Gå til innhold

Hamstrer dere jodtabletter til dere voksne? Dere vet at jodtabletter ikke er for de over 40?


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jovisst:) men det står ved svært spesielle tilfeller:) så nei, en tipakning er ikke nok.

Anonymkode: 6f436...095

Du påstår dette :

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men man kan faktisk måtte trenge beskyttelse i tre-fire dager, og da holder det ikke med en tipakning uansett hvor mye man vrir og vender på det. Dette er det derimot INGEN som forteller oss, må finna ut sjæl.

Og nei, det står ingen steder i linken din at man trenger flere enn 2 tabletter.

Anonymkode: 2134e...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står: Tablettene skal i utgangspunktet bare tas én gang etter en atomhendelse, men i spesielle situasjoner med vedvarende eksponering for radioaktivt jod kan det bli gitt råd fra myndighetene om en ny dosering etter et døgn for personer som ikke er spedbarn, gravide eller ammende.

Altså i utgangspunktet en dose, men i enkelte tilfeller kan det være aktuelt med en dose til. Altså maksimalt to doser, ikke flere og flere i dagesvis, husk at overdosering heller ikke er bra.

Anonymkode: 3ae71...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten skal ikke barn under 12 år ha en hel tablett.

Står videre i linken at en familie ikke trenger mer enn én pakke. 

Anonymkode: ab895...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehjemmet der jeg jobber, står det flere pakker med Jodex på medisinrommet..  Kan jo begynne å lure på hvorfor?? Ingen hensikt å gi det til 70 - 100 åringer..

Anonymkode: fe920...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

HAR DU GLEMT Å SKRU AV CAPS LOCK?

Anonymkode: 64e86...eab

😅

Men det er jo helt riktig, den er ikke plutselig uten funksjon etter utløpsdato.

Anonymkode: b50a8...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Og dessuten skal ikke barn under 12 år ha en hel tablett.

Står videre i linken at en familie ikke trenger mer enn én pakke. 

Anonymkode: ab895...7d4

Allikevel selger det pakker på 100. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: b50a8...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Allikevel selger det pakker på 100. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: b50a8...0d2

De er tiltenkt skoler, barnehager, arbeidsplasser, tilfluktsrom ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Allikevel selger det pakker på 100. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: b50a8...0d2

Jeg må få kjøpt et par 30 sånne pakker. Tenk så rik en blir hvis en atombombe faller ned! Da vil folk være villige til å bytte bort hus og hjem bare for et par tabletter så barna deres får en mulighet til å overleve.

Kapitalisme er så flott! ❤️

Anonymkode: 64e86...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nick_350414 skrev (2 timer siden):

De er tiltenkt skoler, barnehager, arbeidsplasser, tilfluktsrom ol.

Skoler og barnehager handler materiell som de fleste kommunale tjenester gjennom anbud. Så hva er da vitsen med 100 på butikken, hvor kun privatpersoner handler? Akkurat nå er det flere apotek som kun har 100 pk igjen. 

Anonymkode: b50a8...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Skoler og barnehager handler materiell som de fleste kommunale tjenester gjennom anbud. Så hva er da vitsen med 100 på butikken, hvor kun privatpersoner handler? Akkurat nå er det flere apotek som kun har 100 pk igjen. 

Anonymkode: b50a8...0d2

Frem til for rn uke siden var det helt uproblematisk å få tak i. Du kan ikke forvente at hverken apotek eller leverandør kan skaffe nok og til og med i riktig pakking når sannsynligheten for behov stiger.

Det er uansett sansynlig vis det minst viktige på beredskapslisten. 

Anonymkode: 574da...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Kjøpte en pakke i 2017, når dette ble anbefalt.

Anonymkode: c5d78...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Frem til for rn uke siden var det helt uproblematisk å få tak i. Du kan ikke forvente at hverken apotek eller leverandør kan skaffe nok og til og med i riktig pakking når sannsynligheten for behov stiger.

Det er uansett sansynlig vis det minst viktige på beredskapslisten. 

Anonymkode: 574da...eb1

Jeg har allerede, bare finner det tullete med forpakning på minimum 10 og deretter 100, når de fleste familier ville klart seg med maks 4. 

Er jo noe med å tilpasse tilbud til etterspørsel også. 

Anonymkode: b50a8...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har allerede, bare finner det tullete med forpakning på minimum 10 og deretter 100, når de fleste familier ville klart seg med maks 4. 

Er jo noe med å tilpasse tilbud til etterspørsel også. 

Anonymkode: b50a8...0d2

Selve pillene koster sannsynlig vis ikke særlig mye å produsere. Det er ofte pakkingen og omsetningen som koster. Om en pakning inneholder 2 eller 20 piller betyr minimalt for produksjonskostnadene. Å ha veldig mange pakkningsstøttelser ville bare vært fordyrende.

Hvis du synes det er irriterende å kjøpe dobbelt så mange piller som du trenger så samarbeid med naboen.

Anonymkode: 574da...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Selve pillene koster sannsynlig vis ikke særlig mye å produsere. Det er ofte pakkingen og omsetningen som koster. Om en pakning inneholder 2 eller 20 piller betyr minimalt for produksjonskostnadene. Å ha veldig mange pakkningsstøttelser ville bare vært fordyrende.

Hvis du synes det er irriterende å kjøpe dobbelt så mange piller som du trenger så samarbeid med naboen.

Anonymkode: 574da...eb1

Hang up du har på hva jeg synes da, jeg har som sagt alt delt med meg, pr nå er det kun 100 å få tak i for andre som vil ha. I verdens forbrukssamfunn er det logisk å selge forpakninger som er tilpasset en ordinær familie, både for eget forbruk, men også for å unngå svinn. Man er villig til å betale mer pr stk når en faktisk kan kjøpe det antall som er nødvendig. Ikke alle har familie eller nettverk det er naturlig å fordele det med. 

Anonymkode: b50a8...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hang up du har på hva jeg synes da, jeg har som sagt alt delt med meg, pr nå er det kun 100 å få tak i for andre som vil ha. I verdens forbrukssamfunn er det logisk å selge forpakninger som er tilpasset en ordinær familie, både for eget forbruk, men også for å unngå svinn. Man er villig til å betale mer pr stk når en faktisk kan kjøpe det antall som er nødvendig. Ikke alle har familie eller nettverk det er naturlig å fordele det med. 

Anonymkode: b50a8...0d2

Litt mer per stykk er nok folk villige til å betale, men her tipper jeg det fort ville blitt dyrere totalt sett å kjøpe pakninger med 2, 4, 6 osv enn om alle kjøper en standardpakning. 

Hvis en pakning i utgangspunktet kostet 100 kr er ca 20 kr mva. Apoteket må ha kanskje 40 kr per pakke de selger, grossisten må ha kanskje 10 kr per pakke, transporten koster kanskje 10 kr og produsenten tar 20 kr for en pakke. 15 kr dekker faste kostnader, 5 kr dekker pakking og 5 kr dekker kostnadene til produksjon av selve pillen. Da er det ikke noe å tjene på å ha færre piller i hvert glass. I dtedenfor at det blir billigere med halvparten så mange piller i glasset krever det mer organisering, mer plass på apoteket ol slik at det totalt sett kan bli dyrere.

Tallene er foresten bare eksempeltall og ikke reelle.

Anonymkode: 574da...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 5.3.2022 den 19.17):

Folk vet så utrolig lite. En pakke på 10 tabletter er nok til en familie på 5 med barn under 12 - i to dager. En tablett beskytter i 24 timer. Men man kan faktisk måtte trenge beskyttelse i tre-fire dager, og da holder det ikke med en tipakning uansett hvor mye man vrir og vender på det. Dette er det derimot INGEN som forteller oss, må finna ut sjæl.

Anonymkode: 6f436...095

Neida. Skal en ha mer enn en tablett så får en beskjed av myndighetene. Og skolene har.

Anonymkode: 8d4d8...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Neida. Skal en ha mer enn en tablett så får en beskjed av myndighetene. Og skolene har.

Anonymkode: 8d4d8...f7b

Skolen til sønnen min har bedt om tillatelse til levere ut JOD tablett om det blir nødvendig. Så skolen har ja.

Anonymkode: 81b09...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 6.3.2022 den 8.49):

Jeg må få kjøpt et par 30 sånne pakker. Tenk så rik en blir hvis en atombombe faller ned! Da vil folk være villige til å bytte bort hus og hjem bare for et par tabletter så barna deres får en mulighet til å overleve.

Kapitalisme er så flott! ❤️

Anonymkode: 64e86...eab

🤣 Ja, sikkert lurt om du ønsker å få desperate folk etter deg som både kverker deg, mannen og barna dine.......hva skal du med pengene da?

Anonymkode: dfaef...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...