Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Jeg hadde ordnet meg fri fra jobb i morgen. Vikaren ringer og sier han er syk. Så hvem må jobbe da? Skikkelig surt og ikke rett. Er dette mulig? Anonymkode: 04bb3...8fe
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Hos oss er det den som i utgangspunktet er satt opp som må jobbe eller evt finne noen andre. Det er surt, men det er også surt for den som er leder å bruke ekstra tid på å ordne vakter på grunn av sykdom når det er snakk om en vakt som i utgangspunktet ble byttet av helt andre grunner. Anonymkode: 05bb4...577
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Du har i alle fall jobb. Det er det ikke akkurat alle som har nå om dagen. Se positivt på det, selv om jeg skjønner det er ergelig. Anonymkode: 93fee...b11
Bergen_by Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 (endret) Vær glad du har en jobb du! Endret 2. april 2021 av Bergen_by
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Der jeg jobber må alle interne bytter godkjennes av leder og legges inn i vaktbok. Blir den man byttet med syk da er det han/hun som må ta egenmelding på den vakta og leder/vakthavende må leie inn. Anonymkode: 05b33...dca
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Hos oss er det også slik at om vaktbyttet er godkjent av leder, så må det leies inn om den som har tatt vakta blir syk. Da trenger ikke jeg å jobbe selv om det opprinnelig var min vakt. Anonymkode: 4f051...dc4
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hos oss er det den som i utgangspunktet er satt opp som må jobbe eller evt finne noen andre. Det er surt, men det er også surt for den som er leder å bruke ekstra tid på å ordne vakter på grunn av sykdom når det er snakk om en vakt som i utgangspunktet ble byttet av helt andre grunner. Anonymkode: 05bb4...577 Det er egentlig bare å dytte leders ansvar over på ansatte uten lederlønn. Å bemanne er leders ansvar, folk som har fått ferie eller avspasering bør ikke ha ansvaret for at vakten er dekket. Anonymkode: 64a5d...932
Anonym bruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er egentlig bare å dytte leders ansvar over på ansatte uten lederlønn. Å bemanne er leders ansvar, folk som har fått ferie eller avspasering bør ikke ha ansvaret for at vakten er dekket. Anonymkode: 64a5d...932 Dette er nok ikje snakk om ferie eller avspasering, men at HI har byttet vakt med en annen. Det er noe helt annet. Dette er en av risikoene ved å bytte vakter. Anonymkode: 5c59a...373
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Dette er nok ikje snakk om ferie eller avspasering, men at HI har byttet vakt med en annen. Det er noe helt annet. Dette er en av risikoene ved å bytte vakter. Anonymkode: 5c59a...373 Jeg har tatt en feriedag og fått en annen til å jobbe for meg. Ender opp med å jobbe selv nå og er egentlig sur. Anonymkode: 04bb3...8fe
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har tatt en feriedag og fått en annen til å jobbe for meg. Ender opp med å jobbe selv nå og er egentlig sur. Anonymkode: 04bb3...8fe Hvis din leder har godkjent at du tar ferie trenger du ikke jobbe. Da er det leders ansvar å dekke opp ved sykdom. Hos oss (døgnbemannet bofellesskap i kommunen) har jeg ansvar for å dekke opp turnus, og må selvsagt finne en løsning hvis den som står i vaktbok gir beskjed om sykdom. Jeg forventer ikke at den som opprinnelig har tatt seg fri skal stille på jobb. Det er jo som regel en grunn til at man har tatt fri. Hadde du og en kollega byttet vakter mellom dere som en privat avtale så kunne du kanskje måttet stille opp. Men hos oss må også sånne private avtaler meldes inn og registreres i vaktbok, og ved sykdom hadde det blitt som forklart over. Anonymkode: 1b662...dcc
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Hvis din leder har godkjent at du tar ferie trenger du ikke jobbe. Da er det leders ansvar å dekke opp ved sykdom. Hos oss (døgnbemannet bofellesskap i kommunen) har jeg ansvar for å dekke opp turnus, og må selvsagt finne en løsning hvis den som står i vaktbok gir beskjed om sykdom. Jeg forventer ikke at den som opprinnelig har tatt seg fri skal stille på jobb. Det er jo som regel en grunn til at man har tatt fri. Hadde du og en kollega byttet vakter mellom dere som en privat avtale så kunne du kanskje måttet stille opp. Men hos oss må også sånne private avtaler meldes inn og registreres i vaktbok, og ved sykdom hadde det blitt som forklart over. Anonymkode: 1b662...dcc Hun kan bli beordret på jobb selv om hun har ferie hvis det er krise. Anonymkode: a007d...072
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #12 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hun kan bli beordret på jobb selv om hun har ferie hvis det er krise. Anonymkode: a007d...072 Ja, det kan skje. Men oftest har man interne regler for beordring, med rullering slik at byrden blir jevnt fordelt. Og at hun opprinnelig skulle jobbe er ikke et argument. Er det ikke hennes tur å beordres, så er det ikke det. De fleste steder er det også slik at en ikke beordres når en har ferie med mindre man ikke har noen andre, man beordrer noen med ordinær fridag. Anonymkode: 2e97e...a70
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #13 Skrevet 3. april 2021 Takk for svar. Må finne litt mer ut av rettigheter her sånn at det ikke skjer igjen. Anonymkode: 04bb3...8fe
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #14 Skrevet 3. april 2021 Hvis du har fått innvilger ferie, så er det ikke deg de skal gå på fordi den de satt inn for deg er syk. Du har ferie. De må skaffe noen andre. Hva skulle de gjort da, hvis dette var i sommerferien? Tvinge folk på jobb en dag her og der fordi noen ble syke? De kan selvsagt ikke holde på slik. Har du ferie, så har du ferie. Anonymkode: 63957...069
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #15 Skrevet 3. april 2021 Har du søkt og fått innvilget ferie for denne dagen eller har du byttet vakt selv? Anonymkode: 4a013...ec5
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #16 Skrevet 3. april 2021 Jeg har fått ferie og ordnet vikar selv. Anonymkode: 04bb3...8fe
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #17 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg har fått ferie og ordnet vikar selv. Anonymkode: 04bb3...8fe Hvis du søker om feriedag, så er det arbeidsgivers jobb å sette inn noen til å jobbe. Dette er å skyve ansvaret over på deg og er ikke greit! Anonymkode: 63957...069
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #18 Skrevet 3. april 2021 Du skal ikke ordne vikar selv, tror det er her mye av problemet ligger på arbeidsplassen din. Om du har fått innvilget ferie er det arbeidsgiver som skal finne vikar, og det er arbeidsgiver sin oppgave å finne erstatning for vikar om denne blir syk. Vikaren skal ikke kontakte deg i det hele tatt, og arbeidsgiver kan spørre deg om du kan jobbe, men siden du har fått innvilget ferie kan du si at du er på hytta eller ikke kan og de må finne en annen. Anonymkode: 5ff56...69b
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 Det er helt sikkert det. Blir gjerne litt utnyttet her. Anonymkode: 04bb3...8fe
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #20 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg har fått ferie og ordnet vikar selv. Anonymkode: 04bb3...8fe Ferie som i bruk av en av feriedagene dine? Eller ferie som at du har byttet vakt med personen som nå er syk? Hvis det er bruk av feriedager, er det normalt at dere må selv finne vikar når dere har ferie? I så tilfelle har dere tidenes merkeligste ordning. Anonymkode: 4a013...ec5
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #21 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Ferie som i bruk av en av feriedagene dine? Eller ferie som at du har byttet vakt med personen som nå er syk? Hvis det er bruk av feriedager, er det normalt at dere må selv finne vikar når dere har ferie? I så tilfelle har dere tidenes merkeligste ordning. Anonymkode: 4a013...ec5 Når jeg har 3 uker ferie om sommeren nei ellers har vi noen ganger gjort det ja. Tenkte å forhøre meg mer om dette. Anonymkode: 04bb3...8fe
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #22 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Når jeg har 3 uker ferie om sommeren nei ellers har vi noen ganger gjort det ja. Tenkte å forhøre meg mer om dette. Anonymkode: 04bb3...8fe Hvilken bedrift er det du jobber i? Dette høres helt merkelig ut. Ikke i løpet av mine 28 år som yrkesaktiv har jeg opplevd denne type ordning (8 forskjellige arbeidsgivere både innen utelivsbransjen, privat industri og offentlig etat) . Anonymkode: 4a013...ec5
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #23 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvilken bedrift er det du jobber i? Dette høres helt merkelig ut. Ikke i løpet av mine 28 år som yrkesaktiv har jeg opplevd denne type ordning (8 forskjellige arbeidsgivere både innen utelivsbransjen, privat industri og offentlig etat) . Anonymkode: 4a013...ec5 Mannen min jobber i et oljeselskap, og må alltid ordne med vikar selv når han har ferie. Men han har inkludert overtid og jobbet egentlig 24/7 uansett, da 🙄 Anonymkode: f7f06...eaf
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #24 Skrevet 3. april 2021 I helsevesenet har sykepleiere/vernepleiere/hjelpepleiere utallige oppgaver som ikke er pasientrettet. Innleie av vikarer Bilvask Hente kontorrekvisita 2 min unna basen, ringe vaktmestere, sette opp PCer Vaske golv, kontaktflater, bestille rengjøringsmidler, skru sammen møbler +++++ Så synes ikke det er rart at HI har ordnet vikar selv, ledere tar ikke den jobben. Alt som kan delegeres til de på golvet som allerede springer beina av seg, blir delegert dit. Anonymkode: 63415...b26
Anonym bruker Skrevet 3. april 2021 #25 Skrevet 3. april 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Mannen min jobber i et oljeselskap, og må alltid ordne med vikar selv når han har ferie. Men han har inkludert overtid og jobbet egentlig 24/7 uansett, da 🙄 Anonymkode: f7f06...eaf Er det ferie eller bytting av uker det er snakk om? Både far min og bror min jobber offshore. Ferien deres er allerede bakt inn i turnusen i og med de er 2 uker på og 4 uker fri. Anonymkode: 4a013...ec5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå