Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #1 Skrevet 12. mars 2021 Vanlig høflighet, som vær så snill og takk, tar jeg for gitt, men lærer du bort hvordan man legger bestikket for å vise at man er ferdig med å spise på restaurant/ i selskap, hvilket bestikk man starter med når det er dekket til flere retter, hva man gjør og ikke gjør med servietten, hvem som drar ut stolen og hvordan, hvordan man skåler osv? Anonymkode: 91922...ee9
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #2 Skrevet 12. mars 2021 De lærer vel av å observere og får noen få vink her og der. Å dra ut stoler for kvinner kan godt dø ut. Anonymkode: 69d98...4ca
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #3 Skrevet 12. mars 2021 Jeg kan ingen av disse tingene. Jeg kan normal høflighet og det kan barna mine også, men har vi behov for disse andre tingene? Anonymkode: e8b2c...21c
Syngensang Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 Lærer dei det grunnleggande.. Forklarar sjølvsagt kva som er forventa av dei når vi ein sjelden gang er på restaurant. Men det er ikkje ofte, så ka. Ikkje klandre borna for at dei ikkje hugsar dei reglane. Å dra vekk stolen for folk syns eg er ein uting, så det har eg ikkje tenkt å lære vekk til nokon.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Skulle til å svare ja, men etter å ha sett eks dine så må jeg svare nei. Det med bestikket er greit, men hvordan man drar ut en stol vet jeg ikke selv engang.. Er nøye på vanlig høflighet. Tenker man kommer langt med det, men hadde nok måttet lese oss opp før et ball på slottet feks. Anonymkode: 70c50...63e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Jeg lærer barna mine det grunnleggende. Å dra ut stolen anser jeg som et ikke-tema. Men 5 og 7-åringen min vet hvordan de skal legge bestikket på tallerkenen når de er ferdige med å spise. De korrigerer pappaen sin, som ennå ikke har lært det. Anonymkode: 02d4d...45d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Jeg lærer dem at høflighet er en dyd men at beskjedenhet er en dyd de klarer seg best uten. Anonymkode: 6fcad...757
amandine Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 De kan bordskikk, de kan dekke bord med flere typer bestikk og vet hvilket som hører til hva. De vet hvordan de bruker servietten, hvordan de skåler og hvilke glass som skal brukes. De vet hvordan de oppfører seg under taler, når man kan begynne og alt sånt. For meg er det en viktig del av den lærdommen de skal ha med seg hjemmefra. De skal vite hvordan de er forventet å oppføre seg uansett hvem de har til bords og hvor de er. Det gir en trygghet i sosiale sammenhenger som jeg ønsker at de har.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 Nei, jeg har nemlig ikke noe kongespeil liggende. Anonymkode: 130ef...87b
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 Selvfølgelig gjør jeg det, men jeg drar det ikke så langt som du. Alminnelig høflighet og normal skikk og bruk, men det du f.eks. skriver om stoler, er avleggs. Anonymkode: 68fd3...ecf
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 Vi spiser så sjelden flere retters måltider at sånt anser jeg som unødvendig å pugge. Hun kan spikke egne pølsepinner, tenne bål og orientere seg i skog og fjell. Kan ikke lære alt, prioriterer det som er viktig for oss. Anonymkode: 23e80...cff
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 De tingene du legger frem som eksempler? Nei. Det får de finne ut av selv om de vil kjøre på meg gammeldagse rikmannsgalskaper Anonymkode: f8fce...257
Mostly Harmless Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 Jeg skal i alle fall ikke lære mine impulsive unger å trekke ut stolen bak folk; da sitter jeg plutselig på gulvet med bristet halebein en dag. Ellers er vi vel ikke helt kommet til den finere dannelsen ennå. Vi er mer på "det er meningen du skal bruke den kniven som ligger der"-stadiet.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vi spiser så sjelden flere retters måltider at sånt anser jeg som unødvendig å pugge. Hun kan spikke egne pølsepinner, tenne bål og orientere seg i skog og fjell. Kan ikke lære alt, prioriterer det som er viktig for oss. Anonymkode: 23e80...cff Mine kan også tenne bål, sløye en fisk, felle et tre og bygge en gapahuk. De kan også holde et stettglass og legge bestikket riktig fra seg. Ingen motsetning mellom de tingene der. Anonymkode: 91922...ee9
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 Ja. Vi har ikke økonomi til å gå ut og spise så ofte, men vi har treretters søndagsmiddag hver uke, med duk, sølvtøy og damaskservietter. I en hektisk hverdag må noen av og til løpe fra bordet for å nå trening, men på søndager tar vi oss god tid. Barna er med på oppdekking og matlaging, og også på å planlegge menyen hvis de vil. Anonymkode: 76afe...157
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mine kan også tenne bål, sløye en fisk, felle et tre og bygge en gapahuk. De kan også holde et stettglass og legge bestikket riktig fra seg. Ingen motsetning mellom de tingene der. Anonymkode: 91922...ee9 Poenget var ikke at det var motsetning mellom det. Klart man KAN gjøre begge deler. Poenget er at det du nevner her er ting vi aldri vil få bruk for å kunne. Bestikket legges på fatet og bæres i oppvaskmaskinen etter middag. Mer trenger ikke vi. Andre gjør det annerledes. Det er helt i orden Anonymkode: 23e80...cff
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #17 Skrevet 12. mars 2021 Nei. Jeg kan ikke de tingene selv og har aldri hatt bruk for det. Vi er enkle mennesker og har ikke noe kontakt med den verdenen der. Anonymkode: 2637f...413
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #18 Skrevet 12. mars 2021 Hvordan man liksom skal legge bestikket på fatet er det ingen som bryr seg om Anonymkode: 35ee8...cb6
Pobie Skrevet 12. mars 2021 #19 Skrevet 12. mars 2021 (endret) Ja, lærer dem normal høflighet og skikk og bruk. Nordmenn har vel et veldig avslappet forhold til skikk og bruk, men å legge bestikket riktig på fatet osv forventes i mange kulturer, så det lærer vi dem selvfølgelig uten å gjøre noe stort nummer utav det. Barna har familie fra andre kulturer og jeg vil generelt at de skal ha kulturell intelligens. Liker ikke at folk drar ut stolen for meg og har faktisk aldri sett at folk gjør dette lenger, så det har vi ingen planer om å oppmuntre til. Endret 12. mars 2021 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2021 #20 Skrevet 12. mars 2021 Minner dere barna på å ikke snakke stygt om andre? At de kan gå bort til de som går alene i friminuttene? At det går an å ha flere bestevenner enn én? I lek må man gi og ta? Lytte til andre, ikke bare ture igjennom sine forslag? Dette synes jeg er viktigere enn hvordan bestikket skal ligge. Anonymkode: 12ec1...bf1
Leverpostei Skrevet 12. mars 2021 #21 Skrevet 12. mars 2021 Vi lærer barna litt grunnleggende skikk og bruk, ja. Jeg er ingen ekspert, altså, men de kan føre seg i de fleste sammenhenger. Ikke minsten, da, hun øver på å spise med bestikk.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #22 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Minner dere barna på å ikke snakke stygt om andre? At de kan gå bort til de som går alene i friminuttene? At det går an å ha flere bestevenner enn én? I lek må man gi og ta? Lytte til andre, ikke bare ture igjennom sine forslag? Dette synes jeg er viktigere enn hvordan bestikket skal ligge. Anonymkode: 12ec1...bf1 Nei nei, det viktige er å vite hva alle disse bestikkene heter, hva de brukes til og hvor de skal ligge. Ikke det å ha empati eller å ha mot nok til å bryte inn når noen mobbes. /s Anonymkode: 130ef...87b
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #23 Skrevet 13. mars 2021 Hvor mange her vet, for øvrig, hva disse bestikkene heter, hva tallerknene heter, hvilke glass som er til hva? Anonymkode: 130ef...87b
Pobie Skrevet 13. mars 2021 #24 Skrevet 13. mars 2021 (endret) Anonym bruker skrev (3 timer siden): Minner dere barna på å ikke snakke stygt om andre? At de kan gå bort til de som går alene i friminuttene? At det går an å ha flere bestevenner enn én? I lek må man gi og ta? Lytte til andre, ikke bare ture igjennom sine forslag? Dette synes jeg er viktigere enn hvordan bestikket skal ligge. Anonymkode: 12ec1...bf1 Ja lærer selvfølgelig barna empati og prater med dem om følelser og å være inkluderende osv, i tillegg til skikk og bruk. Man kan ha mer enn én tanke i hodet. Endret 13. mars 2021 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #25 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Minner dere barna på å ikke snakke stygt om andre? At de kan gå bort til de som går alene i friminuttene? At det går an å ha flere bestevenner enn én? I lek må man gi og ta? Lytte til andre, ikke bare ture igjennom sine forslag? Dette synes jeg er viktigere enn hvordan bestikket skal ligge. Anonymkode: 12ec1...bf1 Selvfølgelig. Anonymkode: 76afe...157
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå