Gå til innhold

Hamstrer dere jodtabletter til dere voksne? Dere vet at jodtabletter ikke er for de over 40?


Anbefalte innlegg

Jodtabletter skal som utgangspunkt kun gis til barn under 18 år ved atomuhell. Unntaksvis kan det gis til voksne mellom 18 og 40. Det er ikke anbefalt til de over 40. 

Anonymkode: 6cf59...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jodtabletter skal som utgangspunkt kun gis til barn under 18 år ved atomuhell. Unntaksvis kan det gis til voksne mellom 18 og 40. Det er ikke anbefalt til de over 40. 

Anonymkode: 6cf59...56c

I know, men selv om jeg er 40 så er jeg gravid og skal snart amme. Hamstrer ikke, men kjøper en pakke til meg og mine fire barn. 

Anonymkode: 39357...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I know, men selv om jeg er 40 så er jeg gravid og skal snart amme. Hamstrer ikke, men kjøper en pakke til meg og mine fire barn. 

Anonymkode: 39357...834

Ja, selvsagt, glemte å skrive at gravide og ammende skal ha det. 

Anonymkode: 6cf59...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått tak i til mine barn. Jeg trodde vi hadde fordi mannen sa han ordnet det anbefalte kriselageret for noen år siden. Det viser seg at det ikke var gøy (han er autist) han syns det var morro å lage et system for melpakker og knekkebrød, men jod var kjedelig. Det er ganske trasig at folk som ikke trenger det tømmer apotekene.

Anonymkode: 0469e...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi kjøpte en pakke for noen år siden (10 tabl). Min mann og jeg er begge over 40, så tablettene er til våre fem barn. Jeg reagerer på at eldre hamstrer tabletter når det knapp tilgang. 

Anonymkode: 3616e...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke en krone på dette. Ved atomkrig er noen tabletter det siste man trenger. 

Anonymkode: 7fdd3...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vi gjør ikke det, men vi har en pakke hjemme, en pakke på hytta, en pakke i bilen og en pakke på hybelen til tenåringen. Det er forøvrig lenge siden vi kjøpte dem. Kanskje jeg burde sjekke utløpsdato.

Anonymkode: 574da...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men har en pakke til meg (over 40, men ammer) og de fire barna våre.

Anonymkode: 9409f...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bruker ikke en krone på dette. Ved atomkrig er noen tabletter det siste man trenger. 

Anonymkode: 7fdd3...bdf

Greit du avstår så det med mer vett kan få.

Anonymkode: 636b3...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å hamster jod tabletter?
Ja de fleste kjøper mer enn de trenger, men ikke helt med vilje.

Barn 3-12 år skal ha 1/2 tablett.
Personer 13-40 år + gravide og ammende skal ha 1 tablett.

Her i huset er det to barn i alderen 3-12 år, og et barn som er over 13 år.
Vi to foreldre er over 40.
Med andre ord, vi trenger å ha 2 tabletter liggende.

Vi har 10 tabletter, ikke fordi vi har hamstret, men rett og slett siden man ikke får kjøpt i mindre kvanta.
Jeg det er utsolgt mange steder, men problemet er ikke at folk hamstrer med vilje.
Hadde det vært mulig å kjøpe dem i mindre pakker så hadde det ikke vært noe problem

Anonymkode: 5412f...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med å hamster jod tabletter?
Ja de fleste kjøper mer enn de trenger, men ikke helt med vilje.

Barn 3-12 år skal ha 1/2 tablett.
Personer 13-40 år + gravide og ammende skal ha 1 tablett.

Her i huset er det to barn i alderen 3-12 år, og et barn som er over 13 år.
Vi to foreldre er over 40.
Med andre ord, vi trenger å ha 2 tabletter liggende.

Vi har 10 tabletter, ikke fordi vi har hamstret, men rett og slett siden man ikke får kjøpt i mindre kvanta.
Jeg det er utsolgt mange steder, men problemet er ikke at folk hamstrer med vilje.
Hadde det vært mulig å kjøpe dem i mindre pakker så hadde det ikke vært noe problem

Anonymkode: 5412f...71b

Apotekene burde delt opp pakkene, så man kunne kjøpt akkurat det man trengte.

Anonymkode: 2134e...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hamstring, men jeg kjøpte for noen år siden, før corona. Har en pakke hjemme og en på hytta på lik linje med plaster og paracet, liksom.

Anonymkode: 9420b...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Apotekene burde delt opp pakkene, så man kunne kjøpt akkurat det man trengte.

Anonymkode: 2134e...59d

Akkurat det som er mitt poeng.

Anonymkode: 5412f...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat det som er mitt poeng.

Anonymkode: 5412f...71b

Poenget mitt var at det er feil at folk kjøper inn til seg selv hvis man er over 40. Feks er det mange eldre som kjøper i vill panikk. Jeg mener ikke at man kjøper inn hundrevis av tabletter, men det faktum at man kjøper selv om man ikke er i gruppen som trenger. Men det er selvsagt ikke mulig å kjøpe færre enn den lille pakken uansett. 

Anonymkode: 6cf59...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Apotekene burde delt opp pakkene, så man kunne kjøpt akkurat det man trengte.

Anonymkode: 2134e...59d

Helt enig, det argumenteres for at tipakning er standard med at da passer det til en familie på fem dersom de må ha to doser, men de overser at det er mange familier som min, to voksne over førti og et barn under tolv. Så vi trenger 1/2 til 1 tablett. Hvis de hadde solgt dem i mindre pakninger (eller enkeltvis) kunne jo de store familiene bare kjøpt flere pakker.

Anonymkode: 3ae71...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamstrer ikke, men må kjøpe et glass med ti selv om det kun er en i husholdningen som ev skal ha. De burde virkelig blitt solgt  en og en. 

Anonymkode: 388e1...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sjekk utløpsdatoen….den pakken jeg kjøpte igår, går ut september -22…🙄

Anonymkode: fd8ba...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, vi gjør ikke det, men vi har en pakke hjemme, en pakke på hytta, en pakke i bilen og en pakke på hybelen til tenåringen. Det er forøvrig lenge siden vi kjøpte dem. Kanskje jeg burde sjekke utløpsdato.

Anonymkode: 574da...eb1

En pakke i bilen, en på hytta, en på hybelen, en hjemme. Det er 4 pakker. Hamstring.

Anonymkode: c55f2...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Poenget mitt var at det er feil at folk kjøper inn til seg selv hvis man er over 40. Feks er det mange eldre som kjøper i vill panikk. Jeg mener ikke at man kjøper inn hundrevis av tabletter, men det faktum at man kjøper selv om man ikke er i gruppen som trenger. Men det er selvsagt ikke mulig å kjøpe færre enn den lille pakken uansett. 

Anonymkode: 6cf59...56c

Jeg tror mange av de ikke vet at det ikke er anbefalt for alle aldersgrupper.

Anonymkode: 2134e...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men sjekk utløpsdatoen….den pakken jeg kjøpte igår, går ut september -22…🙄

Anonymkode: fd8ba...4b4

Ja, men de holder seg mye lengre enn det

Anonymkode: 5412f...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men de holder seg mye lengre enn det

Anonymkode: 5412f...71b

Ja, det gjør de, men det fører til at noen folk kjøper nye pakker etter noen måneder…så da er det ikke rart det blir mangel! 
 

Anonymkode: fd8ba...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en pakke for noen år siden. Regner med at de duger fortsatt.

Anonymkode: d6ab3...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jodtabletter skal som utgangspunkt kun gis til barn under 18 år ved atomuhell. Unntaksvis kan det gis til voksne mellom 18 og 40. Det er ikke anbefalt til de over 40. 

Anonymkode: 6cf59...56c

Nei. Ikke kjøpt. Jentene får det på skolen og jeg er for gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

En pakke i bilen, en på hytta, en på hybelen, en hjemme. Det er 4 pakker. Hamstring.

Anonymkode: c55f2...ef9

Nei det er ikke hamstring i den forstand. Medisiner skal oppbevares i originalemballasje og sammen med pakningsvedlegget og ettersom man skal kunne ta tablettene på ganske kort varsel er det fornuftig å ha det plassert på de stedene vi pleier å oppholde oss. Hvis vi er på hytta eller på besøk hos svigerfamilien kan vi ikke regne med å kunne kjøre hjem for å hente tablettene på så kort varsel. De ligger på alle stedene sammen med andre førstehjelpsaker.

På de tidspunktene jeg handlet var det ikke mangelvare heller. Problemet er alle dere som ikke har giddet gjøre noen forberedelser tidligere. At jeg kjøpte inn tabletter for 5 og 2 år siden gjør ikke at etterfølgeren nå har et større problem med å få kjøpt.

Anonymkode: 574da...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Apotekene burde delt opp pakkene, så man kunne kjøpt akkurat det man trengte.

Anonymkode: 2134e...59d

Det kan de ikke. Det er medisiner som skal oppbevares i originalemballasje og sammen med pakningsvedlegget. Det skal ikke ligge løse piller rundt omkring som ingen vet hva er om et åt.

Anonymkode: 574da...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...