Gå til innhold

Hjernevask på videregående skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med skolereformen planlegges det å fjerne alle fellesfag på videregående utenom norsk, engelsk og matte. I tillegg skal det komme et fremtidsfag der elevene skal læres opp i demokrati, likestilling, miljøbevisthet mm.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8WPw7/ny-skolereform-faerre-fellesfag-paa-timeplanen-i-videregaaende

Dette faget blir jo virkelig en offentlig hjernevask. På mange måter er det jo positivt om størst mulig del av befolkningen er enige i hvordan vi bør leve, men hvem er det som skal ha rett til å bestemme hva ungdommen skal indoktrineres med? 

Anonymkode: 05b13...329

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du tenker at demokrati, likestilling og miljøbevissthet er dumt å lære om? Hvorfor?

Anonymkode: 98b94...cf7

Skrevet

Supert! Nå begynner skolene å gå i riktig retning. Dette handler jo om det helt motsatte av hjernevasking, de vil jo lære dem å tenke selv og være kildekritiske!

Anonymkode: 1e82f...48b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så du tenker at demokrati, likestilling og miljøbevissthet er dumt å lære om? Hvorfor?

Anonymkode: 98b94...cf7

Nei, jeg mener ikke det er dumt å lære om. Hjernevask og indoktrinering er en nødvendighet for å få et samfunn til å fungere. Jeg lurer på hvem som skal bestemme hvilken og hvor hard hjernevask vi skal ha av ungdom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Supert! Nå begynner skolene å gå i riktig retning. Dette handler jo om det helt motsatte av hjernevasking, de vil jo lære dem å tenke selv og være kildekritiske!

Anonymkode: 1e82f...48b

De skal lære å tenke på en slik måte at de forstår at de grunnleggende sannhetene som staten har vedtatt at skal fremheves er de riktige. Et fag kan ikke samtidig lære dem at de skal ta egne besluttninger om hva som er rett og galt og at demokrati, likestilling og miljøvern er riktig.

Skrevet

Jeg tenker at dette jo er stikk motsatt av hjernevasking. Å lære om demokrati, likestilling og miljø er vel det skolen har jobbet med i mange år? 

Jeg skjønner faktisk ikke hva du vil frem til her. Mener du at staten hjernevasker oss? 

Anonymkode: 28eed...b20

Skrevet

Pissefag og føleri. 

Anonymkode: 01ca5...c9f

Skrevet

Her høres det ut som det er du som må frem med foliehatten altså, det får være måte på konspirasjonsteorier.

Du kan ikke seriøst mene at det beste er om barna går gjennom 12 år på skolen uten å lære om disse tingene?

Anonymkode: 20196...64b

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Her høres det ut som det er du som må frem med foliehatten altså, det får være måte på konspirasjonsteorier.

Du kan ikke seriøst mene at det beste er om barna går gjennom 12 år på skolen uten å lære om disse tingene?

Anonymkode: 20196...64b

Som jeg skrev over synes jeg det i utgangspunktet er bra de lærer om disse tingene, men her er det snakk om at de skal læres opp i demograti osv. Det er ikke noen selvfølge at demokrati er den beste styreformen eller at full likestilling mellom kjønnene er det beste for eksempel. Det kommer an på hva man ønsker å oppnå.

Å lære om demokrati, likestilling, menneskerettigheter osv er noe helt annet enn å læres opp til å mene at det er riktig og det må bli ganske vanskelig å skulle lære bort evnen til å tenke selv og stille kritiske spørsmål, i samme fag der de skal lære at noen holdninger, styreformer ol er bedre enn andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tenker at dette jo er stikk motsatt av hjernevasking. Å lære om demokrati, likestilling og miljø er vel det skolen har jobbet med i mange år? 

Jeg skjønner faktisk ikke hva du vil frem til her. Mener du at staten hjernevasker oss? 

Hjernevask er å systematisk indoktrinere noen med bestemte holdninger og meninger. Det er jo akkurat det dette faget skal. Det blir ikke mindre hjernevask av at vi er enige i at holdningene og meningene er bra.

Skrevet

Nei, jeg tenker motsatt. Fokus på å tenke kritisk og handle etisk er vel ett skritt bort fra den indoktrinering som vi har sneket inn i fag som krle. 

Anonymkode: 3083d...61c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Som jeg skrev over synes jeg det i utgangspunktet er bra de lærer om disse tingene, men her er det snakk om at de skal læres opp i demograti osv. Det er ikke noen selvfølge at demokrati er den beste styreformen eller at full likestilling mellom kjønnene er det beste for eksempel. Det kommer an på hva man ønsker å oppnå.

Å lære om demokrati, likestilling, menneskerettigheter osv er noe helt annet enn å læres opp til å mene at det er riktig og det må bli ganske vanskelig å skulle lære bort evnen til å tenke selv og stille kritiske spørsmål, i samme fag der de skal lære at noen holdninger, styreformer ol er bedre enn andre.

Hvor leser du at de skal læres opp til å mene at noe er riktig? Å lære om demokrati og å lære å mene det er riktig, er to forskjellige ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hjernevask er å systematisk indoktrinere noen med bestemte holdninger og meninger. Det er jo akkurat det dette faget skal. Det blir ikke mindre hjernevask av at vi er enige i at holdningene og meningene er bra.

Jeg føler at du har misforstått så grunnleggende at det er vanskelig å argumentere mot deg. Det henger jo ikke på greip, det du hevder her. 

Jeg tenker man får være takknemlig at det er andre som bestemmer dette. 

Skrevet

Å fjerne samfunnsfag/historie og kroppsøving er ikke veien å gå. Å ta inn et fag som gjelder demokrati, likestilling og miljø høres umiddelbart bra ut, men nytten av det vil trolig avhenge mye av hvilke meninger den enkelte lærer selv har om disse spørsmålene.

Høres ut som om regjeringen ønsker å ta norsk skole et steg nærmere det amerikanske skolesystemet, noe som ikke bare er heldig. Jeg er redd dette kan føre til at en del velger "lette" fag som ikke krever særlig innsats, bare fordi de kan gjøre det. Da fører det fort til tapte år i etterkant når de ev. må ta opp igjen fag for å studere, eller det kan føre til klasseskiller. Men det er vel egentlig det denne regjeringen også har ført politikk på i snart åtte år nå - øke formuen til de rikeste, fjerne nødvendige støtter for de fattigste.

Anonymkode: baa49...928

Skrevet

De kan ikke fjerne historie, vel? Det finnes vel knapt noe viktigere fag. 

Anonymkode: c5c16...119

Skrevet

Her er det vel snakk om fag alle skal ta, uavhengig av hvilken linje de velger (studiespes, yrkesfag etc). Jeg regner med historie, naturfag, fremmedspråk og geografi vil fortsette på studiespes? 

Anonymkode: 2ad0b...451

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

De kan ikke fjerne historie, vel? Det finnes vel knapt noe viktigere fag. 

Anonymkode: c5c16...119

Jo, de tenker å fjerne både historie, geografi, kropsøving, naturfag og religion som fellesfag. Fagene vil jo finnes, men ikke som noe alle må ta.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvor leser du at de skal læres opp til å mene at noe er riktig? Å lære om demokrati og å lære å mene det er riktig, er to forskjellige ting. 

Hvis målet er at elevene skal ha kunskap om demokrati, likestilling osv, uten at de skal påvirkes til å oppfatte det som selvfølgelig riktig eller grunnleggende bedre enn andre styre og leveformer er det ikke problematisk, men så vidt jeg har forstått er det ikke det som er tanken.

Så vidt jeg har oppfattet det er planen mer at elevene skal lære om hvorfor det er riktig enn nøytralt om positive og negative sider.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jo, de tenker å fjerne både historie, geografi, kropsøving, naturfag og religion som fellesfag. Fagene vil jo finnes, men ikke som noe alle må ta.

Det vil føre til en fordumming av samfunnet.

Skrevet

Så lenge det de lærer er basert på forskning og statistikk er det ikke hjernevasking. 

Skrevet
Pobie skrev (5 minutter siden):

Så lenge det de lærer er basert på forskning og statistikk er det ikke hjernevasking. 

Det kommer an på hvilken forskning og statistikk de legger til grunn. Jeg tipper skolen i Kina vektlegger en annen forskning og annen statistikk ved undervisningen i disse emnene enn det skolen i Norge gjør. Å være nøytral i slike spørsmål er veldig vanskelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det spørs hvilke lærere de får i miljø. Hvis de får fanatiske elbilkjørere og veganere som fordømmer folk som spiser kjøtt og mener alle må skamme seg. 

Anonymkode: 5ac5b...07d

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det vil føre til en fordumming av samfunnet.

Enig. Hvorfor skal man plutselig ikke lære noe om historie og geografi? Historie er jo veldig viktig å lære blant annet for å ikke begå de samme feilene som er gjort tidligere. Historie forteller hvorfor et land er slik det er, hvordan utviklingen i Norge har vært, hvilket bidrag egypterne og grekere har gitt som vi i dag kan takke dem for, og så videre. Det fører til fordumming av samfunnet at folk bare skal lære om praktiske ting, og ingenting om teori. 

Skrevet

Rart hvordan vi i Norge ønsker å få minst mulig kunnskap hele tiden - slutt på lekser, slutt på nesten alle fag, slutt på karakterer, fritak for det ene og det andre, hjemmeskole i regi av foreldre med forskjellig bakgrunn er visst like godt som offentlig skole, skrivefeil skal man ikke rette på osv. 

Mens i alle andre land ønsker man å få mest mulig kunnskap for å utvikle seg, det er harde kamper for skolegang og økning av kvaliteten i skolen og så videre. Ikke overraskende, men rart at nordmenn ønsker å bli dummere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Enig. Hvorfor skal man plutselig ikke lære noe om historie og geografi? Historie er jo veldig viktig å lære blant annet for å ikke begå de samme feilene som er gjort tidligere. Historie forteller hvorfor et land er slik det er, hvordan utviklingen i Norge har vært, hvilket bidrag egypterne og grekere har gitt som vi i dag kan takke dem for, og så videre. Det fører til fordumming av samfunnet at folk bare skal lære om praktiske ting, og ingenting om teori. 

Jeg har bodd i USA. Møtte personer jeg hadde sett på som normalt oppegående, og så viste det seg at de ikke ante hva Europa er, de kunne ikke si verdensdelene eller plassere dem på verdenskartet, de kunne ikke overfladisk historie om eget hjemland, langt mindre andre lands historie. De hadde hørt om andre verdenskrig, for de hadde jo sett filmen Pearl Harbor, og det verste ved krigen var at USA var blitt angrepet, og de tvilte på at jøder var blitt drept under krigen, for hvem ville vel drept så mange bare fordi...

Når kunnskapen i befolkningen går ned, da står demokratiet i fare! Det vil ikke hjelpe å ha et fag om demokrati når de som skal lære om det ikke har nok kunnskap til å forstå bakgrunnen for hvorfor det fungerer (eller, la meg rette det, hvorfor det har fungert til nå - for vi ser i flere land at når kunnskapsnivået og polariering oppstår, da fungerer det ikke, spesielt ikke etter inntoget av internett med masse falske nyheter).

Jeg skulle likt å vite bakgrunnen til de som har utarbeidet dette nye reformforslaget, hvilken utdanning de har, hvilken yrkeserfaring de har og alder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...