Gå til innhold

Lærer du barna dine skikk og bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Her snakker jeg om 10 åringer som ber voksne reise til h*****, som svarer det utroligste når de blir irettesatt, som utøver handlinger som er så hårreisende at jeg ikke finner ord. Dette dreier seg overhodet ikke om et naturlig ungdomsopprør, som for øvrig også har endret seg kolossalt. Den oppførselen man for 30 år siden anså som ungdomsopprør, er ingenting i forhold til det som ungdom i dag gjør for å strekke grenser. Nå snakker vi oftere og oftere om hard kriminalitet med rusmidler, vold og krenkende handlinger på Internett f eks.

Anonymkode: 539fe...86d

Så vidt jeg vet har ungdomskriminaliteten gått ned de siste 30 årene og banning tror jeg heller ikke det har blitt mer av selv om ordene som brukes ikke er de helt samme.

https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-oslomet/dette-er-ungdommen-na-til-dags/402476

Jeg vet ikke hvilke hårreisende handlinger du ikke har ord for. Det kan jeg ikke vurdere, men tenåringsopprørene har blitt mildere og mindre konfliltfylte.

Det kan godt hende ungdomen på din skole har større problemer enn andre, men det du beskriver stemmer ikke med det generelle boldet i Norge. Det kan i tilfelle tyde på at dere bør se på hva skolen gjør som fører til at dere har større problemer enn andre skoler i landet.

Anonymkode: 6fcad...757

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tenker at dagens foreldre heller bør lære barna folkeskikk enn å bruke tid på skikk og bruk. Folkeskikk er totalt mangelvare hos dagens barn, og DET er virkelig bekymringsfullt. Som kontaktlærer gjennom 30 år har jeg sett en utvikling som gjør meg vettskremt! Dagens elever mangler totalt oppdragelse, og det gjelder bortimot alle. Faktisk er det slik at på vår skole med 250 elever, er det nå kun en håndfull elever som oppfører seg slik man før anså som normalt. Felles for disse er at de har eldre foreldre. 

Enig. Min mor har vært lærer i en årrekke, og hun sier det samme. 

Anonymkode: 2503d...ecb

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Så vidt jeg vet har ungdomskriminaliteten gått ned de siste 30 årene og banning tror jeg heller ikke det har blitt mer av selv om ordene som brukes ikke er de helt samme.

https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-oslomet/dette-er-ungdommen-na-til-dags/402476

Jeg vet ikke hvilke hårreisende handlinger du ikke har ord for. Det kan jeg ikke vurdere, men tenåringsopprørene har blitt mildere og mindre konfliltfylte.

Det kan godt hende ungdomen på din skole har større problemer enn andre, men det du beskriver stemmer ikke med det generelle boldet i Norge. Det kan i tilfelle tyde på at dere bør se på hva skolen gjør som fører til at dere har større problemer enn andre skoler i landet.

Snakk om å være naiv. 
I forrige uke opplevde jeg en 6-åring kalle meg «En helvetes bitch» fordi hun ikke fikk tegne med kulepenn på veggen. 
De er frekkere og viser langt mindre respekt. For eksempel virker det som om foreldre i dag sliter med å lære barna å vente på tur, blant annet i samtaler. Eller noe så enkelt som at de voksne bestemmer. Barn i dag er grenseløse, fordi foreldre skal være over grensen pedagogisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her snakker jeg om 10 åringer som ber voksne reise til h*****, som svarer det utroligste når de blir irettesatt, som utøver handlinger som er så hårreisende at jeg ikke finner ord. Dette dreier seg overhodet ikke om et naturlig ungdomsopprør, som for øvrig også har endret seg kolossalt. Den oppførselen man for 30 år siden anså som ungdomsopprør, er ingenting i forhold til det som ungdom i dag gjør for å strekke grenser. Nå snakker vi oftere og oftere om hard kriminalitet med rusmidler, vold og krenkende handlinger på Internett f eks.

Tull. Dagens ungdommer er utrolig milde i opprøret sitt. Det du snakker om er avskum.

Anonymkode: 4a211...939

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (På 13.3.2021 den 0.28):

Minner dere barna på å ikke snakke stygt om andre? At de kan gå bort til de som går alene i friminuttene? At det går an å ha flere bestevenner enn én? I lek må man gi og ta? Lytte til andre, ikke bare ture igjennom sine forslag? Dette synes jeg er viktigere enn hvordan bestikket skal ligge. 

Anonymkode: 12ec1...bf1

Selvfølgelig. Dette har vi minnet på siden barnehagen. 

Og i tillegg til skikk og bruk så sørger vi for folkeskikken også. Det er vår oppgave å gjøre barn i stand til å takle det å være sammen med andre mennesker på en god måte.

Endret av Stridsmøy
Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Snakk om å være naiv. 
I forrige uke opplevde jeg en 6-åring kalle meg «En helvetes bitch» fordi hun ikke fikk tegne med kulepenn på veggen. 
De er frekkere og viser langt mindre respekt. For eksempel virker det som om foreldre i dag sliter med å lære barna å vente på tur, blant annet i samtaler. Eller noe så enkelt som at de voksne bestemmer. Barn i dag er grenseløse, fordi foreldre skal være over grensen pedagogisk. 

En del barn og unge i dag har dessverre vokst opp i vranglæren om at respekt er noe folk skal gjøre seg fortjent til. De har ikke blitt fortalt at noen skal man ha respekt for i kraft av den stillingen de har.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Snakk om å være naiv. 

"Ungdomen nåtildags" har bestandig vært værre enn foreldregenerasjonen. Sånn har det vært siden Sokrates tid. Selve ordene de bruker endrer seg. De kan jo ikke bruke de samme som vi brukte hvis de skal få oss til å reagere. "Bitch" var kanskje ikke et vanelig ord da vi var unge, men det er ikke egentlig værre enn når vi kalte noen "idiot", "purke" eller "megge".

I dag ser du ungdomen fra den voksnes ståsted. Det sammenlikner du med hvordan du husker deg selv og dine venner som unge. Hadde du spurt dine foreldre hadde nok de tenkt som deg, at din generasjon var værre enn det de var.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

"Ungdomen nåtildags" har bestandig vært værre enn foreldregenerasjonen. Sånn har det vært siden Sokrates tid. Selve ordene de bruker endrer seg. De kan jo ikke bruke de samme som vi brukte hvis de skal få oss til å reagere. "Bitch" var kanskje ikke et vanelig ord da vi var unge, men det er ikke egentlig værre enn når vi kalte noen "idiot", "purke" eller "megge".

I dag ser du ungdomen fra den voksnes ståsted. Det sammenlikner du med hvordan du husker deg selv og dine venner som unge. Hadde du spurt dine foreldre hadde nok de tenkt som deg, at din generasjon var værre enn det de var.

Det er så sant. Må være en av de mest oppbrukte frasene. 

Jeg gikk inn i tenåringstiden her med forventning om at jeg skulle bli sjokkert. Jeg venter fremdeles, 17 år nå, lurer på når i all verden dette opprøret skal komme. Jeg var helt håpløs selv. Men til nå har ungdommen vært en drøm å ha med å gjøre. Senest i går overhørte jeg en samtale om korona og smitte. Da var konklusjonen at de synes det er viktig å holde avstand, ikke fordi de var redd for smitte, men for å passe på de i familien som kunne bli syke. Respekterer det altså, at du må sitte i et eget sete på bussen, så ikke kan smitte bestefaren din. Nok til å få en mamma til å smelte helt 🥰 Hvordan ble de så bra, med en mamma som selv var helt umulig 😅

Anonymkode: b2125...667

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Og når ble en 6-åring ungdom?

Jeg snakker ikke om ungdom i opprør, med hormoner som raser og et behov for frigjøring. Jeg snakker om små barn, i første klasse, som nekter å akseptere at læreren er den som bestemmer. Som bruker ord som «Fi**ekjerring» , «helvetes bitch», «Brenn i helvete» osv. Barn som bruker 30 min på å komme seg ut i storefri, fordi de nekter å kle på seg og ingen skal bestemme over dem. Barn som får sammenbrudd fordi det stilles krav til dem. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (58 minutter siden):

En del barn og unge i dag har dessverre vokst opp i vranglæren om at respekt er noe folk skal gjøre seg fortjent til. De har ikke blitt fortalt at noen skal man ha respekt for i kraft av den stillingen de har.  

Så sant🙏🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...