Gå til innhold

Hvorfor bruker dere kremer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere vet at huden klarer seg best selv og bare skades av å bli vsnt til å bli smurt daglig?

Anonymkode: 1cb94...0b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både sønnen og jeg er født med atopisk, tørr hud. Smører vi ikke, blir vi fulle av eksem, kløe og irritasjon i huden. Tenk at folk har forskjellige hudtyper!?!? 

Du vet det finnes et middel mot uvitenhet...? Kunnskap.

Anonymkode: 598eb...728

Skrevet

Det er ikke min erfaring. 

Anonymkode: b1c1b...420

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dere vet at huden klarer seg best selv og bare skades av å bli vsnt til å bli smurt daglig?

Fordi min hud har det best med daglig pleie. Inkludert krem. Jeg smører fra topp til tå. Og under føttene med fotkrem . Velvære er også en faktor . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du vet at alle er født med perfekte hudtype?

Du vet at ingen har tørr hud eller kviser eller blandingshud?

Du vet at ingen har hudsykdommer?

Du vet at ingen har ernæringstilstander som påvirker huden?

Du vet at ingen har andre sykdommer som påvirker huden?

Du vet at ingen har jobber som påvirker huden?

Du vet at ingen bor steder som påvirker huden negativt mtp. temperatur, vind, sol osv.?

Du vet at det ikke finnes ulike hudtyper?

Du vet at ingen bruker medisiner som påvirker huden?

Eller...?

Anonymkode: 7215e...711

Skrevet

Enig med hi. Prøv å droppe smøringen over en periode, så ser dere at huden blir kjempefin. Gjelder selvsagt dere som ikke har eksem osv. 

Anonymkode: 680aa...7a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Enig med hi. Prøv å droppe smøringen over en periode, så ser dere at huden blir kjempefin. Gjelder selvsagt dere som ikke har eksem osv. 

Jeg har sjelden brukt ansiktskrem, men fy søren så fin huden ble når jeg begynte å rense og smøre jevnlig ( etter fylte 40🙈) ... Jeg er uenig med deg 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: db25b...8e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Eller tørr hud. Min hud blir ikke "kjempefin" av å ikke bli smurt. Den blir tørr, stiv, klør, irritert og sprukken. Så når du sier at man får kjempefin hud av å ikke smøre, så gjelder det da kanskje dere som faktisk har kjempefin hud fra før? 

Skrevet

Det finnes sykdomer som blir bedre av å smøre, men for de fleste damer er "behovet" skapt av dem selv. Hvis du tilfører fett eller "fuktighet" blir huden lat og slutter å produsere det selv. Fjerner du det med såpe ol stimulerer du produksjonen.

Dette stadige behovet for å smøre seg kommer bare av at vi blir lurt av kosmetikkbransjen. De har vært ekstremt dyktige i markedsføringen. Befolkningen er totalt hjernevasket i troen på at det er nødvendig å smøre seg inn hver dag. I virkeligheten er det et "behov" som har oppstått de siste 50-70 årene. Før det var det nesten ingen som smurte seg.

Selv i dag er det få menn som smører seg hver dag. De klarer seg helt fint uten.

Skrevet
Himmel og hav skrev (2 minutter siden):

Eller tørr hud. Min hud blir ikke "kjempefin" av å ikke bli smurt. Den blir tørr, stiv, klør, irritert og sprukken. Så når du sier at man får kjempefin hud av å ikke smøre, så gjelder det da kanskje dere som faktisk har kjempefin hud fra før? 

Ikke sant! Lurer virkelig på hvordan leggene mine hadde vært etter en runde med høvel uten krem etterpå .,

Skrevet

Min hud ble mye, mye finere da jeg kjøpte skikkelige produkter og renser og fukter daglig. Også huden på resten av kroppen blir mye mykere med bodylotion og for ikke å snakke om fotkrem!!! 

Anonymkode: 97466...f71

Skrevet
Himmel og hav skrev (4 minutter siden):

Det tar litt tid å avvende fra daglig smøring. Du må nok beregne 3-6 månder hvis du gsr holdt på lenge og det er helt normalt å få en periode med tør hud i avvenningsfasen. 

Skrevet
15 minutes ago, Anonym bruker said:

Det finnes sykdomer som blir bedre av å smøre, men for de fleste damer er "behovet" skapt av dem selv. Hvis du tilfører fett eller "fuktighet" blir huden lat og slutter å produsere det selv. Fjerner du det med såpe ol stimulerer du produksjonen.

Dette stadige behovet for å smøre seg kommer bare av at vi blir lurt av kosmetikkbransjen. De har vært ekstremt dyktige i markedsføringen. Befolkningen er totalt hjernevasket i troen på at det er nødvendig å smøre seg inn hver dag. I virkeligheten er det et "behov" som har oppstått de siste 50-70 årene. Før det var det nesten ingen som smurte seg.

Selv i dag er det få menn som smører seg hver dag. De klarer seg helt fint uten.

Du vet at du kan vaske oppvasken for hånd? Du må ikke ha dyr oppvaskmaskin med dyre oppvasktabletter, det er det bare bransjen som har lurt deg til å tro! For 100 år siden hadde ingen dette behovet for oppvaskmaskin. Du kan faktisk sove ute i telt også. I steinalderen var det ingen som hadde store hus, det er noe byggebransjen har skapt et unaturlig behov for. 

Eller kanskje bare mennesker utvikler seg og finner nye løsninger på problemer. Kanskje folk unner seg litt ekstra i hverdagen. Har du tenkt på at det kan faktisk være folk på 1800-tallet også hadde kviser og tørr hud men at det først er i dag vi både har gode midler for dette og penger å bruke på det? Jeg tror faktisk ikke at fattige bønder som jobbet ute hele dagen hadde myke, fine hender altså. Kanskje de også hadde hatt nytte av en god håndkrem. 

Anonymkode: a2e54...5c8

Skrevet

Jeg smører meg ved behov. Før så måtte jeg smøre meg litt oftere for jeg smørte mitt barn med sterke kremer som huden min egentlig ikke burde ha, men å smøre en unge full av sår med hanker er for meg helt utelukket. Så jeg smørte, vasket meg skikkelig med såpe og når en gjør dette ofte blir hendene rimelig tørre. Merket det ogsåpå huden når ungen i perioder sov mye hos meg, var godt å ha en mamma som kunne klø om natten. Da ble jeg tørr på flere steder på kroppen. Så smørte pga dette.  Nå ordner ungen dette selv, så nå er det bare hender som smøres innimellom pga at de er tørre og nå legger innimellom siden jeg går i kortbukse. 

Mine unger har atopisk eksem. Ganske morsomt å høre hva legene mener, de fleste sier smøre og smøre uten å nesten se på ungen. Så er det de få som faktisk ser og kjenner på huden og sier st ungen ikke skal smørs utover stedene hun er tørr og det er eksem. Når vi slutta å smøre og smøre som legene i alle år har sagt og kun smørte de tørre flekkene ble ungen bedre og bedre for hver dag. Samme kremer og alt er det samme, men bare ikke smøre på hele kroppen. Så en hud som ikke er tørr har ikke godt av å få fet krem på seg. 

Men hvor mye en dusjer og hvor stor del av kroppen en bruker såpe har også mye å si iforhold til hvor mye en bør smøre seg eller hvor tørr en blir. Når en bruker såpe så fjerner en kroppens naturlige lag den trenger og vil ha, jeg ser ikke vitsen å vaske seg med såpe på hele kroppen hver dag eller flere ganger hve dag. Legger lukter jo ikke svette, blir skittene osv til å trenge såpe hver dag. Innimellom trengs en skikkelig vask, men ikke så ofte som vi någjør. 

Anonymkode: d07ce...305

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det tar litt tid å avvende fra daglig smøring. Du må nok beregne 3-6 månder hvis du gsr holdt på lenge og det er helt normalt å få en periode med tør hud i avvenningsfasen. 

På sommeren bruker jeg sjelden ansiktskrem. Har gått 3 dager uten, huden min er ikke fornøyd! 

Anonymkode: e5ee0...dfb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har jeg sagt i alle år. Kremer er bare tull. 

Anonymkode: 117bc...696

Skrevet

Det fungerer sikkert på mange hudtyper. Men vi er dessverre ikke alle så heldige. 

Anonymkode: 852e0...30f

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du vet at du kan vaske oppvasken for hånd? Du må ikke ha dyr oppvaskmaskin med dyre oppvasktabletter, det er det bare bransjen som har lurt deg til å tro! For 100 år siden hadde ingen dette behovet for oppvaskmaskin. Du kan faktisk sove ute i telt også. I steinalderen var det ingen som hadde store hus, det er noe byggebransjen har skapt et unaturlig behov for. 

Eller kanskje bare mennesker utvikler seg og finner nye løsninger på problemer. Kanskje folk unner seg litt ekstra i hverdagen. Har du tenkt på at det kan faktisk være folk på 1800-tallet også hadde kviser og tørr hud men at det først er i dag vi både har gode midler for dette og penger å bruke på det? Jeg tror faktisk ikke at fattige bønder som jobbet ute hele dagen hadde myke, fine hender altså. Kanskje de også hadde hatt nytte av en god håndkrem. 

Oppvask tar tid og er kjedelig. I tillegg skjuler maskonen oppvasken til den blir tatt. Oppvaskmaskinen løser et reelt problem. Sammenlikningen er bare god hvis oppvask i utgangspunktet er unødvendig. Det er nok delevis tilfelle. Helsemessig kunne vi nok vasket opp (og ikke minst vasket klær) mye sjeldnere enn vi gjør. Både oppvaskmaskin og vaskemaskin har løst et reelt problem, men de har samtidig påvirket oss til å tro at vi "må" vaske mye mer enn det som er nødvendig.

Behovet for beskyttelse fra elementene, kulde, vind, regn osv er et reelt behov. Størrelsen på husene kan diskuteres, men det er en annen sak.

Bønder, hverken rike eller fattige, hadde myke hender. Hvorfor skulle de ha det. Teller og tykk hud i hendene er en nødvenfighet når man driver med manuelt arbeid. Både hender og føtter renger herding for å takle slitasje og hard bruk. Myk "babyhud" på hender og føtter viser bare at man ikke bruker eem så hardt. På 1800-tallet var "skikkelige arbeidsnever" et komplimang og noe man så etter ved ansettelse i mange yrker.

Skrevet

Vel, dere er vel ikke blitt 30 en gang da. Alltid hatt nydelig hud og sjelden pleiet den. Men etter jeg bikka 40 så ble det et skrikende behov etter pleie. Og du trenger ikke fortelle meg at huden min hadde vært bedre uten noe som helst pleie. 

Anonymkode: 3a1d7...694

Skrevet
43 minutes ago, Anonym bruker said:

Oppvask tar tid og er kjedelig. I tillegg skjuler maskonen oppvasken til den blir tatt. Oppvaskmaskinen løser et reelt problem. Sammenlikningen er bare god hvis oppvask i utgangspunktet er unødvendig. Det er nok delevis tilfelle. Helsemessig kunne vi nok vasket opp (og ikke minst vasket klær) mye sjeldnere enn vi gjør. Både oppvaskmaskin og vaskemaskin har løst et reelt problem, men de har samtidig påvirket oss til å tro at vi "må" vaske mye mer enn det som er nødvendig.

Behovet for beskyttelse fra elementene, kulde, vind, regn osv er et reelt behov. Størrelsen på husene kan diskuteres, men det er en annen sak.

Bønder, hverken rike eller fattige, hadde myke hender. Hvorfor skulle de ha det. Teller og tykk hud i hendene er en nødvenfighet når man driver med manuelt arbeid. Både hender og føtter renger herding for å takle slitasje og hard bruk. Myk "babyhud" på hender og føtter viser bare at man ikke bruker eem så hardt. På 1800-tallet var "skikkelige arbeidsnever" et komplimang og noe man så etter ved ansettelse i mange yrker.

Og kremer dekker også et behov. Jeg har kviser og litt tørr hud. Begge deler kan jeg la være i fred, men jeg foretrekker å behandle. 

Selvfølgelig trenger arbeidshender herding, men med for hard bruk og lite pleie kan de sprekke opp. På landbruksbutikken her selges 'pattesalve', en krem brukt til jur, men de fleste bøndene kjøper til seg selv fordi den er så god på tørre hender. 

Vi er forskjellige og liker forskjellige ting. At oppvask tar tid og er kjedelig er sant, men jeg vil ikke si det er noe større problem i hverdagen enn småtørr hud. Jeg skjønner ikke hvorfor luksus som oppvaskmaskin skal være helt greit men å kjøpe ansiktskrem er liksom teit?

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Vel, dere er vel ikke blitt 30 en gang da. Alltid hatt nydelig hud og sjelden pleiet den. Men etter jeg bikka 40 så ble det et skrikende behov etter pleie. Og du trenger ikke fortelle meg at huden min hadde vært bedre uten noe som helst pleie. 

Jeg er over 50.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Og kremer dekker også et behov. Jeg har kviser og litt tørr hud. Begge deler kan jeg la være i fred, men jeg foretrekker å behandle. 

Selvfølgelig trenger arbeidshender herding, men med for hard bruk og lite pleie kan de sprekke opp. På landbruksbutikken her selges 'pattesalve', en krem brukt til jur, men de fleste bøndene kjøper til seg selv fordi den er så god på tørre hender. 

Vi er forskjellige og liker forskjellige ting. At oppvask tar tid og er kjedelig er sant, men jeg vil ikke si det er noe større problem i hverdagen enn småtørr hud. Jeg skjønner ikke hvorfor luksus som oppvaskmaskin skal være helt greit men å kjøpe ansiktskrem er liksom teit?

Forskjellen ee at oppvasken ikke skapes av oppvaskmaskinen slik kremer gjør huden tør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sjelden brukt ansiktskrem, men fy søren så fin huden ble når jeg begynte å rense og smøre jevnlig ( etter fylte 40🙈) ... Jeg er uenig med deg 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: db25b...8e1

Helt min erfaring og. Har brukt minimalt av produkter inntil jeg kom på at jeg skulle ta vare på huden. Renser, skrubber, smører. Har fått nydelig hud! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor skal jeg gå gjennom 3-6 måneder med tørr, irritert, flassete, sprukken og kløende hud, bare for å se om den blir bedre når det hele kan unngås ved å smøre meg i ansiktet morgen og kveld og kroppen etter hver dusj? Huden min er flott så lenge den får smøring. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Forskjellen ee at oppvasken ikke skapes av oppvaskmaskinen slik kremer gjør huden tør.

Hudavdelingen på Ullevål er ikke enig med deg.

Mange hudsykdommer fører til tørr hud. Hos eldre mennesker ses en økende uttørring av huden. Det er derfor viktig med tilførsel av fuktighet for å forebygge kløe. Tilførsel av fuktighet via kremer skader ikke hudens egen evne til å produsere fuktighet. Tørr hud klør! Dette må forebygges og behandles.

https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/fuktighetsbevarende-behandling-av-hud

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er over 50.

Hi

Tror jeg ikke noe på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...