Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Altså en vennegjeng uten noen voksne med? Sønnen min, som fyller tolv i sommer, er frustrert fordi han ikke får lov til å dra på stranda i ettermiddag med tre kamerater på samme alder. Jeg tenker at de er for unge, og spesielt nå som det er iskaldt i vannet? Hva hvis en av dem får krampe og de andre tror han bare tuller, for eksempel? Jeg føler meg ikke trygg på at de kan passe godt nok på hverandre. Men de andre tre hadde visstnok fått ja av sine foreldre, det er derfor jeg gjerne vil høre hva dere andre synes? Veldig takknemlig for innspill! Anonymkode: 82303...ef8
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Jeg er enig med deg. Og syns altfor mange barn får lov til slike ting.. akkurat når det er ok vet jeg ikke, har bare en på 11 selv så her er det uaktuelt foreløpig. Han er en kjempegod svømmer, men som du er inne på, HVIS noe skulle skje har de ikke riktig «trening» i det. Anonymkode: 8a3fe...61b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #3 Skrevet 10. mai 2021 Mine har fått lov fra sommeren før ungdomsskolen. Det er en balansegang, for de er for unge til å redde noen og skulle noe skje kan de måtte leve videre med en voldsom skyldfølelse... Men man kan ikke binde de fast i gjerdestolpen heller, så en gang må man slippe dem. Jeg har sørget for at mine er gode svømmere, at de har med mobil og vet hvem de skal ringe om noen får problemer (nødtelefonen først, ikke sløse bort tid med å ringe mamma osv). Trenger noen hjelp må riktig hjelp ringes umiddelbart. Anonymkode: 94f44...485
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #4 Skrevet 10. mai 2021 Her er det også tidligst sommeren før ungdomsskolen. Vi bor ved fjorden, og ungene driver aktivt med seiling (en har også drevet med livredding). De er teknisk godt utrustet, men modenhet, overblikk og ansvar skal også være på plass. Anonymkode: 9d49c...167
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #5 Skrevet 10. mai 2021 Min er straks tolv og får absolutt ikke lov! Anonymkode: 882dd...911
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #6 Skrevet 10. mai 2021 Jeg mener at så lenge de kan kalles barn, bør de ha med voksne. Anonymkode: 0e524...ea1
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 Tror det var en fra Redningsselskapet som for få dager siden på radioen sa at nå er det sommer på land og fremdeles vinter i sjøen. Jeg slapp tidlig til stranda som barn selv, men aldri så tidlig som nå. Som voksen skulle jeg bade 1. mai et år. Jeg er en god svømmer, også i sjø. Jeg gikk ut på en liten molo og skulle svømme de få meterne tilbake til stranden. Det ble en skremmende opplevelse. Etter få sekunder kjente jeg at det var akkurat som om alle krefter forlot ben og armer, og jeg ble tregere i hodet. Jeg forstod at jeg faktisk kunne drukne om jeg ikke nå ble ekstremt fokusert på å komme meg til lands og holde fremdrift. Alle bevegelser ble trege og kraftløse. Nå gikk det heldigvis godt, men jeg lærte at kulden i vannet, det må man ha respekt for, selv når man tror man bader under kontrollerte forhold. Så 12-åringer nå så tidlig - nei! Forstår det føles kjipt for gutten din, men her er det viktigere å sørge for hans sikkerhet. Anonymkode: 96ff1...3df
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener at så lenge de kan kalles barn, bør de ha med voksne. Anonymkode: 0e524...ea1 Hvor lenge kaller du de barn da? Er jo det som blir spørsmålet da... Begynner du kalle de ungdom når de blir 13, eller 16? Anonymkode: 94f44...485
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tror det var en fra Redningsselskapet som for få dager siden på radioen sa at nå er det sommer på land og fremdeles vinter i sjøen. Jeg slapp tidlig til stranda som barn selv, men aldri så tidlig som nå. Som voksen skulle jeg bade 1. mai et år. Jeg er en god svømmer, også i sjø. Jeg gikk ut på en liten molo og skulle svømme de få meterne tilbake til stranden. Det ble en skremmende opplevelse. Etter få sekunder kjente jeg at det var akkurat som om alle krefter forlot ben og armer, og jeg ble tregere i hodet. Jeg forstod at jeg faktisk kunne drukne om jeg ikke nå ble ekstremt fokusert på å komme meg til lands og holde fremdrift. Alle bevegelser ble trege og kraftløse. Nå gikk det heldigvis godt, men jeg lærte at kulden i vannet, det må man ha respekt for, selv når man tror man bader under kontrollerte forhold. Så 12-åringer nå så tidlig - nei! Forstår det føles kjipt for gutten din, men her er det viktigere å sørge for hans sikkerhet. Anonymkode: 96ff1...3df Man mister gjerne pusten også når man treffer vannet, så det er et godt poeng at de må vente til det blir litt varmere i vannet. Spørsmålet har aldri kommet opp før st.hans hos oss, og da har det vært varmt nok i vannet at de ikke får kuldesjokk når de hopper uti. Anonymkode: 94f44...485
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. mai 2021 #10 Skrevet 10. mai 2021 Her har de fått dra sommeren etter 5. klasse. Det skal sies at selv om de fikk dra da var det alltid en eller annen forelder som var med. Eller var på stranden med mindre søsken. Det kunne være sånn at per spør om han får dra på stranden med Ole . Da spør man om per vet om det er noen foreldre på stranden og det viser seg at moren til Lise i klassen er der. Det har vært litt slik at en eller voksen i klassen var på stranden og vedkommende har fulgt litt med. Klassen er sammensveiset og de holder sammen. Vi foreldre har vært på stranden litt på dugnad . I fjor etter 6 så fikk de dra litt friere. Gjerne med eldre søsken . Nå etter 7 så skal vi ikke ha noe dugnadsordning . På stranden her spiller de også volley og er der nesten hver dag på fine dager. Det er også badevakt på stranden når det er sommer .
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #11 Skrevet 10. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Her har de fått dra sommeren etter 5. klasse. Det skal sies at selv om de fikk dra da var det alltid en eller annen forelder som var med. Eller var på stranden med mindre søsken. Det kunne være sånn at per spør om han får dra på stranden med Ole . Da spør man om per vet om det er noen foreldre på stranden og det viser seg at moren til Lise i klassen er der. Det har vært litt slik at en eller voksen i klassen var på stranden og vedkommende har fulgt litt med. Klassen er sammensveiset og de holder sammen. Vi foreldre har vært på stranden litt på dugnad . I fjor etter 6 så fikk de dra litt friere. Gjerne med eldre søsken . Nå etter 7 så skal vi ikke ha noe dugnadsordning . På stranden her spiller de også volley og er der nesten hver dag på fine dager. Det er også badevakt på stranden når det er sommer . Hvis det hadde vært med en forelder fra klassen, hadde jeg også sagt ja, det synes jeg er noe helt annet. Flott at dere kan dele på det! Her ligger stranda et godt stykke utenfor byen og er flere kilometer lang, så det føles veldig utrygt. Det er livvakter der om sommeren, men selv de kan ikke ha oversikt over hele området (og det er neppe noen så tidlig på året). Anonymkode: 82303...ef8
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #12 Skrevet 10. mai 2021 Tusen takk for alle svar! Godt å vite at flere er enige. Sønnen min er en god svømmer, men jeg stoler ikke på overblikket og modenheten, som en over her skriver. Tenker det blir først til neste år (sommeren før ungdomsskolen). Anonymkode: 82303...ef8
TinaK 1990 Skrevet 10. mai 2021 #13 Skrevet 10. mai 2021 Sommer før 7 klasse! Men da er det badetemperatur! Nå hadde det vært nei pga temperatur i vannet og hva det kan føre til
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. mai 2021 #14 Skrevet 10. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis det hadde vært med en forelder fra klassen, hadde jeg også sagt ja, det synes jeg er noe helt annet. Flott at dere kan dele på det! Her ligger stranda et godt stykke utenfor byen og er flere kilometer lang, så det føles veldig utrygt. Det er livvakter der om sommeren, men selv de kan ikke ha oversikt over hele området (og det er neppe noen så tidlig på året). Anonymkode: 82303...ef8 Skjønner. Her bor mange i klassen rett ved stranden så det er liksom i nabolaget. Alle kan komme seg til og fra stranden enten ved å gå eller sykle så det er jo helt klart en fordel .
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #15 Skrevet 10. mai 2021 Jeg vet at jeg må slippe min i år, han blir straks 14 år og går i 8.klasse, men jeg liker det ikke. Anonymkode: f6e6d...506
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #16 Skrevet 10. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Skjønner. Her bor mange i klassen rett ved stranden så det er liksom i nabolaget. Alle kan komme seg til og fra stranden enten ved å gå eller sykle så det er jo helt klart en fordel . Det høres deilig ut, jeg blir helt misunnelig! Er vokst opp ved sjøen selv og prøver å huske når vi dro på stranda alene, men det er litt uklart... Husker derimot at vi dro ut på øyene med båt og overnattet da vi var 13-14, lagde bål og stekte pølser (og smugrøyka... ). Men det er jo stor forskjell på 11 og 13-14. Anonymkode: 82303...ef8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. mai 2021 #17 Skrevet 10. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det høres deilig ut, jeg blir helt misunnelig! Er vokst opp ved sjøen selv og prøver å huske når vi dro på stranda alene, men det er litt uklart... Husker derimot at vi dro ut på øyene med båt og overnattet da vi var 13-14, lagde bål og stekte pølser (og smugrøyka... ). Men det er jo stor forskjell på 11 og 13-14. Anonymkode: 82303...ef8 Hehe ! Jeg synes liksom vi gjorde alt alene uten foreldre så mye tidligere når vi var små. Vi barna i nabolaget badet i en elv når vi var 10. helt vanlig det liksom😅. Dro også til utlandet alene med ei venninne da jeg var 16. DET ser jeg IKKE for meg at skal gå i arv akkurat.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #18 Skrevet 10. mai 2021 Nå er sønnen min 14 år, og tenker han kan få dra alene nå. I fjor så var alltid en av foreldrene med. Vi bor og i kort avstand fra stranda. Og ene kompisen til sønnen min bor rett ved stranda, og de har yngre barn, så de er jo ofte der uansett. De fikk lov å dra i svømmehallen alene i fjor, der er det jo badevakter som passer på. Så føler det blir litt tryggere. Anonymkode: 05f41...c7a
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #19 Skrevet 10. mai 2021 Gutter bør vente til de er voksne. Drukningsstatestikken er tragisk... Anonymkode: b3a08...470
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #20 Skrevet 10. mai 2021 Vent til det er varmere i vannet. En eller gang må man slippe dem, men det trenger ikke være når det er så kaldt at bare en liten feilvurdering kan bli fatal. Anonymkode: 0f009...e7f
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #21 Skrevet 10. mai 2021 Mine fikk lov fra det året de fylte 12. Da svømte de lett 2000 m og hadde dykkerlappen, men de hadde fortsatt forbud mot å hjelpe noen i vannet om de måtte gå lengre ut enn at vannet rakk dem til under armene. Anonymkode: 1bd22...cb4
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #22 Skrevet 10. mai 2021 Sorry for at jeg kupper tråden din, men jeg lurer på når det er ok å slippe de alene i svømmehallen? Der er jo badevakter, med de kan jo ikke være alle plass samtidig. Min er 11, og vil gjerne gå der alene. Til nå har jeg vært med, men latt han gå rundt alene men likevel hatt ett halvt øye til han. Stranden alene er uaktuelt før tidligst 13-14 år tenker jeg. Anonymkode: 7c0a5...397
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #23 Skrevet 10. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sorry for at jeg kupper tråden din, men jeg lurer på når det er ok å slippe de alene i svømmehallen? Der er jo badevakter, med de kan jo ikke være alle plass samtidig. Min er 11, og vil gjerne gå der alene. Til nå har jeg vært med, men latt han gå rundt alene men likevel hatt ett halvt øye til han. Stranden alene er uaktuelt før tidligst 13-14 år tenker jeg. Anonymkode: 7c0a5...397 No worries, jeg lurer faktisk også på det samme... Mener datteren min var 12 da hun og en venninne fikk lov til å gå alene i svømmehallen. Utrolig hvor fort man glemmer sånne ting! Svømmebasseng føles uansett tryggere for meg enn stranda, siden det er badevakter der og et lite, forholdsvis oversiktlig område. Og ingen undervannstrømmer, bølger e.l. HI Anonymkode: 82303...ef8
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #24 Skrevet 10. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Hehe ! Jeg synes liksom vi gjorde alt alene uten foreldre så mye tidligere når vi var små. Vi barna i nabolaget badet i en elv når vi var 10. helt vanlig det liksom😅. Dro også til utlandet alene med ei venninne da jeg var 16. DET ser jeg IKKE for meg at skal gå i arv akkurat. Ikke her heller, det er helt sikkert! Jeg synes det er helt vanvittig å tenke på hva jeg fikk lov til... En venninne og jeg lekte alene i skogen fra vi var fire, for eksempel, nesten en kilometer hjemmefra, med beskjed om å komme hjem når det ble mørkt. Da jeg var fjorten, dro jeg alene på konserter i Oslo og rekte rundt midt på natten for å finne hjem til den tanten jeg skulle sove hos - det var ikke avtalt noe tidspunkt, jeg hadde ikke penger til taxi og var overhodet ikke kjent i Oslo. Grøsser bare ved tanken på femtenåringen min i samme situasjon. Anonymkode: 82303...ef8
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2021 #25 Skrevet 10. mai 2021 2 hours ago, Anonym bruker said: Altså en vennegjeng uten noen voksne med? Sønnen min, som fyller tolv i sommer, er frustrert fordi han ikke får lov til å dra på stranda i ettermiddag med tre kamerater på samme alder. Jeg tenker at de er for unge, og spesielt nå som det er iskaldt i vannet? Hva hvis en av dem får krampe og de andre tror han bare tuller, for eksempel? Jeg føler meg ikke trygg på at de kan passe godt nok på hverandre. Men de andre tre hadde visstnok fått ja av sine foreldre, det er derfor jeg gjerne vil høre hva dere andre synes? Veldig takknemlig for innspill! Anonymkode: 82303...ef8 De 2 største begynte vel når de var rundt 8 og 10 år,men dette er 10 år siden, mine 2 som nå er 8 og 10 hadde jeg aldri slippet alene ut mot vannet, venter nok til de 12-13 år Anonymkode: c905c...5c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå