Gå til innhold

Vennegrupper 4. klasse. Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i tvil. Fin tanke, men har de ikke funnet hverandre nå når de går i 4.?

Anonymkode: cbfdc...ad9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok i første klasse for å danne nettverk. Hadde aldri orket å følge opp vennergrupper så langt opp. De er opptatt med aktiviteter og annet. 

Anonymkode: 88318...720

Skrevet

Her har det vært vennegrupper til 6.klasse og det er et mareritt!! Greit nok i starten av 1.klasse, men det er det 

Anonymkode: 20d8f...f13

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 90fc7...510

Skrevet

Et mareritt. Her har vi fortsatt i 5. og noen (jenteforeldre) har til alt overmål tvunget gjennom at vennegruppene er kjønnsdelt. 
Og barna har ikke tid. De er opptatt med fotball og andre aktiviteter de aller fleste ettermiddager. 

Anonymkode: 3d575...240

Skrevet

Nei!

Anonymkode: cb0a2...6d3

Skrevet

1.og 2.klasse ja, 4.nei.

Anonymkode: b963e...01b

Skrevet

Vi har der fortsatt i femte klasse. Jeg synes bare det er hyggelig, og det virker som barna synes det er stas også. 

Anonymkode: 2e085...245

Skrevet

Nei. 1kl er greit, men utover det så blir det lite nyttig. Det fungerer nok greit for de som har ett barn, men for de med flere så blir dette bare mas og kjas. 
Når dette kom opp på foreldremøte i 2kl til mitt yngste barn så sa jeg at dette får være noe valgtfritt og de som ønsker det får lage seg lister og avtaler, vi er ikke innteressert i å bli med på dette igjen. Det ble noen få med ett barn som hadde venneguppe, resten valgte å ikke være med. Med mange unger i hus som hadde sine fritidsinteresser og to foreldre i turnus, ble dette med vennegrupper ikke noe hyggelig. Vi hadde ett hjem med  åpene dører der ungene kunne hå inn og ut, men når  det skulle være vennegrupper måtte en av oss bytte arbeidstid eller dag og de andre ungene måtte få beskjed om å ikke ha med venner hjem. Og jada, det burde gått fint at de andre hadde venner på besøk, men noen av disse barna i vennegruppene var fryktelig firkanta og laga ett styr. Så dermed måtte det bli slik. 

Anonymkode: 7ee2e...594

Skrevet

Sønnen min går i 5.klasse å nå skal de begynne med vennegrupper igjen ettersom dette var noe barna hadde veldig lyst til. Ser ikke noe galt med det.

Anonymkode: e4558...32f

Skrevet

Det er alltid noen som ikke har så mange venner og synes dette er kjærkomment. Og andre har godt av å bryte litt opp fra sin faste gjeng.  Tommel opp herfra.

Anonymkode: 2e085...245

Skrevet

Uff, nei. Det er faktisk aldri greit.

Anonymkode: 4724a...4b7

Skrevet

Nei. Har 4 barn og de har alle fullt opp med lekser, aktiviteter, trening, venner osv. 

Har heldigvis ikke slikt ved vår skole😊 

Anonymkode: 8e054...f14

Skrevet

Der hvor det er behov for å gjøre noe med klassemiljø et, er vennegrupper verdifullt, også i 4.klasse. I andre klasser,  er det nok i 1. og 2. klasse.

Anonymkode: 7b3cc...dc4

Skrevet

Jeg hadde syntes det hadde vært helt greit. (Vi har bare ett barn, som noen nevner kan nok dette være en faktor.) Men det går helt fint uten også. Har masse barn på besøk her uansett, så ser ikke for meg at det hadde gjort så stor forskjell. 😛

Anonymkode: 20f61...673

Skrevet

Huff. Låter som et nødvendig onde. Men jeg er glad jeg slapp. 

Anonymkode: b0228...3e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.11.2021 den 22.29):

Du tenker da at siden barna har funnet hverandre så skal man slutte å jobbe med miljø og å tilrettelegge for nye relasjoner?

De færreste har samme venner gjennom hele livet. Og noen barn har ikke kommet inn i en gruppe - det å ha møteplasser hvor man er sammen med andre enn klikken kan synliggjøre felles interesser - de forandrer seg jo i rasende fart i denne alderen.

Jeg har barn på ungdomsskolen. Vi hadde vennegrupper helt frem til 6. klasse. Det kostet igrunn veldig lite å tilrettelegge for dette, og barna hadde det kjekt sammen. I 7. var det tydelig at i terrassen for grupper var borte og da stoppet det.

Så min tanke er at det har mye positivt for seg. Og at det må være barne og ikke foreldrene som opplever at dette er et ork før man skroter det. 

Anonymkode: e6cbb...035

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.11.2021 den 22.29):

Nei, alle har ikle funnet hverandre når de går i 4. klasse. 

Noen har lite nettverk, få venner, vansker med å skape relasjoner osv. andre bytter venner og grupper underveis i skoleløpet. 

Jeg tenker det bringer med seg mye positivt. Og det koster så lite for oss voksne å stille opp på slikt innimellom. Jeg tror vi gjør lirt i å investere i barnas sosiale relasjoner og mener de fleste av oss bør kunne finne plass til slike aktiviteter innimellom. Det er jo ikke snakk om hver ettermiddag?

så får vi heller ofre en fotballtrening, vår egen time på treningssenteret eller en kaffe med venninner hvis det er det som skal til

Anonymkode: 96f28...297

Skrevet

Jeg vil si det kommer an på klassen.

Vi har satt opp vennegrupper igjen nå i 3., men det har spesifikke årsaker. Denne klassen kom skeivt ut i utgangspunktet og hadde en fersk lærer som ikke hadde nok erfaring til å klare å skape et godt miljø. Så kom korona. Nå er det ny lærer i høst og mye jobbing med klassen og klassemiljø. Derfor henger det på greip å ta noen ekstra grep.

Anonymkode: e68d2...a50

Skrevet
On 11/8/2021 at 10:29 PM, Anonym bruker said:

Nei, dette gjør evt i 1 klasse.

min har sin egen vennegruppe hn er med nå

Anonymkode: d9578...add

Skrevet

Her kom det opp som forslag på foreldremøte på ungdomsskolen 😂

Anonymkode: deb89...a71

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei, alle har ikle funnet hverandre når de går i 4. klasse. 

Noen har lite nettverk, få venner, vansker med å skape relasjoner osv. andre bytter venner og grupper underveis i skoleløpet. 

Jeg tenker det bringer med seg mye positivt. Og det koster så lite for oss voksne å stille opp på slikt innimellom. Jeg tror vi gjør lirt i å investere i barnas sosiale relasjoner og mener de fleste av oss bør kunne finne plass til slike aktiviteter innimellom. Det er jo ikke snakk om hver ettermiddag?

så får vi heller ofre en fotballtrening, vår egen time på treningssenteret eller en kaffe med venninner hvis det er det som skal til

Anonymkode: 96f28...297

Man kan jo uansett selv ta initiativ til å invitere ulike venner med hjem slik at barnet kan skape flere relasjoner. Det har jeg gjort med mitt mellomste barn da hun hadde litt vansker med å finne plassen sin. Man trenger ikke vennegrupper for å kunne få til dette. 

Anonymkode: cb0a2...6d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ser for meg at det gjør det her også. Og at en far begynner å gråte på møtet om det blir nedstemt 😅

Anonymkode: 3d575...240

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja så gruuusomme foreldre som vil hjelpe ungdommen å få venner,når han/hun gjerne går alene hver dag i alle friminuttene. Enkelte her inne er så utrolig korttenkt å klarer ikke å sette seg inn i andre sin situasjon. Det er en utrolig dårlig egenskap!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja så gruuusomme foreldre som vil hjelpe ungdommen å få venner,når han/hun gjerne går alene hver dag i alle friminuttene. Enkelte her inne er så utrolig korttenkt å klarer ikke å sette seg inn i andre sin situasjon. Det er en utrolig dårlig egenskap!

På ungdomsskolen er vennegrupper bak mål. Jeg vet ærlig talt heller ikke når det skulle være tid til slikt da. Nesten alle har noen fritidsaktiviteter også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...