Gå til innhold

Fordommer - uføretrygdede

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Kan du trene, kan du jobbe. 

Anonymkode: 7846a...f6d

Okeeei: Så en ufør skal ligge på sofaen, gjerne røyke og være feit for å være kvalifisert til sin uføretrygd? Mens den uføre naboen som trener for å beholde sin resthelse og ikke vil belaste samfunnet med livsstilsykdommer i tillegg, "jukser"? 

Mulig det er banal retorikk fra meg, men jeg skjønner ikke argumentasjonen. Og, ja, jeg jobber selv, så jeg er ikke "truffet". 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Fibromyalgi du mener? Fibromyalgi er en smertesykdom, som mange synes det er vanskelig å leve med. 

Anonymkode: 3ca99...80b

Det er smerter som oppstår som pga. av langvarig stress, muskelspenninger og ofte traumer. Plagene er altså psykosomatiske, selv om mange ikke tør si det høyt fordi pasientorganisasjonen blir rasende. Det er synd, fordi det at noe har en psykosomatisk årsak ikke gjør det til en mindre alvorlig lidelse. Det er like vondt, like begrensende for den det gjelder. Den rent fysiske smerten kan være helt overveldende, selv om den underliggende årsaken er psykisk. (Jeg har erfaring.)  Og uansett årsak kan sterke smerter være et like stort hinder for å delta i arbeidslivet. Det er også fordi nøkkelen til (langsiktig) bedring ligger i å gjøre seg kjent med og forstå samspillet mellom psyken og de fysiske smertene. Jeg har fått et helt annet liv, men det tok lang tid og var en slitsom prosess å lære å ta vare på seg selv. Jeg kan i dag delta 100% i arbeidslivet, men det var ingen selvfølge at det skulle gå slik. Mitt råd til dem med fibromyalgi og andre mer eller mindre diffuse lidelser: Dropp forsvaret og sinnet mot dem som antyder psykiske årsaker. Det er naturlig å bli sint når man opplever det som bagatelliserende, men det finnes en bedre vei. Vær åpen for den forklaringsmodellen, og lytt innover i deg selv. Kjenn etter hvordan du spenner deg, hvordan du puster. Gi deg selv omsorg og kjærlighet. Du kan få det bedre, selv om det tar lang tid før smertene slipper.

Anonymkode: 3827a...b38

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig i at det å trene er den mest sannsynlige sammenhengen mellom ufør og topptur ja. Ser ikke helt hvorfor disse menneskene er de som blir kritisert. De som bruker tiden på å pusse opp, røyke, drikke eller andre ting som ikke bidrar til god helse, er det noe helt annet med. 

Anonymkode: 35696...97d

Nettopp. Det er mer sjarmerende med de som tar ansvar for eget liv og helse enn de som bare luller seg inn i en behagelig, lat og usunn tilværelse fordi man synes så synd på seg selv.

Anonymkode: 5da68...406

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...