Gå til innhold

Hadde dere gitt barnet konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det var da voldsomt folkens! Er det den uka nå? Alle som lurer på noe er teite og kan skylde seg selv? 

HI - som en annen her har svart; en diagnostisk vurdering er ikke en engangsforteelse. Det vil for eksempel være slik at man "tåler mer" av et barnehagebarn enn en 3. klassing. Altså vil det som regnes som innenfor normalområdet for et lite barn, være grunn til bekymring når barnet er større. Altså kan det hende at han kan ha nok vansker for en diagnose nå selv om han ikke hadde det da han gikk i barnehagen. 

Det høres ut som som gutten din strever med emosjonsregulering. Hvordan er han hvis han blir lei seg? Hvis han blir glad? Står andre reaksjoner enn sinne i stil med det som skjer? Reagerer han som andre 9-åringer? Finnes det situasjoner der han klarer å roe seg uten å slå? Hva kjennetegner de situasjonene? Jeg ville jobbet med ham for å finne andre strategier. Det er viktig at han lærer å kjenne igjen at det koker litt, og gradvis opparbeider seg evne til å gjøre noe annet enn å slå eller å ødelegge ting. 

I en rolig setting - hør om det er mulig for ham å sette ord på hva som skjer i ham. Hvordan vil han selv at voksne skal møte ham? Jeg ville nok ikke iverksatt konsekvenser, men jeg kunne gjort avtale om belønning eller gitt masse ros og oppmuntring de gangene han klarer å roe seg heller enn å bli aggressiv. Det vil jo kreve mye av deg og læreren også - da må dere se gutten bedre, kanskje gi ham et hint om at nå ser det ut til at han begynner å bli irritert, og så ta ham på fersken i å roe seg heller enn å skulle reparere og sanksjonere i ettertid. 

Mulig dette er for vanskelig å snu uten profesjonell hjelp. PPT er et OK sted å begynne, eller en kommunepsykolog gjennom helsestasjonen. Kanskje bør dere også vurdere rehenvisning til BUP. 

Endret av Iiiiik
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får neller! Man GIR ikke konsekvens, man gir straff. Straff er en konsekvens av å ikke oppføre seg bra, for eksempel. 

Det er dermed ikke sagt at straff er riktig i denne situasjonen. Jeg hadde tatt en samtale med helsesøster for å lage en plan videre. 

Anonymkode: 97686...c50

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Og selvfølgelig, god dialog med skolen og ev koble inn andre etater om det trengs. 

Anonymkode: 5f182...bdd

God dialog med skolen har vi.

Anonymkode: b4607...5fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

I siste har 9 åringen vist veldig sinne,han slår og sparker meg når han blir sint,ødelegger ting i sinne på skolen,å idag har han kloret og sparket læreren sin når han fikk tilsnakk for noe. Hva gjør dere når barnet oppfører seg sånn? Gir dere noe konsekvens? Snakker selvsagt med han hver gang men uten at det hjelper

Selvfølgelig! 

Anonymkode: 6b7ec...e7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg får neller! Man GIR ikke konsekvens, man gir straff. Straff er en konsekvens av å ikke oppføre seg bra, for eksempel. 

Det er dermed ikke sagt at straff er riktig i denne situasjonen. Jeg hadde tatt en samtale med helsesøster for å lage en plan videre. 

Anonymkode: 97686...c50

Helt enig med deg. Men det har blitt så mye mer stuerent å kalle det konsekvenser... 

Om jeg sier at sønnen ikke får leke med vennen sin i kveld fordi han kastet stein på skolen, er det en straff, ikke en konsekvens. Riktig nok en straff som følge av oppførselen tidligere, men likevel en straff. (Og en straff som til og med kan være berettiget)

Om vennen til sønnen min ringer og sier at han ikke vil leke med sønnen min fordi han kastet stein på skolen i dag og da ble han redd. Da er det en konsekvens. (Du oppfører deg sånn av vennene dine blir redde, da kan du risikere at de ikke vil leke med deg.)

Anonymkode: 5f182...bdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig! 

Det samme tenkte jeg men var veldig få som syns det var greit

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det samme tenkte jeg men var veldig få som syns det var greit

Straff er innafor. 

Skrevet
Iiiiik skrev (3 timer siden):

Det var da voldsomt folkens! Er det den uka nå? Alle som lurer på noe er teite og kan skylde seg selv? 

HI - som en annen her har svart; en diagnostisk vurdering er ikke en engangsforteelse. Det vil for eksempel være slik at man "tåler mer" av et barnehagebarn enn en 3. klassing. Altså vil det som regnes som innenfor normalområdet for et lite barn, være grunn til bekymring når barnet er større. Altså kan det hende at han kan ha nok vansker for en diagnose nå selv om han ikke hadde det da han gikk i barnehagen. 

Det høres ut som som gutten din strever med emosjonsregulering. Hvordan er han hvis han blir lei seg? Hvis han blir glad? Står andre reaksjoner enn sinne i stil med det som skjer? Reagerer han som andre 9-åringer? Finnes det situasjoner der han klarer å roe seg uten å slå? Hva kjennetegner de situasjonene? Jeg ville jobbet med ham for å finne andre strategier. Det er viktig at han lærer å kjenne igjen at det koker litt, og gradvis opparbeider seg evne til å gjøre noe annet enn å slå eller å ødelegge ting. 

I en rolig setting - hør om det er mulig for ham å sette ord på hva som skjer i ham. Hvordan vil han selv at voksne skal møte ham? Jeg ville nok ikke iverksatt konsekvenser, men jeg kunne gjort avtale om belønning eller gitt masse ros og oppmuntring de gangene han klarer å roe seg heller enn å bli aggressiv. Det vil jo kreve mye av deg og læreren også - da må dere se gutten bedre, kanskje gi ham et hint om at nå ser det ut til at han begynner å bli irritert, og så ta ham på fersken i å roe seg heller enn å skulle reparere og sanksjonere i ettertid

Mulig dette er for vanskelig å snu uten profesjonell hjelp. PPT er et OK sted å begynne, eller en kommunepsykolog gjennom helsestasjonen. Kanskje bør dere også vurdere rehenvisning til BUP. 

👏👏👏 

Det er akkurat sånn jeg/vi har gjort/gjør det med barnet mitt som sliter med emosjonsregulering og utagering i usikre situasjoner, og det begynner å gi uttelling etter "bare" 3 mnd. Han er 2.klassing. 

Jeg meldte inn 9a sak fordi han sa han ikke følte seg trygg på skolen. Sammen med lærer, avdelingsleder, Sfo og rektor lagde vi en aktivitetsplan som evalueres ca. hver 3. uke. Sønnen har alenetid hver uke med lærer i sløydsalen for å bedre relasjonen, så han skal føle seg trygg nok til å søke hjelp hos henne når det bobler. Hun jobber for å bedre se tegnene tidlig for når han blir urolig. 

Han har også gått til samtaler hos helsesykepleier og vi har vært hos familieteamet. Alle har hjulpet oss til å finne gode strategier for samtaler, håndtering av utagering på skolen (han har aldri utagert hjemme, så dette var et skoleproblem) og metoder for å bygge opp selvfølelsen. Barn som utagerer sånn har ofte lav selvfølelse, for de vet de gjør noe som ikke er greit, men klarer ikke stoppe. Da blir det daglige nederlag. 

HI, du er nødt til å få hjelp til å nå inn til gutten din. Han har det mest sannsynlig veldig vondt og det er din jobb å finne veien inn. 

Anonymkode: c389c...2ed

Skrevet

Kanskje gutten trenger noen å snakke med. Ingen oppfører seg slik plutselig uten forklaring. Gutten er 9 år, han klarer lite trolig å sette ord på hva som er de bakomliggende grunnene til en slik oppførsel. Hva tenker du hjelper med å straffe gutten?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

👏👏👏 

Det er akkurat sånn jeg/vi har gjort/gjør det med barnet mitt som sliter med emosjonsregulering og utagering i usikre situasjoner, og det begynner å gi uttelling etter "bare" 3 mnd. Han er 2.klassing. 

Jeg meldte inn 9a sak fordi han sa han ikke følte seg trygg på skolen. Sammen med lærer, avdelingsleder, Sfo og rektor lagde vi en aktivitetsplan som evalueres ca. hver 3. uke. Sønnen har alenetid hver uke med lærer i sløydsalen for å bedre relasjonen, så han skal føle seg trygg nok til å søke hjelp hos henne når det bobler. Hun jobber for å bedre se tegnene tidlig for når han blir urolig. 

Han har også gått til samtaler hos helsesykepleier og vi har vært hos familieteamet. Alle har hjulpet oss til å finne gode strategier for samtaler, håndtering av utagering på skolen (han har aldri utagert hjemme, så dette var et skoleproblem) og metoder for å bygge opp selvfølelsen. Barn som utagerer sånn har ofte lav selvfølelse, for de vet de gjør noe som ikke er greit, men klarer ikke stoppe. Da blir det daglige nederlag. 

HI, du er nødt til å få hjelp til å nå inn til gutten din. Han har det mest sannsynlig veldig vondt og det er din jobb å finne veien inn. 

Forresten.. En gang det passer naturlig inn, prøv å få sønnen din til å si én positiv ting om seg selv høyt. Kan banne på han sliter med å finne noe. Spør du om han kan si én negativ ting om deg selv, kommer det sikkert som perler på snor..

Håper selvfølgelig jeg tar feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Forresten.. En gang det passer naturlig inn, prøv å få sønnen din til å si én positiv ting om seg selv høyt. Kan banne på han sliter med å finne noe. Spør du om han kan si én negativ ting om seg selv, kommer det sikkert som perler på snor..

Skrevet

Merker meg at mange blander konsekvenser og straff her. Ser det kan tolkes som det samme, men er jo egentlig ikke det. Straff er hardere. Konsekvens på handling for barn trenger ikke være annet enn å ta fra dem en fordel feks. Hos oss får de alltid en advarsel før konsekvensen gjennomføres. Konsekvensen for 8-åringen her i hus er å ta fra ham skjermtid feks. Eller mindre godteri biter i lørdagsgodt skålen. Konsekvensene er med andre ord ting som uansett ikke er bra for ham. Vi ville aldri gitt konsekvenser som gjør at han kan få negative assosiasjoner rundt det vi tar fra ham eller pålegger ham. Feks si han skal gå på rommet sitt eller ‘rett i seng’ o.l. Vi overdriver heller aldri konsekvensene. Det er gjerne snakk om 30 min mindre skjermtid fremfor 1 time. Osv.

Leser forøvrig at sønnen deres er utredet for Asberger. Om dere har sett så mange tegn allerede fra barnehagealder er det jo uansett noe som ikke stemmer. Dette kan tyde på en adferdsforstyrrelser. Og det kan være like utfordrende selv om det ikke er innen Asberger spekteret. Men han bør likevel få ny vurdering hos BUP om dette fortsetter syns jeg. Hadde vært noe annet om han hadde en liten periode med dette. Da ville jeg slått meg til ro med at det var en fase. Men dette er tydeligvis noe han strir med inni seg permanent. Og da bør det komme profesjonelle folk på banen.

Jeg ville ihvertfall ikke nølt med å ta kontakt igjen! Om ikke annet, fått gode råd derifra. Inkludert hvorvidt det er ok med konsekvenser i deres situasjon:) Lykke til🌸 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Forresten.. En gang det passer naturlig inn, prøv å få sønnen din til å si én positiv ting om seg selv høyt. Kan banne på han sliter med å finne noe. Spør du om han kan si én negativ ting om deg selv, kommer det sikkert som perler på snor..

Ja han har veldig dårlig selvtillit.

Skrevet
Jo-lene skrev (6 timer siden):

Merker meg at mange blander konsekvenser og straff her. Ser det kan tolkes som det samme, men er jo egentlig ikke det. Straff er hardere. Konsekvens på handling for barn trenger ikke være annet enn å ta fra dem en fordel feks. Hos oss får de alltid en advarsel før konsekvensen gjennomføres. Konsekvensen for 8-åringen her i hus er å ta fra ham skjermtid feks. Eller mindre godteri biter i lørdagsgodt skålen. Konsekvensene er med andre ord ting som uansett ikke er bra for ham. Vi ville aldri gitt konsekvenser som gjør at han kan få negative assosiasjoner rundt det vi tar fra ham eller pålegger ham. Feks si han skal gå på rommet sitt eller ‘rett i seng’ o.l. Vi overdriver heller aldri konsekvensene. Det er gjerne snakk om 30 min mindre skjermtid fremfor 1 time. Osv.

Leser forøvrig at sønnen deres er utredet for Asberger. Om dere har sett så mange tegn allerede fra barnehagealder er det jo uansett noe som ikke stemmer. Dette kan tyde på en adferdsforstyrrelser. Og det kan være like utfordrende selv om det ikke er innen Asberger spekteret. Men han bør likevel få ny vurdering hos BUP om dette fortsetter syns jeg. Hadde vært noe annet om han hadde en liten periode med dette. Da ville jeg slått meg til ro med at det var en fase. Men dette er tydeligvis noe han strir med inni seg permanent. Og da bør det komme profesjonelle folk på banen.

Jeg ville ihvertfall ikke nølt med å ta kontakt igjen! Om ikke annet, fått gode råd derifra. Inkludert hvorvidt det er ok med konsekvenser i deres situasjon:) Lykke til🌸 

Tegnene fra barnehagen kommer kun pga han var veldig utrygg i barnehagen. Så fort han kom på skolen å ble trygg så forsvant alle tegn på asperger. Da tålte han å ha mange barn rundt seg uten at det var ett problem,da tålte han bursdager med mye lyd,å klarte å leke med andre barn på en god måte. Så er helt enig at han ikke fikk den diagnosen. 

Skrevet
Jo-lene skrev (7 timer siden):

Konsekvensen for 8-åringen her i hus er å ta fra ham skjermtid feks. Eller mindre godteri biter i lørdagsgodt skålen. 

Hvilken effekt mener du det har å fjerne lørdagsgodt som følge av noe som skjedde på for eksempel på tirsdag? Tror du barnet ditt sitter og ser på skåla si på lørdag, gjør en evaluering av uka og legger en strategi for hvordan takle situasjoner som den på tirsdag bedre i fremtiden?

Eller spiser han bare lørdagsgodtet med en bismak av urettferdighet fordi lillesøster får full skål, mens hendelsen på tirsdag er et vagt minne om at mamma ble sinna for noe? 

Med mindre hendelsen på tirsdag var at han åt opp godteriet ment til lørdag, er det veldig vanskelig å se sammenhengen her. En slik vilkårlig reaksjon uten sammenheng ned hendelsen er ingen naturlig konsekvens, uansett hvor lite man liker ordet straff. 

Skrevet

Skolen må løse sine problemer på skolen. At du som forelder skal straffe for det barnet gjør på en annen arena er uhørt. 

Anonymkode: aa44d...75c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ja han har veldig dårlig selvtillit.

Og hvordan har du tenkt å jobbe med å bedre den? (viktig å skille selvtillit og selvfølelse). 

Har du tenkt noe mer over å søke hjelp? 

Skrevet

Idag spør han plutselig "er jeg slem mamma"? Fikk vondt av han. Selv om barnet har gjort noe som er slemt,så er jo ikke barnet slem,det var en dum handling.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Idag spør han plutselig "er jeg slem mamma"? Fikk vondt av han. Selv om barnet har gjort noe som er slemt,så er jo ikke barnet slem,det var en dum handling.

Du fikk vondt av han.. Men hva har du tenkt å gjøre? 

Du må være veldig bevisst hvilke ord du bruker og hvordan du snakker med sønnen din. Vet du ikke hvordan, søk hjelp hos helsesykepleier, familieteamet e.l.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du fikk vondt av han.. Men hva har du tenkt å gjøre? 

Du må være veldig bevisst hvilke ord du bruker og hvordan du snakker med sønnen din. Vet du ikke hvordan, søk hjelp hos helsesykepleier, familieteamet e.l.

Har aldri sagt at han er slem,men tror kanskje faren kan si sånne ting om han ikke er lydig der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.3.2021 den 16.52):

At han får tilsnakk eller at han ikke får viljen sin. De har egentlig ikke sagt noe mer.

Korleis føregår grensesetting heime? Kva skjer når du nektar han noko eller snakkar til han når han td plagar søsken (eller anna relevant døme)? Er han van med å få grenser heime? Om det bør få konsekvensar kan ikkje vi svare på, enkelte born klarar å regulere seg om dei veit at enkelte handlingar fører til inndratt iPad el. Likn. Men dei er nok i stort mindretal, om guten din tidlegare er blitt utreda for asberger ville eg nok tatt opp tråden med PPT igjen. Elles kan det funke om barnet veit at du og lærar har tett kontakt, så kan du snakke om det vanskelege. Men mykje viktigare er at lærar og sender melding/ringer/skriv i meldingaboka (alt etter kva som passar) når det har gått bra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Skolen må løse sine problemer på skolen. At du som forelder skal straffe for det barnet gjør på en annen arena er uhørt. 

Anonymkode: aa44d...75c

Det er ofte nødvendig med tett samarbeid mellom skule og foreldre for å få den beste opplæringa og skulegangen. Og det er faktisk foreldra som har ansvar for borna sine, òg når dei er på skulen. Det er foreldra som har hovedansvaret for oppdragelsen og oppveksten. Sjølvsagt kan det vere hensiktsmessig at det blir konsekvensar heime av det som skjer på skulen. Ei is når alt har gått fint. Filmkveld heime når barnet klarer å ta tilsnakk og det å ikkje få viljen sin på skulen på ein god måte osb. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.3.2021 den 19.32):

Barnet trenger ikke straff, han trenger hjelp. Skjønner du virkelig ikke det?? Tror du han er en drittunge sånn helt plutselig? Skjønner jo at det finnes flere som deg, mange unger som sliter, og som ikke har foreldre som evner følge dem opp. Du ser bare handlingen, ikke gutten. Det er så feil det kan bli det.

Anonymkode: f72f6...da3

Nei jeg gjør ikke det,  jeg sier ikke ate gutten skal straffes for med straff kommer man ingen vei. 
men en konsekvens  er riktig.  Konsekvensen må ikke være stor. Det kan være nok å måtte si unnskyld til lærer. Kanskje konsekvensen er at barnet faktisk må snakke med deg og  komme   til en enighet om at dette ikke er greit. 
ingen barn skal straffes. 
men vi må faktisk lære barn at slå, sparke og klore ikke er greit. Vi kan ikke oppdra enda en snøfnugg generasjon. 

Anonymkode: 29d60...718

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Et barn er ikke slem. 
du kan si til han at han ikke er slem men at han gjorde en dum ting, at vold ikke løser problemer. 
si at  alle gjør feil, at han kommer til å flere og at man lærer av det og må øve mye. Si at du og alle voksne gjør feil. 

Anonymkode: 29d60...718

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.3.2021 den 18.52):

Han har ikke utagert siden barnehagen! Å ikke hatt symptomer på asperger etter han begynte på skole heller. Å som sagt har ekspertene som utredet han sagt at det ikke er asperger. 

Da er det kanskje på tide med en ny utredning. Det er ofte at bupa ikke kan konkludere med noe når de er i barnehage alder fordi normalområdet favner så bredt. Det at han ikke har utagert på skolen før nå, kan tyde på at han har hatt folk rundt seg som har klart å tilrettelegge for han så han har hatt stressnivået sitt på et akseptabelt nivå. Det er heller ikke unormalt at barn med diagnose på autismespekteret fungerer bedre når de begynner på skolen fordi det der er mer struktur og større forutsigbarhet. Men jo eldre de blir jo vanskeligere er det. Kravene til selvstendighet, oppførsel og læring blir større og med underliggende problematikk kan det bli mer og mer utfordrende å holde de i tolkeransevinduet sitt. Det er IKKE innenfor normalområdet å gå fysisk til angrep på en lærer når man er 9 år. 

Anonymkode: 3484d...463

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...