Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #51 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er mannen russisk da? Anonymkode: ebdc5...c70 Mener du for øvrig at kvinner må assimileres i mannens kultur? Hvorfor spør du hvilken nasjonalitet mannen min er? Han er fransk, og vi klarer fint å kombinere fransk, russisk og norsk kultur. Vi feirer norsk jul for barnas skyld, siden de vokser opp i Norge og snakker norsk (faren til barna er norsk), vi har russisk nyttårsfeiring, vi feirer både 17. mai og våre hjemlands respektive nasjonaldager, vi spiser russisk, fransk, norsk, thailandsk, kinesisk mat. Vi ser på norske, franske og russiske filmer, leser bøker på alle de tre språkene osv. Hvorfor skal den ene kulturen sløyfes helt? Hva skal det være godt for? Anonymkode: c9210...a90
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #52 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Mener du for øvrig at kvinner må assimileres i mannens kultur? Hvorfor spør du hvilken nasjonalitet mannen min er? Han er fransk, og vi klarer fint å kombinere fransk, russisk og norsk kultur. Vi feirer norsk jul for barnas skyld, siden de vokser opp i Norge og snakker norsk (faren til barna er norsk), vi har russisk nyttårsfeiring, vi feirer både 17. mai og våre hjemlands respektive nasjonaldager, vi spiser russisk, fransk, norsk, thailandsk, kinesisk mat. Vi ser på norske, franske og russiske filmer, leser bøker på alle de tre språkene osv. Hvorfor skal den ene kulturen sløyfes helt? Hva skal det være godt for? Anonymkode: c9210...a90 Hvis blomster og gaver ikke er en del av hans kultur er jo ikke noen stor grunn til at han starter med det når han bor i Norge, hvor det heller ikke er vanelig. Da må du i hvertfall fortelle ham at det er noe som e viktig for deg. Etter min mening er det ikke noen større grunn til at han skal tilpassecseg din kultur enn at du skal tilpasse deg hans kultur på dette området, heller motsatt ettersom det sammenfaller med kulturen i landet dere bor i. Min mann er tysk. Han synes heller ikke det er naturlig med blomster eller sjokolade på kvinnedagen. Derimot synes han det er en god dag å snakke litt ekstra om likestilling med døttrene våre. Om han hadde vært motstander av kvinnedagen og likestilling ville han aldri blitt far til mine barn. Anonymkode: ebdc5...c70
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #53 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis blomster og gaver ikke er en del av hans kultur er jo ikke noen stor grunn til at han starter med det når han bor i Norge, hvor det heller ikke er vanelig. Da må du i hvertfall fortelle ham at det er noe som e viktig for deg. Etter min mening er det ikke noen større grunn til at han skal tilpassecseg din kultur enn at du skal tilpasse deg hans kultur på dette området, heller motsatt ettersom det sammenfaller med kulturen i landet dere bor i. Min mann er tysk. Han synes heller ikke det er naturlig med blomster eller sjokolade på kvinnedagen. Derimot synes han det er en god dag å snakke litt ekstra om likestilling med døttrene våre. Om han hadde vært motstander av kvinnedagen og likestilling ville han aldri blitt far til mine barn. Anonymkode: ebdc5...c70 Men bare fordi du har gitt avkall på din utenlandske kultur, betyr ikke at jeg gjør det. Jeg har selvfølgelig fortalt min mann om mine tradisjoner, og han ga meg en konfekteske med min favorittsjokolade på kvinnedagen i år. Jeg er ikke så selvoppofrende at kun mannens tradisjoner og kultur skal gjelde i min familie. Er ikke det blant annet dette kvinnedagen handler om? At kvinners rettigheter, kultur, meninger og ønsker skal telle like mye som mannens? At kvinnens stemme skal bli hørt, og at kvinnen skal tas hensyn til? Anonymkode: c9210...a90
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #54 Skrevet 9. mars 2021 Gratulerer du mannen din på mannedagen da? Gir han blomster og sjokolade? Anonymkode: 8d0d1...0a3
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #55 Skrevet 9. mars 2021 Russerne feirer "mannedagen" også (Som virker å gli over i en feiring av militæret, hvis jeg forstått det rett, men jeg har ikke akkurat peiling.) Jeg var i Russland på mannedagen en gang, da var det ballonger formet som tanks og maskingevær mv. Alle kulturer har sitt, antar jeg. Anonymkode: 95e0f...22f
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #56 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Russerne feirer "mannedagen" også (Som virker å gli over i en feiring av militæret, hvis jeg forstått det rett, men jeg har ikke akkurat peiling.) Jeg var i Russland på mannedagen en gang, da var det ballonger formet som tanks og maskingevær mv. Alle kulturer har sitt, antar jeg. Anonymkode: 95e0f...22f 23. februar er ikke "mannedagen", men "Forsvarer av fedrelandet-dagen". Begge mine foreldre er offiserer, så jeg gratulerer begge to denne dagen. Verdens mannedag er 19. november. Vi har ikke noen tradisjoner for å feire denne dagen i mitt hjemland, men det er også ganske så logisk. Kvinner har vært utsatt og undertrykket gruppe i Vesten i flere tusen år, og det er fortsatt en undertrykket gruppe i store deler av den tredje verden. Bare å nevne tvangsekteskap, barneekteskap, kvinnelig lemlestelse, steining av kvinner etter voldtekt, manglende skolegang, stemmerett osv. På samme måte som man ikke har kvotering av hvite eller privilegier for hvite, er det unaturlig å markere mannedagen stort, foreløpig. Kvinnedagen markeres på grunn av kvinnefrigjøringskampen. Hva skal man kjempe for på mannedagen? Mannefrigjøring? Fra hva da? Kvinnelig undertrykkelse siden tidenes morgen i form av at menn ikke hadde stemmerett eller rett til formue, bortgifting av små gutter til voksne kvinner, salg av gutter som sexslaver til rike kvinner, manglende skolegang for gutter... eller vent litt... Anonymkode: c9210...a90
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #57 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Men bare fordi du har gitt avkall på din utenlandske kultur, betyr ikke at jeg gjør det. Jeg har selvfølgelig fortalt min mann om mine tradisjoner, og han ga meg en konfekteske med min favorittsjokolade på kvinnedagen i år. Jeg er ikke så selvoppofrende at kun mannens tradisjoner og kultur skal gjelde i min familie. Er ikke det blant annet dette kvinnedagen handler om? At kvinners rettigheter, kultur, meninger og ønsker skal telle like mye som mannens? At kvinnens stemme skal bli hørt, og at kvinnen skal tas hensyn til? Anonymkode: c9210...a90 Jeg er norsk og har ikke noe forhold til gaver på kvinnedagen. Jeg synes til og med "gratulerer med dagen" er rart Hvis du fikk sjokolade i år så var vell det greit. Jeg blandet nok koder og trodde du var hi. Anonymkode: ebdc5...c70
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #58 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg er norsk og har ikke noe forhold til gaver på kvinnedagen. Jeg synes til og med "gratulerer med dagen" er rart Hvis du fikk sjokolade i år så var vell det greit. Jeg blandet nok koder og trodde du var hi. Anonymkode: ebdc5...c70 Ok, trodde du var utenlandsk på grunn av skrivefeilene som er typiske for innvandrere. Beklager at jeg tok feil. Anonymkode: c9210...a90
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #59 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ok, trodde du var utenlandsk på grunn av skrivefeilene som er typiske for innvandrere. Beklager at jeg tok feil. Anonymkode: c9210...a90 Neida, jeg er bare dyslektikker. Anonymkode: ebdc5...c70
EI16 Skrevet 10. mars 2021 #60 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 8.3.2021 den 18.33): Men dagen beveger seg over i den retningen. Dagen brukes til å gratulere folk. For hva da? For å være født med vagina? Hvis den brukes til å gratulere folk med at dagen finnes så skal alle gratuleres. Hvis den brukes til å gratulere kvinner med at det finnes en dag som kjemper for kvinner så er det å gratulere enkelte for at de er født med vagina. Hvis den brukes til å gratulere med at det finnes en dag som er til for å kjempe for kvinner så skal alle som kan delta i den kampen gratuleres. Eller vi kan la være å bruke dagen til gratulasjoner og heller bruke den til kampsaker. Slik intensjonen nå en gang var. Anonymkode: ac5eb...282 Vi har da alltid sagt gratulerer med dagen på 8. mars? Det har i hvert fall jeg og mine venninner, og også generasjonen til moren min, som gikk i tog på søttitallet og kjempet frem abortloven og andre viktige kvinnekamper. Jeg har gått i utallige 8. mars-tog og er aktiv feminist, og har alltid følt at det nettopp er derfor vi gratulerer andre kvinner med dagen? Er derimot helt enig i at dagen skal brukes til kampsaker og ikke blomster og oppmerksomhet (!?)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #61 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 9.3.2021 den 15.32): Om han hadde vært motstander av kvinnedagen og likestilling ville han aldri blitt far til mine barn. Anonymkode: ebdc5...c70 Hvem barn ville han ha blitt far til da? Anonymkode: f6c67...5f2
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #62 Skrevet 10. mars 2021 On 3/8/2021 at 5:18 PM, Anonym bruker said: Fikk ingen gratulasjoner, klem, kyss, oppmerksomhet, nada. Likeledes med valentinsdag og morsdagen. Det som sårer meg mest, er det faktum at dagen betyr mye for MEG, og da synes jeg han i det minste burde gratulert meg fordi det betyr mye for meg, selv om det ikke betyr noe særlig for han. Føler det litt sånn at det kanskje gleder han å IKKE gi meg oppmerksomhet på disse dagene. Flere menn som er slike eller bare jeg som er sammen med en egoistisk idiot? Anonymkode: 29993...d63 😵😅 Anonymkode: 61268...97f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #63 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (På 8.3.2021 den 17.18): Fikk ingen gratulasjoner, klem, kyss, oppmerksomhet, nada. Likeledes med valentinsdag og morsdagen. Det som sårer meg mest, er det faktum at dagen betyr mye for MEG, og da synes jeg han i det minste burde gratulert meg fordi det betyr mye for meg, selv om det ikke betyr noe særlig for han. Føler det litt sånn at det kanskje gleder han å IKKE gi meg oppmerksomhet på disse dagene. Flere menn som er slike eller bare jeg som er sammen med en egoistisk idiot? Anonymkode: 29993...d63 Har du i det hele tatt tid til å tenke på sånt når du har 11 små? Anonymkode: b4f5e...171
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #64 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 9.3.2021 den 16.14): Hva skal man kjempe for på mannedagen? Mannefrigjøring? Fra hva da? Anonymkode: c9210...a90 Ja, listen er lang. Her er tre: 1. Mot omskjæring av friske forsvarsløse guttebabyer, en horribel og meningsløs aktivitet som utføres ved norske sykehus. 2. Likestilt rett til samvær ved skilsmisse. 60.000 fedre kjemper hver dag en forgjeves kamp om mer samvær. Det å være mann er det største hinderet. 3. Selvstendig uttaksrett til pappapermisjon. I dag er fars uttaksrett knyttet opp til mors aktivitet. Anonymkode: 50b6a...be4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå