Anonym bruker Skrevet 11. mai 2021 #51 Skrevet 11. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 10.5.2021 den 13.36): Altså en vennegjeng uten noen voksne med? Sønnen min, som fyller tolv i sommer, er frustrert fordi han ikke får lov til å dra på stranda i ettermiddag med tre kamerater på samme alder. Jeg tenker at de er for unge, og spesielt nå som det er iskaldt i vannet? Hva hvis en av dem får krampe og de andre tror han bare tuller, for eksempel? Jeg føler meg ikke trygg på at de kan passe godt nok på hverandre. Men de andre tre hadde visstnok fått ja av sine foreldre, det er derfor jeg gjerne vil høre hva dere andre synes? Veldig takknemlig for innspill! Anonymkode: 82303...ef8 Ser ikke helt problemet. La nå barna kose seg. Anonymkode: 5860e...c5f
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2021 #52 Skrevet 11. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (9 timer siden): Vi bor som sagt tidligere rett ved stranden og det gjør mange familier i klassen. Stranden her er nærmeste aktivitet i sommerhalvåret. Det er fotballbaner og volley og generelt et sted folk er. Det hadde ikke fungert at ungene måtte vente på sine foreldre for å dra på stranden. Derfor brukte vi fb gruppen til klassen. Der skrev vi feks ; hei! Vi blir på stranden i noen timer i ettermiddag. Drar klokken 5. flere som blir med? Da hang det stort sett alltid folk seg på. Sommeren etter 5 var det heller ikke alle foreldre som var trygge nok på barnas ferdigheter i vannet til at de ga slipp så mange brukte de fine dagene som var på stranden . Veldig ofte møttes man til grilling flere familier. Det var ikke noe dugnadsordning skrevet i stein og alle hadde selvsagt ansvar for sine egne barn. I sommerferien var det også ikke noe problem da veldig mange var bortreist og det sjelden var mange hjemme samtidig . Så man at det ikke var andre foreldre på stranden og selv ville gå hjem så skrev man på fb at man gikk hjem. Var jeg i den situasjonen så kunne jeg skrive på fb og samtidig gi beskjed om at jeg gikk til ungene og at de burde spørre hjemme om de fortsatt fikk bli. Gikk i grunn veldig greit den ordningen. Alle la ned en innsats Ikke alle er på nett hele tiden da. Spesielt. Anonymkode: 6acc8...149
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2021 #53 Skrevet 11. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Når de er store nok til å redde en venn opp av vannet som ikke er bevisst. Da er de gamle nok til å gå alene. Folk som slipper 10 åringer alene på stranda / svaberg burde sjekke innholdet i topplokket litt bedre. Anonymkode: 8593f...7d0 Det er det mange voksne som ikke greier altså. Akkurat det synes jeg ikke er et kriterie, men de må jo bære gode til å svømme og flinke til å vurdere situasjoner. Ikke ta store sjanser osv. Trengs litt modenhet der. Anonymkode: 6acc8...149
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2021 #54 Skrevet 11. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Ikke her heller, det er helt sikkert! Jeg synes det er helt vanvittig å tenke på hva jeg fikk lov til... En venninne og jeg lekte alene i skogen fra vi var fire, for eksempel, nesten en kilometer hjemmefra, med beskjed om å komme hjem når det ble mørkt. Da jeg var fjorten, dro jeg alene på konserter i Oslo og rekte rundt midt på natten for å finne hjem til den tanten jeg skulle sove hos - det var ikke avtalt noe tidspunkt, jeg hadde ikke penger til taxi og var overhodet ikke kjent i Oslo. Grøsser bare ved tanken på femtenåringen min i samme situasjon. Anonymkode: 82303...ef8 Men det ble sikkert folk av deg også? Og av hun litt lenger opp i tråden, som fikk lov å dra til utlandet alene da hun var 16? Jeg har samme erfaring - fikk lov til mye alene som nok sikkert var litt risky. Roskildefestivalen med venninner da jeg var 16. Tre uker alene i Spania med venner da jeg var 17. Jeg lurer bare på: de som vokser opp nå, som aldri kjenner på at de står aleine hvis de gjør noe dumt, hvordan skal de lære selvstendighet og risikoforståelse på den måten vi gjorde? Anonymkode: 0f009...e7f
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2021 #55 Skrevet 11. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men det ble sikkert folk av deg også? Og av hun litt lenger opp i tråden, som fikk lov å dra til utlandet alene da hun var 16? Jeg har samme erfaring - fikk lov til mye alene som nok sikkert var litt risky. Roskildefestivalen med venninner da jeg var 16. Tre uker alene i Spania med venner da jeg var 17. Jeg lurer bare på: de som vokser opp nå, som aldri kjenner på at de står aleine hvis de gjør noe dumt, hvordan skal de lære selvstendighet og risikoforståelse på den måten vi gjorde? Anonymkode: 0f009...e7f Bare fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å være frekk eller kranglete, men hvor gammel er ditt/dine barn? Jeg husker nemlig at jeg tenkte mye likt da mine barn var små, men nå som de er 11, 13, 16 og 18 år, har jeg endret syn på veldig mye. En 14-åring virker f.eks. veldig stor og voksen når man selv har unger på 4-5 år og husker seg selv som 14-åring, men jaggu føles de små og skrøpelige når det er dine egne 😅 Anonymkode: f6e6d...506
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2021 #56 Skrevet 11. mai 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Men det ble sikkert folk av deg også? Og av hun litt lenger opp i tråden, som fikk lov å dra til utlandet alene da hun var 16? Jeg har samme erfaring - fikk lov til mye alene som nok sikkert var litt risky. Roskildefestivalen med venninner da jeg var 16. Tre uker alene i Spania med venner da jeg var 17. Jeg lurer bare på: de som vokser opp nå, som aldri kjenner på at de står aleine hvis de gjør noe dumt, hvordan skal de lære selvstendighet og risikoforståelse på den måten vi gjorde? Anonymkode: 0f009...e7f Der ble folk av de som overlevde som regel, men ikke alle gjorde der da. Naivt å tro verden er lik som da du var ung. Anonymkode: 6acc8...149
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2021 #57 Skrevet 11. mai 2021 Har en på straks 12. Og han får ikke lov nå til sommeren. Tenker neste år da han skal begynne på ungdomsskolen. Skummelt, men kan ikke holde de fast heller. Mine uansett hadde ikke fått lov til å bade på stranda nå uansett om voksne hadde blitt med. Er jo fortsatt veldig kaldt. I svømmehallen har han nå fått lov til å dra alene. Liten oversiktlig hall, og er vakt der. Anonymkode: c3e7e...7b7
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2021 #58 Skrevet 11. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men det ble sikkert folk av deg også? Og av hun litt lenger opp i tråden, som fikk lov å dra til utlandet alene da hun var 16? Jeg har samme erfaring - fikk lov til mye alene som nok sikkert var litt risky. Roskildefestivalen med venninner da jeg var 16. Tre uker alene i Spania med venner da jeg var 17. Jeg lurer bare på: de som vokser opp nå, som aldri kjenner på at de står aleine hvis de gjør noe dumt, hvordan skal de lære selvstendighet og risikoforståelse på den måten vi gjorde? Anonymkode: 0f009...e7f Enig i dette. Synes vi fratar barna mestringsfølelse når vi ikke tror de klarer noenting. Vi gikk alene til utebadet fra vi startet på skolen, var der hele dagen og koste oss glugg. At det var mer ulykker og skader før er sikkert men nå er det psyken som tar knekken på ungene. Anonymkode: 5a3a5...ea5
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2021 #59 Skrevet 11. mai 2021 Det kommer an på veldig mye mer enn alder. Som svømmedyktighet, modenhet, evne til krisehåndtering, hvilken strand (dypt? Langgrunt? Strøm? Hoppe fra fjell eller bade på grunna?) hvilke venner?+++ Og ikke minst vanntemperatur,- ingen av barna mine hadde fått bade uten voksne før det er en del varmere i vannet. Min eldste fikk lov da han var 12-13, med forutsetning om å bade fra strand, ikke dukke hverandre under, og passe godt på hverandre. Mellomste, som blir 11 i sommer, er modnere og mer reflektert enn sin storebror, og har gått på svømming i flere år, så ferdighetene i vann er upåklagelige. Jeg ville nok sagt ja til strand uten voksne om jeg fikk spørsmål, men pusher det ikke. Vi bor et steinkast fra sjøen, og barna har vokst opp med båt og bading. Anonymkode: 9825e...1ce
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #60 Skrevet 12. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Men det ble sikkert folk av deg også? Og av hun litt lenger opp i tråden, som fikk lov å dra til utlandet alene da hun var 16? Jeg har samme erfaring - fikk lov til mye alene som nok sikkert var litt risky. Roskildefestivalen med venninner da jeg var 16. Tre uker alene i Spania med venner da jeg var 17. Jeg lurer bare på: de som vokser opp nå, som aldri kjenner på at de står aleine hvis de gjør noe dumt, hvordan skal de lære selvstendighet og risikoforståelse på den måten vi gjorde? Anonymkode: 0f009...e7f Tja, ble folk av... Jeg er en person, ja, så i den forstand ble det folk av meg, og nei, jeg ble ikke overfalt noen av de nettene jeg rotet rundt i Oslo på egen hånd (hvilket bare var råtten flaks, for det var tett på et par ganger). Men jeg er grunnleggende veldig usikker på meg selv og går som regel ut fra at jeg kommer til å gjøre feil når jeg prøver noe nytt. Å føle seg sett og passet på tror jeg er positivt, ikke noe som gir manglende mestringsevne. Jeg har lykkes med usedvanlig lite her i livet, så vet ikke helt om "frislipp" i veldig ung alder har vært så positivt. Vi kan være enige i at mange barn i dag er overbeskyttet, når foreldre blir med attenåringer på jobbintervju eller skjermer barn mot alle vonde følelser. Men å sørge for at barn er fysisk trygge mens de fremdeles er barn, er da en del av jobben? Men enig at det er en vanskelig balansegang, som i dette eksempelet med når de skal få dra alene på stranda. Anonymkode: 82303...ef8
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2021 #61 Skrevet 12. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Tja, ble folk av... Jeg er en person, ja, så i den forstand ble det folk av meg, og nei, jeg ble ikke overfalt noen av de nettene jeg rotet rundt i Oslo på egen hånd (hvilket bare var råtten flaks, for det var tett på et par ganger). Men jeg er grunnleggende veldig usikker på meg selv og går som regel ut fra at jeg kommer til å gjøre feil når jeg prøver noe nytt. Å føle seg sett og passet på tror jeg er positivt, ikke noe som gir manglende mestringsevne. Jeg har lykkes med usedvanlig lite her i livet, så vet ikke helt om "frislipp" i veldig ung alder har vært så positivt. Vi kan være enige i at mange barn i dag er overbeskyttet, når foreldre blir med attenåringer på jobbintervju eller skjermer barn mot alle vonde følelser. Men å sørge for at barn er fysisk trygge mens de fremdeles er barn, er da en del av jobben? Men enig at det er en vanskelig balansegang, som i dette eksempelet med når de skal få dra alene på stranda. Anonymkode: 82303...ef8 Det er klart vi skal passe på barna våre. Det går forresten historier om foreldre som hjelper "barna" sine med hjemmeeksamen på jussen ved UIO. De har tatt kontakt med private advokater for å få råd om løsning. Etterpå ringte de og klaget til universitetet,fordi det ble så dyrt! Anonymkode: 5a3a5...ea5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå