trenger man ikke sitte bøyd over skolebøker. Jeg hadde toppkarakterer i alt unntatt gym og et fag til. Der var jeg middels. 

Joda, men det fungerer dårlig om man tar høyere utdanning dersom man er vant til å ikke jobbe med fag. Og i VGS, i hvert fall studiespesialiserende og påbygg, må man faktisk ofte bruke helgene for å komme i mål.

Skrevet

Joda, men det fungerer dårlig om man tar høyere utdanning dersom man er vant til å ikke jobbe med fag. Og i VGS, i hvert fall studiespesialiserende og påbygg, må man faktisk ofte bruke helgene for å komme i mål.

Jeg har høyere utdanning. Det var foreleseren min som fikk meg inn på rehab... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Selvsagt trenger noen mer tid enn andre, men det er også en rekke andre faktorer som spiller inn. Det er ikke gitt at de som jobber i helgene gjør det fordi de er litt «tregere» enn resten av gjengen, altså. Ambisjonsnivå og leksemengde varierer veldig. I klassen til datteren min får de f.eks. langt mere lekser enn i parallellklassen. 

Anonymkode: 98ff3...bea

Jeg har ikle skrevet at det er fordi de er tregere enn andre

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har alltid lurt på det, hvordan en får barn til å elske lekser, til å glede seg til å komme hjem fra skolen og gjøre mer skolearbeid. Glede seg til å sitte inne med lekser hele helgen, være glade over å ikke få noen tid fri sammen med venner, men i stedet måtte sitte og fordype seg i skolearbeid. Hvordan? Dere som får barna deres til å elske det, hvordan?

Anonymkode: 1b539...dd7

Hos oss er spesielt mannen min utrolig flink til å diskutere med barna. Han er veldig belest og har imponerende kunnskap om det meste. Dette smitter over på barna. De har svært gode karakter og ser at det lønner seg å investere i lekser og kunnskap. Begge ønsker gode/toppkarakterer og jobber derfor med lekser også i helgene.

Anonymkode: 48fde...628

Skrevet

Er du full eller? Du skrev jo akkurat den setningen !

35C1E22B-18D6-4EEB-9CE7-7D96AC867C1E.jpeg

Skrevet

Nei, det er bare tull. Jeg sluttet ikke å være effektiv da jeg begynt på videregående, jeg ble heller ikke mindre effektiv som student. 

Anonymkode: db4f7...4e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Er du full eller? Du skrev jo akkurat den setningen !

35C1E22B-18D6-4EEB-9CE7-7D96AC867C1E.jpeg

(Jeg skrev og, ikke å. Derfor hadde jeg aldri skrevet å, som du skrev) 

Og så er det lurt å lese hva jeg svarer på også. Hun jeg svarer mener at ambisjonsnivået ikke er høyt om man ikke bruker mye tid på skolearbeid. Og alle trenger ikke streve og gjøre mye ekstra for å oppnå gode resultater. hvor er jeg fæl i det svaret? Om hennes barn må streve og jobbe med skolearbeid i helgene for å oppnå høye karakterer, så må ikke alle det. Det er ho et faktum, ikke å være slem 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

At helg er fritid er jo feil å si. Det er vel strengt tatt fritid hver kveld hele uken. 
Med de høye snitt som er nå for å studere videre etter videregående er det ikke fritid på helger. Spørs jo helt hvor ambisionsnivået hos ungdommen ligger. 

Jeg fikk bare 6’ere og noen 5’ere da jeg gikk på skolen. Jobbet aldri i helgene. Med mitt snitt hadde jeg fortsatt kommet inn på medisinstudiet i Oslo. For noen er skole enkelt, da behøver man ikke jobbe mye på videregående. 

Anonymkode: 4769a...0ab

Skrevet

(Jeg skrev og, ikke å. Derfor hadde jeg aldri skrevet å, som du skrev) 

Og så er det lurt å lese hva jeg svarer på også. Hun jeg svarer mener at ambisjonsnivået ikke er høyt om man ikke bruker mye tid på skolearbeid. Og alle trenger ikke streve og gjøre mye ekstra for å oppnå gode resultater. hvor er jeg fæl i det svaret? Om hennes barn må streve og jobbe med skolearbeid i helgene for å oppnå høye karakterer, så må ikke alle det. Det er ho et faktum, ikke å være slem 

Det er INGEN som har skrevet at NOEN som helst må streve i helgene med skolearbeid .

Skrevet

Det er INGEN som har skrevet at NOEN som helst må streve i helgene med skolearbeid .

Nei. Men noen hintet til at man ikke har høye ambisjoner om man ikke gjør skolearbeid i helgene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...