Gå til innhold

Sommer = ett helvetes mas om is!🍦

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fri tilgang her på saftis / hjemmelaget is. Noen dager spiser hun 1 - 3,  andre dager ingen. 

Anonymkode: a0ca1...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo så enkelt som at du må si nei? 

Og så må du stå i det. Det kan være vanskelig, men det er en jobb du er nødt til å ta.

Skrevet
amandine skrev (34 minutter siden):

Det er jo så enkelt som at du må si nei? 

Og så må du stå i det. Det kan være vanskelig, men det er en jobb du er nødt til å ta.

Det gjør jeg, men ett sabla mas likevel. Først når isen forsvinner på høsten at maset forsvinner😅

🍦

Anonymkode: 8351a...4d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det gjør jeg, men ett sabla mas likevel. Først når isen forsvinner på høsten at maset forsvinner😅

🍦

Bli sint.

Anonymkode: aabbb...c4d

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

🍦

Av og til må man bare tilpasse seg de barna man har altså. 

Kanskje kan du bare kjøpe en pakke is på fredag og når den er tom på slutten av helga så er det tomt fram til neste helg.

Er det ikke is I fryseren er det ingenting å mase om...

Anonymkode: ca911...a48

Skrevet

En is pr dag? Seriøst? Her får ungene is hver 3dag. Kjøper heller vannmelon. Og så venter vi på sukkererter og jordbær rett fra hagen.

Anonymkode: fca5b...a74

Skrevet

Jeg kjøper en pakke i uken, og de får spise så mange de vil, når de vil. Men når det er tomt, er det tomt. Tok en uke, så skjønte de at de måtte rasjonere. 

Skrevet
Daquiry skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøper en pakke i uken, og de får spise så mange de vil, når de vil. Men når det er tomt, er det tomt. Tok en uke, så skjønte de at de måtte rasjonere. 

Ikke dumt. Det kan jeg faktisk forsøke 😊.

🍦

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

En is pr dag? Seriøst? Her får ungene is hver 3dag. Kjøper heller vannmelon. Og så venter vi på sukkererter og jordbær rett fra hagen.

Anonymkode: fca5b...a74

Hver tredje dag? Seriøst? Her får ungene is en gang i uken og jeg kjøper heller honningmelon. Så venter vi på gulrøtter og plommer rett fra hagen. 

Ergo er jeg bedre mor enn deg🥰

Anonymkode: da51d...d7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dere med små barn, hvor mye maser de om is? Jeg har to stk på 4 1/2år og 6 år. 6 åringen maser om is hele dagen. Jeg står opp» mamma, kan jeg få is?». Klokka har så vidt passert 7. Etter frokost» kan jeg få is nå?». «Mamma du blir sikkert sur men....». Jeg «skal du spørre om is?». Han:»ja». «Mamma, mamma, mamma». Ordet is har blitt nevnt mellom 10-15 ganger før kl er 12. enten direkte eller «åh, tenk på de som spiser is nå», eller «mamma, jeg husker når jeg spiste den isen». Faen i helvete som det mases. De får mat så de er ikke sultne. De får is ofte på sommeren men ikke daglig, og hvertfall ikke flere om dagen normalt sett. Jeg er så lei ordet is. Har måttet låse boden der isen ligger, ellers «misforstår» han ordet nei å trodde jeg sa ja til is😳. Eh, øh er alle unger slik? Han er En godismoms uten like. Ser for meg at han blir skikkelig overvektig som voksen, han spiser til han spyr om han får frie tøyler (hos besteforeldre f.eks).

Elsker sommer men det jævla ismaset svir i ørene. 

🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦

Uoppdragen seksåring. Si nei. Og la han få velge mellom is og godteri et pr lørdager så blir han sikkert stille. 
Kjøp saftiser (små) de kan få ekstra varme dager. Men ingen trenger is. Og i alle fall ikke midt i uka lenge før ferien begynner. 

Anonymkode: 685af...1c0

Skrevet

Min yngste på 4 år elsker is og vil ha is hele året😅 Vi lager smoothie is selv, lager smoothie og fryser de ned i sånne ispinne former. Et sunnere alternativ til is. Vi kjøper vanlig is også, men han er over gjennomsnittet glad i is😂 Vi lager is av masse rart. Alle bunskene i brusflaskene lager vi is av, vi har laget is av vannmelon, honningmelon, jordbær, ulike smoothie blandinger og slikt. 

Anonymkode: 469da...df6

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Dere med små barn, hvor mye maser de om is? Jeg har to stk på 4 1/2år og 6 år. 6 åringen maser om is hele dagen. Jeg står opp» mamma, kan jeg få is?». Klokka har så vidt passert 7. Etter frokost» kan jeg få is nå?». «Mamma du blir sikkert sur men....». Jeg «skal du spørre om is?». Han:»ja». «Mamma, mamma, mamma». Ordet is har blitt nevnt mellom 10-15 ganger før kl er 12. enten direkte eller «åh, tenk på de som spiser is nå», eller «mamma, jeg husker når jeg spiste den isen». Faen i helvete som det mases. De får mat så de er ikke sultne. De får is ofte på sommeren men ikke daglig, og hvertfall ikke flere om dagen normalt sett. Jeg er så lei ordet is. Har måttet låse boden der isen ligger, ellers «misforstår» han ordet nei å trodde jeg sa ja til is😳. Eh, øh er alle unger slik? Han er En godismoms uten like. Ser for meg at han blir skikkelig overvektig som voksen, han spiser til han spyr om han får frie tøyler (hos besteforeldre f.eks).

Elsker sommer men det jævla ismaset svir i ørene. 

🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦

Du har lagd disse barna. Du har skapt et klima for mas. Gratulerer, du har fått de barna du ba om.

Anonymkode: 62128...db3

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

🍦

Kjøp inn 1 pakke på fast dag i uka, en 10 pk betyr 2 is hver til foreldrene og 3 is hver til ungene. Pakken tom da må man vente på ny forsyning. Har en 8-åring som ofte spør om is. Enkelte dager får hun 2 is andre dager ikke og så er det tomt i noen dager. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

🍦

Det er ikke verre enn at du må stå på kravene. Du sier nei og da er det nei. Jeg skjønner ikke hvordan du har tenkt å takle større konflikter og problemer senere om du ikke kan klare å si nei til is uten at det blir vanskelig. 

Ungen maser og vet at du gir deg om han maser, for det gjør du jo. Da har han lært at masing fungerer. Å skulle kjøpe is og porsjonere ut er jo bare tull om du gir etter.

Gi beskjed om at masing ikke fører til is, og så holder du på det. Det blir masing en stund helt til han ser det ikke virker og da er det stopp. Verre er det faktisk ikke. Ingen unger maser om det ikke har effekt. Du må jo bare gi ham kred for å være utholdende og smart, han har skjønt hva det går i og hva som knekker mamma, og da gjør han det. 

Dette er ditt ansvar, og om du ikke står i det nå kan du vente deg mange mange runder i fremtiden når det er noe annet den smarte og utholdende ungen din har lyst på.

Skrevet

Her lager vi is av smoothie eller fersk juice. Smaker veldig godt, og litt sunnere. 

Anonymkode: 95223...c6f

Skrevet

Jeg har også en 6-åring som kan mase hull i ørene på Gud selv. Når han blir så masete er svaret stort sett å sette inn en regel, så han vet når det skal skje (f.eks. spilltid bare to faste dager i uka, is bare etter middag, osv.) Da klarer han å slappe av etter hvert hvis vi er konsekvente. 

Men nå maser han også noe forferdelig med isen. Jeg har laget hjemmelaget is av juice. Så han får en saftis om dagen av de små saftisene fra isbilen, og en juiceis. Men så drikker vi ikke juice til måltidene, så da syns jeg det er greit med en eller to sånne hver dag. Han får også en liten is etter trening de dagene han har vært på trening.

Jeg tenker at når det gjelder is har det veldig mye å si hva slags strl og type det er. Ungene kan ikke spise kroneis hver dag. Men små is med kalorinivå under 100 syns jeg er greit å spise hver dag. 

Anonymkode: dd616...c83

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også en 6-åring som kan mase hull i ørene på Gud selv. Når han blir så masete er svaret stort sett å sette inn en regel, så han vet når det skal skje (f.eks. spilltid bare to faste dager i uka, is bare etter middag, osv.) Da klarer han å slappe av etter hvert hvis vi er konsekvente. 

Men nå maser han også noe forferdelig med isen. Jeg har laget hjemmelaget is av juice. Så han får en saftis om dagen av de små saftisene fra isbilen, og en juiceis. Men så drikker vi ikke juice til måltidene, så da syns jeg det er greit med en eller to sånne hver dag. Han får også en liten is etter trening de dagene han har vært på trening.

Jeg tenker at når det gjelder is har det veldig mye å si hva slags strl og type det er. Ungene kan ikke spise kroneis hver dag. Men små is med kalorinivå under 100 syns jeg er greit å spise hver dag. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er bedre med én type enn en annen, problemet er jo maset fra ungen. Det er jo gnålingen og maset som må slutte.

Skrevet
amandine skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke hvorfor det er bedre med én type enn en annen, problemet er jo maset fra ungen. Det er jo gnålingen og maset som må slutte.

Nå kverulerer du. Jeg har svart på hvordan vi håndterer maset, men ok, jeg kan svare på spm ditt likevel. 

Det er bedre med én type over en annen fordi barna godt kan spise en is laget på juice i løpet av dagen i stedet for å drikke et glass juice til frokost. Da får de kost seg, men maten blir den samme. 

Grunnen til at barna ikke skal ha for mange is er jo at de skal ha en kropp som funker. Så hvis du kan komme barna litt i møte og gi dem så mye av det de ønsker seg innenfor rimelighetens grenser, så får du en mer harmonisk familie. Det blir lettere for barna å slutte å mase, hvis de har tillit til at mamma og pappa gjør så godt de kan for å komme dem i møte, samtidig som at de reglene som settes, de er faktisk litt viktige. Da er det lettere for dem å respektere grensene om de har den tilliten. 

Skrevet

Kan det hjelpe å si at f.eks på tirsdag skal vi ha is etter middag? Sånn at de vet akkurat når det kommer is?

Da blir det jo ikke noen vits i å mase før det. 

Men uansett må du jo være konsekvent og ALDRI gi etter for mas. Ellers har du det gående... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nå kverulerer du. Jeg har svart på hvordan vi håndterer maset, men ok, jeg kan svare på spm ditt likevel. 

Det er bedre med én type over en annen fordi barna godt kan spise en is laget på juice i løpet av dagen i stedet for å drikke et glass juice til frokost. Da får de kost seg, men maten blir den samme. 

Grunnen til at barna ikke skal ha for mange is er jo at de skal ha en kropp som funker. Så hvis du kan komme barna litt i møte og gi dem så mye av det de ønsker seg innenfor rimelighetens grenser, så får du en mer harmonisk familie. Det blir lettere for barna å slutte å mase, hvis de har tillit til at mamma og pappa gjør så godt de kan for å komme dem i møte, samtidig som at de reglene som settes, de er faktisk litt viktige. Da er det lettere for dem å respektere grensene om de har den tilliten. 

Men hi sin utfordring er jo at barnet ikke slutter å mase? Han har erfart at om han bare gir på nok, så kommer belønningen tilslutt. Han trenger svært klare regler, og en mamma som ALDRI gir etter for mas. De kan lage avtaler om når han kan få is, og den avtalen må aldri fravikes. Selvsagt kan  han få is i selskap eller på kafe, men hjemme er det avtalen som gjelder. Det gjelder faktisk bare å stå i det lenger enn barnet. 

Anonymkode: da51d...d7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Av og til må man bare tilpasse seg de barna man har altså. 

Kanskje kan du bare kjøpe en pakke is på fredag og når den er tom på slutten av helga så er det tomt fram til neste helg.

Er det ikke is I fryseren er det ingenting å mase om...

Anonymkode: ca911...a48

Hvorfor er det bedre å spise en hel eske med is fordi det er helg, en å ha en is hver dag mens sola varmer? 

Anonymkode: 00097...a29

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er det bedre å spise en hel eske med is fordi det er helg, en å ha en is hver dag mens sola varmer? 

Anonymkode: 00097...a29

Da er det ingen is i fryseren. Det er vel den eneste grunnen.  Det virker jo som at hi sin unge ikke har fått god nok forklaring på hva nei betyr. Er det ikke is i fryseren, kan man faktisk ikke hente en is i fryseren. Dumt at én person må ødelegge for alle. 

Anonymkode: fde54...b5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.6.2021 den 15.13):

Hehe 🤣. Han er svært velfungerende. Fått beskjed fra både barnehage og helsestasjon at han er stor for alderen, svært veltalende med ett stort og godt ordforråd. Så diagnosen hans er evt isoholiker. Ellers normalt.

🍦

Hvordan er impulskontrollen? Her svarte jeg en periode at det blir is en god stund etter du har sluttet å mase. Det hjalp ganske raskt, mye fordi ungen selv så det absurde i å gnåle konstant og ble med på «leken». Kan han klare å forholde seg til en slik tilnærming?

Hvis ikke, ville jeg hatt helt rigide tidspunkt for is. Og da er det lov å slutte å svare på mas etter å ha informert om når neste is er på planen.  

Men selv om han er intelligent og sosial kan han ha vansker, som det du beskriver med at han ikke klarer å regulere seg og kan spise til han spyr.
Kanskje er han ikke masete for å være j*vlig med deg, men fordi han ikke klarer å stoppe.

Da kan du tilrettelegge for han med å ha veldig klare rutiner for alt som frister, om det er godteri eller skjerm. Da blir det lettere for ham å lære å legge vekk håpet om is i utide. Rutiner kan hjelpe mange barn å finne ro, og får han mer ro, blir det roligere for deg også.

Skrevet

Her er det is to dager i uka. Onsdag og fredag. Etter middag. Og i helgen kan det også bli. Men hvis hun spør på ikke is dager sier jeg bare…. Det er ikke onsdag eller fredag i dag.

Anonymkode: 131f5...93d

Skrevet

Helt vanlig at unger maser om is, vel. Mine er mellom 8 og 15, og fremdeles kan de spørre flere ganger om dagen. Da de var i barnehagealder var det mye mer ekstremt. 

Det eneste jeg har funnet ut at hjelper er å svare «du skal få en is i dag, den skal du få etter at dere har lekt ute frem til klokken 12/vi har vært på tur/spist lunsj/ryddet rommet». Og alltid holde det jeg har sagt. Og informere mannen, så vi ikke gir is hver sin gang. Jo mer forutsigbart, dess mindre mas. Men noe mas blir det uansett. 

Anonymkode: bf914...049

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...