Gå til innhold

Vennegrupper 4. klasse. Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

På ungdomsskolen er vennegrupper bak mål. Jeg vet ærlig talt heller ikke når det skulle være tid til slikt da. Nesten alle har noen fritidsaktiviteter også. 

Det er ikke nødvendigvis sånn at alle har flust av hverken fritidsaktiviteter eller venner. At man forsøker finne måter å inkludere ungdommer som faller utenfor på bør absolutt ikke være noe negativt. Kanskje ikke tradisjonelle vennegrupper er tingen, men å skape relasjoner og møtearenaer bør ikke oppfattes som noe negativt fordi dine egne barn har flust av aktiviteter. 

Anonymkode: 96f28...297

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Ja så gruuusomme foreldre som vil hjelpe ungdommen å få venner,når han/hun gjerne går alene hver dag i alle friminuttene. Enkelte her inne er så utrolig korttenkt å klarer ikke å sette seg inn i andre sin situasjon. Det er en utrolig dårlig egenskap!

Anonymkode: e4558...32f

Du har ikke tenåringsbarn (eller har vært tenåring selv?). Det finnes vel ikke noe verre en å være den som blir tvangsplassert sammen med andre for at alle skal være venner. Ungene forstår da selv hvem de matcher med og ikke. At man kan gjøre sosiale ting som kan bedre klassemiljøet; ja, men «Denne torsdagen skal Per, Silje og Lise være med Ole hjem fra etter skolen til kl 19.00 for å lage muffins, neste uke rullerer det» er faktisk ikke en måte tenåringen din får nye venner på. Men kanskje riktige fritidsaktiviteter hvor man kan treffe likesinnede om man ikke finner noen man bånder med på skolen. 

Anonymkode: deb89...a71

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis sånn at alle har flust av hverken fritidsaktiviteter eller venner. At man forsøker finne måter å inkludere ungdommer som faller utenfor på bør absolutt ikke være noe negativt. Kanskje ikke tradisjonelle vennegrupper er tingen, men å skape relasjoner og møtearenaer bør ikke oppfattes som noe negativt fordi dine egne barn har flust av aktiviteter. 

Så enig! Folk er nærmest seg selv, og ikke alle klarer å se forbi egne barns situasjon 

Anonymkode: e6cbb...035

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg ble mobbet gjennom hele skolegangen og gikk mye alene. Jeg tror det hadde vært enda verre å være med på tvungent sosialt samvær med mennesker som ikke ville omgås meg, men måtte fordi de tilhørte en vennegruppe. Man skaper ikke relasjoner med dem som ikke ønsker disse relasjonene. 

Skrevet
Milfy Way skrev (1 time siden):

Jeg ble mobbet gjennom hele skolegangen og gikk mye alene. Jeg tror det hadde vært enda verre å være med på tvungent sosialt samvær med mennesker som ikke ville omgås meg, men måtte fordi de tilhørte en vennegruppe. Man skaper ikke relasjoner med dem som ikke ønsker disse relasjonene. 

Har samme erfaring. Og ble tvunget med på noen vennegrupper. Det var forferdelig, for da kom jeg virkelig ikke unna jævlene som plaga meg. 

Anonymkode: 1238e...d5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nå svarte jeg med bakgrunn i vennegrupper .  Det å samle ungdommen til felles hygge er flott det , men bør heller være pizzakvelder, spillkvelder og andre ting som samler klassen som helhet. 

Skrevet

Jeg skjønner ærlig talt ikke at dette skal være så mye arbeid? Hver familie arrangere da ikke hver gang? Man fåe jo tid til bursdager i ukedagene, så hvorfor ikke vennegrupper en gang i mnd?

Anonymkode: 90e7c...fff

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (28 minutter siden):

Nå svarte jeg med bakgrunn i vennegrupper .  Det å samle ungdommen til felles hygge er flott det , men bør heller være pizzakvelder, spillkvelder og andre ting som samler klassen som helhet. 

Det er ikke alle som har plass til, eller råd til, å ha hele klassen til pizza og brus. Jeg skjønner ikke at det skal være negativt å samle barna i mindre grupper noen ganger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke alle som har plass til, eller råd til, å ha hele klassen til pizza og brus. Jeg skjønner ikke at det skal være negativt å samle barna i mindre grupper noen ganger. 

Ta av klassekassen da! Den er jo til sosiale ting samnen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Sånne arrangementer får man ofte lov å låne skole /gymsal til. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Sånne arrangementer får man ofte lov å låne skole /gymsal til. 

Det kan man jo gjøre i tillegg. Som sagt så skjønner jeg ikke hvorfor vennegrupper spesielt skal være så slitsomt å få til. Barn liker da å være sammen, og spesielt spennende kan det være å komme til noen de ikke er så ofte med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det kan man jo gjøre i tillegg. Som sagt så skjønner jeg ikke hvorfor vennegrupper spesielt skal være så slitsomt å få til. Barn liker da å være sammen, og spesielt spennende kan det være å komme til noen de ikke er så ofte med. 

Det er mulig , men det er stor forskjell på barneskolebarn og ungdom 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det kan være negativt for dem som blir satt på gruppa med mobberne sine, eller med en person man overhode ikke klarer å være rundt. Det er aldri positivt å stue sammen folk som ikke ønsker det og tvinge dem til å finne på noe. Man gjør ingen noen tjeneste.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (19 minutter siden):

Det er mulig , men det er stor forskjell på barneskolebarn og ungdom 

Jeg forholder meg til hi hvor det er snakk om fjerdeklassinger. At noen som vanlig prøver å få tråden til å handle om deres hverdag er ikke det jeg diskuterer. 

Skrevet
Milfy Way skrev (10 minutter siden):

Det kan være negativt for dem som blir satt på gruppa med mobberne sine, eller med en person man overhode ikke klarer å være rundt. Det er aldri positivt å stue sammen folk som ikke ønsker det og tvinge dem til å finne på noe. Man gjør ingen noen tjeneste.

De fleste blir ikke mobbet og de fleste har ikke personer på barneskolen som de ikke klarer å være rundt. Jeg forholder meg til normaltfungerende elever i diskusjoner som dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De fleste blir ikke mobbet og de fleste har ikke personer på barneskolen som de ikke klarer å være rundt. Jeg forholder meg til normaltfungerende elever i diskusjoner som dette. 

Det er dessverre mange som blir mobbet eller som er ensomme fordi de ikke er interessante nok for andre. Det er heller ikke noe som tilsier at mobbeofre ikke er normalt fungerende. Les deg gjerne opp på temaet.

Skrevet
Milfy Way skrev (4 minutter siden):

Det er dessverre mange som blir mobbet eller som er ensomme fordi de ikke er interessante nok for andre. Det er heller ikke noe som tilsier at mobbeofre ikke er normalt fungerende. Les deg gjerne opp på temaet.

Mobbing må man ta tak i på et helt annet nivå. Å jobbe for et bedre klassemiljø er ikke negativt mtp å forebygge mobbing. Les deg gjerne opp. 

Skrevet

Jeg har stemt nei til vennegrupper i alle år. Til og med i første klasse. Jeg har nok med egne barn og eget hus 

Anonymkode: 7cb14...e2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har stemt nei til vennegrupper i alle år. Til og med i første klasse. Jeg har nok med egne barn og eget hus 

Ja hvorfor bry deg om at noen ikke har venner i det hele tatt å går alene i alle friminuttene? Det er jo viktigere at du ikke blir stresset..

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja hvorfor bry deg om at noen ikke har venner i det hele tatt å går alene i alle friminuttene? Det er jo viktigere at du ikke blir stresset..

Hvem skrev at jeg ikke bryr meg? Jeg deltok på vennegruppe med eldste barnet. Hun var mobbeoffer hele barneskolen. Hun hatet vennegrupper som pesten. Hun var tvunget til å henge med barn hun ikke likte og som ikke likte henne, og hun ville heller være hjemme med en venninne i nabolaget som var et år eldre. Den ene vennen hun hadde. Det finnes tusen andre måter å hjelpe de som er utenfor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Mobbing må man ta tak i på et helt annet nivå. Å jobbe for et bedre klassemiljø er ikke negativt mtp å forebygge mobbing. Les deg gjerne opp. 

Men man får ikke et bedre klassemiljø ved å stue mobberen sammen med mobbeofferet på tvungne sosiale aktiviteter. Og det gjøres dessverre for lite med mobbing i skolene.

For øvrig, hadde du som voksen akseptert å måtte bli med på forskjellige aktiviteter sammen med folk du overhode ikke har noe til felles med?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvem skrev at jeg ikke bryr meg? Jeg deltok på vennegruppe med eldste barnet. Hun var mobbeoffer hele barneskolen. Hun hatet vennegrupper som pesten. Hun var tvunget til å henge med barn hun ikke likte og som ikke likte henne, og hun ville heller være hjemme med en venninne i nabolaget som var et år eldre. Den ene vennen hun hadde. Det finnes tusen andre måter å hjelpe de som er utenfor. 

Folk som ikke har vært borti mobbing forstår det ikke. De tror at alt ordner seg bare man tvinger ungene til å leke sammen. Da blir de plutselig perlevenner for alltid. Realiteten er imidlertid en annen. Man bør hjelpe ungene med å få venner ved å melde dem på idrett eller andre ting der ungen kan treffe noen utenom klassen sin.

Skrevet
Milfy Way skrev (13 minutter siden):

Men man får ikke et bedre klassemiljø ved å stue mobberen sammen med mobbeofferet på tvungne sosiale aktiviteter. Og det gjøres dessverre for lite med mobbing i skolene.

For øvrig, hadde du som voksen akseptert å måtte bli med på forskjellige aktiviteter sammen med folk du overhode ikke har noe til felles med?

Jeg forventer faktisk at om det er mobbing i en klasse så blir det selvsagt tatt hensyn til ved fordeling av gruppene. Det blir jo feil å straffe hele klassen fordi noen ikke kan oppføre seg. 

Jeg må da stadig delta på aktiviteter med folk jeg ikke har noe til felles med. Foreldremøter, klassemiljøtiltak, personalfester, møter, konferanser, idrettsarrangement +++. Takker du nei til alt du ikke elsker?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forventer faktisk at om det er mobbing i en klasse så blir det selvsagt tatt hensyn til ved fordeling av gruppene. Det blir jo feil å straffe hele klassen fordi noen ikke kan oppføre seg. 

Jeg må da stadig delta på aktiviteter med folk jeg ikke har noe til felles med. Foreldremøter, klassemiljøtiltak, personalfester, møter, konferanser, idrettsarrangement +++. Takker du nei til alt du ikke elsker?

Må du på personalfest? Det er høyst frivillig her. 

Anonymkode: 3d575...240

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Må du på personalfest? Det er høyst frivillig her. 

Anonymkode: 3d575...240

Samme her. På samme måte som julebord, foreldrekaffe og sånt er frivillig. Trives man ikke i jobben, kan man bytte jobb. Samme med fritidsaktivitet. Mens barn må gå på nærskolen og har ikke noe valg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...