Gå til innhold

Hvis Russland invaderte Norge


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg fortalte allerede hva hun sa. I hovedtrekk forteller hun at Zelinsky (hun brukte fornavnet og familienavnet hans) ba intelligensiaen i landet om å støtte opp om han, også de russisktalende. Men når hun forsøker å ta til orde til støtte for han, for Ukrainas sak, så blir hun hakket på, er det så mange som rakker ned på henne, truer henne, og så videre, så hun har ikke en gang sjanse til å, i Ukraina, blant de som støtter Ukrainas sak, å få talt til Ukrainas sak.

Hun ville gå i demonstrasjonstog mot krigen. Men hun, og mange med henne, var redde for å bli slått ned av andre ukrainere. Fordi hun er russisktalende. Trass at hun er mot krigen.

I det hele tatt, hun, og mange andre russisktalende ukrainere, har opplevd mye hets. Det gjør at både hun og mange med henne, bare føler seg oppgitt over hvordan ting er i Ukraina nå, og heller venter på at krigen er over og håper på en positiv forandring.

Du forstår ikke, for du har aldri opplevd russofobi. Det handler ikke om at du ikke forstår språket, det handler om at du ikke forstår hvordan det er.

Derfor er videoen rettet til de som forstår språket. For de forstår også hvordan det er.

Det er ikke et argument for eller mot noe. Det er bare en forståelse.

Anonymkode: 9f7b6...867

Du tar feil, andre kan forstå - i hvert fall langt på vei. Det du antar også, det er at andre ikke har lignende erfaringer, eller samme erfaringer, for den del. (Min mor og hennes søsken hadde f.eks. russisk som skolespråk sine første skoleår, selv om deres morsmål var et helt annet. Bare den eldste av dem husker litt russisk, de andre har fortrengt det helt, bortsett fra deler av noen et par barneregler.)

Det du forteller her er noe de fleste kan forstå, men det var ikke den ene eller to setningen du tidligere skrev eller det at du mente ingen andre kan forstå.

Det er forferdelig at så mange som snakker russisk i Ukraina opplever det du skriver. I en av linkene jeg har lagt ut, enten den fra nrk eller den fra nhc, så stod det at de fleste russisktalende anser seg selv som Ukrainere først og fremst, selv om deres morsmål er russisk. Det viser jo at det egentlig er store muligheter for å finne et fellesskap i landet, på tvers av ulikhetene.

Men det som er et faktum der er jo også det at de to utbryterområdene i årevis, spesielt etter at Russland tok Krimhalvøyen, er blitt sterkt påvirket av russisk propaganda og feilinformasjon. Dette i seg selv føler til splittelse fordi noen av de færre som tror på dette også er villige til å gå til ekstreme handlinger. Derfor er det jo enda viktigere at alle de russisktalende som føler seg som Ukrainere og ønsker at Ukraina skal ha en mer vestligorientert retning, at de finner sammen slik at de kan få et felles talerør, vise at de står sammen med alle andre ukrainere fordi de føler seg like mye som ukrainere som de andre. Det kan bli avgjørende for landets videre prosess etter krigen.

Jeg er klar over at det akkurat nå er forferdelig vanskelig, for nå som krigen har brutt ut, da er det mye sinne, frykt og frustrasjon, og det kan oppstå farlige situasjoner som ellers ikke ville oppstått, fordi folk er desperate. Men jeg tenker de som tenker som du beskriver over, de bør forsøke å forenes via internett/sosiale medier, og få en felles røst, vise at de er mange - det vil bli lagt merke til, og jeg tror det kan være viktig for at de også nå blir inkludert av andre ukrainere.

Anonymkode: 58cc7...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

×
×
  • Opprett ny...