Syngensang Skrevet 13. mars 2021 #26 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvor mange her vet, for øvrig, hva disse bestikkene heter, hva tallerknene heter, hvilke glass som er til hva? Anonymkode: 130ef...87b Kniv, gaffel, skei, tallerk, djuptallerk, vinglas, vannglass. Neida, joda. Men er dette viktig? Eg lærer ungane at dei skal starte med det ytterste bestikket, og at dei ikkje skal snakke med mat i munnen. Einig med ei over her at for oss er det viktigare å kunne spikke sin eigen pølsepinne. Mogleg det er eg som har ein lite fornem omgangskrets, men det er altså svært sjeldan eg set slik oppdekkning. Viss dette var noko vi opererte ofte med hadde eg sjølvsagt lært det bort.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #27 Skrevet 13. mars 2021 De lærer normal høflighet. Takk for maten. De er flinke til å takke, spør andre hvordan de har hatt det, sier tusen takk når de får noe. Men skikk og bruk i form av hvilket bestikk og hvordan man sier skål eller når du kan si godt nytt år i korrekt format, det er i min verden bare snobberi. Anonymkode: b2125...667
amandine Skrevet 13. mars 2021 #28 Skrevet 13. mars 2021 Syngensang skrev (28 minutter siden): Kniv, gaffel, skei, tallerk, djuptallerk, vinglas, vannglass. Neida, joda. Men er dette viktig? Eg lærer ungane at dei skal starte med det ytterste bestikket, og at dei ikkje skal snakke med mat i munnen. Einig med ei over her at for oss er det viktigare å kunne spikke sin eigen pølsepinne. Mogleg det er eg som har ein lite fornem omgangskrets, men det er altså svært sjeldan eg set slik oppdekkning. Viss dette var noko vi opererte ofte med hadde eg sjølvsagt lært det bort. Vi bruker det jo ikke ofte, jeg har vel knapt nok vært borti på mange år. Men de skal kunne det, akkurat som de skal kunne andre ting. Fordi de skal kunne vite hvordan de oppfører seg uansett hvor de er. Det gir dem trygghet. De kan også spikke, sløye fisk, bygge bål og gapahuk. De kan faktisk også dra en vits, holde en tale, konversere gamle tanter og også stå opp for de som trenger det. I mitt hode er det oppdragelse.
frk Nilsen Skrevet 13. mars 2021 #29 Skrevet 13. mars 2021 amandine skrev (40 minutter siden): Vi bruker det jo ikke ofte, jeg har vel knapt nok vært borti på mange år. Men de skal kunne det, akkurat som de skal kunne andre ting. Fordi de skal kunne vite hvordan de oppfører seg uansett hvor de er. Det gir dem trygghet. De kan også spikke, sløye fisk, bygge bål og gapahuk. De kan faktisk også dra en vits, holde en tale, konversere gamle tanter og også stå opp for de som trenger det. I mitt hode er det oppdragelse. Dette!
*Miss Marple* Skrevet 13. mars 2021 #30 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Minner dere barna på å ikke snakke stygt om andre? At de kan gå bort til de som går alene i friminuttene? At det går an å ha flere bestevenner enn én? I lek må man gi og ta? Lytte til andre, ikke bare ture igjennom sine forslag? Dette synes jeg er viktigere enn hvordan bestikket skal ligge. Anonymkode: 12ec1...bf1 Svært ofte vil man vel se at de som ser viktigheten av å kunne det grunnleggende innen skikk og bruk er de samme som syns det er viktig med empati og god oppførsel generelt. Vi er ikke helt der med flere typer bestikk, men å sitte pent ved bordet, ikke hive i seg maten, spør om å få gå fra bordet, holde døren for andre osv er ting vi har fokus på hver dag.
amandine Skrevet 13. mars 2021 #31 Skrevet 13. mars 2021 (endret) Anonym bruker skrev (58 minutter siden): De lærer normal høflighet. Takk for maten. De er flinke til å takke, spør andre hvordan de har hatt det, sier tusen takk når de får noe. Men skikk og bruk i form av hvilket bestikk og hvordan man sier skål eller når du kan si godt nytt år i korrekt format, det er i min verden bare snobberi. Anonymkode: b2125...667 Det står du jo fritt til å mene, selvfølgelig. Men en dag er det kanskje greit å kunne, kanskje blir ungene dine eller du selv en dag invitert et sted, en konferanse,en middag, et bryllup, et selskap, hvor alle de andre vet. Det gir deg en trygghet å kunne navigere i alle sosiale lag, ikke bare snobberi. Jeg skulle fint klart å gli inn både hos kongen og i campingliv eller hos norske rednecks, selv om jeg helt ærlig ikke ville foretrukket noen av dem. Men jeg kan det, og det gir meg trygghet. At du ikke engang ser verdien i det forbauser ikke, men for meg er det viktig. Det handler også om respekt for de du er sammen med. Endret 13. mars 2021 av amandine
Himmel og hav Skrevet 13. mars 2021 #32 Skrevet 13. mars 2021 Man vet aldri når man får bruk for en ferdighet. Jeg, og ungene, kan for eksempel førstehjelp, men det er heldigvis ikke mange gangene jeg har måttet bruke de ferdighetene. HLR er jeg drilla i, men har aldri måttet bruke og håper jeg aldri må. På samme måte kan både jeg og ungene skikk og bruk i en sånn grad at vi vet hvordan vi skal oppføre oss i de fleste kretser, fordi det er greit å kunne. Jeg har det med meg hjemmefra, og jeg har ikke vokst opp i noe snobbete hjem, men da jeg fant meg en kjæreste med en jobb som gjorde at jeg rett som det var befant meg på mottagelser, gallaer osv, så var det jammen greit å kjenne at dette er kjent farvann. Det hadde sikkert gått bra om jeg ikke kunne det også, men jeg vet at jeg hadde følt meg usikker og keitete, og det unngikk jeg jo fordi mine foreldre lærte meg om alt fra hilsing og presentasjoner til skåling og hanskebruk.
Banderas Skrevet 13. mars 2021 #33 Skrevet 13. mars 2021 Hvordan bruker man ikke en serviett, egentlig?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #34 Skrevet 13. mars 2021 Ja, men ikke absolutt alt selvsagt. Tilpasset de situasjoner vi er i. De lærer å dekke bordet "riktig " hvis vi skal ha høytidelig selskap. De har lært å skåle riktig. Vente med å spise til alle har fått servering osv. Har vært på nok formelle tilstelninger til å se viktigheten, det er direkte pinlig når voksne folk ikke kan skikk og bruk. Anonymkode: 7eb68...47f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #35 Skrevet 13. mars 2021 Banderas skrev (2 timer siden): Hvordan bruker man ikke en serviett, egentlig? Tenker det siktes til hvordan man legger den i fanget, hvor man plasserer den hvis man må reise seg fra bordet og når man er ferdig med å spise, og hvordan man bruker den. Eksempel på hva man ikke gjør er å snyte seg i den. Anonymkode: 76afe...157
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #36 Skrevet 13. mars 2021 amandine skrev (4 timer siden): Det står du jo fritt til å mene, selvfølgelig. Men en dag er det kanskje greit å kunne, kanskje blir ungene dine eller du selv en dag invitert et sted, en konferanse,en middag, et bryllup, et selskap, hvor alle de andre vet. Det gir deg en trygghet å kunne navigere i alle sosiale lag, ikke bare snobberi. Jeg skulle fint klart å gli inn både hos kongen og i campingliv eller hos norske rednecks, selv om jeg helt ærlig ikke ville foretrukket noen av dem. Men jeg kan det, og det gir meg trygghet. At du ikke engang ser verdien i det forbauser ikke, men for meg er det viktig. Det handler også om respekt for de du er sammen med. Jeg har allerede deltatt i mange bryllup, konferanser og selskap. Uproblematisk det. Tror nok vi definerer respekt forskjellig her. For de fleste med normal oppdragelse faller det helt naturlig å være stille under talen, gå på toalettet i pausen og pynte seg til fest. Man oppfører seg ikke automatisk som bajas eller redneck bare fordi man ikke leser seg opp på skikk og bruk. At bruden ringer meg sent på kvelden med frynsete nerver og jeg tar meg tid til å berolige, det er respekt i min verden, ikke om jeg tok feil gaffel. Er helt sikkert farget av å ha jobbet med noen som var såkalt ekspert på skikk og bruk. Må være noe av det mest arrogante og pompøse røret jeg har vært borti noen gang. Var ikke mye respekt over terskelen for å snakke nedlatende om andre i hvert fall. Som for meg handler mer om respekt enn hvorvidt du tok av jakka for tidlig eller ikke. Synes jo det er toppen av ironi at brudgommen ikke tar av seg jakka pga løkringer etter stress og det resulterer i at alle mannfolkene sliter med akkurat det samme i bryllupet fordi de må vente på brudgommen 😅 Anonymkode: b2125...667
Himmel og hav Skrevet 13. mars 2021 #37 Skrevet 13. mars 2021 Banderas skrev (4 timer siden): Hvordan bruker man ikke en serviett, egentlig? Snyter seg i den, tørker svetten, krøller den sammen og legger den på tallerkenen, legger den på bordet om du må en tur på do underveis i måltidet bl.a. Bryr jeg meg om dette når jeg er på Peppes og spiser pizza? Nei. Men om jeg er i fin middag på flott restaurant, så gjør jeg det.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 13. mars 2021 #38 Skrevet 13. mars 2021 akkurat hva de ulike knivene og gaflene heter er vi kanskje ikke så nøye på å innprente, men i hvilken ende man begynner og at ulikt servise brukes til ulike ting kan være kjekk kunnskap å ha. Og ikke minst grunnleggende bordskikk og høflighet og innsikt i at man tilpasser sin oppførsel etter selskapet. Nå er mine enda ganske små/unge, så noen inngående leksjoner har vi ikke hatt om det, men å lære helt grunnleggende ting- også om ting man kanskje muligens ikke får behov for-, er ganske nyttig altså. Så vi skyter inn informasjon om både det ene og det andre der det passer seg sånn. Akkurat nå er hovedfokuset å få minstemann til å slutte å smatte, lukke munnen når man spiser- det er jaggu ikke bare enkelt når man har å gjøre med en vims som glemmer hva man sier øyeblikket etter! 😅
Banderas Skrevet 14. mars 2021 #39 Skrevet 14. mars 2021 Himmel og hav skrev (På 13.3.2021 den 15.08): Snyter seg i den, tørker svetten, krøller den sammen og legger den på tallerkenen, legger den på bordet om du må en tur på do underveis i måltidet bl.a. Bryr jeg meg om dette når jeg er på Peppes og spiser pizza? Nei. Men om jeg er i fin middag på flott restaurant, så gjør jeg det. De første tingene er åpenbare for siviliserte mennesker (bør være, i alle fall), men hvor leggen man servietten om man må en tur ut underveis?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #40 Skrevet 14. mars 2021 Himmel og hav skrev (På 13.3.2021 den 15.08): Snyter seg i den, tørker svetten, krøller den sammen og legger den på tallerkenen, legger den på bordet om du må en tur på do underveis i måltidet bl.a. Bryr jeg meg om dette når jeg er på Peppes og spiser pizza? Nei. Men om jeg er i fin middag på flott restaurant, så gjør jeg det. Hva er galt med å krølle den sammen og legge den på tallerkenen? Anonymkode: c0fb5...d25
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #41 Skrevet 14. mars 2021 Senest i dag hadde sønnen en kompis på besøk, hvor jeg overhører sønnen min si til kompisen «Vi sitter ikke med lue ved bordet» 😅 Så noe har vi på plass. Ikke lue ved bordet, alltid rydde av egen tallerken etter maten, hilse pent, si takk og værsågod osv. Det er et minimum av hva barn burde lære. Anonymkode: 2503d...ecb
Himmel og hav Skrevet 14. mars 2021 #42 Skrevet 14. mars 2021 Banderas skrev (4 timer siden): De første tingene er åpenbare for siviliserte mennesker (bør være, i alle fall), men hvor leggen man servietten om man må en tur ut underveis? På stolen. Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva er galt med å krølle den sammen og legge den på tallerkenen? Anonymkode: c0fb5...d25 Det ser rotete ut og gjør det unødvendig plundrete for serveringspersonalet som skal rydde av bordet. Brett den pent og legg den ved siden av tallerkenen isteden.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #43 Skrevet 14. mars 2021 Himmel og hav skrev (45 minutter siden): På stolen. Det ser rotete ut og gjør det unødvendig plundrete for serveringspersonalet som skal rydde av bordet. Brett den pent og legg den ved siden av tallerkenen isteden. Hmmm....men jeg mener jeg har har hørt at man skal "krølle" servietten litt for hvis man bretter den pent sammen så insinuerer man at verten/vertinnen kommer til å bruke den på nytt. Men det gjelder kanskje ikke for tøyservietter? Anonymkode: 9f860...e68
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #44 Skrevet 15. mars 2021 Himmel og hav skrev (På 13.3.2021 den 15.08): Snyter seg i den, tørker svetten, krøller den sammen og legger den på tallerkenen, legger den på bordet om du må en tur på do underveis i måltidet bl.a. Bryr jeg meg om dette når jeg er på Peppes og spiser pizza? Nei. Men om jeg er i fin middag på flott restaurant, så gjør jeg det. Hvor skal du gjøre av den hvis du skal på toalettet? På stolen? Anonymkode: 6fcad...757
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #45 Skrevet 15. mars 2021 Tenker at dagens foreldre heller bør lære barna folkeskikk enn å bruke tid på skikk og bruk. Folkeskikk er totalt mangelvare hos dagens barn, og DET er virkelig bekymringsfullt. Som kontaktlærer gjennom 30 år har jeg sett en utvikling som gjør meg vettskremt! Dagens elever mangler totalt oppdragelse, og det gjelder bortimot alle. Faktisk er det slik at på vår skole med 250 elever, er det nå kun en håndfull elever som oppfører seg slik man før anså som normalt. Felles for disse er at de har eldre foreldre. Anonymkode: 539fe...86d
frk Nilsen Skrevet 15. mars 2021 #46 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvor skal du gjøre av den hvis du skal på toalettet? På stolen? Anonymkode: 6fcad...757 Bretter den og legger den på kuverten.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #47 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tenker at dagens foreldre heller bør lære barna folkeskikk enn å bruke tid på skikk og bruk. Folkeskikk er totalt mangelvare hos dagens barn, og DET er virkelig bekymringsfullt. Som kontaktlærer gjennom 30 år har jeg sett en utvikling som gjør meg vettskremt! Dagens elever mangler totalt oppdragelse, og det gjelder bortimot alle. Faktisk er det slik at på vår skole med 250 elever, er det nå kun en håndfull elever som oppfører seg slik man før anså som normalt. Felles for disse er at de har eldre foreldre. Anonymkode: 539fe...86d På hvilken måte tenker du at de mangler folkeskikk? Ungdpm har jo tøyd grenser og gjort opprør i alle tider. Det betyr ikke at de ikke vet hvordan de skal oppføre seg. Anonymkode: 6fcad...757
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #48 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): På hvilken måte tenker du at de mangler folkeskikk? Ungdpm har jo tøyd grenser og gjort opprør i alle tider. Det betyr ikke at de ikke vet hvordan de skal oppføre seg. Anonymkode: 6fcad...757 Her snakker jeg om 10 åringer som ber voksne reise til h*****, som svarer det utroligste når de blir irettesatt, som utøver handlinger som er så hårreisende at jeg ikke finner ord. Dette dreier seg overhodet ikke om et naturlig ungdomsopprør, som for øvrig også har endret seg kolossalt. Den oppførselen man for 30 år siden anså som ungdomsopprør, er ingenting i forhold til det som ungdom i dag gjør for å strekke grenser. Nå snakker vi oftere og oftere om hard kriminalitet med rusmidler, vold og krenkende handlinger på Internett f eks. Anonymkode: 539fe...86d
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #49 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Tenker at dagens foreldre heller bør lære barna folkeskikk enn å bruke tid på skikk og bruk. Folkeskikk er totalt mangelvare hos dagens barn, og DET er virkelig bekymringsfullt. Som kontaktlærer gjennom 30 år har jeg sett en utvikling som gjør meg vettskremt! Dagens elever mangler totalt oppdragelse, og det gjelder bortimot alle. Faktisk er det slik at på vår skole med 250 elever, er det nå kun en håndfull elever som oppfører seg slik man før anså som normalt. Felles for disse er at de har eldre foreldre. Anonymkode: 539fe...86d Jeg er så enig med deg, med unntak av at de nødvendigvis kun har eldre foreldre. Jeg er ung og ungene mine har aldri ropt *dra til helvete* til lærer eller oss voksne (om ikke lærer velger å ikke si det til oss, men det må man vel forvente at de gjør? Det er uakseptabelt oppførsel og jeg ville slått hardt ned på det umiddelbart. En liten digresjon, men dette er faktisk et virkelig eksempel. En person som er over normalt opptatt av skikk og bruk, går ikke av veien for å korrigere eller snakke nedlatende om andre som i vanvare skulle ha på feil bukse på jobb eller si god jul på feil tidspunkt, folkeskikk nivå å be om skilsmisse på Sms. Så det å ha stålkontroll på hvordan du bretter en serviett gjør en ikke nødvendigvis til et sympatisk menneske. Jeg vet i hvert fall hvilken type jeg ikke ville bedt i mitt bryllup. Anonymkode: b2125...667
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #50 Skrevet 15. mars 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Tenker at dagens foreldre heller bør lære barna folkeskikk enn å bruke tid på skikk og bruk. Folkeskikk er totalt mangelvare hos dagens barn, og DET er virkelig bekymringsfullt. Som kontaktlærer gjennom 30 år har jeg sett en utvikling som gjør meg vettskremt! Dagens elever mangler totalt oppdragelse, og det gjelder bortimot alle. Faktisk er det slik at på vår skole med 250 elever, er det nå kun en håndfull elever som oppfører seg slik man før anså som normalt. Felles for disse er at de har eldre foreldre. Anonymkode: 539fe...86d Det kan jeg faktisk tro. Selv om jeg opplever at vennene til ungene er høflige hjemme hos oss så kommenterer kontaktlærer på nesten hver samtale at barnet er høflig og veloppdratt. Vi har absolutt ikke noe strengt regime hjemme, men alminnelig folkeskikk holder vi på. Jeg var 41 år da minste ble født, så jeg kommer absolutt under kategorien eldre foreldre. Anonymkode: f479b...844
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå