Gå til innhold

Prevensjon til ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan det fungerer når en ung jente på 16 år går til helsestasjon for ungdom for å få prevensjon? Blir hun da spurt om ting og informert om noe ang seksuell debut, seksuell aktivitet osv?

Anonymkode: 4a8ed...d0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesøster er gjerne mer nøye enn fastlegene, for dette er jo eneste "medisinen" de kan skrive ut resept på så de er grundige før de skriver ut. Da tenker jeg på at de blir spurt skikkelig ut om blodpropp i familien og slike ting.

Når det kommer til samtalen ellers er det forskjell på helsesøster og på ungdommen, så det er veldig individuelt. Er vel vanlig å ha en samtale om hvorfor de vil ha prevansjon, om de er seksuelt aktive eller om de som så mange andre bare vil ha p-piller for å kontrollere mensen.

Anonymkode: fe91a...977

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Helsesøster er gjerne mer nøye enn fastlegene, for dette er jo eneste "medisinen" de kan skrive ut resept på så de er grundige før de skriver ut. Da tenker jeg på at de blir spurt skikkelig ut om blodpropp i familien og slike ting.

Når det kommer til samtalen ellers er det forskjell på helsesøster og på ungdommen, så det er veldig individuelt. Er vel vanlig å ha en samtale om hvorfor de vil ha prevansjon, om de er seksuelt aktive eller om de som så mange andre bare vil ha p-piller for å kontrollere mensen.

Anonymkode: fe91a...977

Ok, ja det er jo sånne samtaler jeg tenker på. Håper i hvertfall at de har en samtale rundt dette før de skriver ut. 

Skrevet

Ungdom er for unge til å ha sex. Ungdom skal ikke ha sex. Selvfølgelig blir de spurt om det, det er for å avdekke overgrep, voldtekt, osv.

Anonymkode: 50d25...271

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ungdom er for unge til å ha sex. Ungdom skal ikke ha sex. Selvfølgelig blir de spurt om det, det er for å avdekke overgrep, voldtekt, osv.

Hva mener du? Det er snakk om ungdom fra 16 år og oppover. De er ikke for unge alle sammen. Det er individuelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du? Det er snakk om ungdom fra 16 år og oppover. De er ikke for unge alle sammen. Det er individuelt. 

Man er ikke klar for sex før man er klar for følgene av sex. Ungdom klarer ikke å ta seg av et barn. De er ikke modne nok til det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Man er ikke klar for sex før man er klar for følgene av sex. Ungdom klarer ikke å ta seg av et barn. De er ikke modne nok til det.

Det er jo riktig og for å unngå uønsket graviditet har vi prevensjon. 

Bokstavelig talt høna og egget🤣

Skrevet
Nyttårs barn skrev (17 minutter siden):

Det er jo riktig og for å unngå uønsket graviditet har vi prevensjon. 

Bokstavelig talt høna og egget🤣

Eventuelt kunne man satt lavalderen høyere. Man dør som kjent ikke av å ikke ha sex som 16-åring, tvert i mot har mange det bedre uten det presset hengende over seg. 

Anonymkode: 546c7...c0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Helt enig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Noen som vet hvordan det fungerer når en ung jente på 16 år går til helsestasjon for ungdom for å få prevensjon? Blir hun da spurt om ting og informert om noe ang seksuell debut, seksuell aktivitet osv?

Nei, synes de er dårlige på dette! Min datter vart ikke spurt om noe og dette er noe jeg mener er superviktig.

Før tok de blodtrykk, spurde om familiehistorikk om f blodpropp , blodtrykk , kreft osv

Jobber på apotek, og gir alltid skikkelig info når det er første gang på prevensjon, og gang på gang sier desse unge som har fått resept, at de ikke har fått noe info om

Anonymkode: 22b7d...5a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Eventuelt kunne man satt lavalderen høyere. Man dør som kjent ikke av å ikke ha sex som 16-åring, tvert i mot har mange det bedre uten det presset hengende over seg. 

For så vidt helt enig, men tenåringer kommer til å ha sex.

Hvem av oss her inne hadde ikke det i tenårene..

Skrevet
Nyttårs barn skrev (36 minutter siden):

For så vidt helt enig, men tenåringer kommer til å ha sex.

Hvem av oss her inne hadde ikke det i tenårene..

Hvem av oss som ikke hadde sex i tenårene? Jeg, blant annet. Tror jeg hadde en sunnere introduksjon til sex enn de fleste som var yngre ved debut. Jeg turde å si nei og gikk ikke med på noe jeg ikke hadde lyst til, slik jeg husker at mange av de yngre gjorde. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvem av oss som ikke hadde sex i tenårene? Jeg, blant annet. Tror jeg hadde en sunnere introduksjon til sex enn de fleste som var yngre ved debut. Jeg turde å si nei og gikk ikke med på noe jeg ikke hadde lyst til, slik jeg husker at mange av de yngre gjorde. 

Selv var jeg 15 første gang. Klinkende edru og visste veldig godt hva jeg gjorde. Opplevelsen var ikke noe å skrive hjem om , men jeg angret aldri . Vi var kjærester i 6 mnd og selv om jeg ler litt av det i dag så er det fortsatt ingen dårlige minner. Nå er det også stor forskjell på å være 15 og feks 19 . Begge er tenåringer . Da jeg var 18 flyttet jeg ut og inn med kjæresten . Var samboere i over 2 år. Vi var absolutt voksne nok til å ha sex . Voksne nok til å forhindre graviditet . Å være klar for sex når man er 15 er det nok ikke alle som er, men å være voksne nok til å ha sex handler om mye mer enn å forhindre graviditet . Til hi ; min venninnes datter fikk en god prat på helsestasjon og mye info. Hun var der som 16 åring 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Mange av oss har hatt lyst. Jeg har hatt lyst siden jeg var 15, men fikk meg ikke noe før jeg var 19, for jeg var ikke attraktiv nok. Det er ikke alle som er frigide som tenåringer. 

Anonymkode: 90ab4...e72

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mange av oss har hatt lyst. Jeg har hatt lyst siden jeg var 15, men fikk meg ikke noe før jeg var 19, for jeg var ikke attraktiv nok. Det er ikke alle som er frigide som tenåringer. 

Anonymkode: 90ab4...e72

Handler ikke om å være frigid men om å ha andre kilder til bekreftelser og andre ting som gir livet verdi. Jenter og unge kvinner som har sex har det i stor grad pga bekreftelser, ikke pga en overveldende sexlyst. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Handler ikke om å være frigid men om å ha andre kilder til bekreftelser og andre ting som gir livet verdi. Jenter og unge kvinner som har sex har det i stor grad pga bekreftelser, ikke pga en overveldende sexlyst. 

Handler ikke dette aller mest om at hvis man har lyst så har man lov og hvis man ikke vil så sier man nei? Klart også jenter har sexlyst! Hvor har du påstandene dine fra? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Handler ikke dette aller mest om at hvis man har lyst så har man lov og hvis man ikke vil så sier man nei? Klart også jenter har sexlyst! Hvor har du påstandene dine fra? 

Trodde dette var alment. Alle jeg har visst om som har hatt sex i tenårene har hatt det fordi de falt utenfor sosialt eller kom fra nokså stusslige familier. 

Orker ikke gå inn i noen politisk diskusjon som skal forsøke å få det til å være fordi jentene har så lyst på sex. Da får vi heller være «uenig». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Trodde dette var alment. Alle jeg har visst om som har hatt sex i tenårene har hatt det fordi de falt utenfor sosialt eller kom fra nokså stusslige familier. 

Orker ikke gå inn i noen politisk diskusjon som skal forsøke å få det til å være fordi jentene har så lyst på sex. Da får vi heller være «uenig». 

Herre! Tror du bare det er tenåringsgutter som er kåte og fulle av hormoner? 

Anonymkode: 823e3...262

Skrevet

Legen har en samtale med de, de må jo finne ut hva de skal ha. Fikk høre fra begge mine to at det var ikke så kleint som de frykta, men en samtale om mye. Det var kleinere å skulle hente resepten på apoteket så det fikk jeg lov å gjøre. (Eldste har de for det de er til temker jeg, yngste for å dempe menssmerter. Det er vel heller tvilsomt at hun noen sinne for bruk for de, for det virker ikke som hun titter på det kønnet) 

Anonymkode: 775dd...731

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Herre! Tror du bare det er tenåringsgutter som er kåte og fulle av hormoner? 

Anonymkode: 823e3...262

Nei?

Mener selvfølgelig det samme om tenåringsgutter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Ingen av de jeg kjente som var seksuelt aktive tenåringer kom fra stusselige familier eller falt utenfor sosialt.

Men, mistenker at en del som faller utenfor heller ikke er seksuelt aktive😇

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

At du selv var frigid og ellers bare kjente oppsop i oppvelsten er ikke noe argument, det sier mest om deg. 

Anonymkode: dff5e...2d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei?

Mener selvfølgelig det samme om tenåringsgutter. 

Så hverken jenter eller gutter fra 13 til 19 har egentlig lyst på sex? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (58 minutter siden):

Så hverken jenter eller gutter fra 13 til 19 har egentlig lyst på sex? 

Jo, det kan de ha, men det betyr ikke at de skal ha lov til å ha det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

At du selv var frigid og ellers bare kjente oppsop i oppvelsten er ikke noe argument, det sier mest om deg. 

Anonymkode: dff5e...2d1

Har aldri vært tett på oppsop før jeg kom inn hit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...