Gå til innhold

Spansklærer som er dårlig i norsk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har gutten en fantastisk inspirerende og herlig spansklærer , men vedkommende er dårlig i norsk . Det jeg lurer på er; når de får i oppgave å oversette noe fra norsk til spansk , blir det mest riktig å oversette det som står på arket eller slik man ville skrevet setningen på godt norsk ? 

Feks kunne setningen vært; Jeg gjør alltid leksene mine om formiddagen før frokost . Frokost er varm mat med alt i familien . 

( jeg vi da tenke at tanken er at vedkommende gjør lekser på formiddagen før lunsj og at hele familien samles da til varm lunsj ) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antakelig vil det å oversette ord fornorsking være mest korrekt, sa læreren har gjort det samme i oversettelsen til norsk

Anonymkode: dbd93...324

Skrevet

Hadde oversatt direkte så læreren lærte mer norsk. To fluer i en smekk. 

Anonymkode: c016c...eeb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hadde oversatt direkte så læreren lærte mer norsk. To fluer i en smekk. 

Hehe… det beste hadde jo vært hvis vedkommende lærte seg bedre norsk ja😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (26 minutter siden):

Her har gutten en fantastisk inspirerende og herlig spansklærer , men vedkommende er dårlig i norsk . Det jeg lurer på er; når de får i oppgave å oversette noe fra norsk til spansk , blir det mest riktig å oversette det som står på arket eller slik man ville skrevet setningen på godt norsk ? 

Feks kunne setningen vært; Jeg gjør alltid leksene mine om formiddagen før frokost . Frokost er varm mat med alt i familien . 

( jeg vi da tenke at tanken er at vedkommende gjør lekser på formiddagen før lunsj og at hele familien samles da til varm lunsj ) 

Men kanskje frokost i Spania er varm mat? Hele verden spiser jo ikke brødskiver til frokost. Jeg har jobbet som oversetter i mange år. Når man oversetter, så skal man oversette det som står. Man skal ikke dikte og tilpasse oversettelsen egne forestillinger og meninger. Hvis det står "frokost" på spansk, så skal man oversette dette ordet til "frokost" på norsk. "Lunsj" blir helt feil, da det er et helt annet ord. 

Et annet spørsmål - hvorfor gjør du lekser sammen med barna dine? Går ikke de på ungdomsskolen? Jeg tenker at de kanskje bør gjøre leksene sine selv, ikke få veiledning på detaljnivå fra foreldrene.

Anonymkode: f9b08...4db

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Hehe… det beste hadde jo vært hvis vedkommende lærte seg bedre norsk ja😊

Det er verken din eller barnas oppgave å lære en voksen person norsk. Man kan være belærende på forum, men ikke overfor lærerne på skolen. Eller jo, hvis man ønsker å få upopulære barn, så kan man jo bare kjøre på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men kanskje frokost i Spania er varm mat? Hele verden spiser jo ikke brødskiver til frokost. Jeg har jobbet som oversetter i mange år. Når man oversetter, så skal man oversette det som står. Man skal ikke dikte og tilpasse oversettelsen egne forestillinger og meninger. Hvis det står "frokost" på spansk, så skal man oversette dette ordet til "frokost" på norsk. "Lunsj" blir helt feil, da det er et helt annet ord. 

Et annet spørsmål - hvorfor gjør du lekser sammen med barna dine? Går ikke de på ungdomsskolen? Jeg tenker at de kanskje bør gjøre leksene sine selv, ikke få veiledning på detaljnivå fra foreldrene.

Dette var tatt som eksempel fordi de jobber med temaet som de skal skrive om. Det kom frem av resten av setningene at det burde være lunsj. Type; etter lunsj (frokost) drar pappa på jobb igjen og kommer hjem etter 4 timer. Igjen et eksempel , men man forstod at feil ord ble brukt. 

Jeg gjør ikke leksene med gutten , men han spurte om det var riktig å oversette direkte eller sånn det skrives på norsk . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er verken din eller barnas oppgave å lære en voksen person norsk. Man kan være belærende på forum, men ikke overfor lærerne på skolen. Eller jo, hvis man ønsker å få upopulære barn, så kan man jo bare kjøre på.

Selvfølgelig så vil hverken jeg eller gutten lære lærer norsk og derfor kvier gutten seg for å spørre lærer her.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Dette var tatt som eksempel fordi de jobber med temaet som de skal skrive om. Det kom frem av resten av setningene at det burde være lunsj. Type; etter lunsj (frokost) drar pappa på jobb igjen og kommer hjem etter 4 timer. Igjen et eksempel , men man forstod at feil ord ble brukt. 

Jeg gjør ikke leksene med gutten , men han spurte om det var riktig å oversette direkte eller sånn det skrives på norsk . 

Han skal selvfølgelig oversette direkte. "Frokost" på spansk skrives jo heller ikke som "lunsj" på norsk. Læreren kan jo skrive en tekst om romvesener, norrøne guder og alt mulig annet, og da må man jo oversette det som står, ikke rette på ting fordi romvesener ikke eksisterer, for eksempel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han skal selvfølgelig oversette direkte. "Frokost" på spansk skrives jo heller ikke som "lunsj" på norsk. Læreren kan jo skrive en tekst om romvesener, norrøne guder og alt mulig annet, og da må man jo oversette det som står, ikke rette på ting fordi romvesener ikke eksisterer, for eksempel.

Det handler vel også om å lære seg å skrive på spansk. Da er det i mine øyne lettere å oversette fra norsk til spansk hvis setningen er riktig skrevet. Mulig det blir feil og det er derfor jeg spurte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det må være utrolig trist å ta alt så alvorlig. Humør og humor er overvurdert, si. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det må være utrolig trist å ta alt så alvorlig. Humør og humor er overvurdert, si. 

Det forumet her klarer å finne det negative i det mest uskyldige... men om det gjør dem lykkelige so be it🤪

Anonymkode: d396c...532

Skrevet

Her må skolen på banen; ledelsen må få vite hvor dårlig norsk læreren snakker.

Og læreren må slutte å lage læremateriell selv. Han må benytte seg av ferdige tekster som kan oversettes.

Anonymkode: 8aa23...8f5

Skrevet

Jeg ville oversatt som det sto, ikke lage en ny setning med andre ord. Det kan fort bli feil.

Men jeg ville også tatt opp dette på skolen, læreren må enten ha hjelp til å skrive de norske tekstene eller bruke ferdige tekster.

Datteren min har en helt fantastisk fransklærer, samme problemet der, hun er fransk, prater flytende engelsk, men ikke så veldig god i norsk. Men hun har en fantastisk entusiasme, ungdommene elsker henne, og de lærer veldig mye og god fransk av henne.

De hadde en annen lærer som vikar en stund, og det var skikkelig nedtur, veldig kjedelig rett og slett. Så glade da den franske damen som prater gebrokken norsk var tilbake.

Så ikke klag på læreren, bare gi konstruktiv tilbakemelding på at de norske tekstene er for dårlige og det er vanskelig å oversette et så dårlig norsk språk.

Anonymkode: e5354...4a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ville oversatt som det sto, ikke lage en ny setning med andre ord. Det kan fort bli feil.

Men jeg ville også tatt opp dette på skolen, læreren må enten ha hjelp til å skrive de norske tekstene eller bruke ferdige tekster.

Datteren min har en helt fantastisk fransklærer, samme problemet der, hun er fransk, prater flytende engelsk, men ikke så veldig god i norsk. Men hun har en fantastisk entusiasme, ungdommene elsker henne, og de lærer veldig mye og god fransk av henne.

De hadde en annen lærer som vikar en stund, og det var skikkelig nedtur, veldig kjedelig rett og slett. Så glade da den franske damen som prater gebrokken norsk var tilbake.

Så ikke klag på læreren, bare gi konstruktiv tilbakemelding på at de norske tekstene er for dårlige og det er vanskelig å oversette et så dårlig norsk språk.

Anonymkode: e5354...4a0

Ja, vi vil på ingen måte klage på lærer. Vedkommende gjør en strålende jobb som lærer, bortsett fra det med norsken. Kanskje løsningen kan være å få materiale som er lagd av noen som snakker norsk. Sender melding til kontaktlærer og ber om en samtale for veien videre. Takk for råd😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Det skal skrives på godt spansk, slik spanjolene ville bygd opp en slik setning

Anonymkode: 7bb6e...831

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det skal skrives på godt spansk, slik spanjolene ville bygd opp en slik setning

Anonymkode: 7bb6e...831

Ja, du tenker at det blir riktig å oversette setningen slik den er ment og ikke slik den er skrevet ? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (26 minutter siden):

Sender melding til kontaktlærer og ber om en samtale for veien videre. Takk for råd😊

Å nei. Ikke gjør det. Skal du kontakte kontaktlærer for å be henne gi beskjed til spansklæreren om at hun bare må bruke ferdige tekster…?

Anonymkode: 574fd...50e

Skrevet

Å nei. Ikke gjør det. Skal du kontakte kontaktlærer for å be henne gi beskjed til spansklæreren om at hun bare må bruke ferdige tekster…?

Nei. Jeg skal spørre kontaktlærer om hvem det er best å ta saken videre med. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Hva med… spansklæreren?

Skrevet

Kanskje hun har bodd i Danmark. Der betyr "frokost" lunsj. Det er lurt å gjøre spansklæreren oppmerksom på at frokost er morgenmåltidet i Norge. På spansk heter frokost desayuno. Lunsj er almuerzo.

Du kan skrive dette til henne:
Frokost significa el desayuno. Lunsj significa el almuerzo. 

Hilsen ei med mastergrad i spansk 

Anonymkode: e4997...b47

Skrevet

Kanskje hun har bodd i Danmark. Der betyr "frokost" lunsj. Det er lurt å gjøre spansklæreren oppmerksom på at frokost er morgenmåltidet i Norge. På spansk heter frokost desayuno. Lunsj er almuerzo.

Du kan skrive dette til henne:
Frokost significa el desayuno. Lunsj significa el almuerzo. 

Hilsen ei med mastergrad i spansk 

Anonymkode: e4997...b47

Takk for tips, men det var bare brukt som eksempel. Det var en annen ting de skulle skrive om hvor betydning for meg som norsk var klar utifra det som stod ovenfor.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (32 minutter siden):

Er du seriøs? Skal du lage en sak av dette? Hvorfor ikke bare snakke med spansklæreren, om du absolutt må ta det videre? Hva sier sønnen din til at du børster veien for han hele tiden?

Anonymkode: b8292...c1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er du seriøs? Skal du lage en sak av dette? Hvorfor ikke bare snakke med spansklæreren, om du absolutt må ta det videre? Hva sier sønnen din til at du børster veien for han hele tiden?

Anonymkode: b8292...c1c

Dette. Jeg tenker at lærere og rektor allerede er lei av foreldre som blander seg inn i læringsprosessen og undervisningsmetoder, og detaljstyrer barnas skolearbeid på ungdomsskolenivå. De trenger ikke enda en slitsom sak om uenighet i undervisningsopplegget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...