Gå til innhold

Hamstrer dere jodtabletter til dere voksne? Dere vet at jodtabletter ikke er for de over 40?


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det kan de ikke. Det er medisiner som skal oppbevares i originalemballasje og sammen med pakningsvedlegget. Det skal ikke ligge løse piller rundt omkring som ingen vet hva er om et åt.

Anonymkode: 574da...eb1

Legevakt gir ut smertestillende som er delt opp, det er jo ikke noe anderledes det.

Anonymkode: 2134e...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det kan de ikke. Det er medisiner som skal oppbevares i originalemballasje og sammen med pakningsvedlegget. Det skal ikke ligge løse piller rundt omkring som ingen vet hva er om et åt.

Anonymkode: 574da...eb1

Apoteker bryter originalemballasje og deler opp pakninger rett som det er andre medisiner. De legges i ziplock med kopi av pakningsvedlegget. Helt normalt og burde kunne gjøres med Jod også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Legevakt gir ut smertestillende som er delt opp, det er jo ikke noe anderledes det.

Anonymkode: 2134e...59d

De medisinene skal gjerne brukes umiddelbart frem til man henter mer på apoteket. Ikke ment for oppbevaring over lengre tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamomille skrev (4 minutter siden):

Apoteker bryter originalemballasje og deler opp pakninger rett som det er andre medisiner. De legges i ziplock med kopi av pakningsvedlegget. Helt normalt og burde kunne gjøres med Jod også

Da er det i et system der medisinene er planlagt brukt av mennesker som bruker dem fast, ikke noe som skal ligge i medisinskspet i årevis før de kanskje skal tas frem. 

Dette er uansett ikke noe som er veldig sandynlig at vii får bruk for og det kommer inn nye pakker til apoteket hver dag. Kjøp når dere får tak i og bruk heller tiden på å sørge for at dere har de andre tingene dere trenger å skaffe fra lista. Det neste annet er viktigere.

Anonymkode: 574da...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daquiry skrev (5 minutter siden):

De medisinene skal gjerne brukes umiddelbart frem til man henter mer på apoteket. Ikke ment for oppbevaring over lengre tid

Det er ikke nødvendigvis riktig altså. Det er fullt mulig å bryte forpakningen og utlevere de i nøytral eske eller ziplock

Anonymkode: c521f...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Vi kjøpte en pakke for noen år siden (10 tabl). Min mann og jeg er begge over 40, så tablettene er til våre fem barn. Jeg reagerer på at eldre hamstrer tabletter når det knapp tilgang. 

Anonymkode: 3616e...43c

Hvis det er noen år siden så ville jeg sjekket utløpsdato. Jeg kjøpte en pakke i går og den går ut i september.

Anonymkode: bbdf8...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Apotekene burde delt opp pakkene, så man kunne kjøpt akkurat det man trengte.

Anonymkode: 2134e...59d

Jeg spurte om det var greit å åpne boksen og dele, men han på apoteket anbefalte ikke det fordi holdbarheten er basert på uåpnet boks.

Anonymkode: 9409f...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for noen år siden og de går ut i sept -22, akkurat som de som selges nå. Kan brukes i mange flere år, sa de på apoteket.

Anonymkode: 9409f...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Apotekene burde delt opp pakkene, så man kunne kjøpt akkurat det man trengte.

Anonymkode: 2134e...59d

Er ikke lov å dele opp slike forpakninger, strenge regler på dette. Kan dele opp reseptbelagt legemidler bare viss det er krise

Anonymkode: 0d4d6...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg spurte om det var greit å åpne boksen og dele, men han på apoteket anbefalte ikke det fordi holdbarheten er basert på uåpnet boks.

Anonymkode: 9409f...3cd

Stemmer det, tror det står 3 måneder på anbrudspakker, alt utenom blisterpakker

Anonymkode: 0d4d6...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvis det er noen år siden så ville jeg sjekket utløpsdato. Jeg kjøpte en pakke i går og den går ut i september.

Anonymkode: bbdf8...ad8

Holder i ca 10 år til, jod holder lenge

Anonymkode: 0d4d6...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis riktig altså. Det er fullt mulig å bryte forpakningen og utlevere de i nøytral eske eller ziplock

Anonymkode: c521f...2ef

Viss de deles opp , vil dato de går ut bli etter 3 måneder, er strenge regler på å ta anbrudd på tabletter, så ikke så enkelt så du vil ha de til

Anonymkode: 0d4d6...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at det ikke er så lett for apotekene å dele dem opp, men de burde komme i mindre pakker i utgangspunktet.

Anonymkode: 3ae71...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke nødvendigvis riktig altså. Det er fullt mulig å bryte forpakningen og utlevere de i nøytral eske eller ziplock

Anonymkode: c521f...2ef

Var derfor jeg formulerte meg som jeg gjorde…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke en eneste tablett av det i hus. Men staten har om det skulle bli behov for det

Anonymkode: 665ca...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JODTABLETTER HAR EN UTLØPSDATO,MEN KAN BRUKES OVER 20 ÅR ETTER UTLØPSDATOEN. SÅ SET ER IKKE BEHOV Å KJØPE NYTT HVIS DU HAR.

DETTE HAR VI FÅTT INFO OM AV BÅDE FORSVARET OG FARMASØYT.

Anonymkode: 159b0...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

JODTABLETTER HAR EN UTLØPSDATO,MEN KAN BRUKES OVER 20 ÅR ETTER UTLØPSDATOEN. SÅ SET ER IKKE BEHOV Å KJØPE NYTT HVIS DU HAR.

DETTE HAR VI FÅTT INFO OM AV BÅDE FORSVARET OG FARMASØYT.

Anonymkode: 159b0...22e

HAR DU GLEMT Å SKRU AV CAPS LOCK?

Anonymkode: 64e86...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vet så utrolig lite. En pakke på 10 tabletter er nok til en familie på 5 med barn under 12 - i to dager. En tablett beskytter i 24 timer. Men man kan faktisk måtte trenge beskyttelse i tre-fire dager, og da holder det ikke med en tipakning uansett hvor mye man vrir og vender på det. Dette er det derimot INGEN som forteller oss, må finna ut sjæl.

Anonymkode: 6f436...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har ikke en eneste tablett av det i hus. Men staten har om det skulle bli behov for det

Anonymkode: 665ca...155

Joda, men allerede etter 4 timer er virkningen halvvert, så bor du grisgrendt så ville jeg kjøpt viss jeg var deg, og ikke lagt sjela di i statens hender.

Anonymkode: 6f436...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Joda, men allerede etter 4 timer er virkningen halvvert, så bor du grisgrendt så ville jeg kjøpt viss jeg var deg, og ikke lagt sjela di i statens hender.

Anonymkode: 6f436...095

* mente at om du tar den fire timer etter atomnedfall, så er virkningen av tabletten redusert med 50%.

Anonymkode: 6f436...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Folk vet så utrolig lite. En pakke på 10 tabletter er nok til en familie på 5 med barn under 12 - i to dager. En tablett beskytter i 24 timer. Men man kan faktisk måtte trenge beskyttelse i tre-fire dager, og da holder det ikke med en tipakning uansett hvor mye man vrir og vender på det. Dette er det derimot INGEN som forteller oss, må finna ut sjæl.

Anonymkode: 6f436...095

Har du link til dette?

Anonymkode: 2134e...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bare sånn at du vet. Ser du den, "fbclid="? Det er informasjon som bare Facebook trenger. De bruker det for å registrere hvor linken stammer fra, hvem som la den ut når, hvem som deler den, hvem som går inn på den, osv. Du kan slette spørsmålstegnet og alt det etter spørsmålstegnet, slik at linken ser slik ut:

https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/riktig-bruk-av-jodtabletter-mot-radioaktivt-nedfall

Resten brukes bare av Facebook for å registrere informasjon om hvem som går inn på linken, når, deler linken, og alt det der. Selv de som ikke har FB-profil får en masse informasjon registrert og lagret av Facebook.

Anonymkode: 64e86...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det du påstår står ikke i linken din.

Anonymkode: 2134e...59d

Jovisst:) men det står ved svært spesielle tilfeller:) så nei, en tipakning er ikke nok.

Anonymkode: 6f436...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...