Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Fikk du narkose om du ønsket? Hvordan var selve undersøkelsen? Jeg er blitt henvist til gastro-ettellerannet. Har problemer med diare etter oppstart av medisiner. Jeg vet ikke om jeg må svelge slangen engang men jeg er kjemperedd jeg må. I utgangspunktet er jeg ikke redd undersøkelser men iom at jeg har ligget på respirator så vil jeg ikke ha noe i halsen. Hjelp 🙈🙈🙈 Ja, jeg er en voksen kvinne 😂 Anonymkode: 4dc32...a55
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Du får bare en bedøvende spray i svelget. Men vet du kan få noen form for avvslappende. Vet flere som da ikke husker noe av undersøkelsen. Men du må varsle de før du kommer Anonymkode: 2134a...a78
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 Ja, jeg har tatt gastroskopi i narkose. Det var veldig greit, merket ingenting til det. Anonymkode: 7c417...d29
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du får bare en bedøvende spray i svelget. Men vet du kan få noen form for avvslappende. Vet flere som da ikke husker noe av undersøkelsen. Men du må varsle de før du kommer Anonymkode: 2134a...a78 Ikke hvis hun er henvist for narkose. Anonymkode: 7c417...d29
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg har tatt gastroskopi i narkose. Det var veldig greit, merket ingenting til det. Anonymkode: 7c417...d29 Søkte du om narkose eller sa du fra før undersøkelsen? Eller hadde du en god grunn til å få det? Anonymkode: 4dc32...a55
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Søkte du om narkose eller sa du fra før undersøkelsen? Eller hadde du en god grunn til å få det? Anonymkode: 4dc32...a55 Jeg er veldig klaustrofobisk, så fastlegen min ba om narkose når han henviste meg, fikk brev om det var innvilget kort tid etter. Det må avgjøres på forhånd, for med narkodse så kreves det mer og andre folk der. Anonymkode: 7c417...d29
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #7 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er veldig klaustrofobisk, så fastlegen min ba om narkose når han henviste meg, fikk brev om det var innvilget kort tid etter. Det må avgjøres på forhånd, for med narkodse så kreves det mer og andre folk der. Anonymkode: 7c417...d29 Håper jeg får det! 🤞🤞🤞det er sikkert enda vanskeligere å få under korona pga mangel på helsepersonell i utgangspunktet. Hi Anonymkode: 4dc32...a55
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Når man tar gastrosekopi kan man gjøre det med * kun med bedøvende spray i munnen. Eneste restriksjonen da er at man bør vente 20 min med å spise * med bedøvende spray i munnen og sterke beroligende. Flere blir godt sløv av disse og husker lite til selve undersøkelsen etterpå. Man kan da ikke kjøre eller bruke maskiner på 24 timer etterpå * med narkose. Dette er et mye større apparat så det må søkes om på forhånd slik at man henvises til behandler som har mulighet for dette. Selve prosedyren er ofte ubehagelig, men varer som regel bare i 3 - 5 minutter. Anonymkode: aa7b0...7ba
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #9 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Håper jeg får det! 🤞🤞🤞det er sikkert enda vanskeligere å få under korona pga mangel på helsepersonell i utgangspunktet. Hi Anonymkode: 4dc32...a55 Det kan være, men det er uansett som regel lenger ventetid enn når man tar uten narkose. Henviste legen deg til narkose? Anonymkode: 7c417...d29
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #10 Skrevet 20. april 2021 Jeg fikk ikke narkose, ikke spesielt behagelig for si det sånn... Anonymkode: b048f...860
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #11 Skrevet 20. april 2021 Her får man først bare spray i munnen, går ikke det får man beroligende. Jeg klarte meg bare med sprayen, det var ekkelt og jeg både sikler og brakk meg, men jeg lukket øynene og pustet med nesen og sa til meg selv igjen og igjen at om jeg avbryter nå må de ta undersøkelsen på nytt, bedre å overleve og bli ferdig... Men en venninne som var veldig redd da hun kom fikk beroligende med en gang. Hun sier at hun svevde/dormet av og hadde ikke noe ubehag, det gikk veldig greit. Så jeg angret nesten på at jeg lot de prøve uten noenting Vil tro at du som har litt hetta kan få beroligende med en gang. Skal du ha narkose må det henvises til det, da må det være anestesilege tilstede og hele undersøkelsen tas vel i et annet rom da. Anonymkode: a8510...22b
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #12 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det kan være, men det er uansett som regel lenger ventetid enn når man tar uten narkose. Henviste legen deg til narkose? Anonymkode: 7c417...d29 Det er kun telefontime først. Det er helt i begynnelsen av utredning. Det er ikke sikkert jeg må svelge slangen engang men med en gang det ble nevnt gastro så kjentes det ut som jeg fikk noe i halsen som ikke går bort. Herregud så pysete jeg føler meg. 🙈 Jeg ser for meg en slange som er like tykk som en hageslange men det er den sikkert ikke 😅 Jeg fikk traumer etter jeg lå i respirator selv om det er mange år siden. Går ikke til samtaler, det er ikke så ille nå lenger men jeg tror jeg fikk en liten grad av angst. Jeg ble innlagt på sykehuset for ikke lenge siden. Det var ikke noe som feilte meg. Symptomene jeg hadde gikk over da ambulansen kom. Rart! 😅 Jeg vet ikke hvorfor... Anonymkode: 4dc32...a55
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #13 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Her får man først bare spray i munnen, går ikke det får man beroligende. Jeg klarte meg bare med sprayen, det var ekkelt og jeg både sikler og brakk meg, men jeg lukket øynene og pustet med nesen og sa til meg selv igjen og igjen at om jeg avbryter nå må de ta undersøkelsen på nytt, bedre å overleve og bli ferdig... Men en venninne som var veldig redd da hun kom fikk beroligende med en gang. Hun sier at hun svevde/dormet av og hadde ikke noe ubehag, det gikk veldig greit. Så jeg angret nesten på at jeg lot de prøve uten noenting Vil tro at du som har litt hetta kan få beroligende med en gang. Skal du ha narkose må det henvises til det, da må det være anestesilege tilstede og hele undersøkelsen tas vel i et annet rom da. Anonymkode: a8510...22b Takk for beroligende svar. Jeg hater jo sikkel! Det har jeg sagt til tannlegen også, så sekretæren sitter å tørker meg rundt munnen! Hvis hun ikke gjør det så gjør jeg det selv. Og det er vel ikke ønskelig at jeg begynner å blander fingrene mine oppi mens tannlegen holder på. Anonymkode: 4dc32...a55
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 Jeg har gjort det to ganger to forskjellige steder. Fikk beroligende etter eget ønske. Første gangen sov jeg dypt og husker ingenting. Andre gangen var det litt som å være full. Legen sa etterpå at det var lurt jeg fikk beroligende, for jeg hadde visst veldig sterk brekningsrefleks eller noe. Anonymkode: 84aa7...9a6
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #15 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Når man tar gastrosekopi kan man gjøre det med * kun med bedøvende spray i munnen. Eneste restriksjonen da er at man bør vente 20 min med å spise * med bedøvende spray i munnen og sterke beroligende. Flere blir godt sløv av disse og husker lite til selve undersøkelsen etterpå. Man kan da ikke kjøre eller bruke maskiner på 24 timer etterpå * med narkose. Dette er et mye større apparat så det må søkes om på forhånd slik at man henvises til behandler som har mulighet for dette. Selve prosedyren er ofte ubehagelig, men varer som regel bare i 3 - 5 minutter. Anonymkode: aa7b0...7ba Første punkt er egentlig at man kan gjøre det uten spray. Jeg gjorde det, med informasjon om at hvis det ikke gikk kunne jeg få spray og ev. beroligende. Men det gikk helt fint. Ubehagelig, helt klart. Legen gjorde sitt, og så var det en sykepleier som hele tiden var oppe ved meg, så meg i øynene, snakket med meg, tørket litt tårer (jeg gråt ikke, men de rant av seg selv pga. brekningsrefleksen). Hos meg tok det litt lenger tid enn vanlig, for legen var så opptatt av å undervise en LIS-lege, og det kunne jeg godt ha vært foruten. Skulle jeg tatt det igjen ville jeg bedt om at den ikke var tilstede. Men det gikk helt fint å gjøre det uten noen form for medikament, så lenge jeg fulgte instruksjonene og bare konsentrerte meg om å puste og slappe av resten av tiden. Hi - i ditt tilfelle tenker jeg det er hensiktsmessig at du tar en telefon til legekontoret og dobbelsjekker om det er tatt med dine tidligere opplevelser og traumer rundt det mtp. at de kanskje må planlegge å foreta undersøkelsen under narkose. Ring legekontoret og sjekk, for det er til alles beste at rett undersøkelse blir bestilt med det samme, slik at det ikke blir lenger ventetid på deg også. Lykke til Anonymkode: 506ec...019
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #16 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Første punkt er egentlig at man kan gjøre det uten spray. Jeg gjorde det, med informasjon om at hvis det ikke gikk kunne jeg få spray og ev. beroligende. Men det gikk helt fint. Ubehagelig, helt klart. Legen gjorde sitt, og så var det en sykepleier som hele tiden var oppe ved meg, så meg i øynene, snakket med meg, tørket litt tårer (jeg gråt ikke, men de rant av seg selv pga. brekningsrefleksen). Hos meg tok det litt lenger tid enn vanlig, for legen var så opptatt av å undervise en LIS-lege, og det kunne jeg godt ha vært foruten. Skulle jeg tatt det igjen ville jeg bedt om at den ikke var tilstede. Men det gikk helt fint å gjøre det uten noen form for medikament, så lenge jeg fulgte instruksjonene og bare konsentrerte meg om å puste og slappe av resten av tiden. Hi - i ditt tilfelle tenker jeg det er hensiktsmessig at du tar en telefon til legekontoret og dobbelsjekker om det er tatt med dine tidligere opplevelser og traumer rundt det mtp. at de kanskje må planlegge å foreta undersøkelsen under narkose. Ring legekontoret og sjekk, for det er til alles beste at rett undersøkelse blir bestilt med det samme, slik at det ikke blir lenger ventetid på deg også. Lykke til Anonymkode: 506ec...019 Tusen takk 😍 Hi Anonymkode: 4dc32...a55
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #17 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er kun telefontime først. Det er helt i begynnelsen av utredning. Det er ikke sikkert jeg må svelge slangen engang men med en gang det ble nevnt gastro så kjentes det ut som jeg fikk noe i halsen som ikke går bort. Herregud så pysete jeg føler meg. 🙈 Jeg ser for meg en slange som er like tykk som en hageslange men det er den sikkert ikke 😅 Jeg fikk traumer etter jeg lå i respirator selv om det er mange år siden. Går ikke til samtaler, det er ikke så ille nå lenger men jeg tror jeg fikk en liten grad av angst. Jeg ble innlagt på sykehuset for ikke lenge siden. Det var ikke noe som feilte meg. Symptomene jeg hadde gikk over da ambulansen kom. Rart! 😅 Jeg vet ikke hvorfor... Anonymkode: 4dc32...a55 Aha ok, jeg var ikke til noen utredning, bare henvist til gastroskopi. Bare tanken på respirator gjør meg helt svett. Merket du det, hadde du ubehag når du lå i respirator, jeg trodde man var helt neddopet da? Men ikke føl deg pysete, du har traumer som gjør det vanskelig for deg. Anonymkode: 7c417...d29
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #18 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Aha ok, jeg var ikke til noen utredning, bare henvist til gastroskopi. Bare tanken på respirator gjør meg helt svett. Merket du det, hadde du ubehag når du lå i respirator, jeg trodde man var helt neddopet da? Men ikke føl deg pysete, du har traumer som gjør det vanskelig for deg. Anonymkode: 7c417...d29 Ja, jeg våknet. Det var ikke vondt men traumatisk likevel. Anonymkode: 4dc32...a55
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. april 2021 #19 Skrevet 20. april 2021 Jeg var allerede innlagt på sykehus og hadde vært igjennom utallige undersøkelser og behandlinger og jeg sa rett ut at jeg nektet denne undersøkelsen med mindre de ga meg så mye droger at jeg ikke var mentalt tilstede. Jeg fikk det og jeg husket ikke noe som helst av det etterpå. Der og da hadde jeg ikke fikset noe annet
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #20 Skrevet 20. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (38 minutter siden): Jeg var allerede innlagt på sykehus og hadde vært igjennom utallige undersøkelser og behandlinger og jeg sa rett ut at jeg nektet denne undersøkelsen med mindre de ga meg så mye droger at jeg ikke var mentalt tilstede. Jeg fikk det og jeg husket ikke noe som helst av det etterpå. Der og da hadde jeg ikke fikset noe annet Takk for beroligende svar ❤ Anonymkode: 4dc32...a55
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #21 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, jeg våknet. Det var ikke vondt men traumatisk likevel. Anonymkode: 4dc32...a55 Det skjønner jeg godt at det var. Anonymkode: 7c417...d29
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. april 2021 #22 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Takk for beroligende svar ❤ Anonymkode: 4dc32...a55 De lo faktisk litt da jeg sa det og sa samtidig at det var ingen grunn til å gjøre situasjonen verre enn nødvendig for meg. ❤️ Bare si hvordan du føler det så ordner det seg helt sikkert😊
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #23 Skrevet 20. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): De lo faktisk litt da jeg sa det og sa samtidig at det var ingen grunn til å gjøre situasjonen verre enn nødvendig for meg. ❤️ Bare si hvordan du føler det så ordner det seg helt sikkert😊 ❤ Anonymkode: 4dc32...a55
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #24 Skrevet 20. april 2021 Hos meg måtte de gi opp og legge meg i narkose. Jeg brakk meg og kastet opp så mye at jeg fikk så dårlig metning. I tillegg kjempet jeg så mot at det ble uforsvarlig å fortsette. Anonymkode: 99f0d...ab9
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #25 Skrevet 20. april 2021 Jeg ble dopet ned ganske kraftig fordi jeg slo meg helt vrang. Etter første sprøyte med beroligende var jeg så hysterisk at jeg slo etter sykepleieren, så da kjørte de på med enda mer 😄 Anonymkode: b20ec...1f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå