Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #26 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Jeg har bodd i USA. Møtte personer jeg hadde sett på som normalt oppegående, og så viste det seg at de ikke ante hva Europa er, de kunne ikke si verdensdelene eller plassere dem på verdenskartet, de kunne ikke overfladisk historie om eget hjemland, langt mindre andre lands historie. De hadde hørt om andre verdenskrig, for de hadde jo sett filmen Pearl Harbor, og det verste ved krigen var at USA var blitt angrepet, og de tvilte på at jøder var blitt drept under krigen, for hvem ville vel drept så mange bare fordi... Når kunnskapen i befolkningen går ned, da står demokratiet i fare! Det vil ikke hjelpe å ha et fag om demokrati når de som skal lære om det ikke har nok kunnskap til å forstå bakgrunnen for hvorfor det fungerer (eller, la meg rette det, hvorfor det har fungert til nå - for vi ser i flere land at når kunnskapsnivået og polariering oppstår, da fungerer det ikke, spesielt ikke etter inntoget av internett med masse falske nyheter). Jeg skulle likt å vite bakgrunnen til de som har utarbeidet dette nye reformforslaget, hvilken utdanning de har, hvilken yrkeserfaring de har og alder... Anonymkode: baa49...928 «Hvordan den nye fag- og timefordelingen vil se ut, skal ikke avgjøres ennå. Ministeren vil ha en grundig og involverende prosess fremover, der hele sektoren og fagmiljøene deltar» Ser ikke ut som det er avgjort, jeg har tiltro til Melby i utgangspunktet, tror og håper hun kommer til å gjøre en god jobb her. Slik jeg leser her, vil ikke geografi nødvendigvis forsvinne, det blir flettet inn i emnet de skal fordype seg i. Ikke et enkeltstående fag, slik det har vært. Jeg tror ikke det nødvendigvis er negativ, husker selv jeg pugget land og hovedstader i Europa. Land blir bare et mentalt bilde i hodet med farger. Mye mer gøy hvis du kan lære om Hviterussland som noe annet enn en den lilla flekken til høyre for Polen over gule Ukraina 👍🏻 Kalles Europas siste diktatur (kjempepotensial for læring bare ved å undre seg om hvorfor) og vi diskuterer om det bør kalles Belarus (noe som er litt morsomt i og med Belarus betyr Hviterussland) Hvis det er dette som er målet, mitt eksempel er selvfølgelig en voldsom forenkling, synes jeg det høres ut som en bra retning. Anonymkode: 3083d...61c
Merdee Skrevet 26. mars 2021 #27 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): I forbindelse med skolereformen planlegges det å fjerne alle fellesfag på videregående utenom norsk, engelsk og matte. I tillegg skal det komme et fremtidsfag der elevene skal læres opp i demokrati, likestilling, miljøbevisthet mm. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8WPw7/ny-skolereform-faerre-fellesfag-paa-timeplanen-i-videregaaende Dette faget blir jo virkelig en offentlig hjernevask. På mange måter er det jo positivt om størst mulig del av befolkningen er enige i hvordan vi bør leve, men hvem er det som skal ha rett til å bestemme hva ungdommen skal indoktrineres med? Anonymkode: 05b13...329 Min tanke er at dette burde inkluderes i de eksisterende fagene. Tenker at det er pur idioti å fjerne viktige fellesfag.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #28 Skrevet 26. mars 2021 Hva med å lære de litt opp hygiene og renhold? Jeg er renholder på en vgs og blir noen gang sjokkert over enkelte ungdommer. Kaster mat på gulvet og søler og roter. Overhørte en gutt sa når han med vilje tømte brus på gulvet: renholderen tørker det opp Anonymkode: 82f90...d17
Merdee Skrevet 26. mars 2021 #29 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hjernevask er å systematisk indoktrinere noen med bestemte holdninger og meninger. Det er jo akkurat det dette faget skal. Det blir ikke mindre hjernevask av at vi er enige i at holdningene og meningene er bra. Anonymkode: 05b13...329 Jeg skjønner hva du mener. Med unntak av miljø, så er dette fag som handler om verdier og tankegods som står sterkt i vestlig kultur. Selv om jeg er feminist og på vestresiden, så ser jeg at innføringen av egne fag med dette som tema har en parallell til indoktrinering. Endret 26. mars 2021 av Merdee
Optatium Skrevet 26. mars 2021 #30 Skrevet 26. mars 2021 Siden disse temaene allerede ligger i den nye læreplanen skjønner jeg ikke hvorfor man skal ta ut fellesfag og erstatte med dette greiene her? Hvem skal undervise i det? Hva slags utdannelse skal man ha da? Snakk om å gjøre lærere overflødige og gjøre de ubrukelige 🥴
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #31 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): I forbindelse med skolereformen planlegges det å fjerne alle fellesfag på videregående utenom norsk, engelsk og matte. I tillegg skal det komme et fremtidsfag der elevene skal læres opp i demokrati, likestilling, miljøbevisthet mm. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8WPw7/ny-skolereform-faerre-fellesfag-paa-timeplanen-i-videregaaende Dette faget blir jo virkelig en offentlig hjernevask. På mange måter er det jo positivt om størst mulig del av befolkningen er enige i hvordan vi bør leve, men hvem er det som skal ha rett til å bestemme hva ungdommen skal indoktrineres med? Anonymkode: 05b13...329 Politikerne? Som er valgt av... folket? Det er jo alltid sånn at noen bestemmer kurrikulumet. De menneskene har interesser og personligheter og en kulturell, kjønns- og klassetilhørighet. Ingenting nytt med det nå. Anonymkode: 437af...16a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #32 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): De skal lære å tenke på en slik måte at de forstår at de grunnleggende sannhetene som staten har vedtatt at skal fremheves er de riktige. Et fag kan ikke samtidig lære dem at de skal ta egne besluttninger om hva som er rett og galt og at demokrati, likestilling og miljøvern er riktig. Anonymkode: 05b13...329 Hvis dette er måten du tenker på, så vil jeg tro at du hjernevasker barna dine daglig. Det du som forelder har vedtatt er det riktige. Du kan ikke lære barna dine å ta egne beslutninger samtidig som at du lærer dem det du mener er rett og galt. Altså hjernevasker du dine egne barn Anonymkode: e68d2...1df
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #33 Skrevet 26. mars 2021 Merdee skrev (2 timer siden): Jeg skjønner hva du mener. Med unntak av miljø, så er dette fag som handler om verdier og tankegods som står sterkt i vestlig kultur. Selv om jeg er feminist og på vestresiden, så ser jeg at innføringen av egne fag med dette som tema har en parallell til indoktrinering. Det er jo ikke mer indoktrinering enn at «de fire store» alle er menn, som skriver fra mannlige hvite perspektiv. Eller at vi veldig galant har utelukket de grelleste delene av historien vår fra samfunnsfagundervisningen. Å lære videre etikk, moral, religionsforståelse gjør vi allerede. Når vi underviser i norsk, samfunnsfag og engelsk velger vi oss perspektiver. Det er umulig å formidle de fagene 100 % nøytralt. De har aldri vært formidlet uten kulturell og ideologisk tilhørighet og de kommer aldri til å være det. Hvilke perspektiver vi ønsker å sende videre til neste generasjon er det vi som bestemmer. Og da er ikke likestilling og likeverd en dårlig ting å lære videre altså. Anonymkode: 437af...16a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #34 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva med å lære de litt opp hygiene og renhold? Jeg er renholder på en vgs og blir noen gang sjokkert over enkelte ungdommer. Kaster mat på gulvet og søler og roter. Overhørte en gutt sa når han med vilje tømte brus på gulvet: renholderen tørker det opp Anonymkode: 82f90...d17 Hvorfor får du deg ikke en ordentlig jobb? Anonymkode: f1618...d88
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #35 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hvis dette er måten du tenker på, så vil jeg tro at du hjernevasker barna dine daglig. Det du som forelder har vedtatt er det riktige. Du kan ikke lære barna dine å ta egne beslutninger samtidig som at du lærer dem det du mener er rett og galt. Altså hjernevasker du dine egne barn Anonymkode: e68d2...1df Ja, det gjør jeg, som alle andre gode foreldre også gjør. Anonymkode: 05b13...329
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #36 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Ja, det gjør jeg, som alle andre gode foreldre også gjør. Anonymkode: 05b13...329 Da er det vel ikke så galt at skolen gjør det samme? Anonymkode: e68d2...1df
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #37 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor får du deg ikke en ordentlig jobb? Anonymkode: f1618...d88 Rull inn! Renholdere gjør en svært viktig jobb! Jeg underviser i videregående skole, men har ingen jobb å gå til hvis renholderne ikke gjør sin jobb. Skulle renholderne streike, så blir skolen stengt rimelig fort. Anonymkode: 17f6a...4cc
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #38 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Da er det vel ikke så galt at skolen gjør det samme? Anonymkode: e68d2...1df Jo, det synes jeg er et vesentlig større problem. Det viktigste er imidlertid at det er åpenhet om hva som er målet og hvem som har rett til å bestemme hbordan ungdommens sinn skal formes. Anonymkode: 05b13...329
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #39 Skrevet 26. mars 2021 Flott. Håper nynorsk blir valgfritt også. Så kan ungdommene fylle resten av timene med fag de trenger. Glad barna mine får oppleve dette 👍🏼 Anonymkode: fa051...70a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #40 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Rull inn! Renholdere gjør en svært viktig jobb! Jeg underviser i videregående skole, men har ingen jobb å gå til hvis renholderne ikke gjør sin jobb. Skulle renholderne streike, så blir skolen stengt rimelig fort. Anonymkode: 17f6a...4cc Pfffft. Fort gjort å vaske over og tømme søppel. Det klarer alle. Anonymkode: f1618...d88
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #41 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Pfffft. Fort gjort å vaske over og tømme søppel. Det klarer alle. Anonymkode: f1618...d88 Alle klarer å oppføre seg som en idiot på ett forum også.. Anonymkode: 82f90...d17
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #42 Skrevet 26. mars 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg tenker at dette jo er stikk motsatt av hjernevasking. Å lære om demokrati, likestilling og miljø er vel det skolen har jobbet med i mange år? Jeg skjønner faktisk ikke hva du vil frem til her. Mener du at staten hjernevasker oss? Anonymkode: 28eed...b20 Selvfølgelig er skolen hjernevask! Bare se på ethvert samfunn til ENHVER tid. Det undervises i det som staten synes er "passende". Anonymkode: c57b7...599
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #43 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Pfffft. Fort gjort å vaske over og tømme søppel. Det klarer alle. Anonymkode: f1618...d88 Hvem skal gjøre det, tenker du? Anonymkode: 17f6a...4cc
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #44 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvem skal gjøre det, tenker du? Anonymkode: 17f6a...4cc Ordenselev i klassen kunne for eksempel hatt den oppgaven. Anonymkode: 05b13...329
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #45 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ordenselev i klassen kunne for eksempel hatt den oppgaven. Anonymkode: 05b13...329 Og hvem skal vaske toalett, gymsal, garderober, kjøkken, katine osv? Jeg hadde ikke sendt mitt barn på en skole der elevene hadde ansvar for renholdet. Ett rent innemiljø er faktisk veldig viktig. Anonymkode: 82f90...d17
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #46 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og hvem skal vaske toalett, gymsal, garderober, kjøkken, katine osv? Jeg hadde ikke sendt mitt barn på en skole der elevene hadde ansvar for renholdet. Ett rent innemiljø er faktisk veldig viktig. Anonymkode: 82f90...d17 Jeg synes det er bedre at det er fast ansatte som vasker, men i et krisetilfelle burde elevene kunne gjøre det selv. Det ville være bedre enn å stenge. Anonymkode: 05b13...329
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #47 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes det er bedre at det er fast ansatte som vasker, men i et krisetilfelle burde elevene kunne gjøre det selv. Det ville være bedre enn å stenge. Anonymkode: 05b13...329 Enig. Men jeg tror ikke at de har klart å gjennomføre det. Der jeg jobber er reglene at elevene henger opp stolen sin når de forlater klasserommet. Det er læreren sitt ansvar at det blir gjort. Men til og med det er vanskelig. Mange ganger står stolene hulter til bulter rundt omkring i klasserommet. Så da blir ikke rommet vasket den dagen. Anonymkode: 82f90...d17
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #48 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Enig. Men jeg tror ikke at de har klart å gjennomføre det. Der jeg jobber er reglene at elevene henger opp stolen sin når de forlater klasserommet. Det er læreren sitt ansvar at det blir gjort. Men til og med det er vanskelig. Mange ganger står stolene hulter til bulter rundt omkring i klasserommet. Så da blir ikke rommet vasket den dagen. Anonymkode: 82f90...d17 Hvis det er lærerens ansvar at stolene er oppe får læreren sette dem opp hvis elevene ikke har gjort det. Så lenge læreren ikke får noen konsekvenser av ikke å følge opp sin del av jobben og elevene ikke noen konsekvenser av å ikke sette opp stolene må man regne med at det går sånn. Anonymkode: 05b13...329
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #49 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis det er lærerens ansvar at stolene er oppe får læreren sette dem opp hvis elevene ikke har gjort det. Så lenge læreren ikke får noen konsekvenser av ikke å følge opp sin del av jobben og elevene ikke noen konsekvenser av å ikke sette opp stolene må man regne med at det går sånn. Anonymkode: 05b13...329 Eneste konsekvens er at de må komme tilbake til ett skittent rom. Men de fleste bryr seg ikke om det. Må påpeker at de fleste elever og lærere er flinke. Men så er det noen som gir F Anonymkode: 82f90...d17
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #50 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Pissefag og føleri. Anonymkode: 01ca5...c9f Et godt eksempel for behovet som finnes for faget... Anonymkode: 8e001...8de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå