Gå til innhold

Hvis Russland invaderte Norge


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har vi det? Her i Norge kan trykt skrift på alle mulige språk publiseres uten problemer. Innbyggere i Norge har også en viss rett til å henvende seg til offentlige kontorer på sitt lands språk og få en tolk finansiert av det offentlige. Jeg har bodd i fire forskjellige land og aldri opplevd at landets samtlige aviser og magasiner ble utgitt på landets offisielle språk.

Anonymkode: 4f78a...5bf

Jeg tror hun mener at hun ikke har særlig kjennskap til noen lands språklover, og oppriktig ønsker å lære. 

Anonymkode: 0de63...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Har vi det? Her i Norge kan trykt skrift på alle mulige språk publiseres uten problemer. Innbyggere i Norge har også en viss rett til å henvende seg til offentlige kontorer på sitt lands språk og få en tolk finansiert av det offentlige. Jeg har bodd i fire forskjellige land og aldri opplevd at landets samtlige aviser og magasiner ble utgitt på landets offisielle språk.

Anonymkode: 4f78a...5bf

Jeg mente at jeg ikke har oversikt over språklovene i så mange land. Jeg vet ikke en gang hvordan loven er på det området i Danmatk eller Sverige.

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Google oversettelse.

Anonymkode: 9f7b6...867

Sier ikke den teksten bare at det er ukrainsk dpråk som dialog brukes i offentlig sammenheng, ikke at det er forbudt å skrive eller snakke andre språk. Vi gar jo noe liknende i Norge også. 

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sier ikke den teksten bare at det er ukrainsk dpråk som dialog brukes i offentlig sammenheng, ikke at det er forbudt å skrive eller snakke andre språk. Vi gar jo noe liknende i Norge også. 

Anonymkode: cf596...609

Norge hadde lover som gjorde det forbudt for samer å få undervist på samisk, skrive på samisk, prate samisk.

Burde Norge gå tilbake til de lovene mener du?

Det er slike lover som ble innført i Ukraina.

Anonymkode: 9f7b6...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt å bli i landet, tror jeg. Husker godt hvordan mine besteforeldre beskrev krigen 1940-45, har lest mye om det.

 

 

Dere som tar opp det at russisk har blitt ulovlig i Ukraina - hadde vært fint om dere kunne finne norsk eller engelsk troverdig kilde som omtaler dette også.

Når det gjelder akkurat dette, så virker det som om dere to mener at dette forsvarer at Putin har valgt å invadere og gå til krig mot Ukraina? Eller misforstår jeg dere?

Det som er ironisk ved det argumentet er jo det at Putin, i årevis har sørget for å kvitte seg med politiske motstandere (ref. både falske dommer og giftmord), har sørget for å nekte flere normale demokratiske prosesser, falske rettsprosesser, innskrenket rettigheter til minoriteter, økt korrupsjon, omskrevet landets lover for å sikre seg selv enda mer makt.

Putin beskylder Ukrainas myndigheter å være nazister (selv om Ukrainas president er av jødisk bakgrunn). Og Putin sier de Ukrainske myndighetene er så korrupte at de må avsettes.

Om dette er grunner til at ledere bør avskjediget, da burde jo Putin gå av på dagen, for han er jo langt verre selv. Da Jeltsin utnevnte ham til president så sørget Putin for å benåde Jeltsin for all økonomisk korrupsjon Jeltsin stod bak, slik at Jeltsin kunne beholde sine enorme verdier han urettmessig hadde skaffet seg. Putin selv forsøker å fremstille seg selv som en hardtarbeidende president som kun mottar en beskjeden lønn på en million i året. Sannheten er at han på korrupte måter har sikret seg selv minst 40 milliarder hittil. Så kommer alt det andre som også er nevnt, i tillegg til at han har full kontroll over media i landet, fjerner de som ikke skriver eller sier det han liker, han har såkalte trollfabrikker som har som hovedjobb å skape løgnhistorier om de han ser på som egne fiender, i tillegg til at trollfabrikkene jobber for å påvirke andre lands valg.

Så nei, det er ingen grunn til at Putin skulle invadere Ukraina nå. Problemene i Ukraina må løses i Ukraina, ikke ved at Russland går til krig.

Anonymkode: 58cc7...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Norge hadde lover som gjorde det forbudt for samer å få undervist på samisk, skrive på samisk, prate samisk.

Burde Norge gå tilbake til de lovene mener du?

Det er slike lover som ble innført i Ukraina.

Anonymkode: 9f7b6...867

Nei da  men Norge har også lover om at offentlig kommunikasjon skal foregå på norsk eller samisk. Lovtekster kan ikke skrives på urdu,  gateskilt skal være på norsk (noen steder samisk) og innholdsfortegnelsen på produkter skal være på norsk for eksempel. Det er ikke fritt frem å bruke hvilket som helst språk i alle situasjoner.

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har googlet litt - og finner at påstanden til et par her i tråden, om at russisk er forbudt som språk i Ukraina, det stemmer overhodet ikke.

Den Norske Helsingforskomité skriver følgende:

"Spørsmål 3:

Har Ukraina forbudt russisk språk?

Svar:

Nei, russisk er ikke forbudt i Ukraina.

Et av argumentene Kreml kom med for å rettferdiggjøre okkupasjonen og annekteringen av Krimhalvøyen i 2014, var at de ønsket å beskytte den russisktalende befolkningen fra et nært forestående folkemord. Bakgrunnen for uttalelsen var at den midlertidige regjeringen ønsket å avskaffe loven om at mindretallsspråk kunne benyttes som offisielle regionsspråk. Loven ble imidlertid blokkert av overgangspresident Oleksandr Turtsjynov og erklært grunnlovsstridig i 2018.

I 2019 ble en ny versjon av loven innført av president Petro Porosjenko. Denne krever at all offisiell informasjon skal foregå på ukrainsk.

Russisk står imidlertid ikke i fare for å forsvinne fra Ukraina, som har tette kulturelle bånd til det russiske språket. De aller fleste ukrainere er tospråklige og bytter daglig mellom de to.

Ukrainere er også veldig tydelige på at konflikten med Russland ikke handler om språk. Selv om mange har gått over til ukrainsk siden 2014, hører man ofte begge språkene om hverandre i byer som Lviv (vest), Kyiv (sentrum), Kharkiv (øst) og Odesa (sør). I tillegg var mange av de drepte demonstrantene i Kyiv i 2014 og tusenvis av de som har falt i krigen i Donbas russisktalende øst-ukrainere."

https://www.nhc.no/8-sporsmal-og-svar-om-ukraina/

 

Anbefaler flere å lese alle åtte spørsmål og svar i denne linken.

Anonymkode: 58cc7...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uavhengig av hva det strides om innad i Ukraina, gir det ikke hestkuken rett til å invadere landet. Det er ikke hans land! 

Anonymkode: c0a13...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Dere som tar opp det at russisk har blitt ulovlig i Ukraina - hadde vært fint om dere kunne finne norsk eller engelsk troverdig kilde som omtaler dette også.

Anonymkode: 58cc7...954

https://oda.court.gov.ua/sud4813/pres-centr/news/746548/

Du stoler altså ikke på nettsteder som ender med GOV.UA (UKRAINA).

Det blir som å si at du ikke stoler på stortinget.no i en sak om lover som stortinget skal ha gjennomført, men vil ha det på en russisk eller ukrainsk nettside for at du skal ta en påstand om at stortinget skal ha innført de og de lovene seriøst.

For en absurditet...

Anonymkode: 9f7b6...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

https://oda.court.gov.ua/sud4813/pres-centr/news/746548/

Du stoler altså ikke på nettsteder som ender med GOV.UA (UKRAINA).

Det blir som å si at du ikke stoler på stortinget.no i en sak om lover som stortinget skal ha gjennomført, men vil ha det på en russisk eller ukrainsk nettside for at du skal ta en påstand om at stortinget skal ha innført de og de lovene seriøst.

For en absurditet...

Anonymkode: 9f7b6...867

Snakker om å dikte opp dine egne historier...

 

Google translate gir ofte absurde feil i oversettelser. I i en slik sak mener jeg det er ekstra viktig å ikke bidra til feilslutninger som feil i en slik oversettelse kan gi. Google translate kan man fint bruke til mindre viktige tekster, hvor detaljer og nyanser overhodet ikke er viktig, og hvor feil heller ikke kan endre hele forståelsen - slik feil om akkurat denne saken kan gjøre. Er det noe man bør unngå her, så er det misforståelser og feilinformasjon pga. google translate.

DERFOR ba jeg om en troverdig kilde på engelsk eller norsk om samme tema, fordi en slik troverdig kilde også bruker å vise til de troverdige kildene de har brukt for å fremskaffe sin informasjon.

 

Livet ditt blir mye enklere om du ikke ilegger andre meninger de aldri har hatt..! Om du er fra Ukraina har jeg stor forståelse for og sympati med det som skjer i ditt land. Men du bør ikke støte fra deg de som faktisk forsøker å forstå mer enn det mest overfladiske.

Anonymkode: 58cc7...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

https://oda.court.gov.ua/sud4813/pres-centr/news/746548/

Du stoler altså ikke på nettsteder som ender med GOV.UA (UKRAINA).

Det blir som å si at du ikke stoler på stortinget.no i en sak om lover som stortinget skal ha gjennomført, men vil ha det på en russisk eller ukrainsk nettside for at du skal ta en påstand om at stortinget skal ha innført de og de lovene seriøst.

For en absurditet...

Anonymkode: 9f7b6...867

Problemet med linken er at i hvertfall den automatiske oversettelsen ikke viser annet enn at ukrainsk er statsspråket, akkurat som dansk er i Danmark og fransk er i Frankrike.

Hvis jeg har tydet det riktig er det en del av en lov. Det er mulig det står noe mer i loven men med mine og de fleste andre nordmenns kunskaper i ukrainsk er det vanskelig å finne slik litteratur selv og det er vanskelig å vurdere kildene. Uttalelser fra Helsingforskomiteen er normalt en god og sikker informasjonskilde. Den var til god hjelp.

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Snakker om å dikte opp dine egne historier...

 

Google translate gir ofte absurde feil i oversettelser. I i en slik sak mener jeg det er ekstra viktig å ikke bidra til feilslutninger som feil i en slik oversettelse kan gi. Google translate kan man fint bruke til mindre viktige tekster, hvor detaljer og nyanser overhodet ikke er viktig, og hvor feil heller ikke kan endre hele forståelsen - slik feil om akkurat denne saken kan gjøre. Er det noe man bør unngå her, så er det misforståelser og feilinformasjon pga. google translate.

DERFOR ba jeg om en troverdig kilde på engelsk eller norsk om samme tema, fordi en slik troverdig kilde også bruker å vise til de troverdige kildene de har brukt for å fremskaffe sin informasjon.

 

Livet ditt blir mye enklere om du ikke ilegger andre meninger de aldri har hatt..! Om du er fra Ukraina har jeg stor forståelse for og sympati med det som skjer i ditt land. Men du bør ikke støte fra deg de som faktisk forsøker å forstå mer enn det mest overfladiske.

Anonymkode: 58cc7...954

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Problemet med linken er at i hvertfall den automatiske oversettelsen ikke viser annet enn at ukrainsk er statsspråket, akkurat som dansk er i Danmark og fransk er i Frankrike.

Hvis jeg har tydet det riktig er det en del av en lov. Det er mulig det står noe mer i loven men med mine og de fleste andre nordmenns kunskaper i ukrainsk er det vanskelig å finne slik litteratur selv og det er vanskelig å vurdere kildene. Uttalelser fra Helsingforskomiteen er normalt en god og sikker informasjonskilde. Den var til god hjelp.

Anonymkode: cf596...609

Da får dere gjøre det som forventes av russisk-talende ukrainere som aldri har pratet vest-ukrainsk i hele sitt liv: lære dere ukrainsk. Så dere kan lese det på det språk det er skrevet på.

Anonymkode: 9f7b6...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Da får dere gjøre det som forventes av russisk-talende ukrainere som aldri har pratet vest-ukrainsk i hele sitt liv: lære dere ukrainsk. Så dere kan lese det på det språk det er skrevet på.

Anonymkode: 9f7b6...867

Er vest-ukrainsk et eget språk?

Leser ikke de fleste i Ukraina, også de russisktalende som har bodd i landet I flere generasjoner, stort sett begge språk?

Då vidt jeg har godtatt er for eksempel presidenten russiskspråklig jøde fra øst i Ukraina. Hvor mange kan dette bære et problem for?

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt innkalt til strid med Heimevernet. Mannen er tjenesteudyktig, så han måtte ha passet barna... 

Anonymkode: 62b31...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er vest-ukrainsk et eget språk?

Leser ikke de fleste i Ukraina, også de russisktalende som har bodd i landet I flere generasjoner, stort sett begge språk?

Då vidt jeg har godtatt er for eksempel presidenten russiskspråklig jøde fra øst i Ukraina. Hvor mange kan dette bære et problem for?

Anonymkode: cf596...609

Russisk ble fjernet som undervisningsspråk i grunnskoler i hele landet i 2017. Hvor mange som kan ha problemer med å forholde seg til ALL offentlig informasjon kun på ukrainsk språk? Jeg tør å påstå minst ca.halvparten av befolkning. Det er noen år siden jeg flyttet fra Ukraina, men er godt ‘orientert’ om konflikten…Nåværende president i Ukraina har hele tiden hatt veldig varierende støtte i befolkning pga endringer i regelverket, men framstår som en helt i dagens situasjon, og det er på en måte forståelig.

Anonymkode: 34910...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Russisk ble fjernet som undervisningsspråk i grunnskoler i hele landet i 2017. Hvor mange som kan ha problemer med å forholde seg til ALL offentlig informasjon kun på ukrainsk språk? Jeg tør å påstå minst ca.halvparten av befolkning. Det er noen år siden jeg flyttet fra Ukraina, men er godt ‘orientert’ om konflikten…Nåværende president i Ukraina har hele tiden hatt veldig varierende støtte i befolkning pga endringer i regelverket, men framstår som en helt i dagens situasjon, og det er på en måte forståelig.

Anonymkode: 34910...7a3

Tuller du? De fleste, rundt 70% har ukrainsk som morsmål og så snakker veldig mange av dem som har russisk som morsmål ukrainsk i tillegg. 

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tuller du? De fleste, rundt 70% har ukrainsk som morsmål og så snakker veldig mange av dem som har russisk som morsmål ukrainsk i tillegg. 

Anonymkode: cf596...609

Du forteller ei som har bodd i Ukraina hvordan forholdene er der? 😁

Anonymkode: 4f78a...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russofobien i Ukraina gjør at russisktalende ukrainere som var motstandere av krigen bare rister på skuldrene og håper den får en snar slutt, heller enn å delta i kampen.

 

 

Anonymkode: 9f7b6...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Russofobien i Ukraina gjør at russisktalende ukrainere som var motstandere av krigen bare rister på skuldrene og håper den får en snar slutt, heller enn å delta i kampen.

 

 

Anonymkode: 9f7b6...867

Hvor mange tenker du forstår dette?

Anonymkode: ca832...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Russisk ble fjernet som undervisningsspråk i grunnskoler i hele landet i 2017. Hvor mange som kan ha problemer med å forholde seg til ALL offentlig informasjon kun på ukrainsk språk? Jeg tør å påstå minst ca.halvparten av befolkning. Det er noen år siden jeg flyttet fra Ukraina, men er godt ‘orientert’ om konflikten…Nåværende president i Ukraina har hele tiden hatt veldig varierende støtte i befolkning pga endringer i regelverket, men framstår som en helt i dagens situasjon, og det er på en måte forståelig.

Anonymkode: 34910...7a3

Det du sier her stemmer ikke med andre opplysninger om det samme.

"Ifølge den nye loven får alle elevene grunnopplæring på sitt morsmål de fire første klassene, men fra femte klasse skal altså undervisningsspråket i skolene være ukrainsk. Minoritetene skal likevel ha full rett til undervisning i sitt eget språk, men da som et eget fag. Den nye loven skal tre i kraft fra skoleåret 2020/2021.

I dag kan minoritetene i Ukraina få undervisning på sitt eget språk gjennom hele skolesystemet og den ungarske minoriteten har også sin egen høyskole. Den formelle begrunnelsen fra ukrainske myndigheter er at det er viktig for alle barn å kunne beherske Ukrainas offisielle språk, for å stå likt rustet til videre studier og jobbmuligheter."

https://www.nrk.no/urix/full-konflikt-mellom-ukraina-og-nabolandene-etter-ny-spraklov-1.13707274

Med andre ord, russisk og andre minoritetsspråk som undervisningsspråk fjernes ikke, men beholdes første fire skoleår, og etter det får de fortsatt undervisning i eget språk som eget fag, mens resten av undervisningen skjer på ukrainsk - som mange allerede snakker.

Anonymkode: 58cc7...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du forteller ei som har bodd i Ukraina hvordan forholdene er der? 😁

Anonymkode: 4f78a...5bf

Jeg gjenfortelle det som står i statistikken. Om hun jeg svarer faktisk er ukrainer vet jeg ikke. Jeg har i hvertfall ingen tro på at det hun skriver stemmer for Ukraina som helhet. At det kan stemme for enkelte landsbyer eller byer er derimot ikke så usannsynlig.

Anonymkode: cf596...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvor mange tenker du forstår dette?

Anonymkode: ca832...7a5

Dere som ikke forstår, dere forstår ikke selv om hun hadde sagt det på engelsk eller norsk. De av oss som forstår, forstår, selv om det hadde vært på engelsk eller norsk.

Anonymkode: 9f7b6...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Dere som ikke forstår, dere forstår ikke selv om hun hadde sagt det på engelsk eller norsk. De av oss som forstår, forstår, selv om det hadde vært på engelsk eller norsk.

Anonymkode: 9f7b6...867

"jeg vet alt, dere vet ingenting - jeg forstår alt, dere forstår ingenting"...

Du har virkelig få argument igjen, forstår jeg...

Anonymkode: 58cc7...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hadde blitt igjen med mine døtre. Ville gjort det samme som mine besteforeldre gjorde på 40-tallet. Blitt igjen og jobbet med motstand. 

Anonymkode: 1a3a5...98b

Samme her. 

Å flykte føler jeg blir å pisse på farfars kamp og opphold på både Grini og i Tyskland og oldefars innsats som krigsseiler. 

Anonymkode: 49586...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

"jeg vet alt, dere vet ingenting - jeg forstår alt, dere forstår ingenting"...

Du har virkelig få argument igjen, forstår jeg...

Anonymkode: 58cc7...954

Jeg fortalte allerede hva hun sa. I hovedtrekk forteller hun at Zelinsky (hun brukte fornavnet og familienavnet hans) ba intelligensiaen i landet om å støtte opp om han, også de russisktalende. Men når hun forsøker å ta til orde til støtte for han, for Ukrainas sak, så blir hun hakket på, er det så mange som rakker ned på henne, truer henne, og så videre, så hun har ikke en gang sjanse til å, i Ukraina, blant de som støtter Ukrainas sak, å få talt til Ukrainas sak.

Hun ville gå i demonstrasjonstog mot krigen. Men hun, og mange med henne, var redde for å bli slått ned av andre ukrainere. Fordi hun er russisktalende. Trass at hun er mot krigen.

I det hele tatt, hun, og mange andre russisktalende ukrainere, har opplevd mye hets. Det gjør at både hun og mange med henne, bare føler seg oppgitt over hvordan ting er i Ukraina nå, og heller venter på at krigen er over og håper på en positiv forandring.

Du forstår ikke, for du har aldri opplevd russofobi. Det handler ikke om at du ikke forstår språket, det handler om at du ikke forstår hvordan det er.

Derfor er videoen rettet til de som forstår språket. For de forstår også hvordan det er.

Det er ikke et argument for eller mot noe. Det er bare en forståelse.

Anonymkode: 9f7b6...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...