Gå til innhold

Hadde dere gitt barnet konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I siste har 9 åringen vist veldig sinne,han slår og sparker meg når han blir sint,ødelegger ting i sinne på skolen,å idag har han kloret og sparket læreren sin når han fikk tilsnakk for noe. Hva gjør dere når barnet oppfører seg sånn? Gir dere noe konsekvens? Snakker selvsagt med han hver gang men uten at det hjelper

Anonymkode: b4607...5fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I siste har 9 åringen vist veldig sinne,han slår og sparker meg når han blir sint,ødelegger ting i sinne på skolen,å idag har han kloret og sparket læreren sin når han fikk tilsnakk for noe. Hva gjør dere når barnet oppfører seg sånn? Gir dere noe konsekvens? Snakker selvsagt med han hver gang men uten at det hjelper

Gir konsekvenser? Mener du straff? 

Du gidder ikke prøve å forstå barnet heller da? Snakke om hvorfor barnet gjør det her? Tydelig at det er noe som plager han. Tipper det å snakke med her er å snakke til som i å kjefte?

Snakk med barnet og vis forståelse, anerkjennelse for følelser, men fortell at oppførselen ikke er grei. Finn ut hva som ligger bak, eller søk hjelp.

Anonymkode: f72f6...da3

Skrevet

Jeg ville heller begynt med snakke med ham om oppførselen og hjulpet ham med strategier for å reagere på en bedre måte. Å straffe hjelper jo fint lite uansett. Hvis dere ikke finner ut av det selv, ville jeg tatt det opp med fastlegen og vurdert innkobling av BUP. Et barn begynner ikke plutselig med voldelig og utagerende atferd uten at noe utløser det.

Anonymkode: 0e55d...1e9

Skrevet

Å herregud! Har jo sagt at jeg snakker med han hver gang! Men er jo tydlig at det ikke hjelper å bare snakke med han.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Du gidder ikke prøve å forstå barnet heller da? Snakke om hvorfor barnet gjør det her? Tydelig at det er noe som plager han. Tipper det å snakke med her er å snakke til som i å kjefte?

Snakk med barnet og vis forståelse, anerkjennelse for følelser, men fortell at oppførselen ikke er grei. Finn ut hva som ligger bak, eller søk hjelp.

Vise forståelse for at han skader en lærer med vilje?? 

Skrevet

Å herregud! Har jo sagt at jeg snakker med han hver gang! Men er jo tydlig at det ikke hjelper å bare snakke med han.

Har han noen diagnoser som kan forklare oppførselen ? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Har han noen diagnoser som kan forklare oppførselen ? 

Nei det har han ikke.

Skrevet

Nei det har han ikke.

Hva sier skolen da? Får du info om hva som trigger oppførselen ? 

Skrevet

Men snakker du med ham utenom når det skjer? Når ting er rolige? Dere burde kanskje snakke med helsesykepleier, han trenger sikkert hjelp med noen verktøy til å håndtere sinnet. Hvis han ikke klarer å kontrollere utbruddene sine, hjelper det ikke med straff. 

Men jeg ville ha straffet litt også for å signalisere at det ikke er greit. Ikke spill på telefon/iPad i et par dager f.eks.

Anonymkode: 59dc7...fc2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vise forståelse for at han skader en lærer med vilje?? 

Er du så teit? Ikke rart ungen sliter... du forstår vel at det er en grunn til at han gjør dette? Eller tror du han gjør det fordi han er ond? 

Skaff hjelp, dette greier du ikke selv, du eier jo ikke empati eller forståelse for hvordan barn "fungerer".

Skrevet

Jeg tenker du må få hjelp fra noen utenforstående. Det er ikke vanlig at barn blir så sint at de går til angrep. Gjør de det er det gjerne noe som ligger bak. Det kan være diagnose eller noe som ikke er greit. jeg kjenner en gutt som utagerte slik. Han fikk diagnosen aspergers etterhvert. Barn med aspergers har gjerne et veldig høyt stressnivå i klassesituasjoner (de klarer f.eks. ikke alltid å skille støy fra viktig info og blir sliten og stresset av bakgrunnstøy). Når du allerede er superstresset så skal det ikke mye til før det renner over. Hvis dette er tilfelle bør skolen tilrettelegge slik at han kan få stressnivået ned. Da vil han bedre tåle motgang eller at noe ikke ble som han hadde tenkt.  

Anonymkode: 93fe4...205

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (26 minutter siden):

Hva sier skolen da? Får du info om hva som trigger oppførselen ? 

At han får tilsnakk eller at han ikke får viljen sin. De har egentlig ikke sagt noe mer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker du må få hjelp fra noen utenforstående. Det er ikke vanlig at barn blir så sint at de går til angrep. Gjør de det er det gjerne noe som ligger bak. Det kan være diagnose eller noe som ikke er greit. jeg kjenner en gutt som utagerte slik. Han fikk diagnosen aspergers etterhvert. Barn med aspergers har gjerne et veldig høyt stressnivå i klassesituasjoner (de klarer f.eks. ikke alltid å skille støy fra viktig info og blir sliten og stresset av bakgrunnstøy). Når du allerede er superstresset så skal det ikke mye til før det renner over. Hvis dette er tilfelle bør skolen tilrettelegge slik at han kan få stressnivået ned. Da vil han bedre tåle motgang eller at noe ikke ble som han hadde tenkt.  

Anonymkode: 93fe4...205

Han er faktisk utredet for arspergers når han gikk i barnehage,da hadde han omtrent alle symtomene i boken på asperger. Å han utagerte helt ekstremt der. Men han fikk ikke diagnosen å de mente at han utagerte fordi han var utrygg i barnehagen.

På skolen fikk han en fantastisk lærer å takket være henne så sluttet han å utagere,å alle tegn på asperger forsvant. Han ble en trygg gutt som likte seg på skolen. Men i 3.klasse fikk de ny lærer. Det så overraskende nok ut til at det faktisk gikk bra. Er nå de siste månedene han plutselig er begynt å bli så sint å utagere.

Skrevet

Hva med om han får lov å snakke med helsesøster? det gjorde mi i 1 klasse, og det virker som at det har hjulpet,  i kombinasjon med andre ting vi har gjort.  

Anonymkode: aa0e9...d67

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Han er faktisk utredet for arspergers når han gikk i barnehage,da hadde han omtrent alle symtomene i boken på asperger. Å han utagerte helt ekstremt der. Men han fikk ikke diagnosen å de mente at han utagerte fordi han var utrygg i barnehagen.

På skolen fikk han en fantastisk lærer å takket være henne så sluttet han å utagere,å alle tegn på asperger forsvant. Han ble en trygg gutt som likte seg på skolen. Men i 3.klasse fikk de ny lærer. Det så overraskende nok ut til at det faktisk gikk bra. Er nå de siste månedene han plutselig er begynt å bli så sint å utagere.

Og dette får deg ikke til å sette to og to sammen og ta litt grep? Herregud, hvor tafatt er det mulig å bli?? 

Skrevet

Altså først sjekke diagnoser evt få hjelp videre. Men å ta ansvar for dårlig oppførsel eller angrep ser jeg ikke på som straff. Å ta ansvar her hadde jo vært å kanskje dra hjem til læreren å beklage oppførsel/angrepet. Selvfølgelig forklare barnet hvorfor.

Konsekvens er jo da å ansvarliggjøre .. hva er dumt med det? Dette gjøres jo diagnose eller ei. 

Anonymkode: 8c721...c91

Skrevet

Tenker at det kanskje er andre ting enn konsekvenser dere bør tenke på i dette tilfellet og at det er mer lønnsomt å finne ut hva han sliter med som fører til denne oppførselen enn å gi straff/konsekvenser. Hvordan er han ellers? Hvordan trives han hjemme og på skolen? Venner/sosialt? Går skolearbeidet greit, lærevansker? 

Anonymkode: d140c...a42

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og dette får deg ikke til å sette to og to sammen og ta litt grep? Herregud, hvor tafatt er det mulig å bli?? 

Han har ikke utagert siden barnehagen! Å ikke hatt symptomer på asperger etter han begynte på skole heller. Å som sagt har ekspertene som utredet han sagt at det ikke er asperger. 

Skrevet

Hvis ikke det hjelper å snakke med gutten eller skolen så henvis til PPT og få de inn på banen. De kan observere gutten og klassen. Det må være noe som får gutten til å oppføre seg slik. Vårt barn har nettopp vært gjennom utredning nr 2 fordi vi har stått på, og nå kom diagnosen. Etter PPT kom inn i bildet har barnet fått masse hjelp og skolen fått veiledning.

Anonymkode: a614d...caa

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig skal du ikke gi han konsekvenser! 🙄🙄🙄🙄 Jeg blir helt matt. Tror du det hjelper barnet ditt som ikke har det greit? Snakk med Familiesenteret. Der får du hjelp.også hvordan du skal snakke med bar et ditt. Virker som det trengs, siden du ikke når inn. 

Anonymkode: 2344e...056

Skrevet

Kanskje han kan få samtaler med helsesøster fast. Og prat med han, om det er noe som er vanskelig for han. 

Og han kan jo ha Asperger, selv om han ikke fikk diagnosen i barnehagen. Min sønn fikk Asperger først da han var 12 år, han hadde aldri fått den diagnosen da han gikk i barnehagen. Og han har aldri utagert. 

Anonymkode: fc3b2...da7

Skrevet

Nei, du skal ikke gi noen konsekvenser. Det som skjer på skolen, skjer på skolen og ordnes opp i på skolen. Barn slå utagerer svært sjelden fordi de er bortskjemte, slemme drittunger. De utagerer fordi det er noe de ikke klarer å håndtere på andre måter der og da. Det du kan gjøre er å snakke pent og rolig med gutten og høre om han vet hvorfor det ble sånn. Det er ikke sikkert at det er fordi Per gjorde noe mot han først, selv om gutten selv føler at det er sånn.  Så ikke fall for fristelsen til å være enig i at Per er forferdelig. Vil han snakke mer, så snakk heller om det skjedde noe før det, og om han kan se noen andre måter å løse det på. Men ikke prat mer enn han selv er villig til der og da. Hvor mye prat og hva man kan prate om, varierer fra barn til barn. Og kanskje er ikke den dagen det skjer den rette dagen alltid heller. 

Jeg har aldri opplevd unger som har blitt bedre av å få kjeft og konsekvenser når de kommer hjem. I noen tilfeller kan det hjelpe med belønning på gode dager eller når han har fulgt strategiene som har blitt lagt opp.  Men mest av alt, ha en god dialog med skolen.

Anonymkode: 5f182...bdd

Skrevet

Og selvfølgelig, god dialog med skolen og ev koble inn andre etater om det trengs. 

Anonymkode: 5f182...bdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Forståelse????? Nå må foreldre  slutte og skylde  på alle andre, 

så før du klikker i vinkel så .. jo selvfølgelig skal barnet få lov å forklare seg og man skal prøve og komme til bunden av problemet . Men konsekvens/straff ja det  synes jeg han bør men konsekvensen  må ikke være så stor. 

Anonymkode: 29d60...718

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Forståelse????? Nå må foreldre  slutte og skylde  på alle andre, 

så før du klikker i vinkel så .. jo selvfølgelig skal barnet få lov å forklare seg og man skal prøve og komme til bunden av problemet . Men konsekvens/straff ja det  synes jeg han bør men konsekvensen  må ikke være så stor. 

Anonymkode: 29d60...718

Barnet trenger ikke straff, han trenger hjelp. Skjønner du virkelig ikke det?? Tror du han er en drittunge sånn helt plutselig? Skjønner jo at det finnes flere som deg, mange unger som sliter, og som ikke har foreldre som evner følge dem opp. Du ser bare handlingen, ikke gutten. Det er så feil det kan bli det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...