Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #26 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Altfor langt innlegg! Anonymkode: ff586...a33 Så bra at det er fritt valg om mann vil lese eller ikke da.😊
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #27 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Når du skriver at svigermor sier at barna ligner kun på faren, som et eksempel på hvor grusom hun er, ja da må jeg bare le! Og at hun «tviholdt» på babyen i et selskap? Andre fikk tydeligvis holde barnet, siden du skriver at svigermor insisterte på å få ungen tilbake etter at svigersøster hadde holdt ungen. Da var det ikke bare svigermor som fikk holde babyen likevel, da? Anonymkode: 72e4f...44e Les igjen, jeg sier ikke at det er «grusomt» av henne å synes det, jeg påpeker at det er en bevisst handling fra hennes side for å prøve å «tråkke meg ned» hvorfor? Jo for som jeg skrev er det kun hun som har den meningen, også ang. trekk de ikke har i familien en gang. Hver minste ting «har de fra pappas side av familien» ifølge kún henne og når noen gir 20 sånne kommentarer flere gang i uka begynner det å føles ut som om hun prøver å skvise en del av familien ut. Personlig synes jeg de er mest lik min svigerfar, men her får jeg inntrykk av at hva jeg personlig mener ikke spiller noen rolle, for her er jeg jo allerede ansett som ei som hater svigers (enda jeg har påpekt det motsatte) 😊 Ja, jeg vil påstå at å holde babyen i en periode på 5 timer med unntak av 10-15 minutter vil være å «tviholde» på babyen, spesielt når andre «utenfor hennes familie» spurte om å få holde å de fikk til svar at «Nei men hun sover jo så godt nå, nei men nå koser vi jo osv» Men siden du har så god innsikt så kan jeg jo spørre deg da; hvorfor mener du hun anså det som nødvendig å ta med seg en sovende baby bort til bordet for å plassere henne ved siden av seg mens hun selv spiste. Når alternativet var å legge henne ned i sin egen seng?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #28 Skrevet 5. april 2021 Frøkenfryd93 skrev (1 time siden): Les igjen, jeg sier ikke at det er «grusomt» av henne å synes det, jeg påpeker at det er en bevisst handling fra hennes side for å prøve å «tråkke meg ned» hvorfor? Jo for som jeg skrev er det kun hun som har den meningen, også ang. trekk de ikke har i familien en gang. Hver minste ting «har de fra pappas side av familien» ifølge kún henne og når noen gir 20 sånne kommentarer flere gang i uka begynner det å føles ut som om hun prøver å skvise en del av familien ut. Personlig synes jeg de er mest lik min svigerfar, men her får jeg inntrykk av at hva jeg personlig mener ikke spiller noen rolle, for her er jeg jo allerede ansett som ei som hater svigers (enda jeg har påpekt det motsatte) 😊 Ja, jeg vil påstå at å holde babyen i en periode på 5 timer med unntak av 10-15 minutter vil være å «tviholde» på babyen, spesielt når andre «utenfor hennes familie» spurte om å få holde å de fikk til svar at «Nei men hun sover jo så godt nå, nei men nå koser vi jo osv» Men siden du har så god innsikt så kan jeg jo spørre deg da; hvorfor mener du hun anså det som nødvendig å ta med seg en sovende baby bort til bordet for å plassere henne ved siden av seg mens hun selv spiste. Når alternativet var å legge henne ned i sin egen seng? Jeg forstår godt at du reagerer generelt, og det er mye av det du skriver som ikke kan forklares med noe annet enn at hun er ufin. Spesielt den kommentaren om at du ikke følger med på barnet, det ville jeg også blitt lei meg av. Men akkurat dette med å synes barna ligner mest på egen familie er helt vanlig altså. Min mor synes mitt barn ligner mest på meg, og mannens mor synes han ligner mest på ham. Selv ser vi at han var mest lik meg som baby men har blitt mest lik far etter hvert. Men dette er sånt man bare nikker og smiler til, det er ikke viktig. Anonymkode: 15f43...34f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #29 Skrevet 5. april 2021 Frøkenfryd93 skrev (1 time siden): Les igjen, jeg sier ikke at det er «grusomt» av henne å synes det, jeg påpeker at det er en bevisst handling fra hennes side for å prøve å «tråkke meg ned» hvorfor? Jo for som jeg skrev er det kun hun som har den meningen, også ang. trekk de ikke har i familien en gang. Hver minste ting «har de fra pappas side av familien» ifølge kún henne og når noen gir 20 sånne kommentarer flere gang i uka begynner det å føles ut som om hun prøver å skvise en del av familien ut. Personlig synes jeg de er mest lik min svigerfar, men her får jeg inntrykk av at hva jeg personlig mener ikke spiller noen rolle, for her er jeg jo allerede ansett som ei som hater svigers (enda jeg har påpekt det motsatte) 😊 Ja, jeg vil påstå at å holde babyen i en periode på 5 timer med unntak av 10-15 minutter vil være å «tviholde» på babyen, spesielt når andre «utenfor hennes familie» spurte om å få holde å de fikk til svar at «Nei men hun sover jo så godt nå, nei men nå koser vi jo osv» Men siden du har så god innsikt så kan jeg jo spørre deg da; hvorfor mener du hun anså det som nødvendig å ta med seg en sovende baby bort til bordet for å plassere henne ved siden av seg mens hun selv spiste. Når alternativet var å legge henne ned i sin egen seng? Det er vel fordi hun ikke kan få nok av det lille vidunderet, og ikke vil gå glipp at et eneste sekund med den lille. Det er litt morsomt at du ikke evner å reflekterte over din egen oppførsel i det hele tatt, det er kun svigers som gjør feil her, ikke sant? Du er ikke nærtagende og overbeskyttende i det hele tatt? Når ungen velter på gulvet (som hun kommer til å gjøre hundre ganger til) og svigermor sier det er «fordi du ikke passer på» så høres det ut som en helt vanlig spøk. Hun passet jo heller ikke på. Men du tolker det som om svigermor mener du driver med barnemishandling. Anonymkode: 72e4f...44e
the amazing spidermamma Skrevet 5. april 2021 #30 Skrevet 5. april 2021 (endret) Hver for seg er sikkert ikke kommentarene til svigermor så ille. Men når de kommer hele tiden, synes jeg det er helt på sin plass å ta grep. HI, hvis du greier å plassere det som sies mer hos henne enn hos deg, så tror jeg også det kan være lettere å forholde seg til. Jeg vet ikke helt om jeg får forklart hva jeg mener, men hvis du klarer å tenke 'dette handler om svigermor og hennes av og til sære holdninger' heller enn 'dette handler om meg og hvordan jeg gjør ting', så tror jeg kanskje dette blir lettere å håndtere. Endret 5. april 2021 av the amazing spidermamma
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #31 Skrevet 5. april 2021 Frøkenfryd93 skrev (3 timer siden): 1. De stilte ikke opp på fødeavdelingen fordi min mann sa at det var uaktuelt og vi gav beskjed til jordmor at ingen andre enn min mor og min mann skulle inn. 2. Flott at du synes det er greit om folk stikker nesa ned i brystet ditt men det er å bryte mine personlige grenser så jo, det har jeg all rett til å bli sur for. 3. Les innlegget om igjen siden du tydelig ikke forstod mitt synspunkt ang. farfar. 4. Jeg sa ikke at hun ikke «kan» spise brød, jeg sa at vi ikke vil det, nettopp fordi vi forholder oss til råd fra helsesøster. 5. Jeg er ikke «høysensitiv» i forhold til svigermor når selv venner av henne, min egen familie og min mann har samme oppfatning som meg. 6. Hvor har jeg gitt uttrykk for at jeg ikke er glade for at de er i barnas liv? Som jeg sa er jeg glad i min svigermor å synes hun er en god bestemor, men hun kan være en utfordring, det er virkelig ikke det samme som å mene at mann misliker noen og absolutt ikke vil ha dem i livet sitt. Du kan gjerne gi barnet brød. Ikke fordi svigermor sier det, men fordi du kan det. Selv uten tenner. Når hun er 7 måneder trenger hun gjerne noe annet enn melk. Legg gjerne biter med kokte grønnsaker foran barnet, og la hun spise selv. Vet norske helsesøstre ikke anbefaler dette. Men fungerer som bare det 👍Bra for finmotorikken også. Anonymkode: b33fb...922
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #32 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er vel fordi hun ikke kan få nok av det lille vidunderet, og ikke vil gå glipp at et eneste sekund med den lille. Det er litt morsomt at du ikke evner å reflekterte over din egen oppførsel i det hele tatt, det er kun svigers som gjør feil her, ikke sant? Du er ikke nærtagende og overbeskyttende i det hele tatt? Når ungen velter på gulvet (som hun kommer til å gjøre hundre ganger til) og svigermor sier det er «fordi du ikke passer på» så høres det ut som en helt vanlig spøk. Hun passet jo heller ikke på. Men du tolker det som om svigermor mener du driver med barnemishandling. Anonymkode: 72e4f...44e Er jo ikke normal oppførsel å tviholde på en baby og passe på at ingen andre får lov til det. Det var jo også andre tilstede som sikkert også gjerne ville det. Og være så oppslukt av noe er heller ikke sunt eller normalt. Da ligger det mye mer til bunns enn at man bare "vil holde babyen". Både på oppførsel, personlighet og andre ting. Anonymkode: b33fb...922
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #33 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du kan gjerne gi barnet brød. Ikke fordi svigermor sier det, men fordi du kan det. Selv uten tenner. Når hun er 7 måneder trenger hun gjerne noe annet enn melk. Legg gjerne biter med kokte grønnsaker foran barnet, og la hun spise selv. Vet norske helsesøstre ikke anbefaler dette. Men fungerer som bare det 👍Bra for finmotorikken også. Anonymkode: b33fb...922 Og vi skal det etter hvert, men per nå forholder vi oss til hva helsesøster råder oss til. Hun får både middag og grøt, og nettopp fordi hun foretrekke fast føde så får vi i henne for lite melk i forhold til det hun burde (etter helsesøsters mening). Derfor ser vi ikke behovet for å stresse med denne brødmaten. Men det er en annen sak😊
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #34 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er vel fordi hun ikke kan få nok av det lille vidunderet, og ikke vil gå glipp at et eneste sekund med den lille. Det er litt morsomt at du ikke evner å reflekterte over din egen oppførsel i det hele tatt, det er kun svigers som gjør feil her, ikke sant? Du er ikke nærtagende og overbeskyttende i det hele tatt? Når ungen velter på gulvet (som hun kommer til å gjøre hundre ganger til) og svigermor sier det er «fordi du ikke passer på» så høres det ut som en helt vanlig spøk. Hun passet jo heller ikke på. Men du tolker det som om svigermor mener du driver med barnemishandling. Anonymkode: 72e4f...44e Og der understreker du jo poenget mitt. Det morsomme her er jo at du bastant leter etter noe å ta meg på og prakker på meg holdninger og tolkninger jeg ikke har. Hva er det du egentlig prøver å oppnå? Om jeg hadde vært så «overbeskyttende» som du skal ha det til så hadde jeg ikke latt svigermor ta ungene med seg på tur, ei heller overnatting o.l. Om jeg hadde vært så «nærtagende» så hadde heller ikke andre (som nevnt over) hatt samme oppfatning som meg. At du i det heletatt tror at noen går og opplever denne typen oppførsel i flere år uten noen form for selvrefleksjon så er du ganske så uopplyst.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #35 Skrevet 5. april 2021 Jeg tror svigermor prøver å få plass i livene til barnebarna sine. Skulle ikke forundre meg om de bare har gutter og hun er redd for å bli satt på sidelinjen. De vet jo allerede at mormor får bli med på mer enn det de får ved at hun fikk være med på fødsel, mens det var svært viktig at svigermor ikke fikk komme og høre det første skriket. Vil tro det er derfor svigermor prøver å ta plass og at det i desperasjon har blitt for mye og på bekostning av deg. Jeg kjenner en farmor som er dytte godt av familien. Mor og far har litt forskjellig oppfattelse av oppdragelse (mor er veldig rigid) og da er det bare mors meninger som er gode nok. Mor og far bor sammen, men det er mor som bestemmer alt angående oppdragelse. Farmor er en trussel for det kan jo være hun har like verdier som far. Farmor får til nød passe en sjelden gang og da følger det med en hel bok med hva som er lov og ikke lov. Mormor har en helt annen plass i familien og barna kjenner mormor mye bedre, mens farmor omtrent må tigge om å få ha et minimums-forhold til barnet. Det er mange farmødre som er redde for å havne i tilsvarende situasjon. Kanskje det også gjelder din svigermor? Uansett så tror jeg dere må bli herre i eget liv for ellers tror jeg det bare blir verre og at dere kommer til å fortsette ned samme destruktive vei. Hvorfor fikk svigermor tviholde på babyen? Det er deres baby så da er det bare å ta den fra henne. Prøver hun å bestemme oppdragelse må dere våge å stå opp for deres valg. Om farmor ser at dere setter naturlige grenser, samtidig som dere viser at også hun (og ikke bare mormor) får en naturlig plass i barnebarnas liv tror jeg dette går over. Er det slik at dere tror hun kan være skadelig for barna så får dere være der sammen med henne, men om det bare er litt forskjeller i oppdragelse må dere våge å stole også på farmor. Går det ikke over kan dere først prøve å trygge henne på hennes plass i familien. Forsetter hun med å angripe deg så må dere kjøre en hardere linje. Om farmor ikke er et hespetre og ikke har noen diagnoser så tror jeg det er dynamikken mellom dere som er feil. Farmor er redd for å ikke få være del i barnebarnas liv og være godt nedenfor mormor på rangstigen. Du våger ikke ta naturlig plass og få til en naturlig dynamikk. Du føler deg truet og viser tydelig at farmor har en annen plass enn mormor noe som bekrefter farmors følelse av å være annenrangs og får henne til å prøve enda hardere. Dere er nødt til å snu dette om dere ønsker et naturlig forhold til farmor. Anonymkode: fab8b...2e9
amandine Skrevet 5. april 2021 #36 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er jo ikke normal oppførsel å tviholde på en baby og passe på at ingen andre får lov til det. Det var jo også andre tilstede som sikkert også gjerne ville det. Og være så oppslukt av noe er heller ikke sunt eller normalt. Da ligger det mye mer til bunns enn at man bare "vil holde babyen". Både på oppførsel, personlighet og andre ting. Anonymkode: b33fb...922 Mener du dette alvorlig? Her høres det jo ut som om gjøken galer ko KO...
Banderas Skrevet 5. april 2021 #37 Skrevet 5. april 2021 Frøkenfryd93 skrev (15 timer siden): Hvor har jeg sagt det? (...) Men for all del, dersom du mener det er gøy å forholde seg til noen som prøver å bryte deg ned ved en hver anledning så skal du få lov til det. ...og her har du grunnen til at du kommer så dårlig overens med folk. "Bryte deg ned ved en hver anledning"? Gud altså.
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #38 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Jeg tror svigermor prøver å få plass i livene til barnebarna sine. Skulle ikke forundre meg om de bare har gutter og hun er redd for å bli satt på sidelinjen. De vet jo allerede at mormor får bli med på mer enn det de får ved at hun fikk være med på fødsel, mens det var svært viktig at svigermor ikke fikk komme og høre det første skriket. Vil tro det er derfor svigermor prøver å ta plass og at det i desperasjon har blitt for mye og på bekostning av deg. Jeg kjenner en farmor som er dytte godt av familien. Mor og far har litt forskjellig oppfattelse av oppdragelse (mor er veldig rigid) og da er det bare mors meninger som er gode nok. Mor og far bor sammen, men det er mor som bestemmer alt angående oppdragelse. Farmor er en trussel for det kan jo være hun har like verdier som far. Farmor får til nød passe en sjelden gang og da følger det med en hel bok med hva som er lov og ikke lov. Mormor har en helt annen plass i familien og barna kjenner mormor mye bedre, mens farmor omtrent må tigge om å få ha et minimums-forhold til barnet. Det er mange farmødre som er redde for å havne i tilsvarende situasjon. Kanskje det også gjelder din svigermor? Uansett så tror jeg dere må bli herre i eget liv for ellers tror jeg det bare blir verre og at dere kommer til å fortsette ned samme destruktive vei. Hvorfor fikk svigermor tviholde på babyen? Det er deres baby så da er det bare å ta den fra henne. Prøver hun å bestemme oppdragelse må dere våge å stå opp for deres valg. Om farmor ser at dere setter naturlige grenser, samtidig som dere viser at også hun (og ikke bare mormor) får en naturlig plass i barnebarnas liv tror jeg dette går over. Er det slik at dere tror hun kan være skadelig for barna så får dere være der sammen med henne, men om det bare er litt forskjeller i oppdragelse må dere våge å stole også på farmor. Går det ikke over kan dere først prøve å trygge henne på hennes plass i familien. Forsetter hun med å angripe deg så må dere kjøre en hardere linje. Om farmor ikke er et hespetre og ikke har noen diagnoser så tror jeg det er dynamikken mellom dere som er feil. Farmor er redd for å ikke få være del i barnebarnas liv og være godt nedenfor mormor på rangstigen. Du våger ikke ta naturlig plass og få til en naturlig dynamikk. Du føler deg truet og viser tydelig at farmor har en annen plass enn mormor noe som bekrefter farmors følelse av å være annenrangs og får henne til å prøve enda hardere. Dere er nødt til å snu dette om dere ønsker et naturlig forhold til farmor. Anonymkode: fab8b...2e9 Jeg er litt enig med deg da det noen ganger virker som om det er noe hun er redd for, men jeg må påpeke at svigermor har en datter også som hun prøver å overtale til å få barn. Jeg kan også opplyse om at mine svigerforeldre ser barna mye oftere enn mine egne foreldre da de bor nærmere og dette er de klar over. Det er heller ikke slik at jeg gir dem en hel bok med lover å regler som skal følges til punkt og prikke mens det er fritt frem for mine egne foreldre. Vi har gitt beskjed om at dersom de passer ungene hos seg så gjelder deres regler med mindre vi har gitt en annen beskjed (på bekostning av barnets beste) For eksempel; Det har hendt at de har gitt guttungen 5 stk pinne is i løpet av én dag, vi har sagt at hos dem bestemmer de selv, men at fordi han har ett anstrengt forhold til mat ser vi helst at han spiser annen mat først fordi han trenger den næringen han kan få, og får han is/godteri først sier det seg selv at han ikke vil ha middag/brødskiver. De eneste reglene vi har som vi forventer at de følger går rett og slett på normal folkeskikk, oppdragelse og sikkerhet og dette føler vi er viktig at de følger når de er såpass mye sammen med barna. Eksempler; korrigering av oppførsel hvis barna slår, sykkelhjelm ute på tur, belte og riktig barnesete i bil etc.) Det jeg personlig tror er at hun sliter med å tilpasse seg "bestemor" rollen da hun kanskje hadde helt andre forventninger til rollen en slik den ble, og kanskje føler at hun må "kjempe" mot meg for at barna skal like henne. Det kan også godt være at hun har en dårlig dag når disse "stikkene" kommer, men det som skurrer er jo at det er så ofte og at jeg ikke er den eneste som oppfatter henne slik. At hun fikk tviholde på babyen skal jeg ta på min kappe, da jeg har lett for å underkaste meg for å unngå å såre noen/tråkke noen på tærne og vi vet at det hadde vært nok til at hun ble furten og dro hjem.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #39 Skrevet 5. april 2021 Banderas skrev (19 minutter siden): ...og her har du grunnen til at du kommer så dårlig overens med folk. "Bryte deg ned ved en hver anledning"? Gud altså. Tull! Når alle rundt HI har lagt merke til det samme i flere år, også hennes egen mann, da er det helt tydelig at det ikke er henne det er noe galt med, men den alle reagerer på - nemlig hennes svigermor, som driver med psykisk mishandling av svigerdatteren. De sier enda mer sønnen har allerede har snakket med moren om å slutte å behandle konen hans så dårlig, og at hun likevel velger å fortsette - og at andre fremdeles legger merke til hvordan svigermor oppfører seg. Mener du kanskje at svigermor er den eneste som oppfører seg normalt her og alle andre er de det er noe galt med? Anonymkode: feb21...f65
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #40 Skrevet 5. april 2021 Banderas skrev (13 minutter siden): ...og her har du grunnen til at du kommer så dårlig overens med folk. "Bryte deg ned ved en hver anledning"? Gud altså. Mann kommer langt med å lese og se helheten før mann kommer med oppgulp om folk en ikke kjenner.😊
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #41 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Tull! Når alle rundt HI har lagt merke til det samme i flere år, også hennes egen mann, da er det helt tydelig at det ikke er henne det er noe galt med, men den alle reagerer på - nemlig hennes svigermor, som driver med psykisk mishandling av svigerdatteren. De sier enda mer sønnen har allerede har snakket med moren om å slutte å behandle konen hans så dårlig, og at hun likevel velger å fortsette - og at andre fremdeles legger merke til hvordan svigermor oppfører seg. Mener du kanskje at svigermor er den eneste som oppfører seg normalt her og alle andre er de det er noe galt med? Anonymkode: feb21...f65 Flere år?? Det renner over for hi pga ting rundt en 7 mnd gammel baby. Anonymkode: 64a3b...5f6
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #42 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Flere år?? Det renner over for hi pga ting rundt en 7 mnd gammel baby. Anonymkode: 64a3b...5f6 Les igjen, dette har pågått i over 3 år.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #43 Skrevet 5. april 2021 Ikke hør på alle bedreviterne som skal fortelle deg at du er helt på jordet. Min svigermor er litt samme typen. Hun elsker barnebarna, og skulle nok aller helst vært en slags mamma for dem. Har også fått massevis av kommentarer som rettes mot barnet, men som er ment for meg: «nåååå må du slutte med den puppen snart» (baby seks mnd, hun ammet selv kun i 3 mnd må vite) - «du er altfor avhengig av mammaen din du» (baby ni mnd) - «Staaaaaakkars liten, mamma har ikke kledd på deg skikkelig» (ikke mange nok lag med ull under dyna i vårsola). For henne er det vel et mirakel at alle våre tre barn har overlevd småbarnsperioden uten henne til stede hver dag. Hun foreslo faktisk at jeg og babyen skulle flytte inn hos dem i barselperioden. Og at babyen på ett år skulle bo to-tre dager hos henne i uka - fast - inkl. overnatting! Da skulle vi begge tilbake i full jobb, og vi fikk ikke bhg-plass. Hun bodde i en annen by, tilbød seg å hjelpe til men ville absolutt ikke pendle til oss et par dager i uken, baby skulle pendle til henne 😀😅🤣 Jeg lukket bare ørene og tenkte med meg selv at hun ikke sto fremst i køen da sosial intelligens ble delt ut. Og alle barna er i skolealder nå, og dermed mer løsrevet fra meg. Svigermor får skinne litt mer og ha en relasjon til dem uten at jeg er involvert - alle parter er happy med det. Skal si at hun er den av besteforeldrene som har investert klart mest i relasjonen med barna. Hun taklet bare litt dårlig at det var en annen mamma i veien da de var babyer... Det er lov å si ifra, og det kan gjøres på en fin måte. Du kommer nok lengst med å være undrende, og spørre om hva hun helt konkret mener med x og y. Da må hun jo svare deg. Det er sikkert stas å bli bestemor, men noen farmorer opplever sikkert at det er noen i veien for dem, altså barnas mor. Anonymkode: e013d...211
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #44 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke hør på alle bedreviterne som skal fortelle deg at du er helt på jordet. Min svigermor er litt samme typen. Hun elsker barnebarna, og skulle nok aller helst vært en slags mamma for dem. Har også fått massevis av kommentarer som rettes mot barnet, men som er ment for meg: «nåååå må du slutte med den puppen snart» (baby seks mnd, hun ammet selv kun i 3 mnd må vite) - «du er altfor avhengig av mammaen din du» (baby ni mnd) - «Staaaaaakkars liten, mamma har ikke kledd på deg skikkelig» (ikke mange nok lag med ull under dyna i vårsola). For henne er det vel et mirakel at alle våre tre barn har overlevd småbarnsperioden uten henne til stede hver dag. Hun foreslo faktisk at jeg og babyen skulle flytte inn hos dem i barselperioden. Og at babyen på ett år skulle bo to-tre dager hos henne i uka - fast - inkl. overnatting! Da skulle vi begge tilbake i full jobb, og vi fikk ikke bhg-plass. Hun bodde i en annen by, tilbød seg å hjelpe til men ville absolutt ikke pendle til oss et par dager i uken, baby skulle pendle til henne 😀😅🤣 Jeg lukket bare ørene og tenkte med meg selv at hun ikke sto fremst i køen da sosial intelligens ble delt ut. Og alle barna er i skolealder nå, og dermed mer løsrevet fra meg. Svigermor får skinne litt mer og ha en relasjon til dem uten at jeg er involvert - alle parter er happy med det. Skal si at hun er den av besteforeldrene som har investert klart mest i relasjonen med barna. Hun taklet bare litt dårlig at det var en annen mamma i veien da de var babyer... Det er lov å si ifra, og det kan gjøres på en fin måte. Du kommer nok lengst med å være undrende, og spørre om hva hun helt konkret mener med x og y. Da må hun jo svare deg. Det er sikkert stas å bli bestemor, men noen farmorer opplever sikkert at det er noen i veien for dem, altså barnas mor. Anonymkode: e013d...211 Takk for ett av mange flotte svar her inne! Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor enkelte gjør det til ett livsmål å skulle svartmale noen og fremstille det som at en hater svigermor bare fordi man er uenig i ting og føler at en blir urettferdig behandlet.😂 Jeg skal helt klart prøve mange av tipsene her, inkludert spørre litt mer rundt når hun kommer med slike kommentarer. Vi har jo blitt fortalt av bl.a venner at vi finner oss i for mye når det kommer til svigermor. Men som svigerdatter er mann jo i en posisjon hvor man ikke vil gjøre ting "verre" ved å si i fra eller at mannen skal føle at han står i midten og opplever en "lojalitetskonflikt". Jeg har dog vært heldig med han da han verken er redd for å si ifra til meg dersom han mener jeg er urimelig eller si ifra til sin mor hvis han mener det er nødvendig. Jeg har troen på at dette skal gå seg til så alle parter får det fint, for som jeg sa så er jeg glad i min svigermor, synes hun er en god bestemor og elsker at hun er inkludert i barnas og våre liv. Jeg håper bare at hun kan ha forståelse for hvordan hennes oppførsel påvirker meg.😅
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #45 Skrevet 5. april 2021 Jeg syns ikke en skal bagatellisere slik oppførsel. Jeg har en svigerinne som hold på omtrent slik og jeg sliter fortsatt med det ti år etter. Kanskje mest fordi mannen ikke så det som som oppgave å beskytte meg når jeg samtidig hadde store utfordringer på andre plan, mistet nær familie og var veldig deprimert. Mange av kommentarene til min svigerinne antydet at jeg ikke kunne ta vare på mine egne barn, om hun var reelt bekymret burde hun ringt barnevernet og ikke kommet med stikk til meg. Hun antydet både mishandling og omsorgssvikt samtidig som hun selv lot babyene sine samsove med en storrøyker etc. Jeg tror aldri hun var reelt bekymret, men trengte å føle seg som en god nok mor selv og brukte meg for å oppnå det. Det var nok også en slags sjalusi som er vanskelig å forklare. Samtidig som hun selv oppførte seg som om hennes barn ville dø om de var uten henne et eneste minutt, var hun den første til å foreslå at mine barn skulle dra på lengre turer med hennes familie uten meg. Jeg måtte bli frisk av depresjonen og bygge meg selv opp igjen før jeg klarte å sette en form for grenser. Anonymkode: a8ad4...db9
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #46 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg syns ikke en skal bagatellisere slik oppførsel. Jeg har en svigerinne som hold på omtrent slik og jeg sliter fortsatt med det ti år etter. Kanskje mest fordi mannen ikke så det som som oppgave å beskytte meg når jeg samtidig hadde store utfordringer på andre plan, mistet nær familie og var veldig deprimert. Mange av kommentarene til min svigerinne antydet at jeg ikke kunne ta vare på mine egne barn, om hun var reelt bekymret burde hun ringt barnevernet og ikke kommet med stikk til meg. Hun antydet både mishandling og omsorgssvikt samtidig som hun selv lot babyene sine samsove med en storrøyker etc. Jeg tror aldri hun var reelt bekymret, men trengte å føle seg som en god nok mor selv og brukte meg for å oppnå det. Det var nok også en slags sjalusi som er vanskelig å forklare. Samtidig som hun selv oppførte seg som om hennes barn ville dø om de var uten henne et eneste minutt, var hun den første til å foreslå at mine barn skulle dra på lengre turer med hennes familie uten meg. Jeg måtte bli frisk av depresjonen og bygge meg selv opp igjen før jeg klarte å sette en form for grenser. Anonymkode: a8ad4...db9 Dessverre finnes det slike folk som absolutt må tråkke ned andre for å føle seg bedre med seg selv. Forstå det den som kan. Ganske hårreisende at de ikke viste hensyn til at du allerede hadde det vanskelig på andre plan og heller prøvde å gjøre ting lettere for deg. 🙁 Huff, sender deg en god klem å håper at ting har blitt bedre!🤗
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #47 Skrevet 5. april 2021 Frøkenfryd93 skrev (5 minutter siden): Dessverre finnes det slike folk som absolutt må tråkke ned andre for å føle seg bedre med seg selv. Forstå det den som kan. Ganske hårreisende at de ikke viste hensyn til at du allerede hadde det vanskelig på andre plan og heller prøvde å gjøre ting lettere for deg. 🙁 Huff, sender deg en god klem å håper at ting har blitt bedre!🤗 De visste ikke det. Mannen kommuniserer ikke mer enn han må, hverken med dem eller meg. Jeg skjønner veldig godt hvorfor enkelte maser veldig om at barn bare ligner på farens side av familien. Det er sjalusi, de er sjalu på barnets mor og ønsker undergrave hennes betydning for barnet og understreke sitt «eierskap» til det. For min svigerinne tror jeg også det var fordi hennes barn var veldig etterlengtet. Hun er mye eldre enn meg og de prøvde lenge før prøverørsforsøket satt. Hun hadde ventet at hun og barnet skulle være i fokus, og så var jeg «frekk nok» til å få barn like etterpå. Anonymkode: a8ad4...db9
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 Forfatter #48 Skrevet 5. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De visste ikke det. Mannen kommuniserer ikke mer enn han må, hverken med dem eller meg. Jeg skjønner veldig godt hvorfor enkelte maser veldig om at barn bare ligner på farens side av familien. Det er sjalusi, de er sjalu på barnets mor og ønsker undergrave hennes betydning for barnet og understreke sitt «eierskap» til det. For min svigerinne tror jeg også det var fordi hennes barn var veldig etterlengtet. Hun er mye eldre enn meg og de prøvde lenge før prøverørsforsøket satt. Hun hadde ventet at hun og barnet skulle være i fokus, og så var jeg «frekk nok» til å få barn like etterpå. Anonymkode: a8ad4...db9 Det er litt det jeg stusser over, for verken jeg eller min familie har noe problem med å påpeke hvilke trekk barna har etter far og hans familie. Men på meg virker det litt som du sier "eierskap" eller en form for å komme "best" ut av det når det konstant må påpekes fra en del av familien hvem barna er "mest lik" på alt. Og slike kommentarer legges godt merke til når barna har mitt hår men det påstås at barna har håret etter sin far som er det stikk motsatte? 🤣 Det er ikke hvem barna ligner mest på som er relevant i denne sammenhengen da jeg er glad for at barna har trekk etter sin far, men man stusser jo over om det er en form for agenda bak det når de sier seg uenig i det åpenbare og det må kommenteres så ofte som det gjør. Huff, synes du har vært i en utrolig kjip situasjon og synes du er utrolig sterk dersom du har kommet deg gjennom det uten støtte fra mannen.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #49 Skrevet 5. april 2021 Frøkenfryd93 skrev (25 minutter siden): Det er litt det jeg stusser over, for verken jeg eller min familie har noe problem med å påpeke hvilke trekk barna har etter far og hans familie. Men på meg virker det litt som du sier "eierskap" eller en form for å komme "best" ut av det når det konstant må påpekes fra en del av familien hvem barna er "mest lik" på alt. Og slike kommentarer legges godt merke til når barna har mitt hår men det påstås at barna har håret etter sin far som er det stikk motsatte? 🤣 Det er ikke hvem barna ligner mest på som er relevant i denne sammenhengen da jeg er glad for at barna har trekk etter sin far, men man stusser jo over om det er en form for agenda bak det når de sier seg uenig i det åpenbare og det må kommenteres så ofte som det gjør. Huff, synes du har vært i en utrolig kjip situasjon og synes du er utrolig sterk dersom du har kommet deg gjennom det uten støtte fra mannen. Det er også forsåvidt kjent her. I tillegg kom det mye kommentarer om at yngste var pappajente. Det var hun absolutt ikke, hvem hun henvendte seg til var ganske så jevnt og om hun trengte trøst var det stort sett meg hun ville ha. Det tror jeg egentlig var noe de messet om fordi hun var veldig tydelig på at de var for voldsomme og at hun ville til oss. For dem var det lettere å håndtere at hun valgte deres sønn/bror foran dem enn at hun valgte meg. Anonymkode: a8ad4...db9
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #50 Skrevet 5. april 2021 amandine skrev (3 timer siden): Mener du dette alvorlig? Her høres det jo ut som om gjøken galer ko KO... Da har du ikke vært borte i mennesker som faktisk er sånn som HI beskriver. Og det er mye mer Ko ko 😅 Har nemlig en sånn en i min familie, nærere enn en svigermor. Og der har jeg måtte sette klare grenser. Så har ingen problem med å skjønne hva HI mener. Høres forsåvidt ut som du er litt som gjøken også, siden du ikke ser at dette er et problem. Anonymkode: b33fb...922
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå