Gå til innhold

Hvis Russland invaderte Norge


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde blitt igjen med mine døtre. Ville gjort det samme som mine besteforeldre gjorde på 40-tallet. Blitt igjen og jobbet med motstand. 

Anonymkode: 1a3a5...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Enhver tap av liv i krig er fullstendig meningsløs, uansett årsak. Hadde anbefalt til mine sønner å flykte lengst mulig unna enhver militær konflikt, inkludert i eget land. Ingen krigshandling kan endre noe med min identitet, språk og verdier. Det gir mer mening  å bevare livet og påvirke verden fredelig med egne verdier og demokratiske prinsipper, enn å sloss. Punktum. 

Anonymkode: 34910...7a3

Deg kan være fint hvis alle følger dine spilleregler, men i det tilfellet ikke alle gjør det vil jo da automatisk den som godtar å bruke makt vinne.

La oss si st noen nazister ville ha makten i verden og godtok å drepe alle som motsatte seg deres menneskesyn og å drepe alle religiøse, alle mørkhudede, alle homofile, alle handikappede. Hvis ingen satte seg til motverge ville de jo lett få det til.

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan kan du snakke om demokratiske prinsipper om Putin eller Kina overtok det meste av verden. Vant ikke han presidenten i Hviterussland med ca 110% av stemmene? 

La oss si vi måtte flykte til et afrikansk land, hvor lenge tror du du og dine kunne forventet å beholde eget språk og kultur? 

Anonymkode: 9f597...405

Hvor lenge tror du du og dine kunne beholdt norsk om Russland eller Kina har invadert Norge og innført kinesisk eller russisk som eneste statsspråk ? En generasjon maks. 

Anonymkode: 34910...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ville du bedt dine egne sønner å døtre om å verve seg til forsvaret eller ville du hjulpet dem å flykte? Hva med din mann og deg selv? Ville dere flyktet eller kjempet imot hvis dere viste atxfaren for å bli drept var stor?

Anonymkode: cf596...609

Både barna og jeg har dobbelt statsborgerskap, så vi hadde flyktet til et nøytralt land. 

Anonymkode: 4f78a...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde flyktet. Mannen er i Heimevernet, men skal skal levere inn utstyret i år pga alder. Håper han rekker det😰 

Anonymkode: a084a...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan kan du snakke om demokratiske prinsipper om Putin eller Kina overtok det meste av verden. Vant ikke han presidenten i Hviterussland med ca 110% av stemmene? 

La oss si vi måtte flykte til et afrikansk land, hvor lenge tror du du og dine kunne forventet å beholde eget språk og kultur? 

Anonymkode: 9f597...405

Cirka like lenge som nordmenn i Spania, som beholder sin kultur, språk og tradisjoner. Som alle andre flyktninger og migranter. Man trenger ikke et samfunn for å beholde eget språk og kultur. Hvordan tror du alle innvandrere har det i Norge? Tror du at de bare snakker norsk, spiser norsk mat og praktiserer norske tradisjoner?

Anonymkode: 4f78a...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer forresten fordelen med å kunne flere språk flytende. Jeg kunne ha flyktet sammen med familien til i hvert fall tolv forskjellige land, og fått jobb i det nye landet ganske umiddelbart. Behersker en bare norsk og dårlig ungdomsskoleengelsk, vil en slite mye mer.

Anonymkode: 4f78a...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier hadde jeg vervet meg til saniteten tvert. Ungene hadde fått tatt egne valg👍

Anonymkode: 4e5fc...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle Russland utføre militæraksjoner i Norge?

Når det gjelder Ukraina så er de der for å frigjøre folket fra regimet i Kiev. Regimet i Kiev har drept over 14,000 personer i Donetsk og Lugansk de siste 8 årene. Regimet i Kiev innførte 188-52 купап, som forbød russisk-talende i Ukraina fra å tale nettopp morsmålet sitt, russisk. Den som talte russisk på offentlig plass kunne bli slått ned.

https://oda.court.gov.ua/sud4813/pres-centr/news/746548/
(Bla ned til "Стаття 188-52. Порушення закону щодо функціонування і застосування української мови як державної")

Ukraina har lot egne fascist-bataljoner få drive krig mot befolkningen i Donetsk og Lugansk.

Dette vil det nå bli en slutt på. Folket vil nå få en regjering som er av folket, en del av folket og styrt ved folket.

Samtidig vil fascistene i Ukraina samles og få møte sin skjebne.

Vi har ikke noe tilsvarende her i Norge. Ei heller har vi noen som har utført noe statskupp. Russland har ingen grunn til å drive militæraksjoner på norsk jord.

Anonymkode: 9f7b6...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle Russland utføre militæraksjoner i Norge?

Når det gjelder Ukraina så er de der for å frigjøre folket fra regimet i Kiev. Regimet i Kiev har drept over 14,000 personer i Donetsk og Lugansk de siste 8 årene. Regimet i Kiev innførte 188-52 купап, som forbød russisk-talende i Ukraina fra å tale nettopp morsmålet sitt, russisk. Den som talte russisk på offentlig plass kunne bli slått ned.

https://oda.court.gov.ua/sud4813/pres-centr/news/746548/
(Bla ned til "Стаття 188-52. Порушення закону щодо функціонування і застосування української мови як державної")

Ukraina har lot egne fascist-bataljoner få drive krig mot befolkningen i Donetsk og Lugansk.

Dette vil det nå bli en slutt på. Folket vil nå få en regjering som er av folket, en del av folket og styrt ved folket.

Samtidig vil fascistene i Ukraina samles og få møte sin skjebne.

Vi har ikke noe tilsvarende her i Norge. Ei heller har vi noen som har utført noe statskupp. Russland har ingen grunn til å drive militæraksjoner på norsk jord.

Anonymkode: 9f7b6...867

Største tøvet jeg har lest på lenge🙈😂😂

Anonymkode: 1a3a5...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvor lenge tror du du og dine kunne beholdt norsk om Russland eller Kina har invadert Norge og innført kinesisk eller russisk som eneste statsspråk ? En generasjon maks. 

Anonymkode: 34910...7a3

Ca 1,5-2 generasjon ville jeg tro, forutsatt at de tok over styret og fikk beholde makten. 

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber selv i Forsvaret, men man bestemmer da vitterlig ikke over sine egne voksne sønner? 

 

Anonymkode: c0a13...6bc

Nå er jeg glad min eldste sønn har en diagnose så han slipper militære. 

Anonymkode: 8930b...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Cirka like lenge som nordmenn i Spania, som beholder sin kultur, språk og tradisjoner. Som alle andre flyktninger og migranter. Man trenger ikke et samfunn for å beholde eget språk og kultur. Hvordan tror du alle innvandrere har det i Norge? Tror du at de bare snakker norsk, spiser norsk mat og praktiserer norske tradisjoner?

Anonymkode: 4f78a...5bf

Men kjære deg, de fleste nordmenn i Spania trenger ikke å jobbe siden de har sin pensjon fra Norge. En del norske barn går på norsk skole der, men dette ville ikke fungert om de skulle hatt sjanse til å få en fremtid og jobb der. 

Joda vi hadde sikkert klart å holde på språket men etter 1-2 generasjoner ville det være ganske utvannet. 

En del av det som gjør at integreringen av noen utlendinger fungerer dårlig er jo fordi de ønsker å tviholde på egen kultur. Vil dette fungere ved neste generasjon? 

Anonymkode: 9f597...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle Russland utføre militæraksjoner i Norge?

Når det gjelder Ukraina så er de der for å frigjøre folket fra regimet i Kiev. Regimet i Kiev har drept over 14,000 personer i Donetsk og Lugansk de siste 8 årene. Regimet i Kiev innførte 188-52 купап, som forbød russisk-talende i Ukraina fra å tale nettopp morsmålet sitt, russisk. Den som talte russisk på offentlig plass kunne bli slått ned.

https://oda.court.gov.ua/sud4813/pres-centr/news/746548/
(Bla ned til "Стаття 188-52. Порушення закону щодо функціонування і застосування української мови як державної")

Ukraina har lot egne fascist-bataljoner få drive krig mot befolkningen i Donetsk og Lugansk.

Dette vil det nå bli en slutt på. Folket vil nå få en regjering som er av folket, en del av folket og styrt ved folket.

Samtidig vil fascistene i Ukraina samles og få møte sin skjebne.

Vi har ikke noe tilsvarende her i Norge. Ei heller har vi noen som har utført noe statskupp. Russland har ingen grunn til å drive militæraksjoner på norsk jord.

Anonymkode: 9f7b6...867

Oi. Jeg skal ikke kommentere på standene dine.

Tråden åpner for et tankeeksperiment. Jeg går ikke rundt og tror Russland hat planer om å angripe Norge.

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle Russland utføre militæraksjoner i Norge?

Når det gjelder Ukraina så er de der for å frigjøre folket fra regimet i Kiev. Regimet i Kiev har drept over 14,000 personer i Donetsk og Lugansk de siste 8 årene. Regimet i Kiev innførte 188-52 купап, som forbød russisk-talende i Ukraina fra å tale nettopp morsmålet sitt, russisk. Den som talte russisk på offentlig plass kunne bli slått ned.

https://oda.court.gov.ua/sud4813/pres-centr/news/746548/
(Bla ned til "Стаття 188-52. Порушення закону щодо функціонування і застосування української мови як державної")

Ukraina har lot egne fascist-bataljoner få drive krig mot befolkningen i Donetsk og Lugansk.

Dette vil det nå bli en slutt på. Folket vil nå få en regjering som er av folket, en del av folket og styrt ved folket.

Samtidig vil fascistene i Ukraina samles og få møte sin skjebne.

Vi har ikke noe tilsvarende her i Norge. Ei heller har vi noen som har utført noe statskupp. Russland har ingen grunn til å drive militæraksjoner på norsk jord.

Anonymkode: 9f7b6...867

Ha ha ha så hele verden tar feil og Putin har rett? 

Hvorfor har Russland utført cyberangrep mot Norge? Hvorfor har ubåter vært observert? 

Neida du trenger ikke å svar for her etter kommer jeg overse alle dine kommentarer. 

Anonymkode: 9f597...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Største tøvet jeg har lest på lenge🙈😂😂

Anonymkode: 1a3a5...98b

Det er fordi du antagelig ikke kjente til faktiske forhold i Ukraina de siste 8 år. Det har jeg, siden det er fortsatt noen venner og familie som bor der. Journalister er forfulgt og mange lever nå i asyl i Tyskland og Spania. Folk som bodde der i tusenår får ikke lov å bruke morsmålet pga gjeldende regjering som skrev om Grunnloven. Å endre statssystemet til federasjon som ville løse en del av konflikten nekter ukrainsk regjering blankt i 8 år.  Istedenfor åpnes nå fengsler, opprettes militære legioner og i forigårs ble det delt ut 25 000 automatvåpen til befolkning i Kiev på en torg som om det er vafler med syltetøy.. 

Anonymkode: 34910...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men kjære deg, de fleste nordmenn i Spania trenger ikke å jobbe siden de har sin pensjon fra Norge. En del norske barn går på norsk skole der, men dette ville ikke fungert om de skulle hatt sjanse til å få en fremtid og jobb der. 

Joda vi hadde sikkert klart å holde på språket men etter 1-2 generasjoner ville det være ganske utvannet. 

En del av det som gjør at integreringen av noen utlendinger fungerer dårlig er jo fordi de ønsker å tviholde på egen kultur. Vil dette fungere ved neste generasjon? 

Anonymkode: 9f597...405

Jeg er utlending med dobbelt statsborgerskap. Selv om jeg har norsk som arbeidsspråk, er det jo ikke slik at jeg mister mitt eget språk? Det går jo an å vedlikeholde begge språkene samtidig, kanskje også lære seg flere andre språk. Hjemme hos oss snakker jeg mitt hjemlands språk til barna, vi lager mat som jeg er vant til, leser bøker på mitt morsmål og vedlikeholder tradisjoner. Samtidig har vi adoptert mange av de norske tradisjonene, vi spiser norsk mat og fungerer fint i det norske samfunnet.

Anonymkode: 4f78a...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men kjære deg, de fleste nordmenn i Spania trenger ikke å jobbe siden de har sin pensjon fra Norge. En del norske barn går på norsk skole der, men dette ville ikke fungert om de skulle hatt sjanse til å få en fremtid og jobb der. 

Joda vi hadde sikkert klart å holde på språket men etter 1-2 generasjoner ville det være ganske utvannet. 

En del av det som gjør at integreringen av noen utlendinger fungerer dårlig er jo fordi de ønsker å tviholde på egen kultur. Vil dette fungere ved neste generasjon? 

Anonymkode: 9f597...405

Du blander forresten integrasjon med assimilering. Det går fint å beholde sin egen kultur og samtidig tilpasse seg det norske samfunnet. Det har gått helt fint for meg, for eksempel. 

Anonymkode: 4f78a...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er fordi du antagelig ikke kjente til faktiske forhold i Ukraina de siste 8 år. Det har jeg, siden det er fortsatt noen venner og familie som bor der. Journalister er forfulgt og mange lever nå i asyl i Tyskland og Spania. Folk som bodde der i tusenår får ikke lov å bruke morsmålet pga gjeldende regjering som skrev om Grunnloven. Å endre statssystemet til federasjon som ville løse en del av konflikten nekter ukrainsk regjering blankt i 8 år.  Istedenfor åpnes nå fengsler, opprettes militære legioner og i forigårs ble det delt ut 25 000 automatvåpen til befolkning i Kiev på en torg som om det er vafler med syltetøy.. 

Anonymkode: 34910...7a3

Fremstilling av Ukraina som et demokratisk samfunn stemmer ikke slik jeg kjenner landet. Dagens regjering i Ukraina har ført en politikk de siste årene som gjorde at 40 millioner i Ukraina er nå enda mer splittet enn før. Det har vært mye hat, trusler og forfølgelse av russisk befolkning i nesten 10 år siden, og ikke bare i østlige deler.  Håndtering av konflikten fra Russlands side er en annen sak…ikke så mye å skryte der heller 

Anonymkode: 34910...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet at min sønn og datter hadde flyktet, samtidig hadde jeg blitt stolt om de valgte å bli igjen for å kjempe for frihet og demokrati. Hadde jeg ikke hatt noen barn å beskytte hadde jeg nok blitt igjen for å bidra med det jeg kunne. Hadde barna vært små hadde jeg selvsagt flyktet med dem.

Anonymkode: 16977...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fremstilling av Ukraina som et demokratisk samfunn stemmer ikke slik jeg kjenner landet. Dagens regjering i Ukraina har ført en politikk de siste årene som gjorde at 40 millioner i Ukraina er nå enda mer splittet enn før. Det har vært mye hat, trusler og forfølgelse av russisk befolkning i nesten 10 år siden, og ikke bare i østlige deler.  Håndtering av konflikten fra Russlands side er en annen sak…ikke så mye å skryte der heller 

Anonymkode: 34910...7a3

Det merkelige er at de fleste her i Norge ikke kjenner til den nye språkloven i Ukraina som forbyr utgivelse av trykt skrift på andre språk enn ukrainsk og et par andre. Hadde vi syntes det var greit hvis Norge bestemte at ingen skulle gi ut aviser og magasiner på engelsk, finsk, russisk, tysk eller kinesisk? Nei, landet har ikke vært demokratisk den siste tiden, og det har vært mye splid, fattigdom og elendighet. Likevel må endring av styresett ønskes og iverksettes av det ukrainske folket selv, uten innblanding fra andre - vesten eller Russland. 

Anonymkode: 4f78a...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det merkelige er at de fleste her i Norge ikke kjenner til den nye språkloven i Ukraina som forbyr utgivelse av trykt skrift på andre språk enn ukrainsk og et par andre. Hadde vi syntes det var greit hvis Norge bestemte at ingen skulle gi ut aviser og magasiner på engelsk, finsk, russisk, tysk eller kinesisk? Nei, landet har ikke vært demokratisk den siste tiden, og det har vært mye splid, fattigdom og elendighet. Likevel må endring av styresett ønskes og iverksettes av det ukrainske folket selv, uten innblanding fra andre - vesten eller Russland. 

Anonymkode: 4f78a...5bf

Jeg kjenner ikke til særlig mye av Ukrainas lovgivning og i hvertfall ikke om språklovene. Det gjelder foresten for de fleste lands språklover. Kan du sende en link til loven (jeg kan få et inntrykk med automatisk oversettelse) eller en ferdig oversettelse til engelsk eller norsk. Det hadde vært interessant å forstå bedre hva det faktisk dreide seg om ut fra en god kilde.

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Største tøvet jeg har lest på lenge🙈😂😂

Anonymkode: 1a3a5...98b

Om en er aldri så uenig, er jeg hundre prosent enig med hun som uttalte seg da det smalt, eneste vei ut av dette er dialog. Det er krig eller dialog. Vi får håpe de som mekler møter bedre rustet enn med: største tøvet jeg har hørt. 
 

For å ha det på det tørre her, jeg fordømmer enhver invasjon jeg også, uavhengig hvilket land som kriger i fredens navn. Bare så det er sagt. En peacemaker hører kun hjemme i film og serie. 

Anonymkode: c7837...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kan du sende en link til loven (jeg kan få et inntrykk med automatisk oversettelse) eller en ferdig oversettelse til engelsk eller norsk.

Anonymkode: cf596...609

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

https://oda.court.gov.ua/sud4813/pres-centr/news/746548/
(Bla ned til "Стаття 188-52. Порушення закону щодо функціонування і застосування української мови як державної")

Anonymkode: 9f7b6...867

Google oversettelse.

Anonymkode: 9f7b6...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til særlig mye av Ukrainas lovgivning og i hvertfall ikke om språklovene. Det gjelder foresten for de fleste lands språklover. Kan du sende en link til loven (jeg kan få et inntrykk med automatisk oversettelse) eller en ferdig oversettelse til engelsk eller norsk. Det hadde vært interessant å forstå bedre hva det faktisk dreide seg om ut fra en god kilde.

Anonymkode: cf596...609

Har vi det? Her i Norge kan trykt skrift på alle mulige språk publiseres uten problemer. Innbyggere i Norge har også en viss rett til å henvende seg til offentlige kontorer på sitt lands språk og få en tolk finansiert av det offentlige. Jeg har bodd i fire forskjellige land og aldri opplevd at landets samtlige aviser og magasiner ble utgitt på landets offisielle språk.

Anonymkode: 4f78a...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...