Gå til innhold

Fordommer - uføretrygdede

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du trene, kan du jobbe. 

Anonymkode: 7846a...f6d

Er det ikke vondt å være så enormt kunnskapsløs når det kommer til helse og allmennkunnskaper?

Anonymkode: 2d198...90e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke vondt å være så enormt kunnskapsløs når det kommer til helse og allmennkunnskaper?

Nei, lever fint med mine meninger. 

Skrevet

Har nok mer fordommer mot de som har fordommer mot uføretrygdede enn jeg har mot de uføretrygdede.

Det er en del folk i arbeidslivet som hadde gjort seg bedre hjemme, for å si det sånn. Det virker som de tror det holder å møte opp på jobb, og så skal de få lønn. Og jeg ser liksom for meg at det er disse som har flest fordommer mot uføretrygdede.

Anonymkode: 35696...97d

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nei, lever fint med mine meninger. 

Jaja, lykke til videre i livet - jeg tror du kan komme til å trenge det hvis du avslører denne generelle kunnskapsløsheten din til andre, både sosialt og arbeidsmessig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva slags tullejobb har du egentlig?

Skrevet

Med hånden på hjertet, overhodet ikke. De jeg kjenner som er uføre er jeg mektig imponert over som klarer å gjøre det de gjør, på tross av det de sliter med. De er ressurssterke, flotte mennesker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kan du (som ikke er uføretrygdet) med hånden på hjertet si at du ikke har fordommer mot uføretrygdede? Hvis du snakker med to personer om hva de driver med til vanlig og den ene svarer at hen er uføretrygdet, vil du se på de to med like stor respekt?

Anonymkode: 55d48...3cb

Jeg har fordommer mot ENKELTE uføretrygdede. Har opplevd begge deler - var gift med en som var uføretrygdet grunnet fysisk sykdom. Jeg så symptomene og helvetet han gikk gjennom flere ganger i måneden. Det var ikke mulig for ham å jobbe med noe. Hver gang han kom hjem fra arbeidspraksis på NAV, lå han rett ut resten av dagen, kastet opp av smerter og var utslitt i et par dager etterpå.

Kjenner flere andre som er uføretrygdet på grunn av forskjellige fysiske ting, som sykelig overvekt man ikke får gjort noe med grunnet alvorlige hormonforstyrrelser og medisiner (her snakker man om en vekt på 130 kg og høyde på 160 cm), brudd i nakke, fem prolapser i rygg som gjør at man må ligge i senga store deler av dagen og gå på sterke smertestillende.

Kjenner imidlertid noen andre som ikke er veldig troverdig. En dame som melder seg på alt mulig av renn, løp, toppturer og så videre. Det er toppturer eller annen høy aktivitet minst 4-5 ganger i uka, oppussing, hytteturer med arbeid på eiendommen, kjøkkenhage, you name it. Men kontorarbeid som regnskapsmedarbeider klarer vedkommende altså ikke. Kjenner også et par stykker som har løyet på seg fibromyalgi. Den ene har innrømmet det i fylla flere ganger, og skrytt av å nave. 

Anonymkode: 1e9d5...fc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Kjenner imidlertid noen andre som ikke er veldig troverdig. En dame som melder seg på alt mulig av renn, løp, toppturer og så videre. Det er toppturer eller annen høy aktivitet minst 4-5 ganger i uka, oppussing, hytteturer med arbeid på eiendommen, kjøkkenhage, you name it. Men kontorarbeid som regnskapsmedarbeider klarer vedkommende altså ikke. Kjenner også et par stykker som har løyet på seg fibromyalgi. Den ene har innrømmet det i fylla flere ganger, og skrytt av å nave. 

Ikke sant, det er flere slike personer. De utnytter systemet til det fulle... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Står for det jeg sier. Beklager at du blir krenket. 

Så en kreftpasient som trener seg opp etter sykdom, burde jobbe i tillegg? En med leddgikt som trener for å holde kroppen så myk som mulig må trene i tillegg? En MS pasient som trener for å holde liv i musklene så lenge som mulig skal jobbe i tillegg?

Om du er mer enn 14 år er holdningene dine skremmende og uvitenheten ikke til å tro. 

Jeg føler meg ikke truffet, forresten, jobber 100 % og er heldigvis helt frisk. 

Anonymkode: 9cda9...37e

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har fordommer mot ENKELTE uføretrygdede. Har opplevd begge deler - var gift med en som var uføretrygdet grunnet fysisk sykdom. Jeg så symptomene og helvetet han gikk gjennom flere ganger i måneden. Det var ikke mulig for ham å jobbe med noe. Hver gang han kom hjem fra arbeidspraksis på NAV, lå han rett ut resten av dagen, kastet opp av smerter og var utslitt i et par dager etterpå.

Kjenner flere andre som er uføretrygdet på grunn av forskjellige fysiske ting, som sykelig overvekt man ikke får gjort noe med grunnet alvorlige hormonforstyrrelser og medisiner (her snakker man om en vekt på 130 kg og høyde på 160 cm), brudd i nakke, fem prolapser i rygg som gjør at man må ligge i senga store deler av dagen og gå på sterke smertestillende.

Anonymkode: 1e9d5...fc5

Du tror ikke at toppturdamen kan ha utfordringer med helsen som ikke er helt synlige? Er du så kort?

Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig å ha en viss grad av fordommer mot (noen) uføretrygdede. Det er ganske naturlig egentlig - når noen lever på fellesskapet og ikke selv bidrar i de daglige løftene de fleste av oss må ta for å få samfunnet til å funke - at vi lurer litt på om grunnen er god nok. Samtidig - de fleste ser folk som enkeltmennesker. Å ha fordommer er ikke det samme som å være fordømmende. Fordommer justerer man i møte med folk. Jeg har et par venninner som er uføre med god grunn (den ene er blind). Jeg vet også om folk som er uføre fordi de strever med forskjellig  men som hadde jobbet hvis ufør ikke var et alternativ. Jeg dømmer ingen, men det er forskjeller på hvor lett folk aksepterer det ene kontra det andre.

Anonymkode: 3827a...b38

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Der kommer veldig an på. Jeg sliter med å tro at personer som trener og er aktive ikke kan jobbe. Eller har en eller annen form for en nymotens sykdom. Da er det lett for meg å tenke at de ikke gidder... Men igjen, det er klart det er mange som er uføretrygdet fordi de ikke kan jobbe. 

"Nymotens sykdom"? Er dei mindre akseptable enn gammeldagse sjukdommar? 

Skrevet

Jeg har fordommer mot enkelte ja. Mange burde ha vært i arbeid. Kan komme med eksempler på menneskee som er for syke til å delta i arbeidsutprøving fordi de «aldri vet hvordan dagen blir og dermed ikke kan ha en avtale», men hvor det går fint å ha andre faste avtaler som feks dugnad, faste treninger osv. Det å ikke bidra i samfunnet når man kan er kanskje det jeg forakter mest.

Anonymkode: 658bd...6a0

Skrevet

Er ikke ufør, men syk på AAP. Har fordommer mot meg selv, men ikke andre. Ja noen få snylter, majoriteten gjør ikke. Jeg trener 4-5 ganger i uka, ellers må jeg spise sterke piller hver dag, og blir mer utmattet. Jeg ser helt frisk ut for de rundt meg, men det er jeg dessverre ikke. Skal i jobb igjen, derfor jeg holder meg aktiv og prøver å bli så frisk jeg kan. 

Anonymkode: e0fb3...473

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du tror ikke at toppturdamen kan ha utfordringer med helsen som ikke er helt synlige? Er du så kort?

Trodde du skrev lenger oppe her at du ikke følte deg truffet jeg? Er det derfor du nå går til personangrep? 

Anonymkode: 6e65c...24f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Trodde du skrev lenger oppe her at du ikke følte deg truffet jeg? Er det derfor du nå går til personangrep? 

Anonymkode: 6e65c...24f

Ingen går mer i angrep enn de som blir krenka på andres vegne ;) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hvis motivasjonen for å klare 100% jobb øker betraktelig av å finne drømmejobben så er du jo ikke syk nok til ufør i utgangspunktet.

Det er ingenting i veien med min motivasjon, men det hjelper ikke på mine sykdommer at jeg er aldri så motivert.

Anonymkode: 4f9c1...cf1

Hva er syk nok da?

Jeg var definitivt syk nok til å ikke klare den gamle jobben min på fulltid.

Drømmejobben min, hvor jeg nå jobber 100%, er mye mer tilrettelagt for meg med mine plager, jeg styrer dagen og kalenderen min selv, jeg har alle tenkelige hjelpemidler tilgjengelig, jeg kan jobbe i bolker - dvs jobbe mye når jeg har gode perioder og mindre i dårlige perioder. Og jeg kan ha hjemmekontor. Tilsammen gjorde dette at jeg turte å prøve meg i fulltid. Pr i dag jobber jeg i perioder ned mot 60% og i andre perioder opp mot 120 prosent. Tilsammen  blir det i løpet av ett år ca 100%.

Ja, motivasjonen økte med drømmejobben. Fordi det som var komplett umulig i min gamle jobb, plutselig ble en mulighet. Jeg anser meg selv som superheldig, for de færretse arbeidsplasser er så fleksible som der hvor jeg er ansatt nå.

Poenget mitt var at min uførestønad fint kunne blitt min hvilepute, fordi nærmest all oppfølging stanser når sykefraværet har vart ett år. Hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å bytte jobb (takk, utdannelse), ikke hadde bodd et sted med flere muligheter, hvis arbeidsoppgavene var demotiverende og arbeidsmiljøet dårlig - da hadde jeg nok fortsatt vært uføretrygdet.

Anonymkode: 01249...cfa

Skrevet

Merkelig, men tråden gikk fra å skulle svare på et spørsmål til å forsvare sin rett til uføretrygd. 

Så, har jeg fordommer mot uføre? Både ja og nei. Møter man folk på fest eller fjelltur som er ufør så ville jeg nok vært mer skeptisk enn om jeg møtte de på en middag hos venner. Jeg har nok flere fordommer nå en før, men det er de som påstår at de er uføre sin skyld. Jeg har ingen problemer med å se at noen jeg kjenner har nok helseplager til å ikke kunne jobbe og da synes jeg det er flott at vi har et system som fanger de opp. Nå har jeg også sett en del på den andre siden som bor i utlandet, jobber dobbelt der uten å gi norske myndigheter beskjed og mottar dermed full uføretrygd. Joda man tipser nav om de nå og da, men det er nok bare så mye de får gjort om ikke de har samarbeidsavtale med de landene. 

Jeg vil jo tro at det er bedre for reelle uføre om de som strengt tatt kunne jobbet gjorde det, i det minste deltid. Jeg er også sliten etter jobb og noen dager driter jeg i å vaske opp, vaske klær eller rydde hus, men det går bra for det. 

Anonymkode: fab51...6bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Står for det jeg sier. Beklager at du blir krenket. 

Fortsett å stå på det du sier, men!! Kort fortalt, har du ikke peiling. Men fortsett å stå på ditt. Hvis det er så viktig for deg. Jeg har fordommer og ser ned på de uvitende jeg da. 

Anonymkode: 3ca99...80b

Skrevet

De jeg kjenner som er uføre eller går på aap på vei mot uføre kunne ha jobbet, men vil/gidd ikke. F.eks naboen min som har gått på aap i nærmere 8 år, men et års opphold etter år 4. Hun kunne fint ha jobbet litt, men er rett og slett for lat. Hun har fått beskjed av spesialist om å holde seg unna svinekjøtt for det kan gjøre henne verre, sliter med leddene og slikt og om å spise sunt og være i bevegelse. Hun sitter hjemme og røyker og drikker kaffe dagen lang, sover halve døgnet, må ta seg en hvil flere ganger daglig sier hun. Men den stakkars ungen hennes kommer hjem fra skolen hver dag til en mor som sover..

Anonymkode: f39b9...d88

Skrevet

Folk med den samme diagnosen som grunnlag for uførestatusen kan ha fullstendig ulik holdning. Du har de som jobber beinhardt for å bli friske, som lever så sunt de bare kan, trener seg opp igjen etter beste evne, følger råd fra behandler hva angår kost, trening osv (og ja, disse kan man gjerne se på fjelltur!). 

Så har du de som trives med å synes synd på seg selv og koser seg med offerstatusen sin, som setter seg på ræva og ikke gjør en innsats for å bli bedre, som spiser drittmat og ikke engang gidder å prøve å bevege seg. Denne gruppen har jeg fordommer mot så det synger etter.

I det hele tart burde folk ansvarliggjøres mer for egen helse. Det er altfor mange som får helseproblemer på grunn av sin usunne, inaktive livsstil.

Anonymkode: 5da68...406

Skrevet

Jeg har ikke noen fordommer. De jeg kjenner som er uføre har solide utdannelser og har jobbet hardt før de ble uføre. Nå kan de ikke jobbe mer, stort sett av fysiske, men også av psykiske årsaker. De har alle lyst/håp om å kunne jobbe mer.

Anonymkode: 717b2...e14

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Du har de som jobber beinhardt for å bli friske, som lever så sunt de bare kan, trener seg opp igjen etter beste evne, følger råd fra behandler hva angår kost, trening osv (og ja, disse kan man gjerne se på fjelltur!). 

Enig i at det å trene er den mest sannsynlige sammenhengen mellom ufør og topptur ja. Ser ikke helt hvorfor disse menneskene er de som blir kritisert. De som bruker tiden på å pusse opp, røyke, drikke eller andre ting som ikke bidrar til god helse, er det noe helt annet med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Der kommer veldig an på. Jeg sliter med å tro at personer som trener og er aktive ikke kan jobbe. Eller har en eller annen form for en nymotens sykdom. Da er det lett for meg å tenke at de ikke gidder... Men igjen, det er klart det er mange som er uføretrygdet fordi de ikke kan jobbe. 

Fibromyalgi du mener? Fibromyalgi er en smertesykdom, som mange synes det er vanskelig å leve med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Fibromyalgi du mener? Fibromyalgi er en smertesykdom, som mange synes det er vanskelig å leve med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...