Gå til innhold

Når kan barn bade alene på stranda?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke her heller, det er helt sikkert! Jeg synes det er helt vanvittig å tenke på hva jeg fikk lov til...

En venninne og jeg lekte alene i skogen fra vi var fire, for eksempel, nesten en kilometer hjemmefra, med beskjed om å komme hjem når det ble mørkt. Da jeg var fjorten, dro jeg alene på konserter i Oslo og rekte rundt midt på natten for å finne hjem til den tanten jeg skulle sove hos - det var ikke avtalt noe tidspunkt, jeg hadde ikke penger til taxi og var overhodet ikke kjent i Oslo. Grøsser bare ved tanken på femtenåringen min i samme situasjon.

Anonymkode: 82303...ef8

Hehe ikke sant! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de ikke lenger er barn, dvs 13 og opp tenker jeg. 

Anonymkode: 68fd4...9b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når de ikke lenger er barn, dvs 13 og opp tenker jeg. 

En 13-åring er da virkelig et barn.

Anonymkode: f6e6d...506

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

En 13-åring er da virkelig et barn.

I dette tilfellet er nok forskjellen at når man blir 13 så er man ungdom. 

Skrevet

Har små barn så jeg har ikke tatt stilling til det ennå. Men tenker i allefall ikke før ungdomskolen

Anonymkode: 2026a...be0

Skrevet

Har sagt til min sønn at sommeren før ungdomsskolen skal han få gå å bade alene. Men min er veldig flink å svømme, hadde aldri sendt han alene om han var 15 år og var en dårlig svømmer. Så svømmeferdighetene må være ordentlig på plass

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Joda, jeg skjønner det, men der er feil å si at en 13-åring ikke er et barn. Det går an å si "når de blir tenåringer/ungdommer", men barn er man teknisk sett til man fyller 18 år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg mener at så lenge de kan kalles barn, bør de ha med voksne.

Anonymkode: 0e524...ea1

Til de er 18 da?

Anonymkode: 115f5...5c7

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

13 er tenåring. 15 er ungdom

Anonymkode: 115f5...5c7

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 timer siden):

Her har de fått dra sommeren etter 5. klasse. Det skal sies at selv om de fikk dra da var det alltid en eller annen forelder som var med. Eller var på stranden med mindre søsken. Det kunne være sånn at per spør om han får dra på stranden med Ole . Da spør man om per vet om det er noen foreldre på stranden og det viser seg at moren til Lise i klassen er der. Det har vært litt slik at en eller voksen i klassen var på stranden og vedkommende har fulgt litt med. Klassen er sammensveiset og de holder sammen. Vi foreldre har vært på stranden litt på dugnad . I fjor etter 6 så fikk de dra litt friere. Gjerne med eldre søsken . Nå etter 7 så skal vi ikke ha noe dugnadsordning . På stranden her spiller de også volley og er der nesten hver dag på fine dager. Det er også badevakt på stranden når det er sommer . 

Har denne dugnadsordningen vært avtalt, da? Jeg hater å være «den voksne på stranden» når det kommer guttegjenger på 12-13 år, for de gjør så mye dumt, og jeg er faktisk ikke habil nok i sjøen til å redde dem hvis noe skulle skje. Håper ikke andre foreldre tror jeg er det. 

Min jente har gått alene i svømmehallen fra hun var 10, det er aldersgrensen her. Hallen er liten og har badevakt. Hun kunne fint gått på stranden også, tror jeg, men må nok ha følge frem til 9. trinn  eller så likevel. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 timer siden):

Her har de fått dra sommeren etter 5. klasse. Det skal sies at selv om de fikk dra da var det alltid en eller annen forelder som var med. Eller var på stranden med mindre søsken. Det kunne være sånn at per spør om han får dra på stranden med Ole . Da spør man om per vet om det er noen foreldre på stranden og det viser seg at moren til Lise i klassen er der. Det har vært litt slik at en eller voksen i klassen var på stranden og vedkommende har fulgt litt med. Klassen er sammensveiset og de holder sammen. Vi foreldre har vært på stranden litt på dugnad . I fjor etter 6 så fikk de dra litt friere. Gjerne med eldre søsken . Nå etter 7 så skal vi ikke ha noe dugnadsordning . På stranden her spiller de også volley og er der nesten hver dag på fine dager. Det er også badevakt på stranden når det er sommer . 

Og rosa elefanter kan fly

Anonymkode: 50cb1...687

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Joda, jeg skjønner det, men der er feil å si at en 13-åring ikke er et barn. Det går an å si "når de blir tenåringer/ungdommer", men barn er man teknisk sett til man fyller 18 år.

Eller så kan man svare på spørsmålet «når kan barn bade alene» med å si at når de ikke lenger er barn, fordi det ikke er greit at barn bader alene. Tenåringer derimot bør få lov etterhvert. Og som en over her skrev, mener du virkelig at de ikke skal få lov før de er 18? Altså voksne? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 timer siden):

Så dere la ansvaret over på tilfeldig voksne på stranda? Hadde jeg vært på stranda med mine barn hadde jeg ikke tatt ansvar for andre som kom. Jeg er dårlig svømmer og har klare regler for mine hva de kan gjøre når jeg er på stranda med den.

jeg hadde jo selvsagt ringt noen ved ulykke. Men plutselig hadde vi kanskje gått etter en liten stund, og da hadde det ikke vært voksne på stranda.

Anonymkode: 376c0...1ba

Skrevet

Tenker på den tragiske saken i Baneheia. Jentene var vel bare 8 og 10, likevel badet de alene.

Anonymkode: e1ef0...fb5

Skrevet
Leverpostei skrev (6 timer siden):

Har denne dugnadsordningen vært avtalt, da? Jeg hater å være «den voksne på stranden» når det kommer guttegjenger på 12-13 år, for de gjør så mye dumt, og jeg er faktisk ikke habil nok i sjøen til å redde dem hvis noe skulle skje. Håper ikke andre foreldre tror jeg er det. 

Min jente har gått alene i svømmehallen fra hun var 10, det er aldersgrensen her. Hallen er liten og har badevakt. Hun kunne fint gått på stranden også, tror jeg, men må nok ha følge frem til 9. trinn  eller så likevel. 

Vi bor som sagt tidligere rett ved stranden og det gjør mange familier i klassen. Stranden her er nærmeste aktivitet i sommerhalvåret. Det er fotballbaner og volley og generelt et sted folk er. Det hadde ikke fungert at ungene måtte vente på sine foreldre for å dra på stranden. Derfor brukte vi fb gruppen til klassen. Der skrev vi feks ; hei! Vi blir på stranden i noen timer i ettermiddag. Drar klokken 5. flere som blir med? Da hang det stort sett alltid folk seg på. Sommeren etter 5 var det heller ikke alle foreldre som var trygge nok på barnas ferdigheter i vannet til at de ga slipp så mange brukte de fine dagene som var på stranden . Veldig ofte møttes man til grilling flere familier. Det var ikke noe dugnadsordning skrevet i stein og alle hadde selvsagt ansvar for sine egne barn. I sommerferien var det også ikke noe problem da veldig mange var bortreist og det sjelden var mange hjemme samtidig . Så man at det ikke var andre foreldre på stranden og selv ville gå hjem så skrev man på fb at man gikk hjem. Var jeg i den situasjonen så kunne jeg skrive på fb og samtidig gi beskjed om at jeg gikk til ungene og at de burde spørre hjemme om de fortsatt fikk bli. Gikk i grunn veldig greit den ordningen. Alle la ned en innsats 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Eller så kan man svare på spørsmålet «når kan barn bade alene» med å si at når de ikke lenger er barn, fordi det ikke er greit at barn bader alene. Tenåringer derimot bør få lov etterhvert. Og som en over her skrev, mener du virkelig at de ikke skal få lov før de er 18? Altså voksne? 

Det har jeg da aldri påstått, det eneste jeg sa meg uenig i er at der er feil å hevde at en 13-åring ikke er et barn. Min 13-åring er rett nok en tenåring, men han er definitivt et barn også. Og siden han i år fyller 14 år, får han bade uten at en voksen må være med, selv om jeg ikke liker det. 

Skrevet

Her går mange alene i svømmehallen fra de er 8 år, som er grensen. Mitt barn lærte å svømme som treåring, og er nok tryggere i vannet enn meg, men jeg syns likevel ikke det er riktig å slippe en gjeng 8-9 åringer på selvstyr i hallen. De bli tøffe i gjeng og kan fort bli oppfattet som bøllete og forstyrre andre. 

Alene på stranden/i elven skjer nok ikke før ungdomsskolen her. 

Anonymkode: 2372b...808

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Tenker på den tragiske saken i Baneheia. Jentene var vel bare 8 og 10, likevel badet de alene.

sånn går det ikke an og tenke.. mine 2 største som idag er 18 og 20 badet fra de var 8 og 10 sammen.

Anonymkode: c905c...5c6

Skrevet

Nå har jeg kun en 10 åring og han får kkke lov enda, men så mye på stranden som vi er og ikke bor langt unna kunne jeg ikke tenke meg å vente helt til 13. Det kommer også an på hvor de skal gå og været. Er det helt rolig i vannet så er det noe annet enn et sted med mye sjø. 

I år skal vi øve oss på å svømme med klær på. Ofte kommer ulykkene når man faller i sjøen. Får se hvordan det går. Det skal også øves tenkte til neste år på livredning. 

greit å øve på slike ting i kontrollerte former først. 

Anonymkode: 701a6...92b

Skrevet

Nå måtte jeg sette meg ned å tenke litt og da gjennom fra da jeg var liten og frem til nå. Selv var jeg på stranden fra 5 års alder på hytta med venner og fikk klar formaning om hva vi kunne gjøre eller ikke. Fra 10 års alder så syklet vi venninner til et vann i nærheten var der hele dagen lang, ikke var det badevakter der heller.

To eldste barna mine har vært opplært tidlig om livreddning i vann og vært alene siden 10 års alder med venner. Den i midten har stort sett holdt seg til meg og søskene :)

Mulig jeg har blitt mer "hysterisk" med alderen og kan aldri tenke meg å sende avgårde de to minste, hvorav den ene har diagnose som gjør at feilvurderinger av oppståtte hendelser kan inntreffe.

Men jeg vet at at mine barn har vært og er trygge ved sjøen,og som flere skriver - situasjoner kan oppstå og da bør de være drillet på dette også. Ene sønnen min hadde en klassekamerat som ikke kunne svømme i alder av 14 år, men hockey det kunne han. Pappa`n syntes vistnok at dette var mye viktigere å lære,  enn å svømme......

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det hadde da ingenting med at de hadde vært å badet å gjøre, kunne like gjerne skjedd om de hadde plukket blåbær. Får være måte på å legge skyld på foreldre og barn her...

Anonymkode: 94f44...485

Skrevet

Jeg er vist superstreng. Jeg sier til mine barn at de kan dra alene, men om noen skulle trenge hjelp så forventer jeg at de hjelper og utfører førstehjelp om det ikke er noen voksne  tilstede. Det er de som må leve med det om de ikke klarer det. 
Da har det plutselig ikke blitt så aktuelt å dra alene lengre. Såhjemme drar de kun til stranden der vennene deres bor, er det ingen voksne på stranden henter de foreldrene til vennene. De har like regler som meg. 

Jeg vet mine kan mye førstehjelp og hadde klart å hjelpe ett barn eller ungdom, men jeg vet også at hjernen til en ungdom ikke tenker helt som en voksen sin, så jeg vet ikke om de hadde reagert på samme måte eller oppdaget det. Mine barn har vært i en slik situasjon før, men da var de så små at de husker bare helikopteret kom og alt kaoset som var. Og det er ikke lett for en voksen å forberede de på hvordan en skal reagere på ulike ting, for alle situasjoner er ulike. Min mormor hadde sykkersyke i hele mitt liv, men min mor hadde aldri sett ett anfall før jeg var tenåring. Hun frøys helt og ante ikke hva hun skulle gjøre, jeg måtte få pappa til å få henne vekk og ringe ambulansen. Jeg viste hva jeg skulle gjøre siden jeg hadde opplevd dette mange ganger på skolen siden en i klassen hadde dette. Selv om jeg aldri hadde vært den som hjalp, viste jeg hva som skulle gjøres. Min mor viste jo hva som skulle gjøres, men når det først skjedde så sammarbeider ikke hodet. Så hvordan mine barn vil reagere aner jeg ikke, og jeg vil legge tilrette for at de ikke skal måtte stå alene om det. En vet aldri når de står i den situasjonen. 

Vi begynner å bade tidlig på hytta, da har vi alltid med en som ikke bader. Som vi sier til ungene, så er det like viktig å ha ett sikkerhetsnett om vi er unge eller voksne. Når vi bader i iskaldt vann, så er det lettere å få kramper eller noe skjer, dermed en badevakt om den som bader er ti eller førti år. 

Vi har hytte rett ved en strand, førstehjelpsskrinet må finnes frem flere ganger hver sommer pga noen som har skadet seg. Ett plaster i ny og ne er nesten dagligdags, men større skader er ikke unormalt det heller desverre. Mønsteret er de som skader seg mest er unger eller ungdommer som drar alene på stranden. De heiser nok hverandre opp og gjør ting de egentlig vet de ikke burde gjøre og da skjer ting. Flaks for oss så har vi veldig mange helsearbeidere rundt oss, så mye kan fikses eller noen kan tilkalle riktig hjelp. Slikt er det ofte ikke i nærheten av en strand der ungdommene er, så det er jo noe en ogsåbør tenke på når en sender unger alene. 

Anonymkode: b3994...5c5

Skrevet

15 år i sjøen (på sommeren, ikke så tidlig som nå) og 12 på svømmehall/badeland. 

Skrevet

Når de er store nok til å redde en venn opp av vannet som ikke er bevisst. Da er de gamle nok til å gå alene. Folk som slipper 10 åringer alene på stranda / svaberg burde sjekke innholdet i topplokket litt bedre.

Anonymkode: 8593f...7d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det hadde da ingenting med at de hadde vært å badet å gjøre, kunne like gjerne skjedd om de hadde plukket blåbær. Får være måte på å legge skyld på foreldre og barn her...

Anonymkode: 94f44...485

Ingen andre her vil jo la så små barn dra å bade alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...