Gå til innhold

Er så sur ang jobb!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I helsevesenet har sykepleiere/vernepleiere/hjelpepleiere utallige oppgaver som ikke er pasientrettet.

Innleie av vikarer

Bilvask

Hente kontorrekvisita 2 min unna basen, ringe vaktmestere, sette opp PCer

Vaske golv, kontaktflater, bestille rengjøringsmidler, skru sammen møbler +++++

Så synes ikke det er rart at HI har ordnet vikar selv, ledere tar ikke den jobben. Alt som kan delegeres til de på golvet som allerede springer beina av seg, blir delegert dit.

Anonymkode: 63415...b26

Dette kan ikke under noen omstendigheter stemme? Må de som jobber innen helsevesenet ordne vikar selv hvis de ønsker å få gjennomført sine 5 uker lovpålagte ferie? Hvordan vet alle hvem som har rette kompetansen til å kunne settes inn som vikar da? 

Anonymkode: 4a013...ec5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette kan ikke under noen omstendigheter stemme? Må de som jobber innen helsevesenet ordne vikar selv hvis de ønsker å få gjennomført sine 5 uker lovpålagte ferie? Hvordan vet alle hvem som har rette kompetansen til å kunne settes inn som vikar da? 

Hvis de som har ansvar for innleie er syke, har fri eller ferie selv leier de som er på jobb inn. Når jeg blir ringt på nattevakt av noen som er syke neste morgen må jeg ofte få inn vikar sånn at det skal være mulig for dagvaktene å komme igjennom listene. Ikke mye gøy å ringe folk kl 06 på morgenen og høre om de kan komme på jobb kl 07. I krise blir det ofte satt inn en assistent enn en sykepleier, lettere å få assistentene til å komme på kort varsel. Så må de på dagen bytte rundt litt på listene sånn at det blir mest mulig forsvarlig. Dette er i hjemmetjenesten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis de som har ansvar for innleie er syke, har fri eller ferie selv leier de som er på jobb inn. Når jeg blir ringt på nattevakt av noen som er syke neste morgen må jeg ofte få inn vikar sånn at det skal være mulig for dagvaktene å komme igjennom listene. Ikke mye gøy å ringe folk kl 06 på morgenen og høre om de kan komme på jobb kl 07. I krise blir det ofte satt inn en assistent enn en sykepleier, lettere å få assistentene til å komme på kort varsel. Så må de på dagen bytte rundt litt på listene sånn at det blir mest mulig forsvarlig. Dette er i hjemmetjenesten.

Jeg vil anta at da er du vakthavende den aktuelle dagen og har fått delegert ansvaret. I tillegg er det du skisserer noe helt annet enn det hi snakker om. Du må få inn vikar ifm sykdom.

Det jeg reagerte på er at hi må selv skaffe vikar når hun ønsker å bruke sine lovpålagte feriedager. Og når vikaren nå har blitt syk, så må hun selv møte på jobb på tross av at hun allerede har fått innvilget feriedag. Jeg er klar over at man kan beordres, men ut fra det HI skriver så er ikke det snakk om beordring. Det er bare rutinen som er slik. Det er dette jeg finner helt hinsides. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I helsevesenet har sykepleiere/vernepleiere/hjelpepleiere utallige oppgaver som ikke er pasientrettet.

Innleie av vikarer

Bilvask

Hente kontorrekvisita 2 min unna basen, ringe vaktmestere, sette opp PCer

Vaske golv, kontaktflater, bestille rengjøringsmidler, skru sammen møbler +++++

Så synes ikke det er rart at HI har ordnet vikar selv, ledere tar ikke den jobben. Alt som kan delegeres til de på golvet som allerede springer beina av seg, blir delegert dit.

Dette kommer på toppen av det som opprinnelig var deres ansvarsområder - og som om det ikke var nok så forventer ledelsen i tillegg større "effektivitet" på det opprinnelige ansvarsområdet, selv om de er blitt pålagt all verdens andre oppgaver. Samtidig som de ikke forstår hvorfor det blir mye sykemeldinger, og gjerne skylder på arbeidsmoral...

*rister på hodet av byråkratenes og økonomenes såkalte logikk*

Hi - sjekk opp det andre har påpekt, om at du ikke har ansvar for å skaffe egen vikar når du har tatt ut formell feriedag, så slipper du forhåpentligvis å komme i samme situasjon igjen. Og er du ikke organisert, så bli det, så står du sterkere overfor arbeidsgiver som ikke har helt stell på ting.

Anonymkode: b9e17...221

Skrevet

Å joda, dette er min erfaring også. Sykepleieren er som en potet - kan brukes til alt! Mye bortkastede ressurser ja. Samtidig som det er sykepleiermangel. 

Anonymkode: 2bcd3...ddb

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Å joda, dette er min erfaring også. Sykepleieren er som en potet - kan brukes til alt! Mye bortkastede ressurser ja. Samtidig som det er sykepleiermangel. 

Anonymkode: 2bcd3...ddb

Må dere virkelig skaffe vikar selv hvis dere ønsker å bruke av deres lovpålagte feriedager??? Det er i så tilfelle helt hinsides all fornuft. Hvordan vet dere hvem som har rett kompetanse og at vedkommende ikke har allerede jobbet opp sin kvote ift overtid? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hun kan bli beordret på jobb selv om hun har ferie hvis det er krise.

Anonymkode: a007d...072

Det er bare enkelte steder, hvor arbeidet innebærer fare for liv og helse, man kan beordre. Andre kan ikke beordres på jobb. 

Anonymkode: 1b662...dcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er bare enkelte steder, hvor arbeidet innebærer fare for liv og helse, man kan beordre. Andre kan ikke beordres på jobb. 

Anonymkode: 1b662...dcc

Nei, det gjelder ikke bare der det innebærer fare for liv og helse. 

Skrevet

Der jeg jobbet fær ble feriedager satt opp i god tid, ovee 3 mnd før hvis jeg husker riktig. Den som skulle ha ferie sto aldri på planen. 

Hvis noen ville bruke feriedager på kort varsel kunne vi ordne noen til å å jobbe for oss og få det godkjent, men da måtte vi selv jobbe hvis den vi hadde avtalt med ikke kom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det gjelder ikke bare der det innebærer fare for liv og helse. 

Nei, det gjelder også ved fare for tap av store verdier. Altså ikke butikk og serveringssteder som kan stenge en dag uten store tap, men kan være i industrien der man risikerer å måtte stenge ned produksjon. Det kan være dyrt med stopp og gjennoppstart samt at det ikke lenger blir produsert for lager men for direkte levering. En kan risikere en kontrakt i millionklassen ved fravær.

Anonymkode: 2e97e...a70

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Der jeg jobbet fær ble feriedager satt opp i god tid, ovee 3 mnd før hvis jeg husker riktig. Den som skulle ha ferie sto aldri på planen. 

Hvis noen ville bruke feriedager på kort varsel kunne vi ordne noen til å å jobbe for oss og få det godkjent, men da måtte vi selv jobbe hvis den vi hadde avtalt med ikke kom.

Og det er et lovbrudd. Det er leders/stedfortreders ansvar å finne vikar, eneste måten feriedagen kan trekkes tilbake er beordring og da skal det gå etter beordringsreglene på stedet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Og det er et lovbrudd. Det er leders/stedfortreders ansvar å finne vikar, eneste måten feriedagen kan trekkes tilbake er beordring og da skal det gå etter beordringsreglene på stedet.

Alternativet hadde vært å ikke få lov til å ta ferie på kort varsel. En slik mer flelsibel ordning var bedre for oss som jobbet der. Jeg tror ikke det ble stt på beordning. Det var bare at den som opprinnelig sto på vaktlisten hadde ansvar for at noen møtte opp. (Ikke om vedkommende var syk). Jeg husker ikke noe problem rundt det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alternativet hadde vært å ikke få lov til å ta ferie på kort varsel. En slik mer flelsibel ordning var bedre for oss som jobbet der. Jeg tror ikke det ble stt på beordning. Det var bare at den som opprinnelig sto på vaktlisten hadde ansvar for at noen møtte opp. (Ikke om vedkommende var syk). Jeg husker ikke noe problem rundt det.

Mulig du opplevde det slik, men arbeidstaker kan ikke gi fra seg rettigheter og arbeidsgiver kan ikke frata rettigheter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Mulig du opplevde det slik, men arbeidstaker kan ikke gi fra seg rettigheter og arbeidsgiver kan ikke frata rettigheter.

Arbeidsgiver kan si nei til at du får ta ut ferie på et tidspunkt du ønsker, men ja på spesielle vilkår. Det er ikke å frata rettigheter men å gi en ekstra rett.

Skrevet

Arbeidsgiver kan si nei til at du får ta ut ferie på et tidspunkt du ønsker, men ja på spesielle vilkår. Det er ikke å frata rettigheter men å gi en ekstra rett.

Arbeidsgiver kan si nei til å gi deg ferie, ja. Men arbeidsgiver kan IKKE gi deg ferie på betingelser som er dårligere enn arbeidsmiljøloven dikterer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Mannen min jobber i et oljeselskap, og må alltid ordne med vikar selv når han har ferie. Men han har inkludert overtid og jobbet egentlig 24/7 uansett, da 🙄

Anonymkode: f7f06...eaf

Det å ha inkludert overtid har ingenting med vikar og ferie.. Ikke det å ordne vikar heller. Men det kommer jo an på hva slags stilling man har. Men har aldri vært borti at man må ordne vikar for sin egen ferie, det høres veldig rart ut.

Anonymkode: 492ff...2d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Arbeidsgiver kan si nei til å gi deg ferie, ja. Men arbeidsgiver kan IKKE gi deg ferie på betingelser som er dårligere enn arbeidsmiljøloven dikterer. 

Det var snakk om tilfeller der noen for eksempel hadde "glemt" at det var planleggingsdag i barnehagen i morgen. Arbeidsgiver kunne da si at det var greit å ta fri den dagen og registrere det som feriedag hvis vedkommende sørget for at en annen jobbet i steden. Jeg er ganske sikker på at det var lov. Hvis det skulle være forbudt ville vi få et mye mindre fleksobelt arbeidsliv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, det stemmer ikke. Mulig disse to har dysfunksjonelle ledere, men jeg har jobbet i helsevesenet i 35 år, og det stemmer ikke. Nå jobber jeg i HR på Norges største sykehus. Noen leder begynner å lyse ut ferievikariatene for sommeren allerede i januar. 

Anonymkode: 5c59a...373

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Mulig disse to har dysfunksjonelle ledere, men jeg har jobbet i helsevesenet i 35 år, og det stemmer ikke. Nå jobber jeg i HR på Norges største sykehus. Noen leder begynner å lyse ut ferievikariatene for sommeren allerede i januar. 

Anonymkode: 5c59a...373

Men hva gjør dere med dem som ber om å få bruke en feriedag "i morgen"? Sier dere konsekvent nei?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men hva gjør dere med dem som ber om å få bruke en feriedag "i morgen"? Sier dere konsekvent nei?

På de arbeidsplassene jeg har jobbet ville svaret i en slik situasjon at du måtte jeg funnet noen å bytte vakt med. Ferie hadde jeg ikke fått innvilget på en dags varsel. 

Skrevet

På de arbeidsplassene jeg har jobbet ville svaret i en slik situasjon at du måtte jeg funnet noen å bytte vakt med. Ferie hadde jeg ikke fått innvilget på en dags varsel. 

Resultatet blir jo da det samme. Du må selv stille opp om den du skulle bytte med ikke kommer, bare at det ikke føres som feriedag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Resultatet blir jo da det samme. Du må selv stille opp om den du skulle bytte med ikke kommer, bare at det ikke føres som feriedag.

Ikke nødvendigvis. Har du byttet vakt er det ditt ansvar å stille hvis vedkommende som skulle ta vakten din ikke kan (hvis du finner noen som kan ta vakten din). Har du fått innvilget en feriedag så ligger ansvaret hos arbeidsgiver for å finne noen til å ta vakten hvis vikaren ikke kan. Skal du da settes inn må du i så tilfelle beordres, noe som utløser en del rettigheter. 

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Har du byttet vakt er det ditt ansvar å stille hvis vedkommende som skulle ta vakten din ikke kan (hvis du finner noen som kan ta vakten din). Har du fått innvilget en feriedag så ligger ansvaret hos arbeidsgiver for å finne noen til å ta vakten hvis vikaren ikke kan. Skal du da settes inn må du i så tilfelle beordres, noe som utløser en del rettigheter. 

Det jeg mente var at resultatet hos dere ble det samme som det var hos oss, med unntak av at de ansatte kunne avtale at det skulle regnes som en feriedag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det jeg mente var at resultatet hos dere ble det samme som det var hos oss, med unntak av at de ansatte kunne avtale at det skulle regnes som en feriedag.

Vaktbytte er noe helt annet enn å bruke feriedager. For skulle det brukes som feriedag så vil vedkommende som stepper inn ha krav på overtidsbetalt for den vakten. Det har ikke jeg mandat til å gi. I tillegg så er dette noe arbeidsgiver skal ha oversikt. Det kan være bedriften har planlagt at vikarvaktene ifm avvikling av ferie er tiltenkt for de i reduserte stillinger.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vaktbytte er noe helt annet enn å bruke feriedager. For skulle det brukes som feriedag så vil vedkommende som stepper inn ha krav på overtidsbetalt for den vakten. Det har ikke jeg mandat til å gi. I tillegg så er dette noe arbeidsgiver skal ha oversikt. Det kan være bedriften har planlagt at vikarvaktene ifm avvikling av ferie er tiltenkt for de i reduserte stillinger.  

Nei, ikke nødvendig vis. Ikke hvis vedkommende jobbet deltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...