Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 TL;DR: Jeg mener alle som er for abort pga egenrådighetsargumentet, bør være for kontantstøtte, men slik prinsippfasthet finner jeg ikke på venstresiden i politikken. *** Hei! Det er gjerne slik at på venstresiden i Norge i dag så fremholdes kvinnens rett til å "selv" bestemme, som hovedargument for abort. Og venstresiden er generelt for abort. Samme venstreside er gjerne imot kontantstøtteordningen. Argumentet for kontantstøtteordningen er foreldrenes rett til å selv bestemme. Hvis foreldres egenrådighet er en så stor verdi for venstresiden at den trumfer et barns rett til liv, så burde den vel I ALLE FALL også gi foreldre rett til å velge å selv tilpasse oppveksten de første årene i hjemmet? Ser dere det samme som meg? Hvordan henger dette sammen? Eller er det bare jeg som tenker i prinsipper og verdier? Anonymkode: 0f03c...ff0
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Foreldre kan fint velge å ikke arbeide. Men da får de forsørge seg selv. Anonymkode: 4fbfb...a3f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 Det er ikke prinsipper og verdier du tenker i, det er saus. Anonymkode: 73df3...166
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 En ganske søkt sammenligning. Anonymkode: 0199d...b2c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): TL;DR: Jeg mener alle som er for abort pga egenrådighetsargumentet, bør være for kontantstøtte, men slik prinsippfasthet finner jeg ikke på venstresiden i politikken. *** Hei! Det er gjerne slik at på venstresiden i Norge i dag så fremholdes kvinnens rett til å "selv" bestemme, som hovedargument for abort. Og venstresiden er generelt for abort. Samme venstreside er gjerne imot kontantstøtteordningen. Argumentet for kontantstøtteordningen er foreldrenes rett til å selv bestemme. Hvis foreldres egenrådighet er en så stor verdi for venstresiden at den trumfer et barns rett til liv, så burde den vel I ALLE FALL også gi foreldre rett til å velge å selv tilpasse oppveksten de første årene i hjemmet? Ser dere det samme som meg? Hvordan henger dette sammen? Eller er det bare jeg som tenker i prinsipper og verdier? Anonymkode: 0f03c...ff0 Nei, jeg ser ikke den samme logikken som deg. Når en kvinne skal avgjøre om hun vil bære frem et barn må hun ta hensyn til økonomi i tillegg til andre ting. Kontantstøtte er ikke noe spesielt her. Om noe ville jeg argumentert omvendt. Hvis en kvinne skulle tvinges til å bære frem et barn hun ikke ønsket burde i det minste staten betale alle de økonomiske utgiftene som fulgte med, men så lenge kvinnen kan velge gjør hun sitt valg ut fra de økonomiske mulighetene hun har. Anonymkode: a28fb...826
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 For å følge din logikk: Jeg er for at foreldre skal bestemme at staten skal betale ALT av utgifter for mine barn frem til de er 18 år. Anonymkode: 980d2...b41
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 Ikke det, nei. Neinei 😅 Anonymkode: 0f03c...ff0
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvis en kvinne skulle tvinges til å bære frem et barn hun ikke ønsket burde i det minste staten betale alle de økonomiske utgiftene som fulgte med, men så lenge kvinnen kan velge gjør hun sitt valg ut fra de økonomiske mulighetene hun har. Anonymkode: a28fb...826 Men hvis hun ikke har råd, står hun jo ikke fritt. Da tvinges hun jo, av denne venstresiden som liksom er for valgmuligheter (i alle fall for de rikeste). HI, du har helt rett, men du må ikke forvente at folk her inne forstår det. Det er så lenge siden venstresiden var til for arbeiderne, at prinsippene er helt visket ut. Anonymkode: fb352...94e
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Men hvis hun ikke har råd, står hun jo ikke fritt. Da tvinges hun jo, av denne venstresiden som liksom er for valgmuligheter (i alle fall for de rikeste). HI, du har helt rett, men du må ikke forvente at folk her inne forstår det. Det er så lenge siden venstresiden var til for arbeiderne, at prinsippene er helt visket ut. Anonymkode: fb352...94e Hvis du regner alle som er tilhenger av fri abort frem til uke 12 som del av venstresiden er venstresiden i Norge veldig stor, men sett bort fra benevnelsen så er det noen som er rikere enn andre og det å få barn fører med seg mye arbeid og forpliktelser. Så lenge muligheten for barnehager finnes har folk et alternativ til kontantstøtte. For de aller fleste vil det lønne seg å bedre jobbe enn å leve på kontantstøtte. Du kan godt si at å fjerne muligheten for kontantstøtte er en form for tvang. Tvang til å forsøke å forsørge seg selv. Det synes jeg er het riktig. Det er på ingen måte å tvinfe noen til abort. Anonymkode: a28fb...826
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Bra kontantstøtten fjernes, er tragisk at skattepengene skal gå til dette, når det er mye viktigere ting å bruke dem på ( da f eks brillestøtte til barn som er ganske så svaksynte og andre plager, tenker da at de bare betaler egenandel). Og viss det fortsetter med kontantstøtte, så blir det færre barnehager, og hva skjer da når folk søker barna inn i 2-3 årsalder? De må vente på ledig plass...... En har selv valgt å få barn og bør deretter planlegge rundt økonomi osv Anonymkode: ec10b...47d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 Hele påstanden, eller meningen din, som du presenterer i starten, er ugyldig, og da faller også argumentene dine sammen som et korthus. Hvis du ønsker å faktisk diskutere noe, må du i det minste komme med påstander som har en viss meningssammenheng. Det du skriver nå er omtrent like fruktbart som om jeg skulle mene at alle som liker epler må også like bananer fordi begge deler er mat. Anonymkode: 946fe...2cd
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det du skriver nå er omtrent like fruktbart som om jeg skulle mene at alle som liker epler må også like bananer fordi begge deler er mat. Hvorvidt noe er fruktbart eller ei, handler om jorden den plantes i. HI har helt rett. Men få evner å forstå det. Anonymkode: fb352...94e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): HI har helt rett. Men få evner å forstå det. Anonymkode: fb352...94e Dette er en hersketeknikk og ikke noe mer enn en påstand. Du må nesten forklare hvorfor du skriver det. Selv om folk er uenige med HI, betyr ikke det at de ikke forstår henne. Det finnes ingen fasit på disse spørsmålene. Anonymkode: 9677a...ea0
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette er en hersketeknikk og ikke noe mer enn en påstand. Du må nesten forklare hvorfor du skriver det. Selv om folk er uenige med HI, betyr ikke det at de ikke forstår henne. Det finnes ingen fasit på disse spørsmålene. Anonymkode: 9677a...ea0 Nei, det må jeg ikke. Det finnes ikke fasit nei, men at venstresiden har sklidd ut til det ugjenkjennelige og ikke lengre er annet enn en orwelliansk forvrengning av seg selv, er det ingen tvil om. Man gjenkjenner jo tydeligvis ikke lengre hva er fritt valg består av. Anonymkode: fb352...94e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei, det må jeg ikke. Det finnes ikke fasit nei, men at venstresiden har sklidd ut til det ugjenkjennelige og ikke lengre er annet enn en orwelliansk forvrengning av seg selv, er det ingen tvil om. Man gjenkjenner jo tydeligvis ikke lengre hva er fritt valg består av. Anonymkode: fb352...94e Er det vagdystemet og demokratiet du vil til livs? Jeg kan se at demokrati har sine ulemper, men jeg har enda ikke blitt presantert for et styresystem jeg tror ville fungere bedre for Norge i dag. Anonymkode: a28fb...826
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det valgsystemet og demokratiet du vil til livs? Jeg kan se at demokrati har sine ulemper, men jeg har enda ikke blitt presantert for et styresystem jeg tror ville fungere bedre for Norge i dag. Anonymkode: a28fb...826 Tror kanskje du siterer feil person? Anonymkode: fb352...94e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Tror kanskje du siterer feil person? Anonymkode: fb352...94e Nei. Du klager på at venstresiden har glidd ut og at man ikke kjenner hva et fritt valg består av. Hvis ønsket ditt ikke er å erstatte demokratiet vårt med noe annet, hva er det da? Anonymkode: a28fb...826
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei. Du klager på at venstresiden har glidd ut og at man ikke kjenner hva et fritt valg består av. Hvis ønsket ditt ikke er å erstatte demokratiet vårt med noe annet, hva er det da? Anonymkode: a28fb...826 Aha, så det at du koblet «fritt valg» sammen med «demokrati» var ment som et eksempel på å ikke vite hva «fritt valg» er for noe? Ja, det blir i alle fall meningsløst å diskutere med noen som tror at «fritt valg» er det samme som «demokrati», og dermed smuldrer det som kunne blitt en fruktbar samtale, opp. Anbefaler exphil, der lærer man om fritt valg og rasjonelle beslutninger. Anonymkode: fb352...94e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Aha, så det at du koblet «fritt valg» sammen med «demokrati» var ment som et eksempel på å ikke vite hva «fritt valg» er for noe? Ja, det blir i alle fall meningsløst å diskutere med noen som tror at «fritt valg» er det samme som «demokrati», og dermed smuldrer det som kunne blitt en fruktbar samtale, opp. Anbefaler exphil, der lærer man om fritt valg og rasjonelle beslutninger. Anonymkode: fb352...94e I og med at du først snakket om "enstresiden" og deretter om valg regnet jeg med at det var stortingsvag du snakket om. Hvis det ikke var det lure jeg på hvilke valg du snakker om. Det kan godt hende du har noen gode argumenter og poenger, men foreløpig skjuler du dem godt. Hvis du vil ta deg tid til å forklare hva du mener kan vi forstå hverandre bedre. Anonymkode: a28fb...826
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #20 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 23.5.2021 den 16.04): Det er gjerne slik at på venstresiden i Norge i dag så fremholdes kvinnens rett til å "selv" bestemme, som hovedargument for abort. Samme venstreside er gjerne imot kontantstøtteordningen. Hvis foreldres egenrådighet er en så stor verdi for venstresiden at den trumfer et barns rett til liv, så burde den vel I ALLE FALL også gi foreldre rett til å velge å selv tilpasse oppveksten de første årene i hjemmet? Ser dere det samme som meg? Hvordan henger dette sammen? Anonymkode: 0f03c...ff0 Sammenhengen er makt! Venstrefeministene vil selvsagt at en kvinne skal ha makt til å avslutte et ca. 6 mnd (22 uker gammelt) friskt og godt utviklet liv. Samtidig gjør kontantstøtten at mange kvinner ikke tjener så mye som de ellers kunne gjort på samme tid i arbeidslivet. Penger er makt og dermed kan kontanstøtten ta bort denne makten for kvinner. Menneskeverd og et barns beste er helt klart underordnet "female empowerment" i den venstrevridde feministiske ideologien. Anonymkode: 47608...ace
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #21 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Sammenhengen er makt! Venstrefeministene vil selvsagt at en kvinne skal ha makt til å avslutte et ca. 6 mnd (22 uker gammelt) friskt og godt utviklet liv. Samtidig gjør kontantstøtten at mange kvinner ikke tjener så mye som de ellers kunne gjort på samme tid i arbeidslivet. Penger er makt og dermed kan kontanstøtten ta bort denne makten for kvinner. Menneskeverd og et barns beste er helt klart underordnet "female empowerment" i den venstrevridde feministiske ideologien. Anonymkode: 47608...ace Nokså spesielle synspunkter, men fremstillingen din holder bedre på greip enn originalinnlegget, ikke at det skal så mye til. Hovedargumenttet for selvbestemt abort, er at kvinner skal få bestemme over egen kropp. Ingen skal kunne tvinge deg til å gå igjennom en graviditet og bære fram et barn noe mer enn de kan tvinge deg til å gi fra deg en nyre for å redde noen som trenger en transplantasjon. Dette gjelder både å høyre- og venstresiden, de fleste på høyresiden i Norge er like for selvbestemt abort som venstresiden. For venstresiden er det også viktig å gi gode støtteordninger slik at kvinner ikke bare har mulighet til å avslutte svangerskapet hvis de vil det, men at de også skal kunne ha mulighet til å beholde barnet og gi det en god oppvekst dersom de velger å bære det fram. Derfor ønsker de subsidierte barnehageplasser, fødselspermisjon, gratis skole, barnetrygd og diverse støtteordninger. Akkurat hvordan disse støtteordningene bør bygges opp for å virke mest hensiktsmessig er det (selvfølgelig) en del uenighet om. Mange mener kontantstøtte bare hjelper familier som i utgangspunktet har god råd, alenemødre f.eks. vil ikke kunne være hjemme i årevis på kun kontantstøtte. Derfor ønsker de å fjerne kontantstøtten og bruke pengene på en bedre måte. (Det må også legges til at et mindretall på venstresiden også ønsker å beholde kontantstøtten og heller øke den slik at den blir et alternativ for flere, med det vil jo bli veldig dyrt for staten.) Anonymkode: 90477...eee
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #22 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 24.5.2021 den 11.45): I og med at du først snakket om "enstresiden" og deretter om valg regnet jeg med at det var stortingsvag du snakket om. Hvis det ikke var det lure jeg på hvilke valg du snakker om. Det kan godt hende du har noen gode argumenter og poenger, men foreløpig skjuler du dem godt. Hvis du vil ta deg tid til å forklare hva du mener kan vi forstå hverandre bedre. Anonymkode: a28fb...826 Ikke meningen å skjule noe som helst, men beklager, jeg driver ikke med voksenopplæring på fritiden. Anbefaler som sagt exphil, evt finnes det en god del bøker og artikler på nett, om rasjonelle beslutninger. Anonymkode: fb352...94e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #23 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Menneskeverd og et barns beste er helt klart underordnet "female empowerment" i den venstrevridde feministiske ideologien. Anonymkode: 47608...ace Du har helt rett. Feminisme er rettet mot menn, men går samtidig på bekostning av barn. Omsorg for barn er svært ofte i kvinners interesse. Og dermed rammer feminismen ofte kvinnene selv. Å løfte frem alle verdens arbeidere er én ting. De har gjerne de samme ønskene og behovene. Det er få arbeidere som samtidig er kapitalister osv. Men skal man løfte frem alle verdens kvinner, eller for den saks skyld alle verdens homofile, i den tro at de er innbyrdes like, slik arbeiderne er, så ender det i stry. Anonymkode: fb352...94e
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #24 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 24.5.2021 den 11.02): Nei, det må jeg ikke. Det finnes ikke fasit nei, men at venstresiden har sklidd ut til det ugjenkjennelige og ikke lengre er annet enn en orwelliansk forvrengning av seg selv, er det ingen tvil om. Man gjenkjenner jo tydeligvis ikke lengre hva er fritt valg består av. Anonymkode: fb352...94e Vel, det er ikke de verdikonservative partiene på høyresiden som har kjempet frem velferdsgodene dine. Du står fritt til å velge om du vil gjennomføre svangerskapet eller ei. Velger du å beholde er din egen evne til å forsørge ditt eget barn en av faktorene man bør vurdere. Å putle rundt å leke hus og barn må man gjerne velge, men det får man besørge selv. Kontantstøtten bør fjernes helst i går. Anonymkode: 20976...633
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #25 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Vel, det er ikke de verdikonservative partiene på høyresiden som har kjempet frem velferdsgodene dine. Du står fritt til å velge om du vil gjennomføre svangerskapet eller ei. Velger du å beholde er din egen evne til å forsørge ditt eget barn en av faktorene man bør vurdere. Å putle rundt å leke hus og barn må man gjerne velge, men det får man besørge selv. Kontantstøtten bør fjernes helst i går. Anonymkode: 20976...633 Velferdsgodene mine var det noen som fant på havets bunn, tilfeldighetene ville ha de til at de lå på norsk sokkel, tilknyttet det landet jeg er så heldig å være født. De som fant disse var ikke akkurat sosialister som satt med hendene i fanget og hylte opp om idealisme, det var forskere og arbeidsfolk i skjønn forening. Så bare glem å forsøke å ta æren for mine velferdsgoder. Det hadde ikke vært noen goder dersom man verken hadde hatt olje eller arbeidsfolk. Til det siste du skriver; Ditto! Velger man å putle rundt og leke at man jobber ved å slenge om seg med ord uten å ane noe om hva man snakker om, så får man besørge seg selv. Vet ikke om jeg støtter å fjerne alle tullestillinger, det kan være sunt for (enkelte) mennesker å tro at det de gjør har betydning. Men at det å føde barn er mye mer verdt for samfunnet, enn hva slike liksomjobber gjør, det er hevet over en hver tvil. Kontantstøtten bør selvfølgelig bestå. Anonymkode: fb352...94e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå