Gå til innhold

Hadde dere gitt barnet konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei jeg gjør ikke det,  jeg sier ikke ate gutten skal straffes for med straff kommer man ingen vei. 
men en konsekvens  er riktig.  Konsekvensen må ikke være stor. Det kan være nok å måtte si unnskyld til lærer. Kanskje konsekvensen er at barnet faktisk må snakke med deg og  komme   til en enighet om at dette ikke er greit. 
ingen barn skal straffes. 
men vi må faktisk lære barn at slå, sparke og klore ikke er greit. Vi kan ikke oppdra enda en snøfnugg generasjon. 

Anonymkode: 29d60...718

Det er vel ingen som mener slik oppførsel er greit??? Men han gjør jo ikke dette fordi han er slem, det er jo et rop om hjelp.

Anonymkode: f72f6...da3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er vel ingen som mener slik oppførsel er greit??? Men han gjør jo ikke dette fordi han er slem, det er jo et rop om hjelp.

Det er jo et rop om hjelp og gutten må ha hjelp.  Men uansett må det snakkes pm at det han gjorde ikke er ok. Selv om han trenger hjelp så må han skjønne at den oppførsel ikke er greit 

Det blir helt feil å gi han et klapp på skulderen og si ja jeg vet lei deg og sint så det er ok at du går til angrep på lærere og medelever. 

det er ikke greit å gå til fysisk angrep på noen  uansett diagnose, sinne, frustrasjon. 
om vi ikke snakker med barna om rett og galt  og kun fokuserer på at ja uff lille vennen min lille sukker klump  jeg skjønner at du var sint og derfor slo du det er greit det lille gullet mitt.  Hvordan  skal barn lære? 

Skrevet

Konsekvens (fra latin av consequi, «følge») er følgen av en hendelse eller handling, det vil si det som skjer videre eller etterpå og kan sies å være direkte påvirket av det inntrufne; gjennomført samsvar, følgeriktighet; og logiskslutning, følge.[1]

Dette er konsekvens. Det du lurer på er om vi hadde straffet barnet. Det hadde selvsagt ikke oppegående folk gjort. 

Anonymkode: 97686...c50

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Det er jo et rop om hjelp og gutten må ha hjelp.  Men uansett må det snakkes pm at det han gjorde ikke er ok. Selv om han trenger hjelp så må han skjønne at den oppførsel ikke er greit 

Det blir helt feil å gi han et klapp på skulderen og si ja jeg vet lei deg og sint så det er ok at du går til angrep på lærere og medelever. 

det er ikke greit å gå til fysisk angrep på noen  uansett diagnose, sinne, frustrasjon. 
om vi ikke snakker med barna om rett og galt  og kun fokuserer på at ja uff lille vennen min lille sukker klump  jeg skjønner at du var sint og derfor slo du det er greit det lille gullet mitt.  Hvordan  skal barn lære? 

Du tror ikke en gutt på 9 år er veldig klar over dette? Det er virkelig ikke der fokuset skal settes, tilføre skam og skyldfølelse. Ingen sier at det er ok å gjøre det. Du virker ikke helt oppegående? Foreldrekurs er nok tingen for deg også, om du har barn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Helt enig at barnet må klar beskjed om at ikke er lov å skade læreren,å det har jeg selvsagt snakket med han om. Å selvsagt bruker jeg ikke min milde stemme når han gjør så alvorlige ting! 

Anonymkode: b4607...5fe

Skrevet

Nå er det vel neppe slik at gutten i en alder av ni år mangler informasjon om at det ikke er greit å slå. Han mangler gode mestringsstrategier, og spørsmålet er hva slags hjelp han trenger for å utvikle dem. Noen barn klarer kanskje å besinne seg klokka tolv under trussel av å miste ipad-tid klokka fire, men disse barna har vel gjerne ikke de største problemene med temperamentet i utgangspunktet. 

Jeg er nysgjerrig på hva slags ting det er han får tilsnakk for? Hva er det som starter det hele? Et eller annet er det han gjør som utløser tilsnakk, og å finne ut hva slags situasjoner i skolehverdagen han ikke mestrer, kan gi en pekepinn på hvilke vansker han har. Jeg ville absolutt tatt tak i ppt/bup igjen. At han har klart seg greit de første par årene på skolen, betyr ikke at han ikke har underliggende vansker han kan få hjelp med, og som viser seg først nå hvor de andre elevene modnes og forventningene til oppførsel blir høyere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt enig at barnet må klar beskjed om at ikke er lov å skade læreren,å det har jeg selvsagt snakket med han om. Å selvsagt bruker jeg ikke min milde stemme når han gjør så alvorlige ting! 

Men hva annet gjør du enn å snakke med "ikke-mild stemme"?? 

Nå har jeg spurt 3 ganger om hva du tenker å gjøre med dette, særlig selvbildet og utagering. Du svarer jo ikke. Har du i det hele tatt tenkt å ta kontakt med noen som kan veilede og hjelpe dere? Eller skal du bare fortsette å snakke om hvor dårlige valg han tar og med det bidra til enda lavere selvbilde? 

Anonymkode: c389c...2ed

Skrevet
Mostly Harmless skrev (52 minutter siden):

Nå er det vel neppe slik at gutten i en alder av ni år mangler informasjon om at det ikke er greit å slå. Han mangler gode mestringsstrategier, og spørsmålet er hva slags hjelp han trenger for å utvikle dem. Noen barn klarer kanskje å besinne seg klokka tolv under trussel av å miste ipad-tid klokka fire, men disse barna har vel gjerne ikke de største problemene med temperamentet i utgangspunktet. 

Jeg er nysgjerrig på hva slags ting det er han får tilsnakk for? Hva er det som starter det hele? Et eller annet er det han gjør som utløser tilsnakk, og å finne ut hva slags situasjoner i skolehverdagen han ikke mestrer, kan gi en pekepinn på hvilke vansker han har. Jeg ville absolutt tatt tak i ppt/bup igjen. At han har klart seg greit de første par årene på skolen, betyr ikke at han ikke har underliggende vansker han kan få hjelp med, og som viser seg først nå hvor de andre elevene modnes og forventningene til oppførsel blir høyere.

Nå sist hadde han kastet steiner mot en parkeringsplass som selvfølgelig er veldig alvorlig. Når læreren sa at dette måtte hun si til foreldrene så ble han rasende og klorte og sparket.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nå sist hadde han kastet steiner mot en parkeringsplass som selvfølgelig er veldig alvorlig. Når læreren sa at dette måtte hun si til foreldrene så ble han rasende og klorte og sparket.

Men dere må jo ta tak i hvorfor han gjorde det. Skaff barnet hjelp!!!

Skrevet

Jeg hadde bedt barnet gå på rommet, og snakket med det etterpå, kanskje det blir mobbet på skolen eller noen er slemme mot han?

Anonymkode: 9df7a...13b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville absolutt tatt kontakt med hjelpeapparatet igjen. En gutt går ikke rolig og trygg ut i friminutt, begynner å kaste stein alene og eksploderer totalt over å få høre at dette ikke går. 

Det kan høres ut som han er mye frustrert på skolen uten at dere egentlig vet hvorfor. Forhåpentligvis kan han få en mye bedre hverdag om dere får nøstet opp i hva som er vanskelig for ham og tilrettelagt best mulig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.3.2021 den 11.41):

Skolen må løse sine problemer på skolen. At du som forelder skal straffe for det barnet gjør på en annen arena er uhørt. 

Anonymkode: aa44d...75c

Men da lærer barnet at det ikke får noe konsekvens å være stygg med læreren og å kaste stein. Så er ikke enig med deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.3.2021 den 19.06):

Har aldri sagt at han er slem,men tror kanskje faren kan si sånne ting om han ikke er lydig der.

Jeg reagerer på hvor lite du svare i tråden, Hi. Du har fått mange gode svar, og du har fått spørsmål som er veldig relevante og viktige, men du responderer omtrent ikke på noe av dette.

Hvordan er forholdene hjemme hos dere? Har du og far det godt sammen? Er du og far enige i barneoppdragelsen? Sliter far med temperament/sinne? Har dere fått hjelp for noe tidligere, enten av familievernkontoret, barnevern eller andre?

Du sier du "tror" faren sier til gutten at han er slem, hvorfor "tror" du det?

Anonymkode: cfc48...d5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg reagerer på hvor lite du svare i tråden, Hi. Du har fått mange gode svar, og du har fått spørsmål som er veldig relevante og viktige, men du responderer omtrent ikke på noe av dette.

Hvordan er forholdene hjemme hos dere? Har du og far det godt sammen? Er du og far enige i barneoppdragelsen? Sliter far med temperament/sinne? Har dere fått hjelp for noe tidligere, enten av familievernkontoret, barnevern eller andre?

Du sier du "tror" faren sier til gutten at han er slem, hvorfor "tror" du det?

Jeg bor ikke sammen med far så kan jo ikke vite hvordan er da. Men er jo ikke den som er flinkest med barn så kan se for meg at far kan ha sagt at sønnen vår er slem om han har gjort noe galt.  Meg og far har ett greit samarbeid,men han er bare hos faren annenhver helg så har ikke egentlig så mye kontakt med far.  Vi foresten totalt forskjellige på barneoppdragelsen,han er litt sånn at "jeg gir EN beskjed,å den skal følges med en gang". Mens jeg har mer tolmodighet å skjønner at barn er barn. 

Her hjemme pleier han å være en rolig gutt som har omsorg for andre,å som ikke slår eller sparker når han er sint. Men nå i det siste har han sparket og slått meg med ett tilfelle også når han ble sint,å det er ulikt han.

Skrevet
Jo-lene skrev (På 24.3.2021 den 0.44):

Merker meg at mange blander konsekvenser og straff her. Ser det kan tolkes som det samme, men er jo egentlig ikke det. Straff er hardere. Konsekvens på handling for barn trenger ikke være annet enn å ta fra dem en fordel feks. Hos oss får de alltid en advarsel før konsekvensen gjennomføres. Konsekvensen for 8-åringen her i hus er å ta fra ham skjermtid feks. Eller mindre godteri biter i lørdagsgodt skålen. Konsekvensene er med andre ord ting som uansett ikke er bra for ham. Vi ville aldri gitt konsekvenser som gjør at han kan få negative assosiasjoner rundt det vi tar fra ham eller pålegger ham. Feks si han skal gå på rommet sitt eller ‘rett i seng’ o.l. Vi overdriver heller aldri konsekvensene. Det er gjerne snakk om 30 min mindre skjermtid fremfor 1 time. Osv.

Leser forøvrig at sønnen deres er utredet for Asberger. Om dere har sett så mange tegn allerede fra barnehagealder er det jo uansett noe som ikke stemmer. Dette kan tyde på en adferdsforstyrrelser. Og det kan være like utfordrende selv om det ikke er innen Asberger spekteret. Men han bør likevel få ny vurdering hos BUP om dette fortsetter syns jeg. Hadde vært noe annet om han hadde en liten periode med dette. Da ville jeg slått meg til ro med at det var en fase. Men dette er tydeligvis noe han strir med inni seg permanent. Og da bør det komme profesjonelle folk på banen.

Jeg ville ihvertfall ikke nølt med å ta kontakt igjen! Om ikke annet, fått gode råd derifra. Inkludert hvorvidt det er ok med konsekvenser i deres situasjon:) Lykke til🌸 

Dere må slutte med å kalle straff for konsekvens! Hvem fant på det?! Konsekvenser er noe som følger av en handling eller noe som inntreffer. Du vanner ikke planten - konsekvensen er at den dør. Det er høy etterspørsel etter boliger i Oslo - konsekvensen er at prisene øker. Konsekvenser kan ikke bestemmes eller pålegges/gis. Man kan godt si at konsekvensen av ugrei atferd er ikke lørdagsgodt, men det har sin sammenheng med at barnet oppfører seg dårlig, konsekvensen er at du blir sur og straffer ham med å ta bort lørdagsgodt. 

Anonymkode: 59dc7...fc2

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg bor ikke sammen med far så kan jo ikke vite hvordan er da. Men er jo ikke den som er flinkest med barn så kan se for meg at far kan ha sagt at sønnen vår er slem om han har gjort noe galt.  Meg og far har ett greit samarbeid,men han er bare hos faren annenhver helg så har ikke egentlig så mye kontakt med far.  Vi foresten totalt forskjellige på barneoppdragelsen,han er litt sånn at "jeg gir EN beskjed,å den skal følges med en gang". Mens jeg har mer tolmodighet å skjønner at barn er barn. 

Her hjemme pleier han å være en rolig gutt som har omsorg for andre,å som ikke slår eller sparker når han er sint. Men nå i det siste har han sparket og slått meg med ett tilfelle også når han ble sint,å det er ulikt han.

Men har du tenkt å søke hjelp for den endrede adferden til gutten din?

Det er jo helt tydelig at det er noe han nå sliter med. Hvilke tanker har du selv om hva det er han sliter med? Hva sier han selv til det at han ikke greier å la være å gjøre slike ting som han vet ikke er greit? Har noe endret seg hos deg eller far i det siste? Er gutten trygg på far og før/etter samvær?

Gutten din roper høyt om hjelp med den adferden sin, hva har du tenkt å gjøre med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...