Gå til innhold

Prevensjon til ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Handler ikke om å være frigid men om å ha andre kilder til bekreftelser og andre ting som gir livet verdi. Jenter og unge kvinner som har sex har det i stor grad pga bekreftelser, ikke pga en overveldende sexlyst. 

Anonymkode: 546c7...c0f

Tuller du? Nå må folk gi seg med dette om at ikke jenter og kvinner også har sexlyst, vi har nå da forlatt 1800-tallet og starten på 1900-tallet for lengst! Selvfølgelig har jenter også lyst på sex, ikke alle hele tiden (det gjelder faktisk gutter også), men mange. Jeg hadde veldig lyst på sex første gang da jeg var 15 år, og hadde hatt lyst på i flere år. Det samme har vært tilfelle for de av venninnene mine jeg snakket med om dette. På samme måte har jeg fortsatt sex i dag fordi jeg har lyst (vi begge har), ikke for å være grei.

Anonymkode: bb456...b85

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jo, det kan de ha, men det betyr ikke at de skal ha lov til å ha det. 

Ved hvilken alder mener du at sex burde være lov? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jo, det kan de ha, men det betyr ikke at de skal ha lov til å ha det. 

Men det er ikke det du sier? Du hevder at de fleste tenåringer ikke har utbytte av sex. Det er beviselig feil. 

Anonymkode: 823e3...262

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden):

Ved hvilken alder mener du at sex burde være lov? 

Hva som er det mest gunstige måtte man forsket seg frem til. Målet er at alle barn og unge skal ha den absolutt best mulige oppveksten.

Det å ende opp med å gå med på ting man ikke vil, det å risikere å bli gravid i svært ung alder (det gjør man enten man bruker prevensjon eller ei, og abort er ofte inngripende opplevelse), samt argumentasjon fra eldre om at ‘hun er jo lovlig, så da er det greit’, er slike ting som taler for at det kan være lurt å se på grensene på nytt.

Det kan kanskje være lurt å ha grenser som involverer kun de unge, som hindrer eldre mennesker i å bruke aldersgrensen som noe argument. At en 16-åring kan ha sex med en på max 18, f.eks. At ikke en på 30 eller 40 kan utnytte det. 

Igjen, det må man nesten undersøke med forskning og se hva unge mennesker har det best med, og tilpasse loven etter de unge. De eldre kan ta seg en pille og heller ha sex med hverandre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva som er det mest gunstige måtte man forsket seg frem til. Målet er at alle barn og unge skal ha den absolutt best mulige oppveksten.

Det å ende opp med å gå med på ting man ikke vil, det å risikere å bli gravid i svært ung alder (det gjør man enten man bruker prevensjon eller ei, og abort er ofte inngripende opplevelse), samt argumentasjon fra eldre om at ‘hun er jo lovlig, så da er det greit’, er slike ting som taler for at det kan være lurt å se på grensene på nytt.

Det kan kanskje være lurt å ha grenser som involverer kun de unge, som hindrer eldre mennesker i å bruke aldersgrensen som noe argument. At en 16-åring kan ha sex med en på max 18, f.eks. At ikke en på 30 eller 40 kan utnytte det. 

Igjen, det må man nesten undersøke med forskning og se hva unge mennesker har det best med, og tilpasse loven etter de unge. De eldre kan ta seg en pille og heller ha sex med hverandre. 

Og du tror ikke at dagens aldersgrenser er besluttet nettopp fordi det er gode argumenter for dette, framkommet nettopp av forskning? Det har liksom ikke slått deg som et alternativ?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men dette er jo gjort? Det er forsket på og fastsatt at 16 år er en alder hvor det kan aksepteres at mennesker har sex med andre. Det vil selvsagt ikke si at alle 16 åringer er modne til dette, samtidig som det ikke kan fastsettes at alle 15 åringer ikke er det. Men ett sted må grensen settes, og å forby alle å ha sex til langt opp i voksenalder vil kun medføre flere brudd på loven. Sex er en bra ting for de fleste av oss, og så er det opp til oss som foreldre å forberede barna på voksenlivet ved å lære dem å si nei når de vil det og å stole på seg selv. 

Skrevet

Dere som tror at det å stille spørsmål er det samme som å argumentere, kan like godt gi opp å diskutere med meg.

Kom med argumenter, ikke spørsmål.

Skrevet

Målet er at voksne individer i samfunnet skal være smarte og produktive, ikke dumme og late.

Dersom forskning kommer frem til at at sammenhengen mellom «knulling i ung alder» og «tåpelige spørsmål i voksen alder» er like sterk som i denne tråde, er det soleklart at vi må hindre de unge i å ha sex, inntil de har skaffet seg et minstemål av kompetanse på andre områder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dere som tror at det å stille spørsmål er det samme som å argumentere, kan like godt gi opp å diskutere med meg.

Da argumentere jeg med at den seksuelle lavalder er satt til 16 år pga at forskning viser at det er en alder hvor flesteparten er i stand til å ta ansvar for sin egen seksualitet. Jeg argumenterer med at for de fleste ungdommer er sex en positiv og sunn del av livet. Jeg argumenterer med at man ikke kan settet et forbud og forvente at mennesker som er helt i starten av sin seksuelle oppvåkning skal håndheve det i en periode hvor hormonene nærmest løper løpsk. 

Hva er dine argumenter for å forby det som faktisk er en menneskerett til langt opp i voksenlivet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da argumentere jeg med at den seksuelle lavalder er satt til 16 år pga at forskning viser at det er en alder hvor flesteparten er i stand til å ta ansvar for sin egen seksualitet. Jeg argumenterer med at for de fleste ungdommer er sex en positiv og sunn del av livet. Jeg argumenterer med at man ikke kan settet et forbud og forvente at mennesker som er helt i starten av sin seksuelle oppvåkning skal håndheve det i en periode hvor hormonene nærmest løper løpsk. 

Hva er dine argumenter for å forby det som faktisk er en menneskerett til langt opp i voksenlivet?

Tror nesten du må lære deg hva et argument er.

Og at ingen er forpliktet til å argumentere mot deg, med mindre de går på skolen og lærer gir beskjed at de må.

Selve tråden er tilsynelatende et argument mot å la unge knulle. De ender jo tydeligvis opp med å mangle helt basal lærdom og sosial kompetanse. 

Skrevet

Selve tråden er tilsynelatende et argument mot å la unge knulle. De ender jo tydeligvis opp med å mangle helt basal lærdom og sosial kompetanse. 

Det er det klokeste. Å ikke knulle er en langt større garanti for ingen graviditet enn prevensjonsmidler er.

Anonymkode: 50d25...271

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tror nesten du må lære deg hva et argument er.

Og at ingen er forpliktet til å argumentere mot deg, med mindre de går på skolen og lærer gir beskjed at de må.

Ok. Så du har ingen andre argumenter enn at du selv ventet og at du tror at mange jenter har sex for å passe inn? Den e grei. Over og ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er det klokeste. Å ikke knulle er en langt større garanti for ingen graviditet enn prevensjonsmidler er.

Nettopp.

Og hva ønsker vi som samfunn?

Vi ønsker oss flere barnefødsler enn man har per i dag.

Men for det første er det ikke hvilke unger som helst som ender som produktive medlemmer av samfunnet. De yngste mødrene er langt fra de beste, det er jo bare å se på utviklingen i land med mange unge mødre.

Når det gjelder de man ønsker seg som mødre, så er det de som typisk vegrer seg for å føde. Man må finne ut hvorfor de gjør det, og man må legge vekt på deres forklaring. For alt vi vet handlet det om manglende vern av barn og unge, kanskje sørlig av unge kvinner, og manglende trygghet i voksen alder, som igjen fører til at disse holder igjen.

Så får heller de som mener at unge skal få ha sex, komme med tall på at det er gunstig for samfunnet. Det holder ikke med hormoner og følelser, det skal være bærekraftig på sikt. Bring it on!

Skrevet

Nettopp.

Og hva ønsker vi som samfunn?

Vi ønsker oss flere barnefødsler enn man har per i dag.

Men for det første er det ikke hvilke unger som helst som ender som produktive medlemmer av samfunnet. De yngste mødrene er langt fra de beste, det er jo bare å se på utviklingen i land med mange unge mødre.

Når det gjelder de man ønsker seg som mødre, så er det de som typisk vegrer seg for å føde. Man må finne ut hvorfor de gjør det, og man må legge vekt på deres forklaring. For alt vi vet handlet det om manglende vern av barn og unge, kanskje sørlig av unge kvinner, og manglende trygghet i voksen alder, som igjen fører til at disse holder igjen.

Så får heller de som mener at unge skal få ha sex, komme med tall på at det er gunstig for samfunnet. Det holder ikke med hormoner og følelser, det skal være bærekraftig på sikt. Bring it on!

Sex skal være bærekraftig? Man har da (heldigvis) sex for andre grunner enn kun å befolke jorden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Retoriske spørsmål er en viktig del av retorikken (bombe), så det er faktisk helt akseptabelt i en diskusjon. Det er også helt normalt å stille spørsmål til sin motstander i en diskusjon, og like normalt å da kunne svare på disse spørsmålene ved hjelp av argumenter. Du kan faktisk ikke luke bort deler av prinsippet bak en god diskusjon bare fordi du ikke er i stand til å svare på spørsmål du får, eller motargumente der andre gir deg argumenter du ikke liker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Retoriske spørsmål er en viktig del av retorikken (bombe), så det er faktisk helt akseptabelt i en diskusjon. Det er også helt normalt å stille spørsmål til sin motstander i en diskusjon, og like normalt å da kunne svare på disse spørsmålene ved hjelp av argumenter. Du kan faktisk ikke luke bort deler av prinsippet bak en god diskusjon bare fordi du ikke er i stand til å svare på spørsmål du får, eller motargumente der andre gir deg argumenter du ikke liker. 

Joda, det kan jeg :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det du viser i denne diskusjonen er at det er innafor å konkludere på særdeles tynt og sviktende grunnlag . Skal jeg prøve det samme ; de som tror at jenter og gutter i tenårene ikke kan nyte eller ønske sex blir utrolig ensporede og får liten evne til å se nyanser 

Skrevet

Men da er du jo en ubrukelig diskusjonspartner og automatisk redusert til et nettroll, noe som forøvrig forklarer mye. Din seksuelle nytelse er slett ikke knyttet opp mot sex, men i å være nettroll og fyre opp folk fordi du synes det er morsomt. Takk for forklaringen 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men da er du jo en ubrukelig diskusjonspartner og automatisk redusert til et nettroll, noe som forøvrig forklarer mye. Din seksuelle nytelse er slett ikke knyttet opp mot sex, men i å være nettroll og fyre opp folk fordi du synes det er morsomt. Takk for forklaringen 😊

Neida, jeg er gjerne med på diskusjon med noen som klarer å holde et visst nivå. 

Men at det er her det stopper opp for deg eller andre, må jeg bare godta. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (27 minutter siden):

Det du viser i denne diskusjonen er at det er innafor å konkludere på særdeles tynt og sviktende grunnlag . Skal jeg prøve det samme ; de som tror at jenter og gutter i tenårene ikke kan nyte eller ønske sex blir utrolig ensporede og får liten evne til å se nyanser 

Neida, jeg har ikke konkludert, jeg har sagt at det må nyere forskning gjøre. Men feel free til å komme med egen teori. 

Skrevet

Neida, jeg er gjerne med på diskusjon med noen som klarer å holde et visst nivå. 

Men at det er her det stopper opp for deg eller andre, må jeg bare godta. 

Du gjemmer igjen din uduglighet bak andres påstått manglende nivå. 
Det er en hersketeknikk de fleste kjenner igjen. Du kan ikke argumentere for påstanden din, ergo har du tapt diskusjonen. 

Skrevet

Du gjemmer igjen din uduglighet bak andres påstått manglende nivå. 
Det er en hersketeknikk de fleste kjenner igjen. Du kan ikke argumentere for påstanden din, ergo har du tapt diskusjonen. 

Ja, overfor de som ikke forstår argumentene har jeg det.

Er det min feil? Nei.

Er det mulig å gjøre noe ved? Kanskje.

Ved å produsere bedre mennesker kan man tenke seg at om 50 år så henger mennesker med i diskusjoner de ikke ville hengt med på i dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, overfor de som ikke forstår argumentene har jeg det.

Er det min feil? Nei.

Er det mulig å gjøre noe ved? Kanskje.

Ved å produsere bedre mennesker kan man tenke seg at om 50 år så henger mennesker med i diskusjoner de ikke ville hengt med på i dag. 

Hva er argumentet ditt da? Hva blir bedre av at vi nekter ungdom å ha sex?

Skrevet

Hva er argumentet ditt da? Hva blir bedre av at vi nekter ungdom å ha sex?

De blir ikke gravide.

Skrevet

De blir ikke gravide.

Men SVÆRT frustrerte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...