Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Den fikk jeg i fleisen før i dag. Er bare voksne som ikke takler å være foreldre hvor barna utvikler ADHD. Man må bare ta seg sammen og gi barnet de rammene og den oppdragelsen det skal ha, og dersom man i det hele tatt vurderer å medisinere barnet er man verdens største egoist og gjør det bare på sine egne veiene. Anonymkode: 3ac1b...e47
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Hadde jeg fått høre noe slikt tror jeg at jeg ville begynt å le, og så sagt at det er en diskusjon jeg ikke orket å ta siden vedkommende bare synser og tydeligvis ikke har noe kunnskap om det hun/han uttalte seg om. Anonymkode: 92b0a...4da
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 La meg gjette, du har blitt utsatt for en Steinerskole eller Steinerbarnehage? Anonymkode: 4f6de...824
Nyttårs barn Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Min venninne mener dette. ADHD kommer av ustrukturerte foreldre og manglende grensesetting osv... Jeg er selvsagt ikke enig. Men, det er nok en del barn med diagnoser som adhd som hadde blitt betraktelig bedre om de vokste opp i stabile hjem med rutiner og klare rammer. Det er jo veldig merkelig at det er inflasjon av diagnoser i noen miljøer. Sier ikke at dette gjelder deg og dine HI.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): La meg gjette, du har blitt utsatt for en Steinerskole eller Steinerbarnehage? Anonymkode: 4f6de...824 Nei, var på middag hos en i familien og det ene barnet vårt (det med ADHD) låste seg totalt under middagen. Vi tok barnet rolig ut av situasjonen, brukte et par teknikker vi vet hjelper barnet vårt til å få opp knuten slik at vi kunne gå tilbake og fortsette å spise. Dette familiemedlemmet (som ikke har tilknytning til Steiner) mente at vi sydde puter under armene på barnet, og at det skulle bare ha blitt irettesatt ved bordet, og burde skjønne selv at det ikke var greit siden det tross alt er 8 år gammelt og ikke 3. Hadde vi prøvd det hadde hele middagen blitt ødelagt. Timeouten tok en 5-10 minutter, og ikke over en time som det ville ha tatt om vi ikke hadde tatt tak i det der og da, vi kjenner barnet vårt. Forklarte hva som hadde skjedd og hvorfor og fikk den i fleisen Anonymkode: 3ac1b...e47
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 Kjenner til 2 barn som fikk tatt bort ADHD-diagnose da de kom i gode, stabile og trygge omsorgsbaser. Så noe sannhet er det i det, selv om det ikke gjelder for alle. Anonymkode: 8c9d7...bf5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Den fikk jeg i fleisen før i dag. Er bare voksne som ikke takler å være foreldre hvor barna utvikler ADHD. Man må bare ta seg sammen og gi barnet de rammene og den oppdragelsen det skal ha, og dersom man i det hele tatt vurderer å medisinere barnet er man verdens største egoist og gjør det bare på sine egne veiene. Anonymkode: 3ac1b...e47 Fantastisk når mennesker klarer å uttale seg om noe de ikke har peiling på. Voksne som ikke takler å være foreldre med barn med ADHD? Har to barn med ADHD og de er ikke medisinerte. Min mening er at hver familie og tilfelle må gjøre det som er rett for de. Jeg fikk slengt i ‘trynet’ at en kan vokse seg fra ADHD,Jeg holdt på å fly i flint. Kan ikke vokse ifra men lære seg strategier. Anonymkode: 3ef4f...9f4
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fantastisk når mennesker klarer å uttale seg om noe de ikke har peiling på. Voksne som ikke takler å være foreldre med barn med ADHD? Har to barn med ADHD og de er ikke medisinerte. Min mening er at hver familie og tilfelle må gjøre det som er rett for de. Jeg fikk slengt i ‘trynet’ at en kan vokse seg fra ADHD,Jeg holdt på å fly i flint. Kan ikke vokse ifra men lære seg strategier. Anonymkode: 3ef4f...9f4 Har dem som sier slik Asperger? Aspergere har jo dårlig sosiale antenner... og jeg vil si det er dårlig å si til en forelder med et barn med adhd at det er deres skyld og at de kan vokse det av seg. Men hva er det som er så mye bedre da? At barnet blir som dem selv? Slike kjedelige A4 folk du kan spå livet til? Anonymkode: 67169...41d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, var på middag hos en i familien og det ene barnet vårt (det med ADHD) låste seg totalt under middagen. Vi tok barnet rolig ut av situasjonen, brukte et par teknikker vi vet hjelper barnet vårt til å få opp knuten slik at vi kunne gå tilbake og fortsette å spise. Dette familiemedlemmet (som ikke har tilknytning til Steiner) mente at vi sydde puter under armene på barnet, og at det skulle bare ha blitt irettesatt ved bordet, og burde skjønne selv at det ikke var greit siden det tross alt er 8 år gammelt og ikke 3. Hadde vi prøvd det hadde hele middagen blitt ødelagt. Timeouten tok en 5-10 minutter, og ikke over en time som det ville ha tatt om vi ikke hadde tatt tak i det der og da, vi kjenner barnet vårt. Forklarte hva som hadde skjedd og hvorfor og fikk den i fleisen Anonymkode: 3ac1b...e47 Du gjorde helt riktig i den situasjonen selv om barnet er 8 år,mitt barn er 11 og kunne glatt gjort det samme. Både for å kunne ta det stille og rolig i stede for at barnet skal tape ansikt foran andre. Å tatt det opp i plenum ville kavet opp barnet og gjort det værre. Når de kan uttale seg slik er der mangel på kunnskap om diagnosen. Anonymkode: 3ef4f...9f4
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #10 Skrevet 3. juni 2021 Det er ikke så rart at barn med utviklingsforstyrrelser må behandles annerledes. Anonymkode: f2068...b4e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #11 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Fantastisk når mennesker klarer å uttale seg om noe de ikke har peiling på. Voksne som ikke takler å være foreldre med barn med ADHD? Har to barn med ADHD og de er ikke medisinerte. Min mening er at hver familie og tilfelle må gjøre det som er rett for de. Jeg fikk slengt i ‘trynet’ at en kan vokse seg fra ADHD,Jeg holdt på å fly i flint. Kan ikke vokse ifra men lære seg strategier. Anonymkode: 3ef4f...9f4 Nja, man kan faktisk det. Jeg har også to med adhd og en svigerinne som forsker på fagfeltet. Nå har de visst klart å vise til at noen vokser det av seg når hjernen er ferdig med å modne (ca. 22-25 årsalderen) fordi den da klarer å produsere nok dopaminer ol. selv, men det er som regel de som har en mild variant i utgangspunktet. Jeg ser jo også på mine to at symptomene blir mildere med årene, spesielt eldste på 19 år har lite vansker igjen nå, men det er nok mest pga. det du skriver, teknikker, og ikke at han har vokst det av seg. Anonymkode: d5544...ce7
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #12 Skrevet 3. juni 2021 Vel, noen ganger har jeg tenkt det samme, det må jeg innrømme. At ADHD er udugelige foreldres sovepute. Greit nok at ungen er umulig, men hvorfor ikke gjøre et forsøk på oppdragelse engang? For det ER stor forskjell på hvordan foreldre oppdrar barna, og det viser seg etterhvert at de foreldre som man i det stille tenker på som "uegnet", presser frem en såkalt diagnose på umuliusen, som en unnskyldning kanskje? Og når diagnosen først er på plass, så lener foreldrene seg tilbake og unnskylder enhver episode med dårlig oppførsel, istedet for å ta ungen fatt. Sånn som andre, oppegående foreldre ville gjort. Anonymkode: d1875...2ab
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #13 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Vel, noen ganger har jeg tenkt det samme, det må jeg innrømme. At ADHD er udugelige foreldres sovepute. Greit nok at ungen er umulig, men hvorfor ikke gjøre et forsøk på oppdragelse engang? For det ER stor forskjell på hvordan foreldre oppdrar barna, og det viser seg etterhvert at de foreldre som man i det stille tenker på som "uegnet", presser frem en såkalt diagnose på umuliusen, som en unnskyldning kanskje? Og når diagnosen først er på plass, så lener foreldrene seg tilbake og unnskylder enhver episode med dårlig oppførsel, istedet for å ta ungen fatt. Sånn som andre, oppegående foreldre ville gjort. Anonymkode: d1875...2ab Du vet at barn med adhd er like ulike som alle andre, ikke sant? Det er ikke sånn at adhd automatisk = henge i taklampen og klatre i tapeten. Jeg har et barn med adhd, men jeg mente selv at det ikke stemte og barnet ble utredet på nytt noen år senere. Joda, det var adhd, men ingen villmannoppførsel eller en «umulius», derimot en ekstrem indre uro i kroppen, samt veldig fiklete. Ingen dårlig oppførsel, ingen utagering, men gode karakterer, full av pågangsmot (jobbet siden 13 år). Det er svært få som tror det er adhd inni bildet. Kanskje man skal bli litt flinkere til å la være å stigmatisere. Anonymkode: 85153...b17
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #14 Skrevet 3. juni 2021 Det er også en veldig rar mening å tenke at adhd er udugelige foreldres hvilepute. Man setter nemlig ikke diagnosen selv, det er det fagfolk som gjør ut i fra både samtaler, tester og observasjon. Det er ikke sånn at man legger inn en bestilling på diagnose. Anonymkode: 85153...b17
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #15 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vel, noen ganger har jeg tenkt det samme, det må jeg innrømme. At ADHD er udugelige foreldres sovepute. Greit nok at ungen er umulig, men hvorfor ikke gjøre et forsøk på oppdragelse engang? For det ER stor forskjell på hvordan foreldre oppdrar barna, og det viser seg etterhvert at de foreldre som man i det stille tenker på som "uegnet", presser frem en såkalt diagnose på umuliusen, som en unnskyldning kanskje? Og når diagnosen først er på plass, så lener foreldrene seg tilbake og unnskylder enhver episode med dårlig oppførsel, istedet for å ta ungen fatt. Sånn som andre, oppegående foreldre ville gjort. Anonymkode: d1875...2ab Ingen av mine to med adhd er umulige, men det er også en del av stigmaet med diagnosen, at noen folk automatisk tror at alle med adhd er som ville apekatter. Det er også fascinerende at mange fortsatt tror at det er en nymotens greie eller rett og slett tullediagnose. Man finner medisinske artikler helt tilbake til 1700-tallet som beskriver adhd (uten det navnet), og diagnosen er en nevrologisk tilstand der der bl.a. er for lite av signalstoffet dopamin i hjernen. Når folk kommer med slike ignorante uttalelser som at det er late foreldre og uoppdragne barn, må jeg innrømme at jeg i stedet for å bli provosert, mer tenker om dem at de er utrolig uopplyste og heller ikke spesielt sosialt smarte som i tillegg utbasunerer sin manglene kunnskap på en slik bastant måte. Jeg forventer ikke at alle skal kunne mye om adhd, men skal man mene noe høylytt, spesielt noe negativt, bør man faktisk lese seg litt opp først for å unngå å framstå som dum. Folk som er nysgjerrig og stiller spørsmål, tenker jeg derimot bare positivt om. Anonymkode: d5544...ce7
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #16 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nja, man kan faktisk det. Jeg har også to med adhd og en svigerinne som forsker på fagfeltet. Nå har de visst klart å vise til at noen vokser det av seg når hjernen er ferdig med å modne (ca. 22-25 årsalderen) fordi den da klarer å produsere nok dopaminer ol. selv, men det er som regel de som har en mild variant i utgangspunktet. Jeg ser jo også på mine to at symptomene blir mildere med årene, spesielt eldste på 19 år har lite vansker igjen nå, men det er nok mest pga. det du skriver, teknikker, og ikke at han har vokst det av seg. Anonymkode: d5544...ce7 Ja, hvis foreldrene sørger for rett tilrettelegging, med fokus på riktig kosthold i forhold til ADHD i tillegg, er det stor sjans for å vokse det av seg. "La de være" og medisinering sørger for at det blir kronisk. Anonymkode: 9ebc8...671
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #17 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vel, noen ganger har jeg tenkt det samme, det må jeg innrømme. At ADHD er udugelige foreldres sovepute. Greit nok at ungen er umulig, men hvorfor ikke gjøre et forsøk på oppdragelse engang? For det ER stor forskjell på hvordan foreldre oppdrar barna, og det viser seg etterhvert at de foreldre som man i det stille tenker på som "uegnet", presser frem en såkalt diagnose på umuliusen, som en unnskyldning kanskje? Og når diagnosen først er på plass, så lener foreldrene seg tilbake og unnskylder enhver episode med dårlig oppførsel, istedet for å ta ungen fatt. Sånn som andre, oppegående foreldre ville gjort. Anonymkode: d1875...2ab Jepp! Og dårlig kosthold! Rett kosthold eliminerer mange (alle,?) Symptomer. Men det krever jo en innsats... Anonymkode: 9ebc8...671
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #18 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Når folk kommer med slike ignorante uttalelser som at det er late foreldre og uoppdragne barn, må jeg innrømme at jeg i stedet for å bli provosert, mer tenker om dem at de er utrolig uopplyste og heller ikke spesielt sosialt smarte som i tillegg utbasunerer sin manglene kunnskap på en slik bastant måte. Jeg forventer ikke at alle skal kunne mye om adhd, men skal man mene noe høylytt, spesielt noe negativt, bør man faktisk lese seg litt opp først for å unngå å framstå som dum. Det at man later som man ikke er provosert, når man så åpenbart er det, er mer enn nok for meg. Hadde det vært meg som hadde barn med adhd ville jeg tatt innover meg at miljøpåvirkning er en stor del av adhd, og så hadde jeg gått litt i meg selv. Jeg har til gode å se en adhd-forelder som gjør det. I stedet er det mest mulig å avfeie og bagatellisere, rette fingeren mot de som sier noe, osv, som jo da ER den miljøpåvirkningen man snakker om. Men du ser kanskje ikke det selv? Anonymkode: cce1b...c4c
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #19 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, hvis foreldrene sørger for rett tilrettelegging, med fokus på riktig kosthold i forhold til ADHD i tillegg, er det stor sjans for å vokse det av seg. "La de være" og medisinering sørger for at det blir kronisk. Anonymkode: 9ebc8...671 Nå er det faktisk sånn at medisiner hjelper mitt barn i læring; også sosialt, fordi det da klarer å få med seg alt som skjer rundt det. Det har gjort at de gangene det ikke bruker medisiner fungerer det bedre enn det gjorde før. Anonymkode: df97d...117
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #20 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jepp! Og dårlig kosthold! Rett kosthold eliminerer mange (alle,?) Symptomer. Men det krever jo en innsats... Anonymkode: 9ebc8...671 Der har du en kjempeplan, gi ungene omega-3 i stedet for Ritalin, så skal du se det blir folk av dem - eller kanskje er det ikke så enkelt? La meg kaste ut en crazy hypotese, basert på mitt eget liv: kan det tenkes at ungen ikke får adhd fordi foreldrene er udugelige, men at foreldre til barn med adhd er mer slitne enn andre foreldre? Jeg generaliserer grovt nå, men det var det ikke jeg som begynte med i denne tråden. Anonymkode: d7c61...020
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #21 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Der har du en kjempeplan, gi ungene omega-3 i stedet for Ritalin, så skal du se det blir folk av dem - eller kanskje er det ikke så enkelt? Det burde seriøst testes, hvis det ikke er det fra før. Omega 3 har jo stor effekt på mye annet. Men du ønsker kanskje at man skal bare le det bort i stedet for å teste det ut? Anonymkode: cce1b...c4c
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #22 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det burde seriøst testes, hvis det ikke er det fra før. Omega 3 har jo stor effekt på mye annet. Men du ønsker kanskje at man skal bare le det bort i stedet for å teste det ut? Anonymkode: cce1b...c4c Det testes, det, det gjøres store studier på omega-3 og adhd i Norge nå. Og det syns jeg er flott. Jeg syns ikke det er flott å påføre slitne foreldre skam fordi de ikke klarer å gi barna sine et optimalt kosthold (eller å få barna til å akseptere et slikt kosthold), eller fordi de velger å gi barna medisin som beviselig hjelper på konsentrasjon og funksjonsnivå. Anonymkode: d7c61...020
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #23 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det at man later som man ikke er provosert, når man så åpenbart er det, er mer enn nok for meg. Hadde det vært meg som hadde barn med adhd ville jeg tatt innover meg at miljøpåvirkning er en stor del av adhd, og så hadde jeg gått litt i meg selv. Jeg har til gode å se en adhd-forelder som gjør det. I stedet er det mest mulig å avfeie og bagatellisere, rette fingeren mot de som sier noe, osv, som jo da ER den miljøpåvirkningen man snakker om. Men du ser kanskje ikke det selv? Anonymkode: cce1b...c4c Uttalelsene dine understreker bare din manglende kunnskap om diagnosen. Jeg blir ikke provosert, selv om du tror det, men jeg synes det er trist at man lirer av seg mye vas og er med på å spre feilinformasjon. Ungene mine med adhd er velfungerende, de har gode karakterer og mange venner. Folk som får vite om diagnosen blir som oftest sjokkert, nettopp fordi de har den forestillingen at barn og ungdom med adhd oppfører seg dårlig. Vi bruker mye tid til støtte og tilrettelegging, og det lønner seg. Hovedutfordringene deres er konsentrasjonsvansker og rastløshet. Anonymkode: d5544...ce7
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #24 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det burde seriøst testes, hvis det ikke er det fra før. Omega 3 har jo stor effekt på mye annet. Men du ønsker kanskje at man skal bare le det bort i stedet for å teste det ut? Anonymkode: cce1b...c4c Omega-3 kan kanskje hjelpe litt, men dette foreligger det ikke god nok forskning på enda. Ritalin ol. derimot har man kunne påvise god effekt av. Alt dette kan forklares nevrologisk. Anonymkode: d5544...ce7
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2021 #25 Skrevet 3. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Omega-3 kan kanskje hjelpe litt, men dette foreligger det ikke god nok forskning på enda. Ritalin ol. derimot har man kunne påvise god effekt av. Alt dette kan forklares nevrologisk. Anonymkode: d5544...ce7 Ser nå at det faktisk har blitt forsket på og har gitt gode resultater; https://forskning.no/menneskekroppen/omega-3-og-omega-6-kan-hjelpe-barn-med-adhd/535994 Spørsmålet er kanskje like gjerne om foreldrene til barn med adhd bryr seg nok om det til å få det med seg (jamfør at det ble latterliggjort over her) eller om barn med adhd blir servert fisk på samme måte som andre barn? Det virker bare mer og mer på meg som om foreldrene gir blaffen, ellers ville man jo visst dette her? Anonymkode: cce1b...c4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå