Gå til innhold

Smatting når barn spiser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, smatting og slafsing med åpen munn er uappetittlig, men det er da veldig langt unna hva HI beskriver.

Og alle lager litt lyd når de spiser, altså. Dere som mener at det kun kommer lyd hvis man spiser noe som knaser, er minst like «døve» som dere beskylder HI for å være.

Anonymkode: 1163d...da9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
the amazing spidermamma skrev (23 timer siden):

Men - slikker seg rundt munnen? Hva med å bruke serviett eller tørkepapir? 

Seriøst? Det også? Man må tørke av alt, ikke lov å slikke seg på leppene? Hvor pripne kan folk bli? Gid a meg. 

Anonymkode: 9a563...51d

Skrevet
Banderas skrev (47 minutter siden):

Nå har det plutselig blitt at de "kjeftet henne ned". Først var det at de hadde korrigert henne. Kanskje du skal innse at hun spiser med lyder som er plagsomme for andre? Hvis man tar normal mengde mat av gangen, er det ikke nødvendig å lage industriell kjøttkvern inni munnen altså.

Med det sagt; jeg hadde ikke korrigert nye besøkende barn selv altså. Men jeg hadde trolig ikke invitert dem på mat igjen heller.

Vi har et barn som ofte er på besøk som virkelig smatter helt forferdelig mye. Det er slafs og stønn og virkelig mye lyd. Noen ganger bare må jeg si fra (kjefter ikke), men som regel klarer jeg å la det være og jeg inviterer han selvsagt til å spise sammen med oss på lik linje som med andre venner. Det er ikke hans skyld at foreldrene ikke får plukket av han den uvanen. 

Jeg er ellers ikke enig med i at alle lager lyd når man spiser. Vi hadde tre små venner på besøk i dag og da de fikk vafler satt jeg meg virkelig fore å høre etter mens de spiste, med denne tråden i tankene. Bortsett fra at de noen ganger ble litt ivrige og pratet med mat i munnen så kom det jo ikke ‘spiselyder’ fra noen av dem. Dette var fire gutter på åtte år. Så jeg tror vi kan konkludere med at barnet til hi lager mer lyd enn vanlig når hun spiser, uten at det på noen måte rettferdiggjør å kjefte på henne! 

Anonymkode: 47254...f86

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.4.2021 den 22.02):

Hvordan vet du at hun ikke spiser annerledes nå enn før dersom du aldri har hørt etter tidligere?

Anonymkode: 9ac19...fc5

Jeg hadde jo hørt det om hun lager unormalt mye lyd, jeg er jo ikke døv  da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har et barn som ofte er på besøk som virkelig smatter helt forferdelig mye. Det er slafs og stønn og virkelig mye lyd. Noen ganger bare må jeg si fra (kjefter ikke), men som regel klarer jeg å la det være og jeg inviterer han selvsagt til å spise sammen med oss på lik linje som med andre venner. Det er ikke hans skyld at foreldrene ikke får plukket av han den uvanen. 

Jeg er ellers ikke enig med i at alle lager lyd når man spiser. Vi hadde tre små venner på besøk i dag og da de fikk vafler satt jeg meg virkelig fore å høre etter mens de spiste, med denne tråden i tankene. Bortsett fra at de noen ganger ble litt ivrige og pratet med mat i munnen så kom det jo ikke ‘spiselyder’ fra noen av dem. Dette var fire gutter på åtte år. Så jeg tror vi kan konkludere med at barnet til hi lager mer lyd enn vanlig når hun spiser, uten at det på noen måte rettferdiggjør å kjefte på henne! 

*Jeg er heller ikke enig med HI i... skulle det stå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke vanlig å slikke seg rundt munnen når man spiser altså.

Jo, det er det da. Man slikker leppene, sitter dere med servietter. For noen snobber. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er det da. Man slikker leppene, sitter dere med servietter. For noen snobber. 

Snobber? For å tørke seg rundt munnen? Jeg tenker foreldrene til datter traff ganske godt blink med observasjonen sin. Du kan jo ikke normal bordskikk selv, da er det jo ikke rart at du ikke har lært barna dine det. 

Skrevet
Banderas skrev (29 minutter siden):

Jeg svarer bare på det du skriver. Du snakker om å sleike seg rundt munnen, og at det er "koselig å lage spiselyder for det er som koselyder i ørene på barnets mor". Fakta er også at andre (som har hørt henne, og som ikke er hennes mor), har påpekt at hun lager upassende lyder.

OM hun smatter, slafser og har en uapetittelig væremåte ved bordet eller ikke, kan jeg naturligvis ikke mene noe om, men slik du legger det frem, spesielt hvordan du beskriver disse lydene som "koselyder", gjør at jeg tenker at det er lyder som for alle andre enn de med biologisk tilknytning og morsfølelse, er uapetittelige.

Du blir altså kvalm av knasing av knekkebrød? Da er det vel du som har et problem? Men hvorfor blir dere så himla provosert av dette? Virker jo som de fleste her virkelig går inn for å prøve å overbevise meg om at jeg tar feil av hva slags lyder min datter lager. Det MÅ jo være slik at min datter lager uapetittelige lyder og mangler bordskikk. Det er liksom 0 % sjanse for at disse folka er sære og pripne (som mange av de som svarer her). 

Det er jo trist at de oppfører seg på en slik måte at jenta deres ikke får venner. Og det er jo merkelig at om min datter virkelig lager lyder utenfor mitt høreområde, at ingen av de andre hun spiser hos har kommentert det, aldri.  Da burde hun jo ha hørt det før hos noen andre? I bhg eller på skolen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, dere kan konkludere med det uten å ha hørt henne? Ja, DIB er virkelig dib.....

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Dyr gjør det. Ikke mennesker som er ferdig med å bruke bleie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Snobber? For å tørke seg rundt munnen? Jeg tenker foreldrene til datter traff ganske godt blink med observasjonen sin. Du kan jo ikke normal bordskikk selv, da er det jo ikke rart at du ikke har lært barna dine det. 

Hvis det å bruke tunga helt normalt når man spiser er manglende bordskikk, da er det virkelig ikke mange som har det. Du vet hva vi har den for eller? 

Søler du virkelig så mye rundt munnen at du må drive å tørke deg rundt munnen hele tiden, da vil jeg hvertfall ikke spise rundt deg. Er ekstremt sjelden man behøver det om man ikke gnager rett på maten da? Seriøst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var da slik hun følte det ja, hun var jo veldig lei seg. De hadde vært veldig strenge. 

Altså, jeg kan jo ikke innse noe som ikke er sant bare fordi dere mener at hun smatter? Hun gjør jo ikke det. Er det virkelig helt utenkelig at denne familien er sære og kjefter på noen som egentlig ikke lager mer lyd enn normalt? Dere mener jeg lager en tråd for å lyve om dette heller enn at problemet er hos dem? Hvorfor skulle jeg gjøre det? 

Ikke utenkelig at denne familien er sær, nei, for tydeligvis er forumet fylt av likesinnede til denne familien som ikke tåler en lyd når folk spiser. Jeg synes det var kjipt av familien å irettesette datteren din flere ganger. Hun høres helt vanlig ut! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du blir altså kvalm av knasing av knekkebrød? Da er det vel du som har et problem? Men hvorfor blir dere så himla provosert av dette? Virker jo som de fleste her virkelig går inn for å prøve å overbevise meg om at jeg tar feil av hva slags lyder min datter lager. Det MÅ jo være slik at min datter lager uapetittelige lyder og mangler bordskikk. Det er liksom 0 % sjanse for at disse folka er sære og pripne (som mange av de som svarer her). 

Det er jo trist at de oppfører seg på en slik måte at jenta deres ikke får venner. Og det er jo merkelig at om min datter virkelig lager lyder utenfor mitt høreområde, at ingen av de andre hun spiser hos har kommentert det, aldri.  Da burde hun jo ha hørt det før hos noen andre? I bhg eller på skolen?

Nå skjønner ikke jeg helt hvor du mener å ha lest at jeg blir kvalm av knekkebrødknasing, men jeg er sikker på at konkluderingen din bare er enda et avvik som føyer seg i rekken. Jeg gidder ikke kommentere mer her, vi snakker jo alle for døve ører, mildt sagt.

Skrevet
Banderas skrev (2 minutter siden):

Dyr gjør det. Ikke mennesker som er ferdig med å bruke bleie.

Hehe... griser du til deg selv med mat rundt munnen? Vi snakker om leppene, flaten der leppene treffer hverandre nærmest inne i munnen. Ikke rundt/ utenfor munnen, der får man jo ikke søl. Du tørker deg altså nærmest inne i munnen fordi tungen ikke kan berøre leppene? Skulle likt å se det, eller ikke... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er da ikke snobbete å tørke seg rundt munnen? 

De fleste unger som f eks spiser skiver med makrell i tomat eller syltetøy trenger å tørke seg litt rundt munnen. 

Men det synes du altså er så ekkelt at du ikke vil være i nærheten. Men å stikke tunga ut for å rydde opp, det er liksom helt greit? 

Skrevet
Banderas skrev (2 minutter siden):

Nå skjønner ikke jeg helt hvor du mener å ha lest at jeg blir kvalm av knekkebrødknasing, men jeg er sikker på at konkluderingen din bare er enda et avvik som føyer seg i rekken. Jeg gidder ikke kommentere mer her, vi snakker jo alle for døve ører, mildt sagt.

Du sa jo at spiselyder er fryktelig uapetittelig, og knasing av knekkebrød er jo en slik spiselyd jeg synes er koselig. Følger du ikke med?

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden):

Det er da ikke snobbete å tørke seg rundt munnen? 

De fleste unger som f eks spiser skiver med makrell i tomat eller syltetøy trenger å tørke seg litt rundt munnen. 

Men det synes du altså er så ekkelt at du ikke vil være i nærheten. Men å stikke tunga ut for å rydde opp, det er liksom helt greit? 

Nå var det voksne det ble snakket om. Det er jo visstnok totalt forbudt og viser mangel på bordskikk om et menneske berører leppene med tunga ved bordet. Strengt forbudt å slikke leppene, det gjør kun dyr. Mennesker må tørke det av med serviett. 

Barn trenger selvsagt klut. Men de må jo også kunne bruke tunga, det er jo en viktig del av tungemotorikktrening. Man blir jo oppfordret til å ikke tørke av/skrape av mat med skjeen på barn som mates nettopp fordi det er viktig at de lærer dette og får rett tungemotorikktrening. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, dere kan konkludere med det uten å ha hørt henne? Ja, DIB er virkelig dib.....

Jeg konkluderer med det på bakgrunn av at folk kommenterer at hun lager lyd når hun spiser, på at du skriver at du syns det er koselig med spiselyder og at det er helt innafor å slikke seg rundt munnen. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hehe... griser du til deg selv med mat rundt munnen? Vi snakker om leppene, flaten der leppene treffer hverandre nærmest inne i munnen. Ikke rundt/ utenfor munnen, der får man jo ikke søl. Du tørker deg altså nærmest inne i munnen fordi tungen ikke kan berøre leppene? Skulle likt å se det, eller ikke... 

Du sa opprinnelig at hun slikker seg rundt munnen. Det er noe helt annet enn å hente inn en smule på avveier på leppene. 

Det er ingen her som sier at man kronisk sitter og tørker seg rundt munnen med serviett, men om det kommer syltetøy eller makrell i tomat utenfor munnen er det en selvfølge at man tørker det bort?

Det virker virkelig ikke som du selv innehar selv de helt grunnleggende innen bordskikk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg konkluderer med det på bakgrunn av at folk kommenterer at hun lager lyd når hun spiser, på at du skriver at du syns det er koselig med spiselyder og at det er helt innafor å slikke seg rundt munnen. 

Du sa opprinnelig at hun slikker seg rundt munnen. Det er noe helt annet enn å hente inn en smule på avveier på leppene. 

Det er ingen her som sier at man kronisk sitter og tørker seg rundt munnen med serviett, men om det kommer syltetøy eller makrell i tomat utenfor munnen er det en selvfølge at man tørker det bort?

Det virker virkelig ikke som du selv innehar selv de helt grunnleggende innen bordskikk. 

OMG... folk kommenterer det ikke, KUN denne ene (sære) familien. 

Spiselyder er ikke smatting eller slafsing, men feks knasing av knekkebrød eller corn flakes. 

Slikke seg rundt munnen=hente inn en smule feks. Hun sitter jo ikke og sleiker rundt som en propell. Alle slikker litt på leppene når de spiser, helt ubevisst. Vi er programmert til det. 

Ja, griser man sånn at man får .Aten utenfor munnen tørker man det jo såklart bort, men voksne folk får da ikke mat i ansiktet når de spiser?? Ungene her har alltid en våt klut til det formålet, men de bruker jo såklart også tunga litt på leppene.

Du er merkelig provosert av dette, og veldig opptatt av å bevise at jeg tar feil og at hun lager mye lyd og har dårlig bordskikk. Var det deg hun var hos?

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

OMG... folk kommenterer det ikke, KUN denne ene (sære) familien. 

Spiselyder er ikke smatting eller slafsing, men feks knasing av knekkebrød eller corn flakes. 

Slikke seg rundt munnen=hente inn en smule feks. Hun sitter jo ikke og sleiker rundt som en propell. Alle slikker litt på leppene når de spiser, helt ubevisst. Vi er programmert til det. 

Ja, griser man sånn at man får .Aten utenfor munnen tørker man det jo såklart bort, men voksne folk får da ikke mat i ansiktet når de spiser?? Ungene her har alltid en våt klut til det formålet, men de bruker jo såklart også tunga litt på leppene.

Du er merkelig provosert av dette, og veldig opptatt av å bevise at jeg tar feil og at hun lager mye lyd og har dårlig bordskikk. Var det deg hun var hos?

Nei, det var ikke meg hun var hos. Det vet du godt, så eneste grunnen til at du spør om det er vel et patetisk forsøk på hersketeknikk. Du stiller et ganske åpent spørsmål i hi og blir hysterisk fornærmet på alle som våger å antyde at du kan ha en jobb å gjøre med å lære barna dine helt basic bordskikk. Det forteller meg at du selv har mangler i det området. 

Det var synd at datteren din ble kritisert og lei seg, det var ikke grei oppførsel av venninnes foreldre. Men du kan velge om du vil ta dette som en anledning til å forbedre bordskikken deres eller fortsette din indignerte angrep på de som svarer deg.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei, det var ikke meg hun var hos. Det vet du godt, så eneste grunnen til at du spør om det er vel et patetisk forsøk på hersketeknikk. Du stiller et ganske åpent spørsmål i hi og blir hysterisk fornærmet på alle som våger å antyde at du kan ha en jobb å gjøre med å lære barna dine helt basic bordskikk. Det forteller meg at du selv har mangler i det området. 

Det var synd at datteren din ble kritisert og lei seg, det var ikke grei oppførsel av venninnes foreldre. Men du kan velge om du vil ta dette som en anledning til å forbedre bordskikken deres eller fortsette din indignerte angrep på de som svarer deg.  

Hersketeknikk? Du drar det kortet ja. 🤣 Du skjønte vel såpass som at du nok er av samme ulla. Det kan vi jo konkludere med ut fra det du skriver. Du er lik den familien og kjefter på barn som ikke lager unødvendig lyd fordi du ikke takler lyder. Kjenner du igjen den saklige logikken og konkluderingen? 🥴🤣

Hadde hun lagd mye lyd og vi hadde hatt dårlig bordskikk så skulle jeg tatt det til meg. Men nå har jeg prøvd å forklare at det ikke er tilfellet, det var jo derfor jeg ble paff. Og jeg er heller ikke hysterisk fornærmet, her er det du som bruker hersketeknikk som du er så opptatt av å prakke på meg. Det er jo heller du som er panisk opptatt av å konkludere at jeg tar feil, jenta mi smatter og vi har dårlig bordskikk. Den eneste grunnen til det må jo være fordi det ble tråkket på dine tær, dvs du er som den familien og retter på folk som ikke er 100% lydløse. 

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene. Men vet du hva de spiste? Som suppe f.eks. Utrolig mange slurper når de spiser suppe.

Anonymkode: 9226b...62b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hersketeknikk? Du drar det kortet ja. 🤣 Du skjønte vel såpass som at du nok er av samme ulla. Det kan vi jo konkludere med ut fra det du skriver. Du er lik den familien og kjefter på barn som ikke lager unødvendig lyd fordi du ikke takler lyder. Kjenner du igjen den saklige logikken og konkluderingen? 🥴🤣

Hadde hun lagd mye lyd og vi hadde hatt dårlig bordskikk så skulle jeg tatt det til meg. Men nå har jeg prøvd å forklare at det ikke er tilfellet, det var jo derfor jeg ble paff. Og jeg er heller ikke hysterisk fornærmet, her er det du som bruker hersketeknikk som du er så opptatt av å prakke på meg. Det er jo heller du som er panisk opptatt av å konkludere at jeg tar feil, jenta mi smatter og vi har dårlig bordskikk. Den eneste grunnen til det må jo være fordi det ble tråkket på dine tær, dvs du er som den familien og retter på folk som ikke er 100% lydløse. 

Men NOE må jo disse rare menneskene ha reagert på? Som flere her skriver, det er ikke normalt å irettesette andres barn spiselyder, så de hun var på besøk hos må jo være litt underlige og oversensitive. Og jeg tror deg på at datteren din ikke lager spesielt mye lyd, sannsynligvis ville ikke de fleste reagert på henne. Derfor blir det nok uforståelig for deg også. 

Likevel er det både ulikt hvor mye lyd ulike personer lager når de spiser, og ulikt hvor sensitive andre er. Jeg har observert mine fire barn etter denne tråden, og konkludert med at de har ulikt nivå av lyd. To spiser så stille som det er mulig å spise. En lager noe mer lyd, men ikke sånn at jeg reagerer (og jeg er sensitiv!), mens siste lager litt lyder. Ingen av dem slafser, ene kan komme med et lite smatt en sjelden gang, men det er likevel mer lyd i to av dem enn de to andre. Og du beskriver jo også "spiselyder" selv, så det er godt mulig at din datter spiser ganske stille, men ikke så stille som barna der hun var på besøk og at det derfor er hørbar forskjell for denne moren (som likevel aldri burde sagt noe).

Anonymkode: bb09a...5de

Skrevet

Høres uansett ut som dritkjipe folk, kunne ikke falt meg inn å irettesette venner av barna mine på den måten,  da måtte de ha sitti å spytta mat mens de spiste.  

Anonymkode: bd1b3...968

Skrevet

Slik skrev du i HI:

Men dette har jeg aldri sett på som noe å bry seg med overhodet... så tenker jeg trenger høre andres meninger og erfaringer her.

Personlig koser jeg meg når jeg hører ungene spiser, synes spiselyder er godlyder som viser at de koser seg. Men ingen av dem lager unødvendige lyder, i mine ører. Men tydeligvis er jeg på villspor her😱😅

Etterhvert har du fått en helt annen tone, og nå er det visst helt utenkelig at din jente lgwr uappetittlige lyder når hun spiser. Da du startet denne tråden regnet du vel med å få massiv støtte. Nå ser du at de fleste synes såkalte «spiselyder» er ekkelt, og da har du blitt utrolig ufin og defensiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...