Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #76 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Man kan argumentere for det ene og det andre til man blåner, men en fest for sitt eget barn er, i mine øyner, ikke å betegne som en gave. Anonymkode: ee0c7...f5a I done øyne er det tydligvis ikke det. Da kan du gi noe annet. I mine øyne er penger i gave til hjemmeboende bsrn dom du uansett forsørger helt merkelig. Jeg respekterer likevell at mange andre annser det som en passende gave. Anonymkode: df481...610
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 12. september 2021 #77 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Til ungdommer er det ting som varer, ting som er litt ekstra. Klær, frisør og selskap til mindreårige er ikke gave. Anonymkode: ee0c7...f5a I de konfirmasjonene jeg har vært i, så er penger den mest vanlige «gaven» å få, og også det de fleste konfirmanter ønsker seg. Og det er vel knapt noe som er så lite varig som penger! Du tenker da at de fleste konfirmanter stort sett ikke får gaver av noen da?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #78 Skrevet 12. september 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (11 minutter siden): I de konfirmasjonene jeg har vært i, så er penger den mest vanlige «gaven» å få, og også det de fleste konfirmanter ønsker seg. Og det er vel knapt noe som er så lite varig som penger! Du tenker da at de fleste konfirmanter stort sett ikke får gaver av noen da? Hvis du vil gjøre deg vanskelig så kan du anta det, ja. Ellers kan du jo gjøre et forsøk på å skjønne hva jeg mener 🙄 Anonymkode: ee0c7...f5a
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #79 Skrevet 12. september 2021 Jeg mener festen er en del av gaven. Vi har hatt konfirmasjinene hjemme og laget mat selv. Vi har vært rundt 25. Men det er jo ikke bare mat som koster. Utenom mat så kommer drikke, dekorasjoner, bordkort, servietter, lys, klær til konfirmanten og sko til konfirmanten. Veldig ofte har vi måtte kjøpe pentøy til søsken også. Alle må til frisør. Så utgiftene på en konfirmasjon er store. Vi har grei inntekt, men vi har ikke sjans til å gi kjempegaver i tillegg. Og det synes jeg er helt greit faktisk. Anonymkode: 6c461...f6a
prebs Skrevet 12. september 2021 #80 Skrevet 12. september 2021 sug lut skrev (2 timer siden): Tja - man kan jo også argumentere for at bunad er passende klesdrakt og akkurat dét må jo være foreldrenes ansvar, og da er det jo fryktelig knipent om ikke man i tillegg til selskapet og bunaden får en skikkkelig gave, altså. Eller? Og i Oslo vest skal man i tillegg ha Oslo vest-bunaden som er til forveksling lik beltestakken fra Øst-Telemark. Den koster ny mellom 80-100 000. Men, hei, det er en dagslønn her hvor jeg bor. (Ingen jeg er i slekt med, får noen bunad uten å ha en familiær tilknytning til stedet, og vi kan ikke engang skilte med en familiehund fra Øst-Telemark. Men det er mange andre fine bunader å velge mellom, så ingen nød.)
sug lut Skrevet 12. september 2021 #81 Skrevet 12. september 2021 prebs skrev (10 minutter siden): Og i Oslo vest skal man i tillegg ha Oslo vest-bunaden som er til forveksling lik beltestakken fra Øst-Telemark. Den koster ny mellom 80-100 000. Men, hei, det er en dagslønn her hvor jeg bor. Det skulle bare mangle.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #82 Skrevet 12. september 2021 Litt utenfor men... Jeg var en av de som fikk "selskapet i gave" av min far og stemor. Jeg mottok ikke annen gave fra de, og var vel av de som fikk minst tilsammen i pengegave også. Å gå på skolen å fortelle at nei jeg får bare selskapet i gave, det føles helt jævlig. Jeg anbefaler alle å unngå det da man jo faktisk vet at antagelig kommer en konfirmasjon. Å nøre opp under baksnakking på den måten er helt utrolig av foreldre. Å gi en symbolsk sum kan ikke være så vanskelig. I steden for å legge av 50 mnd i 15 år legg av 100.. Kutt snusen liksom! Anonymkode: 29b22...a53
sug lut Skrevet 12. september 2021 #83 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Litt utenfor men... Jeg var en av de som fikk "selskapet i gave" av min far og stemor. Jeg mottok ikke annen gave fra de, og var vel av de som fikk minst tilsammen i pengegave også. Å gå på skolen å fortelle at nei jeg får bare selskapet i gave, det føles helt jævlig. Jeg anbefaler alle å unngå det da man jo faktisk vet at antagelig kommer en konfirmasjon. Å nøre opp under baksnakking på den måten er helt utrolig av foreldre. Å gi en symbolsk sum kan ikke være så vanskelig. I steden for å legge av 50 mnd i 15 år legg av 100.. Kutt snusen liksom! Anonymkode: 29b22...a53 Evt oppdra barn med ryggrad. Da slipper du kanskje til og med hele konfirmasjonen. Spare i årevis til noe helt uvesentlig er det dummeste jeg har hørt.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #84 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Litt utenfor men... Jeg var en av de som fikk "selskapet i gave" av min far og stemor. Jeg mottok ikke annen gave fra de, og var vel av de som fikk minst tilsammen i pengegave også. Å gå på skolen å fortelle at nei jeg får bare selskapet i gave, det føles helt jævlig. Jeg anbefaler alle å unngå det da man jo faktisk vet at antagelig kommer en konfirmasjon. Å nøre opp under baksnakking på den måten er helt utrolig av foreldre. Å gi en symbolsk sum kan ikke være så vanskelig. I steden for å legge av 50 mnd i 15 år legg av 100.. Kutt snusen liksom! Anonymkode: 29b22...a53 Hva trenger barna dine de pengene til? Anonymkode: df481...610
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #85 Skrevet 12. september 2021 Min mor var "mot" konfirmasjon (vi er ikke kristne, og hun mente borgerlig konfirmasjon var en oppstyltet erstatning). Skulle jeg har konfirmert meg, ville det blitt uten gave fra henne, men kanskje hun hadde laget et lite selskap. Jeg droppet det, og har ikke lidd noen nød, uten verken konfirmasjon, gave eller selskap. Fikk 10 000 kroner til 18-årsdagen min. Det handlet heller ikke om gjerrighet, moren min har hjulpet meg inn på boligmarkedet, og på andre områder i livet. Jeg tenker litt annerledes enn henne - mine døtre kan gjerne konfirmere seg, først og fremst for å være med på det sosiale. Og jeg lager gjerne selskap. Men jeg gidder ikke være med på det gavekjøret - ikke fordi vi ikke har råd, men fordi jeg synes det er en uting. Det blir så synlig hva man får i gaver til konfirmasjonen, og det er mange som ikke har råd. Da vil jeg heller gi barna mine penger på et tidspunkt der det ikke synes like godt. Anonymkode: 3e351...1b7
amandine Skrevet 12. september 2021 #86 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Litt utenfor men... Jeg var en av de som fikk "selskapet i gave" av min far og stemor. Jeg mottok ikke annen gave fra de, og var vel av de som fikk minst tilsammen i pengegave også. Å gå på skolen å fortelle at nei jeg får bare selskapet i gave, det føles helt jævlig. Jeg anbefaler alle å unngå det da man jo faktisk vet at antagelig kommer en konfirmasjon. Å nøre opp under baksnakking på den måten er helt utrolig av foreldre. Å gi en symbolsk sum kan ikke være så vanskelig. I steden for å legge av 50 mnd i 15 år legg av 100.. Kutt snusen liksom! Anonymkode: 29b22...a53 Å nøre opp under baksnakking, sier du? Hva gjør du om du bidrar med store beløp bare fordi du tror "alle andre" får det? Bidra heller til å ta det ned et hakk, finn frem det som betyr noe. Det er ikke beløpet!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #87 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Litt utenfor men... Jeg var en av de som fikk "selskapet i gave" av min far og stemor. Jeg mottok ikke annen gave fra de, og var vel av de som fikk minst tilsammen i pengegave også. Å gå på skolen å fortelle at nei jeg får bare selskapet i gave, det føles helt jævlig. Jeg anbefaler alle å unngå det da man jo faktisk vet at antagelig kommer en konfirmasjon. Å nøre opp under baksnakking på den måten er helt utrolig av foreldre. Å gi en symbolsk sum kan ikke være så vanskelig. I steden for å legge av 50 mnd i 15 år legg av 100.. Kutt snusen liksom! Anonymkode: 29b22...a53 100 kroner i mnd i 15 år er langt forbi en symbolsk sum etter min mening. Anonymkode: 256a9...bbe
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #88 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Konfirmasjon er noe man vet om ca 15 år i forveien altså. Så hvis man sparer 50kr mnd så har man 9000 å bruke. Så værsågod for det tipset👍🏻 Anonymkode: e942c...cee Det er ikke nok til bunaden engang Anonymkode: a59cd...8df
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #89 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Er julefeiringen julegaven også? Får de bursdagsgave eller er selskapet «gave»? Anonymkode: fb346...213 Leier du lokaler, bestiller catering og skaffer nye antrekk til hver jul og bursdag? Anonymkode: a6270...517
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå