Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Kan du (som ikke er uføretrygdet) med hånden på hjertet si at du ikke har fordommer mot uføretrygdede? Hvis du snakker med to personer om hva de driver med til vanlig og den ene svarer at hen er uføretrygdet, vil du se på de to med like stor respekt? Anonymkode: 55d48...3cb
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Ja, jeg setter ikke verdi på mennesker etter hvilken jobb de har, men av kvalitetene de har som mennesker. Er de like greie får de lik respekt fra meg Anonymkode: 81400...ba6
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Jeg tenker at mange er uføretrygdet av gode grunner. Jeg har ikke fordommer, men slik jeg ser det er det nok mange uføretrygdede som kunne vært i jobb hvis de hadde villet. Noen ønsker å jobbe, men får ikke den nødvendige tilretteleggingen for å klare det. Noen blir nok også uføretrygdet på litt feil grunnlag tenker jeg. Vet om flere tilfeller der kroppen egentlig er i stand til å jobbe, men personen har diverse utfordringer f.eks. psykisk, kognitivt og arbeidsmarkedet er for tøft, de har falt utenfor og endte tilslutt med uføretrygd etter mange år i "systemet". Tenker at mange av disse kunne vært i jobb hvis forholdene ble lagt ordentlig tilrette og de fikk utredning/behandling/oppfølging, men det er ikke ressurser til det. Anonymkode: 05ea6...3ce
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Jeg velger å svare selv om jeg er ufør nå, fordi jeg jobbet frem til jeg var 40 år. Ja, jeg hadde nok dessverre litt fordommer ovenfor uføre før. Tenkte at de aller fleste klarer vel å jobbe litt. Jeg vet det er mange som har fordommer, så derfor har det vært ekstra vanskelig for meg å innse/godta at jeg selv er ufør i dag. Dessverre. 😔 Men jeg har alltid hatt like stor respekt for mennesker. Jobb eller ei. Anonymkode: 01b2f...326
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Jeg er uføretrygdet og møter ofte fordommer, faktisk enda mer når folk får vite at jeg jobber i eget selskap. Det hjelper ikke å bli gjort oppmerksom på at jeg har såpass ustabil restarbeidsevne at jeg aldri kunne vært ansatt et sted, så derfor har jeg opprettet selskap i samråd med nav, nettopp fordi jeg ønsker å bruke den lille restarbeidsevnen jeg har til å bidra i samfunnet. Derfor holder jeg bare kjeft, så får folk heller dømme meg om det gir de en slik glede. Anonymkode: 4f9c1...cf1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg tenker at mange er uføretrygdet av gode grunner. Jeg har ikke fordommer, men slik jeg ser det er det nok mange uføretrygdede som kunne vært i jobb hvis de hadde villet. Noen ønsker å jobbe, men får ikke den nødvendige tilretteleggingen for å klare det. Noen blir nok også uføretrygdet på litt feil grunnlag tenker jeg. Vet om flere tilfeller der kroppen egentlig er i stand til å jobbe, men personen har diverse utfordringer f.eks. psykisk, kognitivt og arbeidsmarkedet er for tøft, de har falt utenfor og endte tilslutt med uføretrygd etter mange år i "systemet". Tenker at mange av disse kunne vært i jobb hvis forholdene ble lagt ordentlig tilrette og de fikk utredning/behandling/oppfølging, men det er ikke ressurser til det. Anonymkode: 05ea6...3ce Men ingenting av dette er jo den uføre sin feil, så at det skal generere fordommer mot uføre henger ikke på greip. Det er jo arbeidslivet og dets vanskeligheter med å tilrettelegge som er feilen da... Anonymkode: 070e8...e24
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Jeg har vært delvis ufør, men er nå tilbake i 100%. For min egen del ble jeg overrasket hvor «enkelt» det ble etter at sykepengeåret var slutt. Da var det ikke lenger nødvendig med så hyppige legebesøk, oppfølgingen fra arbeidsgiver ble mindre og pengene kom uten at noen stilte så mange spørsmål. Det var delvis basert på at lovverket ikke krever hyppig oppfølging etter ett år og delvis på at jeg hadde en jobb. Hvis jeg ikke hadde jobbet aktivt for å komme tilbake i arbeidslivet selv, hadde jeg nok fortsatt vært delvis ufør. Det som «reddet» meg var at en ny drømmejobb med 100% stilling dukket opp. Motivasjonen min økte da betraktelig for å klare 100% jobb Anonymkode: 01249...cfa
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært delvis ufør, men er nå tilbake i 100%. For min egen del ble jeg overrasket hvor «enkelt» det ble etter at sykepengeåret var slutt. Da var det ikke lenger nødvendig med så hyppige legebesøk, oppfølgingen fra arbeidsgiver ble mindre og pengene kom uten at noen stilte så mange spørsmål. Det var delvis basert på at lovverket ikke krever hyppig oppfølging etter ett år og delvis på at jeg hadde en jobb. Hvis jeg ikke hadde jobbet aktivt for å komme tilbake i arbeidslivet selv, hadde jeg nok fortsatt vært delvis ufør. Det som «reddet» meg var at en ny drømmejobb med 100% stilling dukket opp. Motivasjonen min økte da betraktelig for å klare 100% jobb Anonymkode: 01249...cfa Hvis motivasjonen for å klare 100% jobb øker betraktelig av å finne drømmejobben så er du jo ikke syk nok til ufør i utgangspunktet. Det er ingenting i veien med min motivasjon, men det hjelper ikke på mine sykdommer at jeg er aldri så motivert. Anonymkode: 4f9c1...cf1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 Ja jeg ser likt på de. Jeg tror den skammen det prates ligger mest hos den trygdede selv. Ingen jeg kjenner ser ned på uføretrygdede. Anonymkode: 97d13...793
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 Der kommer veldig an på. Jeg sliter med å tro at personer som trener og er aktive ikke kan jobbe. Eller har en eller annen form for en nymotens sykdom. Da er det lett for meg å tenke at de ikke gidder... Men igjen, det er klart det er mange som er uføretrygdet fordi de ikke kan jobbe. Anonymkode: 7846a...f6d
*Miss Marple* Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Jeg kan si med hånden på hjerte at jeg selvsagt ikke dømmer folk ut fra hvor god helse de har.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja jeg ser likt på de. Jeg tror den skammen det prates ligger mest hos den trygdede selv. Ingen jeg kjenner ser ned på uføretrygdede. Anonymkode: 97d13...793 Mulig noen oppfatter meg som ufin nå, men jeg har en venninne som opplevde å bli sett ned på av uføretrygdede. De bodde landlig til en plass der prosentdelen av uføre er stor. Selv om de bodde landlig til hadde naboen som er ufør godt innsyn til deres hus og tomt. Venninnen min sin familie opplevde mye tøft med alvorlig sykdom (som vedkommende når som helst kan bi ufør av) og død i familien så nødvendig oppussingen som de skulle i gang med måtte settes på vent da de prioriterte oppfølging av barn og jobb. Naboen som var ufør er veldig interessert i interiør osv. og de pusset ofte opp. De tok det svært ille opp at venninnen min måtte sette oppussingen på vent. De så virkelig ned på dem og gjorde det utrivelig både ved å snakke nedlatende direkte til dem, men også snakke nedlatende om dem til andre. Naboen mente at når de kunne pusse opp som var ufør så skulle det bare mangle om ikke venninnen min med familie klarte det samme. Det var en skam at de som klarte å stå i jobb ikke klarte oppussing når de som var ufør klarte å få det SÅ fint hjemme. Anonymkode: 81400...ba6
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Der kommer veldig an på. Jeg sliter med å tro at personer som trener og er aktive ikke kan jobbe. Eller har en eller annen form for en nymotens sykdom. Da er det lett for meg å tenke at de ikke gidder... Men igjen, det er klart det er mange som er uføretrygdet fordi de ikke kan jobbe. Anonymkode: 7846a...f6d Dette viser hvor ekstremt lite du vet. Jeg må trene 5-6 dager i uken for å i det hele tatt klare å komme meg gjennom dagene. Uten trening ville jeg vært lenket til sengen. Du vet også at det er leger og spesialister som setter diagnoser, det er ikke noe man bare kan bestemme selv. Det er heller ikke en selv som bestemmer at man skal bli uføretrygdet. Anonymkode: 4f9c1...cf1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 Håper ingen har fordommer mot meg. 😥Jeg var bare 23 år, da en tulling i trafikk kjørte på meg front mot front. Jeg er ikke ufør fordi jeg vil. Hele livet mitt er ødelagt pga denne personen, og så skal folk ha fordommer mot meg? Helt uforskyldt skadd. 😥 Anonymkode: 3ca99...80b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan du (som ikke er uføretrygdet) med hånden på hjertet si at du ikke har fordommer mot uføretrygdede? Hvis du snakker med to personer om hva de driver med til vanlig og den ene svarer at hen er uføretrygdet, vil du se på de to med like stor respekt? Anonymkode: 55d48...3cb Viss de oppfører seg som normalt og er hyggelige og høflige, så er de som andre personer som og jobber! Men har opplevd i nær familie, en som rett og slett ikke gadd å jobbe, gikk til lege og fikk tilslutt ufør. Og jeg vet at denne personen ikke skulle fått det. Men har sett fra forskjellige personer at flere har slike plager en ikke kan ha når en skal jobbe og. En annen planer å prøve å bli ufør når mannen blir pensjonist( en del år mellom dem), mens vi ser hvordan hun vasker og styrer på både inne og ute, dag inn og dag ut, så er egentlig ikke så merkelig at ordet ufør , har dårlige vibber...... Men når det er sagt, så kan en faktisk i noen tilfeller bli bedre, og kunne jobbe igjen, om en har vært ufør! Anonymkode: 9c06e...6c8
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan du (som ikke er uføretrygdet) med hånden på hjertet si at du ikke har fordommer mot uføretrygdede? Hvis du snakker med to personer om hva de driver med til vanlig og den ene svarer at hen er uføretrygdet, vil du se på de to med like stor respekt? Anonymkode: 55d48...3cb Som uføretrygdet har jeg selv fordommer mot mange andre trygdede. Det er utrolig hva de greier selv om de ikke greier jobbe. Anonymkode: e1cea...37a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Dette viser hvor ekstremt lite du vet. Jeg må trene 5-6 dager i uken for å i det hele tatt klare å komme meg gjennom dagene. Uten trening ville jeg vært lenket til sengen. Du vet også at det er leger og spesialister som setter diagnoser, det er ikke noe man bare kan bestemme selv. Det er heller ikke en selv som bestemmer at man skal bli uføretrygdet. Anonymkode: 4f9c1...cf1 Kan du trene, kan du jobbe. Anonymkode: 7846a...f6d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 Har absolutt ingen fordommer. Kjenner 3 personlig. Har også noen bekjente. Samtlige har ulike årsaker. Anonymkode: 93d98...26e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #19 Skrevet 19. mai 2021 Jeg kjenner per nå kun en som er uføre og har aldri hatt fordommer mot vedkommende. Er du sjuk , er du sjuk å ferdig med det😁 Meeen var en gang ei for mange år siden som fikk i seg er glass for mye... og da åpenlyst satt å skrøt av at hun etter å ha gått igjennom x antall fastleger (for ca 99% mente hun var helt fin i formen og dermed ikke klarte å påvise noe) så fant hun en som satte igang prosessen. Hun hadde tross alt sett faren sin veldig full som 22 åring og det var veldig skummelt må vite! Det hikk utover psyken hennes. Hun sa faktisk rett ut at hun hadde prøvd i flere år på uføre slik at hun kunne være hjemme med barna når de var små. Så skulle hun bruke omskoleringen hun hadde fått av nav til å drive egen bedrift når de ble større. Det sjukeste jeg har hørt😅 ble så satt ut.. Prøvde å ro seg unna kår hun skjønte at vi andre ikke gav henne applaus. Kleineste som har skjedd i sosialt lag😅😅 Anonymkode: 2775f...e26
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #20 Skrevet 19. mai 2021 Jeg kan nok ikke med hånden på hjertet si at jeg ikke har fordommer mot noen uføre. Jeg har bekjente som løper fra topp tur til topptur. Da snakker jeg ikke koseturer men, riktig toppturer. Dette gjennom hele året, samtidig som de har alle verdens av verv. Selv jeg som er helt frisk hadde ikke hatt overskudd til å leve det livet enkelte av mine uføre bekjente gjør. Men, på tross av dette så vet jeg at dette ikke er normen for uføre. Så de fleste uføre har jeg virkelig empati med. Anonymkode: 6e65c...24f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #21 Skrevet 19. mai 2021 Jeg har fordommer mot uføretrygdede, men også mot veldig mange andre, advokater, bi-studenter, revisorer, ķommuneansatte osv. Anonymkode: 31c72...e53
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #22 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Kan du trene, kan du jobbe. Anonymkode: 7846a...f6d Er du lege, fysioterapeut, spesialist eller lignende? Hvis nei, så burde du lese deg litt opp, kanskje aller mest om empati. Hvis ja, så er du definitivt i feil yrke. Anonymkode: 4f9c1...cf1
prekæs Skrevet 19. mai 2021 #23 Skrevet 19. mai 2021 Tenker lite over det. Noen ganger tror jeg likevel at fordommene er mest i den uføres hode. De tror folk ser ned på dem, men vanligvis har folk nok med seg selv.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #24 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Er du lege, fysioterapeut, spesialist eller lignende? Hvis nei, så burde du lese deg litt opp, kanskje aller mest om empati. Hvis ja, så er du definitivt i feil yrke. Anonymkode: 4f9c1...cf1 Står for det jeg sier. Beklager at du blir krenket. Anonymkode: 7846a...f6d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #25 Skrevet 19. mai 2021 Jeg har i høyeste grad fordommer mot en del uføretrygdede ja. Ikke alle, men en del. Anonymkode: 5da68...406
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå