Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #26 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Mat til 30 stk til under 5000,-. Hva serverte du da? Anonymkode: 3700f...754 Tapasbufet og kakebord. Anonymkode: df481...610
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #27 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Mat til 30 stk til under 5000,-. Hva serverte du da? Anonymkode: 3700f...754 Sikkert pølser😅😅 Anonymkode: 1ed23...0c9
Hengebukksvinet Skrevet 12. september 2021 #28 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selskapet trenge ikke være så dyrt hvis du er litt flink til å bruke det du har, lage mat selv ol. Vi var ca 30 og brukte under 5000 totalt på selskapet. Jeg lagde maten selv, pyntet lokalet (en stor garasje) med ting fra naturen og ting vi hadde fra før, lånte stoler og bord osv. Du kan jo bruke ubegrenset mye hvis du ikke kan eller gidder ordne ting selv, men det er ikke nødvendig. (Jenta fikk forøvrig bunad til over 40.000 og et familiesmykke i gave, sån før du avskriver oss som veldig gjerrige.) Anonymkode: df481...610 Det er jo ikke den anonyme her som stempler folk som gjerrige. Det er jo HI som gjentar og gjentar til det kjedsommelige at selskapet IKKE er en gave. Hun sier jo indirekte at de som ser på selskapet som en del av gaven er gjerrige. Det er ikke alle som driter penger!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #29 Skrevet 12. september 2021 TinaK 1990 skrev (4 minutter siden): Falt du mange ganger av stellebordet da du var liten, HI? Dette anser du som god diskusjonsteknikk? Slike idiotiske kommentarer slår bare tilbake på deg selv. Anonymkode: ee0c7...f5a
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #30 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette anser du som god diskusjonsteknikk? Slike idiotiske kommentarer slår bare tilbake på deg selv. Anonymkode: ee0c7...f5a Neppe mulig å diskutere med HI Anonymkode: 1ed23...0c9
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #31 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Er det? Det er vel hva man gjør det til. Vårt selskap kommer på under 6.000 kr. Har den hjemme og lager all maten selv. Får hjelp til å bake kaker. Anonymkode: fb346...213 Alle har ikke hus hvor de kan dra inn 20-30 gjester. Ikke kan alle lage maten selv heller. Og ikke alle bor slik til at familie kan hjelpe til med å bake kaker. Ei heller har alle et sosialt nettverk som kan ta over den jobben. Anonymkode: 6e581...a7b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #32 Skrevet 12. september 2021 Hengebukksvinet skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke den anonyme her som stempler folk som gjerrige. Det er jo HI som gjentar og gjentar til det kjedsommelige at selskapet IKKE er en gave. Hun sier jo indirekte at de som ser på selskapet som en del av gaven er gjerrige. Det er ikke alle som driter penger! Det er også idiotisk, men jeg ville få frem at det faktisk ikke er nødvendig å gjøre et selskap så dyrt som mange later til å tro. I en av de fineste konfirmasjonene jeg har bært i fikk vi trøndersodd. Det er kjempegodt, men ikke veldig dyrt å lage. Anonymkode: df481...610
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #33 Skrevet 12. september 2021 Konfirmasjon har tatt helt av, ingen husker lenger hvorfor man gjør det. Prøv å gi blaffen i hva andre mener, men lett er det ikke. Utrolig press. Anonymkode: c0578...422
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. september 2021 #34 Skrevet 12. september 2021 Her går gutta penger og selskapet av oss. I gave. Selskapet holdes i leide lokaler etter guttas ønsker.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #35 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Tapasbufet og kakebord. Anonymkode: df481...610 Hvor kjøpte du maten da? Kan ikke skjønne at du har fått mat/kake til så mange, pluss selskapet til under 5000,-. Ikke kjøpt mat i Norge da eller? Anonymkode: 3700f...754
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #36 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Sikkert pølser😅😅 Anonymkode: 1ed23...0c9 Må jo være det ja🤔😅 Anonymkode: 3700f...754
Hengebukksvinet Skrevet 12. september 2021 #37 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er også idiotisk, men jeg ville få frem at det faktisk ikke er nødvendig å gjøre et selskap så dyrt som mange later til å tro. I en av de fineste konfirmasjonene jeg har bært i fikk vi trøndersodd. Det er kjempegodt, men ikke veldig dyrt å lage. Anonymkode: df481...610 Ja, jeg er enig i det. Det er lov å bruke hodet når man planlegger konfirmasjon. Det er det mange som «glemmer»
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #38 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Mat og drikke. Pluss blomster. 26 gjester. Serverer hjortegryte. Hjorten er selvskutt. Venninne på kjøkkenet, neste år er det jeg som hjelper i hennes barns konfirmasjon. Kaker baker venner og familie. Pynt har jeg. Klær kommer selvsagt utenom. Anonymkode: fb346...213 Du gir et bilde av en livsstil her som er helt fjern fra så mange menneskers situasjon. Men det tror jeg ikke du evner å se. Og det at du så hardnakket mener at man ikke kan kalle selskapet for gave. Hvordan tror du det oppleves for foreldre som ikke har mulighet til å gi både selskap og gave? Er det ikke bedre å kunne se det slik at man ordner en flott fest til barnet sitt som gave - heller enn å si at man har valgt å ikke gi barnet gave? Ta en kikke på denne du: https://kampanje.kirkensbymisjon.no/fattigdom/ Anonymkode: b8876...564
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #39 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor kjøpte du maten da? Kan ikke skjønne at du har fått mat/kake til så mange, pluss selskapet til under 5000,-. Ikke kjøpt mat i Norge da eller? Anonymkode: 3700f...754 Jeg lagde maten selv av matvarer kjøpt i Norge, stort sett norske råvarer. I tillegg har jeg hage og har itt frukt og grønnsaker selv og jeg har plukket bær og sopp. Det var gratis. Lokalet kostet ikke noe i penger, men vi brukte noen timer på rydding, vasking og pynting. Anonymkode: df481...610
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #40 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg lagde maten selv av matvarer kjøpt i Norge, stort sett norske råvarer. I tillegg har jeg hage og har itt frukt og grønnsaker selv og jeg har plukket bær og sopp. Det var gratis. Lokalet kostet ikke noe i penger, men vi brukte noen timer på rydding, vasking og pynting. Anonymkode: df481...610 For meg så høres det fortsatt ut som en liten sum med mat til 30 stk. Men da må du jo og skjønne at ikke alle har frukthage, grønnsakshage eller kunskap om å plukke riktig sopp og da? Og for mange så koster et lokale, alle har ikke store hus med plass til 30 stk. Anonymkode: 3700f...754
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #41 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): For meg så høres det fortsatt ut som en liten sum med mat til 30 stk. Men da må du jo og skjønne at ikke alle har frukthage, grønnsakshage eller kunskap om å plukke riktig sopp og da? Og for mange så koster et lokale, alle har ikke store hus med plass til 30 stk. Anonymkode: 3700f...754 Poenget er at en konfirmasjon kan gjøres ganske billig. Det trenger ikke bli så dyrt om du er villig til å legge litt jobb i det. Anonymkode: df481...610
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #42 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Mat og drikke. Pluss blomster. 26 gjester. Serverer hjortegryte. Hjorten er selvskutt. Venninne på kjøkkenet, neste år er det jeg som hjelper i hennes barns konfirmasjon. Kaker baker venner og familie. Pynt har jeg. Klær kommer selvsagt utenom. Anonymkode: fb346...213 Og da regner du selvfølgelig inn jegeravgiften? Leie av jaktterreng? Tapt arbeidsfortjeneste for de dagene en eller begge foreldre er på jakt? Kilospris på kjøtt? Hva det koster å slakte? Hva du i sin tid betalte for pynten? Hva kakene kostet? for selv om dette ikke er direkte betalte utgifter så er det fortsatt en kostnad ift hva selskapet kostet i sin helhet! ikke alle kan jakte - selvfølgelig. Det handler om tid, kompetanse, mulighet for jaktterreng, mulighet til å ta fri osv. ikke alle har mulighet til å ha et selskap hjemme. Ikke alle har familie som kan bake eller venninner som står på kjøkkenet. For mange er det å holde konfirmasjonsselskap en uoverkommelig utgift. I tillegg til selve selskapet kommer forventninger om bunad, festdrakt eller i det minste nye penklær, utgifter til leir, gaver til naboer og venner osv. Er det virkelig så viktig å skape forventning om store gaver til konfirmanten i tillegg? Anonymkode: 2fb0d...d91
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #43 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Og da regner du selvfølgelig inn jegeravgiften? Leie av jaktterreng? Tapt arbeidsfortjeneste for de dagene en eller begge foreldre er på jakt? Kilospris på kjøtt? Hva det koster å slakte? Hva du i sin tid betalte for pynten? Hva kakene kostet? for selv om dette ikke er direkte betalte utgifter så er det fortsatt en kostnad ift hva selskapet kostet i sin helhet! ikke alle kan jakte - selvfølgelig. Det handler om tid, kompetanse, mulighet for jaktterreng, mulighet til å ta fri osv. ikke alle har mulighet til å ha et selskap hjemme. Ikke alle har familie som kan bake eller venninner som står på kjøkkenet. For mange er det å holde konfirmasjonsselskap en uoverkommelig utgift. I tillegg til selve selskapet kommer forventninger om bunad, festdrakt eller i det minste nye penklær, utgifter til leir, gaver til naboer og venner osv. Er det virkelig så viktig å skape forventning om store gaver til konfirmanten i tillegg? Anonymkode: 2fb0d...d91 Nei. Det er helt ok å ikke gi gave når man har så mange andre utgifter i forbindelse med konfirmasjon. Det er ikke det jeg sier. Jeg sier at selskap er selskap. Det er ikke gave. Det hører med det å ha barn. Derfor ytes det også sosialstønad til dem som ikke har råd til det. Anonymkode: fb346...213
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. september 2021 #44 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nei. Det er helt ok å ikke gi gave når man har så mange andre utgifter i forbindelse med konfirmasjon. Det er ikke det jeg sier. Jeg sier at selskap er selskap. Det er ikke gave. Det hører med det å ha barn. Derfor ytes det også sosialstønad til dem som ikke har råd til det. Anonymkode: fb346...213 Herregud. Så de som ikke har råd til gave og selskap gir ikke gave i dine øyne da? Min datters venninne fikk selskapet og arvet morens bunad . Mener du på ramme alvor at denne jenta ikke fikk noen gave ?. Datteren var veldig fornøyd med selskapet og sa selv at hun fikk verdens fineste selskap i gave !
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #45 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei. Det er helt ok å ikke gi gave når man har så mange andre utgifter i forbindelse med konfirmasjon. Det er ikke det jeg sier. Jeg sier at selskap er selskap. Det er ikke gave. Det hører med det å ha barn. Derfor ytes det også sosialstønad til dem som ikke har råd til det. Anonymkode: fb346...213 Det er ikke din oppgave å bestemme hva andre skal gi i gave. Noen gir en reise til barna i konfirmasjonsgave. Mine barn får ferie uten at jeg regner det som gaver. Noen barn får førerkort eller penger til førerkort i konfirmasjonsgave. Mine får det etter hvert som det blir aktuelt. Alt sammen er likevell fine gaver. Det er ikke noe helt klart skille mellom hva som er gaver fra foreldre til barn og hva som bare er utgifter som betales. Anonymkode: df481...610
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #46 Skrevet 12. september 2021 Hvorfor er selskapet ikke en gave? Anonymkode: 0ae37...d03
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #47 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke din oppgave å bestemme hva andre skal gi i gave. Noen gir en reise til barna i konfirmasjonsgave. Mine barn får ferie uten at jeg regner det som gaver. Noen barn får førerkort eller penger til førerkort i konfirmasjonsgave. Mine får det etter hvert som det blir aktuelt. Alt sammen er likevell fine gaver. Det er ikke noe helt klart skille mellom hva som er gaver fra foreldre til barn og hva som bare er utgifter som betales. Anonymkode: df481...610 …men likevel klarte du å få frem at dine barn får både ferier og billappen som den største selvfølgelighet, og på sett og vis mener at de som gir det i gave er kjipere enn deg. Anonymkode: f506d...02b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. september 2021 #48 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): …men likevel klarte du å få frem at dine barn får både ferier og billappen som den største selvfølgelighet, og på sett og vis mener at de som gir det i gave er kjipere enn deg. Anonymkode: f506d...02b Sånn leste jeg overhodet ikke det svaret. Her får ungene både reiser, klær og andre mer eller mindre nødvendige ting som gaver. Føler på ingen måte at det er kjipere enn de som gir slikt utenom.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #49 Skrevet 12. september 2021 Jeg synes det er interessant å lese innlegg fra alle dere som mener at om man ikke har så god råd så kan man ha selskap hjemme og lage alle maten selv for å gjøre det rimelig. Jeg kjenner flere konfirmanter som fikk selskap i gave av foreldrene. Felles for dem alle var at de har liten leilighet der det knapt er plass til de som bor der, langt i fra gjestene man ønsker i en konfirmasjon. I tillegg er en eller begge foreldrene gjerne uføre med alvorlige diagnoser som gjør at de ikke har mulighet til å jakte på egen mat i skogen, dra på skogstur for å plukke sopp, heller ikke stå over grytene og lage middag til gjestene eller bake kaker. For dem er det gjerne mer enn nok å klare å være tilstede i selskapet. Ettersom de har vært ufør noen år har de gjerne ikke et stort nettverk som kan bake kake eller hjelpe til med andre ting heller og de vegrer seg gjerne for å spørre siden de ikke har krefter til å gjøre gjengjeld. Noen sier at man vet om konfirmasjonen fra barnet er født og at det bare er å spare. Om man skraper kontoen hver måned eller går i minus, hvilke penger er det da man skal legge av? Jeg vil si at et selskap for noen som virkelig har måtte jobbe hard med å få det til er en mye større gave enn for en konfirmant å få en stor pengegave av foreldre med god råd. Jeg tror HI (og noen av dere andre som mener selskap ikke er en gave) bare prøve å provosere og få i gang en litt opphetet diskusjon. Det jeg synes er synd er at dere samtidig legger stein til byrden for familier med dårlig råd. Det er faktisk noen som har spinket og spart og lagt alle sine krefter i å arrangere konfirmasjon som blir lei seg av slike innlegg og nok en gang får en følelse av å ikke strekke til/ikke kan gi barna sine det andre barn får og som her får gnidd det inn at det er andre som mener det samme. Et selskap er en super gave til en konfirmant. Anonymkode: 8310e...e8e
Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #50 Skrevet 12. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mener ikke noe om hvordan andre arrangerer selskap. Mener noe om hvorvidt selskapet er en gave. Lav grad av leseforståelse her. Anonymkode: fb346...213 På samme måte som du har generell lav forståelse Anonymkode: 256a9...bbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå