Gå til innhold

Barnet ditt har ADHD, og det er din skyld

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det testes, det, det gjøres store studier på omega-3 og adhd i Norge nå. Og det syns jeg er flott. Jeg syns ikke det er flott å påføre slitne foreldre skam fordi de ikke klarer å gi barna sine et optimalt kosthold (eller å få barna til å akseptere et slikt kosthold), eller fordi de velger å gi barna medisin som beviselig hjelper på konsentrasjon og funksjonsnivå. 

Anonymkode: d7c61...020

Undersøkelsen jeg lenket til er fra 2014. At man da påstår at dette forskes på nå, er faktisk grunn nok til å påføre foreldrene skam for å ikke ha fått det med seg. Det er sju år siden! Sju år av barndommen til alle de med adhd! 

Anonymkode: cce1b...c4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Uttalelsene dine understreker bare din manglende kunnskap om diagnosen. Jeg blir ikke provosert, selv om du tror det, men jeg synes det er trist at man lirer av seg mye vas og er med på å spre feilinformasjon. Ungene mine med adhd er velfungerende, de har gode karakterer og mange venner. Folk som får vite om diagnosen blir som oftest sjokkert, nettopp fordi de har den forestillingen at barn og ungdom med adhd oppfører seg dårlig. Vi bruker mye tid til støtte og tilrettelegging, og det lønner seg. Hovedutfordringene deres er konsentrasjonsvansker og rastløshet. 

Anonymkode: d5544...ce7

Pft.

Dette er jo bare en fortsettelse av den samme retorikken. I mens du kjeftet, fant jeg ut at omega 3 funker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Der har du en kjempeplan, gi ungene omega-3 i stedet for Ritalin, så skal du se det blir folk av dem - eller kanskje er det ikke så enkelt? 

La meg kaste ut en crazy hypotese, basert på mitt eget liv: kan det tenkes at ungen ikke får adhd fordi foreldrene er udugelige, men at foreldre til barn med adhd er mer slitne enn andre foreldre? Jeg generaliserer grovt nå, men det var det ikke jeg som begynte med i denne tråden. 

Så blir udugelige fordi de er slitne mener du? 

Anonymkode: 9ebc8...671

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Alt dette kan forklares nevrologisk.

Anonymkode: d5544...ce7

Ja, men da må man jo sette seg inn i hva nerver består av og hvordan de fungerer da vet du. Fett er viktig for nervefunksjonen, for transport av nerveimpulser. Hva man spiser har mye å si.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje de også skulle spist litt sild og makrell? :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vel, noen ganger har jeg tenkt det samme, det må jeg innrømme. At ADHD er udugelige foreldres sovepute. Greit nok at ungen er umulig, men hvorfor ikke gjøre et forsøk på oppdragelse engang? For det ER stor forskjell på hvordan foreldre oppdrar barna, og det viser seg etterhvert at de foreldre som man i det stille tenker på som "uegnet", presser frem en såkalt diagnose på umuliusen, som en unnskyldning kanskje? Og når diagnosen først er på plass, så lener foreldrene seg tilbake og unnskylder enhver episode med dårlig oppførsel,  istedet for å ta ungen fatt. Sånn som andre, oppegående foreldre ville gjort. 

Anonymkode: d1875...2ab

Må innrømme at jeg har tenkt det samme selv. Så fikk jeg et barn som var annerledes, selv som baby. Har nå fått diagnosen adhd. 

Anonymkode: 007c6...ddc

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ser nå at det faktisk har blitt forsket på og har gitt gode resultater;

https://forskning.no/menneskekroppen/omega-3-og-omega-6-kan-hjelpe-barn-med-adhd/535994

Spørsmålet er kanskje like gjerne om foreldrene til barn med adhd bryr seg nok om det til å få det med seg (jamfør at det ble latterliggjort over her) eller om barn med adhd blir servert fisk på samme måte som andre barn?

Det virker bare mer og mer på meg som om foreldrene gir blaffen, ellers ville man jo visst dette her? 

Du tror ikke på fullt alvor at foreldrene til barn med ADHD gir blaffen? Hvem er disse «man» du snakker om?

Det finnes forøvrig ingen solid dokumentasjon på at noe som helst kostholdsrelatert har effekt på ADHD. Dette vet du tydeligvis ingenting om, så jeg synes du bør moderere tonen din en liten smule. https://tiltakshandboka.no/no/tilstander/tilstandsgruppe-adhd-og-andre-hyperkinetiske-forstyrrelser/oversiktstabell-hva-virker-for-adhd

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg ville kanskje  ikke brukt ordet udugelig; men ja. Barnet mitt sover ikke, og har ikke gjort det på åtte år - dermed har heller ikke jeg gjort det. Jeg bruker uendelig mye tid og krefter på å kjempe for henne i møte med skole, bup og ppt. Hverdagen krever utrolig mye av oss, og jeg vet at jeg er en litt mer «udugelig» mamma i møte med de tingene som egentlig ikke betyr så mye enn mange andre. Barnet mitt er ikke blitt som hun er fordi jeg er udugelig, men du vil kanskje  oppfatte meg som litt udugelig i noen situasjoner fordi jeg er utslitt. 

Skrevet
ostepop123 skrev (2 minutter siden):

Du tror ikke på fullt alvor at foreldrene til barn med ADHD gir blaffen? Hvem er disse «man» du snakker om?

De i tråden. Etter å ha lest ditt innlegg, og lenken du kom med, regner jeg med deg også. Så da nytter det nok ikke å fortsette den diskusjonen. 

ostepop123 skrev (5 minutter siden):

Det finnes forøvrig ingen solid dokumentasjon på at noe som helst kostholdsrelatert har effekt på ADHD. Dette vet du tydeligvis ingenting om, så jeg synes du bør moderere tonen din en liten smule. https://tiltakshandboka.no/no/tilstander/tilstandsgruppe-adhd-og-andre-hyperkinetiske-forstyrrelser/oversiktstabell-hva-virker-for-adhd

Den ga virkelig mye info, du. Et digert spørsmålstegn...

Så da skal man sitte der med hendene i fanget i stedet for å forsøke om omega 3, som har vist seg å ha god effekt både på rotter og mennesker, siden ingen får seg til å skrive noe mer enn spørsmålstegn?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

De i tråden. Etter å ha lest ditt innlegg, og lenken du kom med, regner jeg med deg også. Så da nytter det nok ikke å fortsette den diskusjonen. 

Så da skal man sitte der med hendene i fanget i stedet for å forsøke om omega 3, som har vist seg å ha god effekt både på rotter og mennesker, siden ingen får seg til å skrive noe mer enn spørsmålstegn?

Det er mange som vil forsøke omega 3, inkludert meg, og jeg har absolutt ikke latterliggjort det. 

Det jeg har latterliggjort er din påstand om at alle vansker knyttet til diagnosen kan (vil?) forsvinne ved riktig kosthold, og at innføring av dette riktige kostholdet kun handler om hvorvidt foreldre gidder å gjøre en innsats. Det er en enorm forenkling, og et hån mot alle familier som står i tøffe tak hver eneste dag.

Skrevet

HI her.

Bare for å ha sagt det, det er bare et av barna våre som har ADHD, vi har 3 barn tilsammen.
Barnet som har diagnosen har akkurat fått den, men siden dette barnet har alltid vært mer utfordrerne enn de 2 andre har vi alltid hatt gode rutiner.

Faste inne og legge tider.
Faste morgen rutiner.
Faste tider og rutiner rundt lekser.
En uforutsigelig måte vi reagerer på når barnet låser seg.

Planlegger også middager for en uke av gangen og har fisk til middag minst 2 ganger i uken og mye grønnsaker.
Er også forsiktig med for mye sukker.

Mange av de rutinene vi allerede hadde når vi kom til BUP har vi fått skryt for.
Men man blir sliten av det, tidvis veldig sliten.
Skjønner at folk kan se på foreldre til barn med diagnoser som udugelige siden de er slitne, men tenker at det at men er sliten faktisk betyr at man faktisk gjør en innsats for barnet sitt.

Det jeg mente med hovedinnlegget var ikke den kranglingen her dette utviklet seg til, jeg beklager dette.
Det var bare et aldri så lite hjertesukk fra en som gjør det hun kan for å hjelpe sitt barn på barnets premisser og gjøre det hun vet hjelper og får dette slengt i tryne.

Anonymkode: 3ac1b...e47

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange som vil forsøke omega 3, inkludert meg, og jeg har absolutt ikke latterliggjort det.

Men hvordan fungerte det da? Merket du noen forskjell?

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Correctemundo. Det betyr at det ikke finnes tilstrekkelig kunnskap om det.

Jeg har ikke sagt noe som helst om å sitte med henda i fanget, men det er overhodet ingen grunn for deg til å hevde at man kan bli symptomfri ved kostholdsendring. Det finnes det nemlig ikke belegg for, uansett hva du påstår.

Skrevet
ostepop123 skrev (3 minutter siden):

Det betyr at det ikke finnes tilstrekkelig kunnskap om det.

Ja, jeg forstod jo det - ikke tilstrekkelig i følge de som har ansvar for den håndboka.

Og hvis man da bruker det som sovepute for å ikke prøve omega 3, enda forskning viser at det kan fungere riktig så godt, så mener jeg det er skikkelig slapt av foreldrene å ikke prøve.

Det er snakk om fet fisk, for fader, del av et helt naturlig kosthold, som de fleste burde spise uansett, nettopp fordi det har helsefordeler. Jeg synes det er horribelt, og uansvarlig av de som jobber med dette, at de ikke en gang tipser foreldrene.

Hvor langt etter henger man da, lurer jeg. 

Skrevet
ostepop123 skrev (7 minutter siden):

Det finnes det nemlig ikke belegg for, uansett hva du påstår.

Jeg har ikke påstått det heller, men at over 1/3 faktisk hadde klinisk signifikant bedring. Hvis det ikke er nok til å prøve, når barnet ens lider, da vet da fader ikke jeg hva jeg skal si om de som holder på sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg forstod jo det - ikke tilstrekkelig i følge de som har ansvar for den håndboka.

Og hvis man da bruker det som sovepute for å ikke prøve omega 3, enda forskning viser at det kan fungere riktig så godt, så mener jeg det er skikkelig slapt av foreldrene å ikke prøve.

Det er snakk om fet fisk, for fader, del av et helt naturlig kosthold, som de fleste burde spise uansett, nettopp fordi det har helsefordeler. Jeg synes det er horribelt, og uansvarlig av de som jobber med dette, at de ikke en gang tipser foreldrene.

Hvor langt etter henger man da, lurer jeg. 

Vi ble faktisk spurt om vi spiser mye fisk, og da fet fisk under utredningen av vårt barn (noe vi allerede gjør)

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi ble faktisk spurt om vi spiser mye fisk, og da fet fisk under utredningen av vårt barn (noe vi allerede gjør)

HI

Godt å høre! 👍🏻

(Både at dere ble spurt og at dere spiser fisk.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Godt å høre! 👍🏻

(Både at dere ble spurt og at dere spiser fisk.)

Vi spiser fisk til middag minst 2 ganger i uken.
I tillegg pleier det å være blant annet røkelaks på frokostbordet i helgene, og den forsvinner fort

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

HI her.

Bare for å ha sagt det, det er bare et av barna våre som har ADHD, vi har 3 barn tilsammen.
Barnet som har diagnosen har akkurat fått den, men siden dette barnet har alltid vært mer utfordrerne enn de 2 andre har vi alltid hatt gode rutiner.

Faste inne og legge tider.
Faste morgen rutiner.
Faste tider og rutiner rundt lekser.
En uforutsigelig måte vi reagerer på når barnet låser seg.

Planlegger også middager for en uke av gangen og har fisk til middag minst 2 ganger i uken og mye grønnsaker.
Er også forsiktig med for mye sukker.

Mange av de rutinene vi allerede hadde når vi kom til BUP har vi fått skryt for.
Men man blir sliten av det, tidvis veldig sliten.
Skjønner at folk kan se på foreldre til barn med diagnoser som udugelige siden de er slitne, men tenker at det at men er sliten faktisk betyr at man faktisk gjør en innsats for barnet sitt.

Det jeg mente med hovedinnlegget var ikke den kranglingen her dette utviklet seg til, jeg beklager dette.
Det var bare et aldri så lite hjertesukk fra en som gjør det hun kan for å hjelpe sitt barn på barnets premisser og gjøre det hun vet hjelper og får dette slengt i tryne.

Jeg forstår kjempegodt at det er kjipt å høre, når man gjør så godt man kan, og det er så bra som du beskriver her.

Tror nok dessverre at omverden blir nokså farget av at mange av holdningene er som i resten av tråden - hvor det tilsynelatende er mer viktig å svare nebbete, enn av å hjelpe sine barn - og det går igjen ut over dere som har rett fokus.

Jeg kjenner forøvrig til det samme problemet, skjønt en helt annen lidelse, hvor mine «medpasienter», altså de med samme problem, har sørget for et så dårlig rykte i samfunnet, at det bare er å glemme å bli tatt på alvor. Har måttet svelge noen kommentarer jeg også, fra de som påstår at det er jo bare å gjøre sånn og slik. Jeg vet jo at hvis det eneste jeg selv visste om lidelsen, var disse skrikehønene som bare kommer med tull, så ville jeg nok tenkt det samme. Men siden jeg lever med det på kroppen, så ser jeg det annerledes. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi spiser fisk til middag minst 2 ganger i uken.
I tillegg pleier det å være blant annet røkelaks på frokostbordet i helgene, og den forsvinner fort

HI

:) helt topp!

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har ikke påstått det heller, men at over 1/3 faktisk hadde klinisk signifikant bedring. Hvis det ikke er nok til å prøve, når barnet ens lider, da vet da fader ikke jeg hva jeg skal si om de som holder på sånn. 

Det er resultater fra én studie. Min lenke var til oppsummert forskning, det vil si reviewartikler som slår sammen all relevant forskning på feltet. Derfor er det mer pålitelig enn en bitteliten studie.

Jeg skjønner ikke hva det er du er så forarget over,  "holder på sånn når barnet lider" - hva snakker du om? Tror du alle som har barn med ADHD har et dårlig kosthold, og aldri spiser fisk eller tran? 

Skrevet
ostepop123 skrev (10 minutter siden):

Det er resultater fra én studie. Min lenke var til oppsummert forskning, det vil si reviewartikler som slår sammen all relevant forskning på feltet. Derfor er det mer pålitelig enn en bitteliten studie.

Jeg skjønner ikke hva det er du er så forarget over,  "holder på sånn når barnet lider" - hva snakker du om? Tror du alle som har barn med ADHD har et dårlig kosthold, og aldri spiser fisk eller tran? 

Jeg mener jeg har redegjort nokså klart for hva jeg mener og for hva jeg reagerer på.

For meg er det viktigste å prøve det som kan/bør prøves, uten så mye om og men. 

Du må gjerne fortsette å «vinne debatten», dersom du synes det gir deg noe mer verdifullt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

- hvor det tilsynelatende er mer viktig å svare nebbete, enn av å hjelpe sine barn

Tror du burde se deg selv litt i speilet

Anonymkode: e5f08...350

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tror du burde se deg selv litt i speilet

Anonymkode: e5f08...350

Du ser at den kommentaren der var en sånn kommentar jeg siktet til, ikke sant?

Har du bidratt med noe i denne tråden, utover nebbete tilsvar? 

Skrevet

Dere som svarer nebbete i slike tråder, på vegne av adhd-foreldrene, ødelegger i alle fall ryktet de har. Og det igjen går ut over mennesker som HI. Husk det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...