Gå til innhold

Hvordan er psyken din under koronatiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

flere som føler de går glipp av livet og rett og slett sliter med å se en fremtid? Hva skal vi finne på nå liksom?

Anonymkode: d95d1...93d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har det helt topp.

Anonymkode: 8ea42...7da

Skrevet

Har det i det store og hele  veldig bra, men jobber også virkelig aktivt med det - en ting er at jobben er mer krevende med alle restriksjoner og hjemmekontor og tiltak, og oppfølging av familiens barn og gamle også er annerledes, men fritiden er jo også blitt utfordrende når så mye av det vi ellers gjør er umulig. Så for å ha det bra har jeg lagt mye ned i å pønske ut gode koronavennlige prosjekter, finne gode utfordringer, gode måter å være sammen på, nye ting å se og oppleve og lære innenfor rammene av hva som gjelder av smittevern til enhver tid, turist-i-egen-by-steder vi kan dra til, nye innfallsporter til marka og strandsonen, lokalhistoriekilder, osv osv.

Skrevet

Jeg kjenner jeg er mye sintere enn før. Jeg har mindre tålmodighet, gråter mer, orker mindre... Det er så vidt jeg orker å handle og lage mat. Er mye mer tungsindig enn før....ser ikke noe lys i tunnellen. 

Anonymkode: 75bf1...7c9

Skrevet

Har det som Lut over her veldig bra. Det kan selvsagt være kjedelige dager hvor dagene går i hverandre men i det store og det hele så har vi det veldig bra. 

Skrevet

Nå kan det sies at jeg bor alene sammen med en sønn på 19 år og har vært på hjemmekontor siden mars. 

Anonymkode: 75bf1...7c9

Skrevet

Jeg har det egentlig bra, stort sett. Jeg er mye mer sliten pga. ustabilitet, men ellers er jeg såpass heldig at jeg i store deler av tiden har en tilnærmet normal hverdag. Jeg jobber som lærer i vgs og bor i Bergen, så jeg er fysisk på jobb hver dag når det ikke er hjemmeskole eller karantene. Det samme gjelder barna. Og nå har det heldigvis vært minimalt med begge deler den siste tiden og mesteparten av høsten før slutten av november. Jeg har ikke hatt et veldig aktivt uteliv før heller, har likt bedre små besøk og hjemmetid med bøker, håndarbeid osv, og det er jo likt nå.

Anonymkode: 2a23e...6f6

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Har det som Lut over her veldig bra. Det kan selvsagt være kjedelige dager hvor dagene går i hverandre men i det store og det hele så har vi det veldig bra. 

Nemlig - kjedsomheten er en fiende som sniker seg på, det kan fort blitt så grått og ensformig, og noen dager er bare blæ - jeg er drit lei som alle andre - men så velger jeg vel generelt å prøve å motvirke det heller enn å grave meg ned i det. Og når ingenting er noe gøy kan man alltid netthandle noe skikkelig fint, haha, eller ha pølsefest. Mye glede i mat og shopping, altså! :D 

Skrevet
sug lut skrev (3 minutter siden):

Nemlig - kjedsomheten er en fiende som sniker seg på, det kan fort blitt så grått og ensformig, og noen dager er bare blæ - jeg er drit lei som alle andre - men så velger jeg vel generelt å prøve å motvirke det heller enn å grave meg ned i det. Og når ingenting er noe gøy kan man alltid netthandle noe skikkelig fint, haha, eller ha pølsefest. Mye glede i mat og shopping, altså! :D 

Og bøker! Når jeg ikke kan reise selv, kan jeg la bøkene ta meg bort 😊 Lagde meg forøvrig mitt beste nyttårsforsett denne gangen. Hvert år fra nå av, skal jeg lese minimum en norsk klassiker, helst fra 1800-tallet. Det er helt nydelig å fordype seg i Skram, Ibsen osv. når man omsider er blitt voksen nok til å nyte dem, ikke bare bli påtvunget dem som utålmodig og negativt innstilt tenåring.

Skrevet

Jeg har det egentlig ganske bra, sliter med å få tiden til å strekke til og har nok mistet litt den spontane siden, men ellers ser jeg fordelene av å slippe fysiske møter. 

Men jeg har både mann og barn som er på vei ned i kjelleren. Mannen driver egen bedrift og ligger våken om nettene pga bekymring for spesielt de ansatte. Han har hele livet vært bildet av en positiv fyr som alltid krummer nakken og kjører på. Eldste går på videregående og har mistet så mye fysisk undervisning nå at han rett og slett ramlet av hele studie. Han deltar, men klarer ikke opparbeide seg forståelse av faget. Han har søkt vgs1 på nytt via en litt annen linje og jeg håper han får muligheten til ett normalår på skolen. 

Anonymkode: e851a...dfd

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og bøker! Når jeg ikke kan reise selv, kan jeg la bøkene ta meg bort 😊 Lagde meg forøvrig mitt beste nyttårsforsett denne gangen. Hvert år fra nå av, skal jeg lese minimum en norsk klassiker, helst fra 1800-tallet. Det er helt nydelig å fordype seg i Skram, Ibsen osv. når man omsider er blitt voksen nok til å nyte dem, ikke bare bli påtvunget dem som utålmodig og negativt innstilt tenåring.

Supert nyttårsforsett! :)  Sånne prosjekter er jo som skapt for denne tiden. Jeg må si at jeg kanskje burde gi Skram en sjanse til ... og Camilla Collett. Begge kjedet tapeten av veggene da jeg leste dem som ung... Og å komme tilbake til klassikerne som voksen er noe annet, ja - jeg leser Ibsen igjen når ungene har skoleprosjekter og det er jo langt mer fantastisk nå enn da.

Ellers kom jeg nå på og kan jeg anbefale et (årelangt) prosjekt: https://www.bokkilden.no/litteratur-historie-og-kritikk/1001-boeker-du-maa-lese-foer-du-doer-peter-boxall/produkt.do?produktId=2769906

Veldig deilig for alt man kan markere ut som lest i den, altså. Der satte du meg på en tanke, kanskje jeg må sjekke om det er noe derfra jeg bør lese i påsken i hytteveggen.

Skrevet

Jeg får gjort MYE hjemme, i alle fall.

Skrevet

Ganske ok egentlig, ikke så stor forskjell som før korona. Eneste at lunta kan bli litt kortere enkelte dager. 
Mye glede i å gå tur og utforske nye steder med familien. Rødvin og bål i skogen med et par venninner, nettshopping, bøker, ta fram nedstøvet strikketøy osv. 

Skrevet

Jeg har egentlig hatt det ganske bra. Som vanlig vil jeg si. Men, nå i det siste har det begynt å påvirke meg mer. Jeg aner ikke hvorfor. Men, kjenner jeg kan være nedfor uten grunn  å kjenne på litt angst faktisk. Blir kvalm av å lese og høre om korona.

Anonymkode: 10944...1c0

Skrevet
sug lut skrev (39 minutter siden):

Ikke sant! Akkurat klikket hjem både klær og stasj til hagen 😊

Skrevet

Jeg har det helt fint, har en jobb (som dog må gjøres hjemmefra), fine unger og en mann jeg trives med. Helsa er ok og jeg er ikke bekymret for økonomien foreløpig. Og så innehar jeg evnen til å stort sett fokusere på det som er positivt og bra.

Men klart, livet er litt mer kjedelig og stusselig, og jeg savner å kunne reise og menge meg med folk uten angst for å bli smittet eller smitte andre, jeg savner å klemme og jeg bekymrer meg for hvordan det vil se ut i verden når dette en dag er over. 

Oppsummert- jeg har det helt ok, men gleder meg til det blir mer normalt igjen!

Skrevet

Sånn passe. Jeg er permittert fra jobben og det går mot oppsigelse. Da må vi i så fall selge huset. Mannen driver egen business og han sliter og. Guttene er lei hjemmeskole, og for å være ærlig er den en vits. I går fikk yngste én oppgave. Jogge en tur i skogen. Jeg er oppriktig bekymret for skolegangen deres. 
Jeg gjør så godt jeg kan med å hjelpe dem med det, men de savner venner og det å henge slik ungdommer på 14 og 15 skal gjøre. Vi har ikke besøkt foreldrene mine siden i sommer. De er livredde korona, og vil ikke møte noen. 
Så for oss er det tungt. Jeg gjør så godt jeg kan med å komme med forslag til aktiviteter, men det er begrenset hvor mye bål, pølsegrilling og boklesing de gidder å delta i. Hagearbeid interesserer dem heller ikke. Så nei, det går ikke så bra. 

Anonymkode: 3d8cc...818

Skrevet

Det gikk veldig bra. Jeg er ikke sosial, så at det sosiale ble avlyst passer meg fint. MEN jeg har et enormt behov for egentid, og nå har jeg ingen. I løpet av måneden er det 5 timer én dag, hvor jeg kanskje er alene. Det begynner virkelig å tære på. Jeg føler at jeg ikke klarer å tenke klart lenger, og jeg tåler svært lite lyd og uro fra de jeg bor med. Jeg er rett og slett piss sur dagen lang for tiden. Blir nok bedre når det blir varmere og en frysepinn som meg, klarer å komme meg ut på tur. 

Anonymkode: 4d5ca...7b3

Skrevet

Her merker vi ikke så mye til det, verken jobbmessig eller skolemssig(for ungen sin del) for å si det slik. Ikke har vi hatt hjemmekontor, ungen hadde kun hjemmeskole i mars/april i fjor som alle de andre, ikke går det utover økonomien eller det sosiale.. Vi har kanskje besøkt besteforeldrene mine litt mindre enn normalt... 

Anonymkode: 233a5...3e0

Skrevet

Det går fint. Bor i Trondheim og her er nesten alt som normalt. Enn så lenge..

Anonymkode: 240e8...cc7

Skrevet

Ikke noe særlig. Jeg har vært ganske psykisk syk tidligere, jeg har behov for rutiner og sosialisering for å vedlikeholde friskhet. Det er mangelvare for tiden.

Barna mine lider under stadige karantener og barnet med spesielle behov får ikke den oppfølgingen det behøver. Kunne like godt vært uten skolegang det siste halvannet året. 

I jobb ser jeg mange som sliter så omfattende at jeg er svært, svært skeptisk til om tiltakene er verdt prisen. 

Anonymkode: 1c377...13e

Skrevet
sug lut skrev (8 timer siden):

Supert nyttårsforsett! :)  Sånne prosjekter er jo som skapt for denne tiden. Jeg må si at jeg kanskje burde gi Skram en sjanse til ... og Camilla Collett. Begge kjedet tapeten av veggene da jeg leste dem som ung... Og å komme tilbake til klassikerne som voksen er noe annet, ja - jeg leser Ibsen igjen når ungene har skoleprosjekter og det er jo langt mer fantastisk nå enn da.

Ellers kom jeg nå på og kan jeg anbefale et (årelangt) prosjekt: https://www.bokkilden.no/litteratur-historie-og-kritikk/1001-boeker-du-maa-lese-foer-du-doer-peter-boxall/produkt.do?produktId=2769906

Veldig deilig for alt man kan markere ut som lest i den, altså. Der satte du meg på en tanke, kanskje jeg må sjekke om det er noe derfra jeg bør lese i påsken i hytteveggen.

Men du store min tid, har du ikke lest Hellemyrsfolket? 

Skrevet

Begynner å kjenne på det nå. Kan aldri planlegge noe da det kommer nye regler hele tiden, påsken er igjen "ødelagt", skulle treffe min søster som jeg ikke har sett siden sommeren, hjemmeskole annenhver dag, full jobb (ja, heldig der altså), men er innen helse og det er et evig stress/mas osv, sliten, sover dårlig. Som ei skriver over her, behovet for egentid har blitt enormt, er oppå folk hele tiden, på jobb og hjemme, blir sliten i hodet av alt støyet hele tiden, får aldri ro, blir da fortere sint/gretten. Hjelper ikke å gå seg en tur akkurat nå heller. Blæ til alt.

Anonymkode: 9132b...6e1

Skrevet

Stort sett går det bra. Jeg mistet jobben i fjor og ble fulltidsstundet fra høsten 2020. Høsten var normal med undervisning og praksis. Dette semesteret har kun vært digitalt utenom praksis og et emne hvor studenter selv har tatt initiativ til å møtes. Jeg hadde det tungt pga NULL sosial kontakt på starten av året, men nå er jeg i praksis og møter folk hele dagen. Fy søren det er nydelig. Og jeg er egentlig en introvert person som trives godt i eget selskap! Jeg gruer meg ærlig talt til etter påske og jeg blir alene hjemme for å jobbe med studier hele dagen.. 

Planlegging av møter med venner og annen familie går hipp som happ. Eldste barnet har sluttet på fritidsaktiviten sin fordi han falt helt ut av det med null trening, litt trening, full stopp, karantene, osv. Nesten ikke hatt noen barn på besøk det siste året. Året har gått kraftig ut over økonomien på mange måter. Mannen jobber mer enn noen sinne. 

Bor ikke i et område hvor det er mye smitte en gang. Har vært noen store utbrudd, men det har blitt slått raskt ned. 

Anonymkode: 6e420...279

Skrevet
ostepop123 skrev (42 minutter siden):

Men du store min tid, har du ikke lest Hellemyrsfolket? 

Nei. Og det er jo skammelig men jeg føler ikke at dette er året for naturalistisk tristesse, og ikke har jeg lyst heller. Men jeg har lest alle seksten bindene av Jalnabøkene og DET kunne jeg gjort igjen, i fluktstol med GT 😂.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...